№ 510
гр. Стара Загора, 24.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Блага Бозова
при участието на секретаря Пламена П. Янкова
като разгледа докладваното от Блага Бозова Административно наказателно
дело № 20225530202752 по описа за 2022 година
Производството е по чл.189 ал.8 от ЗДвП вр. чл.63 ал.1 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на М. Х. П. против Електронен фиш, серия К №
5978986 издаден от ОД на МВР - гр.Стара Загора.
С обжалвания електронен фиш /ЕФ/ е наложено административно
наказание - глоба на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП, за
нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 06.06.2022
година, в 17.21 часа, в град Стара Загора, бул.„Свети П.Евтимий“
кв.“К.Гачев” до бензиностанция „Круиз“ било установено извършване на
нарушение, управление на МПС /не е посочен модел и регистрационан номер/
в посока към центъра на града, с установена скорост на движение 63 км/ч,
при разрешена скорост за населено място 50 км/ч.
Сочи се, че превишаването на разрешената скорост е с 13 км/ч. както и
че нарушението било заснето с АТСС АRН САМ S 1 и приспаднат толеранс
от минус три км.ч.
В съдебно заседание жалбоподателят изпраща упълномощен
представител, който поддържа жалбата и моли за отмяна на ЕФ. Претендира
разноски.
Въззиваемата страна ОД на МВР - град Стара Загора в
съпроводителното писмо към преписката счита, че ЕФ следва да бъде
потвърден като законосъобразен. В съдебно заседание изпраща писмено
становище.
Съдът, след като обсъди събраните доказателства, направените в
жалбата оплаквания и служебно провери правилността на обжалвания
електронен фиш /ЕФ/, приема следното:
Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от
надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от
1
оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.
С обжалвания ЕФ жалбоподателят е санкциониран с глоба в размер на
50.00 лева на основание чл.189 ал.4 от ЗДвП – Закон за движението по
пътищата („При нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане
на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен
орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение.…”) във връзка с чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП („Водач, който превиши
разрешената максимална скорост в населено място, се наказва, както
следва:...”), за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, въвеждащ ограничение на
скоростта от 50 km/h за движение в населено място за всички пътни превозни
средства, с изключение на категория „М“ и самоходните машини, за които
ограничението е съответно 45 km/h и 40 km/h, изразяващо се в това, че на
06.06.2022 година, в 17.21 часа, в град Стара Загора, бул.„Свети П.Евтимий“
кв.“К.Гачев” до бензиностанция „Круиз“ било установено извършване на
нарушение, управление на МПС /не е посочен модел и регистрационан номер/
в посока към центъра на града, с установена скорост на движение 63 км/ч,
при разрешена скорост за населено място 50 км/ч. Превишаването на
разрешената скорост е с 13 км/ч. и е заснето с АТСС АRН САМ S 1 №
11443b2 и приспаднат толеранс от минус три км.ч.
Като собственик, на когото е регистрирано процесното МПС в ЕФ е
вписан Център за спешна медицинска помощ – Стара Загора, а
жалбоподателката за ползвател.
От съдържанието и реквизитите на ЕФ не става ясно дали
жалбоподателят е санкциониран като физическо лице управлявало МПС, или
като законен представител на собственика на МПС. Това е така, защото в ЕФ
е посочено, че МПС е регистрирано на ЦСМП Стара Загора, а не че МПС –то
е регистрирано юридическо лице, чийто законен представител е
жалбоподателят. При това, ако се приеме, че е налице втората хипотеза –
жалбоподателят е санкциониран като законен представител на юридическото
лице собственик на МПС, каквито са всъщност и данните по делото – виж
справката на л.6, то в този случай е налице несъответствие между
фактическото описание и юридическото формулиране на обвинението, тъй
като сред разпоредбите, на чието основание е била ангажирана отговорността
на жалбоподателя не фигурират чл.189 ал.5 от ЗДвП („Електронният фиш по
ал.4 се връчва на лицето по чл.188 ал.1 или 2…… В 14-дневен срок от
получаването му собственикът заплаща глобата или…“) във връзка с чл.188
ал.2 от ЗДвП („Когато нарушението е извършено при управление на моторно
превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този
закон наказание се налага на неговия законен представител…“).
