Решение по дело №482/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 октомври 2020 г. (в сила от 25 март 2021 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20207160700482
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 374

 

гр. Перник, 08.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Перник, в публично заседание на петнадесети септември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                         съдия: Силвия Димитрова

 

        при съдебния секретар Е.В., като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 482 по описа на Административен съд Перник за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

        Производството е по реда на чл.215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

        Образувано е по Жалба вх. № 2171/28.07.2020 г., депозирана от С.С.***в качеството му на законен представител на „****“ ЕООД с ЕИК ***, седалище и адрес на управление: гр. С., район С., бул. ***, № **, ет.**, офис ***, срещу Заповед № 997/15.07.2020 г., издадена от кмета на община Перник, с която на „****“ ЕООД – гр. София, в качеството му на възложител, е наредено в срок до един месец, считано от датата на получаване на заповедта, да бъде премахнат доброволно строеж: „***“, представляващ сграда с идентификатор ***, намиращ се в имот с идентификатор ***по кадастралната карта /КК/ на с. К.***, община Перник, с административен адрес: местност С.***В жалбата са изложени доводи за допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на оспорената заповед и незаконосъобразност и необоснованост на същата, поради което се иска нейната отмяна.

        Ответникът – кметът на община Перник, не изразява становище по жалбата.

        Административен съд – Перник, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл.168 ал.1 от АПК и съобразно критериите по чл.146 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество за основателна. Съображенията са следните:

        Жалбоподателят „****“ ЕООД – гр. София е собственик на недвижим имот, а именно: ПОЗЕМЛЕН ИМОТ с площ по нотариален акт и на място от *** кв.м /***/, находящ се в землището на село К.***, община Перник, местност Селимица, туристически център Селимица, заедно с построената в имота СГРАДА със застроена площ от 45 кв.м /четиридесет и пет квадратни метра/, състояща се от п риземен етаж и етаж, който съгласно скица на поземлен имот № 15-558557-08.08.2018 г. на Служба по геодезия, картография и кадастър – гр. Перник е означен като ПИ с идентификатор ***по кадастралната карта и кадастралните регистри на село К.***, община П., област Перник, одобрени със Заповед № РД-18-1170 от 28.05.2018 г., с площ от *** кв.м /****/, с трайно предназначение на територията: Земеделска, с начин на трайно ползване: Ливада, заедно с построената в имота СГРАДА, която съгласно нотариален акт е със застроена площ от 45 кв.м /четиридесет и пет квадратни метра/ и се състои от приземен етаж и етаж и съгласно скица е СГРАДА с идентификатор ***, с предназначение: *** – еднофамилна. Дружеството е придобило този имот на 05.11.2018 г. от Г. В. Г. и А.О. Г. чрез покупко-продажба, за което е съставен Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № *** том ***, рег. № ***, дело № ***от 2018 г. на нотариус Р. М. – нотариус с район на действие Районен съд – Перник, вписан под № *** в регистъра на Нотариалната камара.

        Видно от Нотариален акт за покупко-продажба на недвижими имоти № ***, том ***, рег. № ***, дело № *** от 2008 г., съставен на 01.08.2008 г. пред нотариус Р. М., и от Нотариален акт за собственост върху недвижим имот, придобит по давност и наследство № ***, том **, дело № *** от 1993 г., съставен на *** г. в гореописания поземлен имот /с номер по предходен план ***/ се е намирала и съществувала и вилната сграда. От Писмо изх. № 15/СЛУ 3937-1/28.03.2015 г., изпратено от община Перник до директора на РИОСВ – Перник /л.14/ става ясно, че в община Перник са налични данни за нейното съществуване, тъй като е отбелязано, че тя е нанесена в копие на кадастрален план на село К.***, местност С. от 1946 г. и е част от 14 броя частни вили, застроени преди 1940 г. Посочено е също, че на 05.01.2015 г. главният архитект на община Перник е издал виза за проектиране за преустройството и реконструкцията й. Дадено е становище, че е допустимо и не противоречи на законовите разпоредби реализирането на инвестиционното предложение за „Възстановяване, реконструкция, модернизация на вилна сграда и изграждане на сондажен кладенец в поземлен имот 012024, местност С***, в землището на с. К.***. Становище в същия смисъл е дадено от дирекцията на Природен парк „***“.

        Във връзка със статута на сградата, на предния собственик Г. В. Г.е издадено Удостоверение изх. № 08/ТР-11583 от 20.11.2008 г. /л.15/, в което е посочено, че съгласно кадастралния план на с. К.***, м. С. от 1970 г. вилната сграда, попадаща в поземлен имот пл. № *** е построена, заснета и нанесена преди 1970 г., а строежът отговаря на параграф 16 от ПР на ЗУТ.

        Сградата е нанесена на всички скици на поземлен имот с идентификатор ***/номер по предходен план: 012024/. Посочен е идентификаторът й:  ***.

        На 24.10.2019 г. в община Перник постъпили сигнали за незаконно строителство в горепосочения имот. Образувана е преписка и са извършени проверки от нейни служители: на 24.10.2019 г. и на 20.12.2019 г. Резултатите са обективирани в Констативен протокол № 2-18/СЛУ-6620/24.10.2019 г. /л.66/, Констативен акт № 3-18/СЛУ-6620/18.11.2019 г. /л.55/, Протокол № 6-18/СЛУ-6620/09.12.2019 г. /л.35/, Констативен акт № 6-18/СЛУ-6620/20.12.2019 г. /л.47/ и Констативен акт № 8-18/СЛУ-6620/21.01.2020 г. /л.43/, Констативен протокол № 9-18/СЛУ-6620/29.06.2020 г. /л.33/. В тях е отразено, че в обекта се извършват строително-монтажни работи, за които не са представени строителни книжа – без одобрен проект и разрешение за строеж, че същите се извършват върху съществуваща каменна зидария без да се променят формата и размерите на сградата. Констатирани са стоманобетонови колони с размери 0,27/0,20 м и приблизителна височина 1,70 м, стоманобетонов пояс с размери 0,27/0,27 м и размери на сградата в план около 6,50/6,50 м., довършени стени, изградени от камъни; дървена конструкция на покрива, покрита с винилово платнище; електрозахранване; подпорни стени от каменна зидария без свързващо вещество. Констативните актове са изпратени на жалбоподателя, в качеството му на възложител, на електронната му поща. Прието е, че са получени надлежно от управителя на дружеството, макар по делото да липсват доказателства. В тази връзка съдът констатира, че управителят С.С.***е присъствал само на проверката, извършена на 20.12.2019 г. Няма данни за начинът, по който е бил уведомен. Освен с резултатите от нея, той се е запознал и с Констативен акт № 8-18/СЛУ-6620/21.01.2020 г. Депозирал е Възражение вх. № 18/СЛУ-6620-29/03.02.2020 г., в което изложил оплакванията и обясненията си.

        Въз основа на съдържащите се в констативните актове фактически констатации, кметът на община Перник издал процесната Заповед № 997/15.07.2020 г. С нея, на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА, чл.225а, ал.1, ал.3 и ал.4, във връзка с чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ и съставени констативни актове № 3-18/СЛУ-6620/18.11.2019 г. и № 8-18/СЛУ-6620/21.01.2020 г. от служители на община Перник, наредил на „****“ ЕООД – гр. София, в качеството му на възложител, да премахне доброволно строеж: „***“, представляващ сграда с идентификатор ***, намиращ се в имот с идентификатор ***по кадастралната карта /КК/ на с. К.***, община Перник, с административен адрес: местност С.***В мотивите описал действията на длъжностните лица  по време на проверките и направените от тях констатации и приел, че строежът не подлежи на изследване за търпимост по реда на § 16 от ПР на ЗУТ или на § 127 от ПЗР от ЗИД на ЗУТ, а строителните дейности в него са незаконни, поради това че са извършени без строителни книжа.

        При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

        Жалбата е подадена в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ, от лице, което има правен интерес от оспорването, съответства на изискванията за форма и реквизити, поради което съдът приема същата за процесуално допустима.

        Разгледана по същество жалбата се явява основателна. Съображенията са следните:

        Съобразно чл.168, ал.1 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

        Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган – кмета на община Перник, съгласно чл.225а, ал.1 от ЗУТ, въз основа на констативни актове, съставени от служителите по чл.223, ал.2 от с.з.

        Заповедта е в постановена в предписаната от закона писмена форма по чл.59, ал.2 от АПК. Отговаря на изискванията откъм съдържание, посочени в същата разпоредба. Формулиран е ясен диспозитив. Има указание относно реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване.

