Определение по дело №126/2024 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 652
Дата: 26 март 2024 г.
Съдия: Йонита Цанкова Цанкова
Дело: 20247130700126
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2024 г.

Съдържание на акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

     

          гр.Ловеч, 26.03.2024 год.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ЛОВЕЧ, ІІІ-ти административен състав, в закрито заседание на двадесет и шести март през две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОНИТА ЦАНКОВА

 

 

при секретаря……………..  и в присъствието на прокурора……. като разгледа докладваното от съдията Цанкова адм. д. № 126 по описа за 2024 год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 42, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, вр. чл. 459 от Изборния кодекс /ИК/.

В Ловешкия административен съд е постъпила жалба от Д.В.В., ЕГН: **********, адрес: ***, чрез адв. Н. Б. от САК и адв. А. Б. от САК, адрес: ***, срещу Решение № 131-МИ от 27.02.2024 г. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ - Луковит. С обжалваното решение е оставен без уважение сигнал за нарушение, подаден от Д.В., в качеството му на кандидат за кмет на Община Луковит, издигнат от ПП ДПС в местни избори, проведени на 29.10.2023 г., като неоснователен.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е необосновано и незаконосъобразно, като се претендира отмяната му поради противоречие с материалноправни разпоредби. Сочи се, че производството пред Общинска избирателна комисия - Луковит се е развило по сигнал на жалбоподателя, с който той е сезирал комисията за нарушение на нормата на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА от страна на кмета на Община Луковит – И. Г., избран за такъв в проведените местни избори на 29.10.2023 г., а именно, че не е изпълнил задълженията си по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА - да предприеме необходимите действия за прекратяване на търговската си дейност и съответно участие в управлението на търговски дружества, и да уведоми писмено за това председателя на Общински съвет – Луковит и Общинска избирателна комисия - Луковит. Подробно са изложени доводите, с оглед на които се твърди, че решението на Общинска избирателна комисия – Луковит, което по същество представлява отказ да бъдат предсрочно прекратени пълномощията на избрания кмет на общината, е незаконосъобразно.

Съгласно разпоредбата на  чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА, решенията и отказите на Общинската избирателна комисия по ал. 3, както и отказите по ал. 4 може да се оспорват пред съответния административен съд от заинтересованите лица или от централните ръководства на партиите, компетентни съгласно устава и ръководствата на коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалицията, които са представени в общинския съвет, или от упълномощени от тях лица, по реда на чл. 459 от ИК. Нормата на  чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА е специална и изключва приложението на общия ред по чл. 88 от ИК за обжалване на актовете на общинските избирателни комисии по административен ред. В този смисъл е и константната практика на Върховния административен съд /Определение № 5438 от 23.05.2023 г. на ВАС по адм. д. № 4720/2023 г., III о.; Определение № 554 от 18.01.2023 г. на ВАС по адм. д. № 11968/2022 г., III о.; решения по адм. дело № 3571/2022 г.; 4496/2022 г.; 6945/2021 г.; 5369/2021 г./.

Обжалването е в срок, предвид разпоредбата на чл. 459, ал. 1 от ИК, тъй като същата е постъпила в ОИК Луковит на 05.03.2024 г. /видно от поставения регистрационен индекс – л. 7/, а обжалваното решение на ОИК е постановено на 27.02.2024 г.

Предвид разпоредбата на чл. 19, ал. 1 от ИК, държавна такса не се дължи.

Съгласно чл. 147, ал. 1 от АПК, право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. Абсолютна предпоставка за допустимост на жалбата е жалбоподателят да притежава пряк и непосредствен правен интерес от обжалването.

Предмет на оспорване в настоящото производство е акт, издаден по реда и на основание ЗМСМА, с който Общинската избирателна комисия отказва да прекрати предсрочно пълномощията на избран кмет на Община. Поради това следва да се има предвид уредбата в този специален закон за лицата, които съгласно неговите разпоредби са носители на право на оспорване на този вид актове. В  чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА е разписано, че при неизпълнение на задължението по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, пълномощията на кметовете се прекратяват предсрочно. Съгласно чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА, в тридневен срок от получаване на документите, удостоверяващи обстоятелствата по  чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, Общинската избирателна комисия уведомява кмета, който може да направи писмено възражение пред комисията в тридневен срок от уведомяването му. В тридневен срок от изтичането на срока за възражение Общинската избирателна комисия приема решение. Когато установи, че обстоятелствата за прекратяване на пълномощията са налице, Общинската избирателна комисия прекратява пълномощията на кмета. В  чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА е регламентирано, че решенията за предсрочно прекратяване на пълномощията на кмета и отказите на Общинската избирателна комисия по чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА може да се оспорват пред съответния административен съд. Жалбата може да се подаде от заинтересуваните лица или от централните ръководства на партиите, компетентни съгласно устава, и ръководствата на коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалицията, които са представени в общинския съвет или от упълномощени от тях лица, по реда на чл. 459 от Изборния кодекс. Законодателят е определил кръга от лица, които имат активна процесуална легитимация да оспорват решението.