ЦСМП - Стара Загора е юридическо лице и представлява лечебно
заведение по чл.5 ал.1 от Закона за лечебните заведения, чието
предназначение е извършване на спешна медицинска помощ в полза на
здравно осигурени и здравно неосигурени лица.
Електронен фиш Серия К № 5978986 от 06.06.2022 г. е съставен за това,
че на 06.06.2022 г. в 17:21 ч. в гр.Стара Загора, бул. „Св.П.Евтимий", кв.
„К.Ганчев" до бензиностанция „Круиз", управлявано в посока към центъра на
града при ограничение на скоростта от 50 км/ч. за населено място, заснето с
ATCC (ARH CAM S1) и е отчетен километров толеранс от - 3 км/ч.
2
Нарушението било установено и заснето с автоматизирано техническо
средство № 11443b2, въз основа на което за нарушение на чл.21 ал.1 от
Закона за движение по пътищата (ЗДвП) на основание чл.189 ал.4 във вр. с
чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП е наложена на жалбоподателката М. П. глоба в размер
на 50 лв.
Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното и заплащане, като образецът на
електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
Процесния ЕФ е съставен в нарушение на чл.189 ал.4 изр.2 от ЗДвП. В
електронния фиш не е посочен регистрационния номер на моторното
превозено средство, чрез което е извършено нарушение на установената за
посочената територия и път ограничение на скоростта. Посочването на
регистрационния номер на моторното превозно средство представлява
съществен реквизит от съдържанието на електронния фиш, чийто пропуск
води до невъзможност за установяване на нарушението и неговите обективни
елементи. Липсата на данни за моторното превозно средство възпрепятства и
проверката за неговата собственост, а така също и за лицето, което го е
управлявало в момента на извършване на евентуалното нарушение.
ЦСМП е собственик на санитарни автомобили предназначени за
осъществяване на спешна медицинска помощ. Евентуалното превишение на
скоростта от санитарен автомобил на ЦСМП - Стара Загора би било свързано
единствено и само с осъществяваната спешна медицинска помощ.
Специалният режим на движение на МПС на ЦСМП - Стара Загора е
основание за отмяна по чл.186 ал.6 т.2 от ЗДвП на електронните фишове,
съставени във връзка с тяхното управление, поради което установяването на
регистрационния номер на моторното превозно средство има значение за
установяване на обстоятелствата, при които е извършено евентуалното
превишение на скоростта и връзката им с изпълняваната от ЦСМП - Стара
Загора спешна медицинска помощ.
По тези съображения, съдът намира, че ЕФ се явява незаконосъобразен и
следва да бъде отменен.
Съгласно чл.63д ал.1 от ЗАНН - В производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат
право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния
кодекс.
В съдебно заседание е направено искане за присъждане на направени
разноски за адвокат съгласно представен списък с разноски, възлизащи на
480.00 лева, с вкл. ДДС, заплатени от жалбоподателя. Съгласно чл.63д ал.2 от
ЗАНН - Ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно
съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът
3
може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на
разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер
съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата. Въззиваемата страна в
писменото становище е направила възражение за прекомерност на
претендирания адвокатски хонорар. Предвид изхода на делото, в тежест на
въззиваемата страна следва да се възложи сума в размер на 480.00 лева с
вкл.ДДС, представляваща направени от жалбоподателя разноски за адвокат.
В случая делото не е с фактическа и правна сложност, но в съдебно заседание
се е явил процесуален представител, ето защо следва да се определи
адвокатско възнаграждение в претендирания размер.
С оглед изложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразен Електронен фиш, Серия К №
5978986, издаден от ОД на МВР – Стара Загора.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд- град
Стара Загора чрез Районен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението до страните.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4