        Заповедта съдържа фактически и правни основания за издаването. Мотивирана е, включително и чрез препращане към други документи /констативни актове/. Съобразно трайната практика на ВАС и Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 година на ОСГК на ВС, е възможно мотивите за издаване на административен акт да се съдържат в друг документ, съставен с оглед издаване на акта. Това позволява на страните своевременно да се запознаят със съображенията за издаване на акта и да организират защитата си срещу него.

        Оспорената заповед обаче е издадена в нарушение на административнопроизводствените правила. Съдът приема възраженията на жалбоподателя в тази посока за основателни.

        Съгласно чл.26, ал.1 от АПК административният арган, започнал произвоство по издаване на индивидуален административен акт е длъжен да уведоми известните заинтересовани граждани и организации освен заявителя. Нормата е императивна. Не се спори по делото, че настоящото производство не е започнало по искане на адресата на процесния акт, както и че последният е бил известен на длъжностните лица, извършили проверките. Нормата е императивна и неспазването й сочи на извършено процесуално нарушение. Същото е съществено, тъй като с него се нарушава правото на защита на жалбоподателя. По този начин е възпрепятствана и възможността му да участва пълноценно в производството като представи относими доказателства, така както повелява разпоредбата на чл.34, ал.1 от АПК.

        По делото липсват не само данни жалбоподателят да е бил своевременно уведомен за започнатото производство, но също и че е бил надлежно поканен да представи документи във връзка със строително-монтажните дейности в обекта. Това, на свой ред, е довело до издаване на оспорения административен акт при неизяснена фактическа обстановка и без да му е дадена възможност да преглежда документите по преписката и да представи обясненията и възраженията си, които административният орган е длъжен да обсъди по силата на чл.35 от АПК.

        Оспорената заповед противоречи и на материалния закон. Ответникът е приел, че по отношение на обекта, чието премахване е наредено, са налице предпоставките на чл.225, ал.2 от ЗУТ, а именно: че същият е незаконен, и че строежът не подлежи на изследване за търпимост по реда на § 16 от ПР на ЗУТ или на § 127 от ПР на ЗИД на ЗУТ. От материалите по делото, в т.ч. и Удостоверение изх. № 08/ТР-11583 от 20.11.2008 г., издадено от община Перник /л.15, категорично се установява, че постройката с идентификатор *** е търпим строеж. Тези строежи не подлежат на премахване и на забрана на ползването им. Нещо повече, с измененията на ЗУТ от 2015 г. в § 53 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ търпимите строежи с постоянен устройствен статут по действащ подробен устройствен план могат да се пристрояват, надстрояват, да се извършват основни ремонти, реконструкция и преустройство, да се променя тяхното предназначение и всички допустими строителни и монтажни работи в съответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план. От друга страна, търпимите строежи без постоянен устройствен статут по действащия подробен устройствен план могат /при спазване на изискванията на ЗУТ/ да се преустройват вътрешно, да се променя предназначението им, да се ремонтират, без да се изменят външните им очертания в хоризонтално и вертикално отношение и без да се правят нови или да се укрепват носещите конструкции. В хода на административното производство по издаване на процесната заповед не са събрани доказателства, че констатираните в обекта строителни дейности са извършени в нарушение на ЗУТ, липсват и данни от жалбоподателя да са изискани документи във връзка с тях.

        Предвид гореизложеното, съдът намира жалбата на „****“ ЕООД - гр. София, за основателна, а оспорената с нея Заповед № 997/15.07.2020 г. на кмета на община Перник – за незаконосъобразна, поради което следва да бъде отменена.

        Страните не са направили искане за присъждане на направени по делото разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

        Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

        ОТМЕНЯ Заповед № 997/15.07.2020 г., издадена от кмета на община Перник, с която на „****“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. С., район ***, бул. ***, № ***, ет.***, офис ***, представлявано от управителя Селахаттин Сахин, в качеството му на възложител, е наредено в срок до един месец, считано от датата на получаване на заповедта, да бъде премахнат доброволно строеж: „***“, представляващ сграда с идентификатор ***, намиращ се в имот с идентификатор ***по кадастралната карта /КК/ на с. К.***, община Перник, с административен адрес: местност С.***, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

        РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                               

                                                                        СЪДИЯ: /П/