В случая, съобразно диспозитива, решението на Общинската избирателна комисия – Луковит няма правопроменящ характер спрямо правната сфера на оспорващия и не възникват задължения за него. Като такъв той не попада в кръга на субектите, изброени изрично в разпоредбата на  чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА. Това решение не накърнява пряко интересите на В., тъй като същият не е адресат на акта и няма предвидени неблагоприятни последици за него.

Същото се отнася и за качествата му на кандидат за кмет на Община Луковит. Производството по предсрочно прекратяване на пълномощията на избрания кмет е извън сферата на изборния процес и неспечелилият изборите кмет няма личен, пряк и непосредствен правен интерес, тъй като при предсрочно прекратяване на пълномощията на действащ кмет, неспечелилият изборите за кмет кандидат не може да бъде обявен за такъв вместо този, чиито правомощия се прекратяват. Правото на кандидатите за кмет да оспорват решението на Общинската избирателна комисия за определяне на резултатите от изборите се погасява след изтичане на предвидения от законодателя 7-дневен срок по чл. 459 от Изборния кодекс. При предсрочно прекратяване на пълномощия на кмет се насрочват частични избори, които се произвеждат по правилата на ИК, освен ако до края на мандата остава по-малко от една година – чл. 463, ал. 6 от ИК.

 По гореизложените съображения, жалбоподателят не попада в кръга на субектите, имащи право да оспорят решението на Общинска избирателна комисия – Луковит, издадено на основание  чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА, следователно няма качеството на заинтересувано лице по смисъла на цитираната норма.

 Обстоятелството, че В. е сезирал Общинската избирателна комисия също не води до извод за наличието на пряк и непосредствен интерес от оспорване на приключващия производството акт.

 Всяко лице има право да подаде сигнал до компетентните органи при констатирани нарушения на законите или дейността на органи на власт. Отговорът по сигнала обаче не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност съгласно чл. 124, ал. 2 от АПК. За разлика от правото на сигнал, което за да бъде упражнено, не е необходим пряк и непосредствен правен интерес /чл. 15, ал. 2 от АПК/, за да е налице право на оспорване, е необходимо оспореният акт да засяга пряко и непосредствено субективни права или законни интереси на оспорващия. При липсата на пряк правопораждащ, правопроменящ или правопогасяващ ефект на решението на Общинска избирателна комисия – Луковит по отношение правната сфера на В., депозирана в качеството му на кандидат за кмет на Община Луковит, същият няма правен интерес от търсената съдебна защита. Жалбата се явява процесуално недопустима на основание чл. 159, т. 4 от АПК и като такава следва да се остави без разглеждане, а производството по делото - да се прекрати.

В този смисъл е и Тълкувателно решение № 1 от 30.03.2009 г. на ВАС по т. д. № 6/2008 г., както и Определение № 9836 от 30.09.2021 г. на ВАС по адм. д. № 9256/2021 г., III о.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК и с оглед специалния ред на оспорване по чл. 42, ал. 5 от ЗМСМА, Ловешкият административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Д.В.В., ЕГН: **********, адрес: ***, чрез адв. Н. Б.от САК и адв. А. Б.от САК, адрес: ***, срещу Решение № 131-МИ от 27.02.2024 г. на Общинска избирателна комисия /ОИК/ - Луковит.

ПРЕКРАТЯВА производството по настоящото адм. д. № 126/2024 г. на Административен съд - Ловеч.

Определението подлежи на обжалване в 7-мо дневен срок от съобщението до жалбоподателя пред ВАС на Р България.

         Да се изпрати препис от същото на страните, както и на кмета на Община Луковит - И. Д. Г., чието предсрочно  прекратяване на  пълномощията е отказано с обжалваното решение.

 

 

                                                                             АДМ. СЪДИЯ: