Определение по дело №223/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 септември 2019 г. (в сила от 27 септември 2019 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20197190700223
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 19 септември 2019 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е 

№ 109 

 

гр. Разград, 19.09.2019 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно заседание на деветнадесети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

 

като разгледа адм. дело № 223 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 60, ал. 5 АПК.

Постъпила е жалба от „Болярки” ЕООД - гр. Разград срещу  Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 324-ФК/04.09.2019 г., издадена от Началника на отдел „Оперативни дейности“ – Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, в частта, включваща разпореждане за допускане на предварителното й изпълнение.

 Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна в 3-дневния срок по чл. 60, ал. 5 АПК.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Със Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 324-ФК/04.09.2019 г. Началникът на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е наложил ПАМ запечатване на търговски обект – Пица-салон „Болярки”, находящ се в гр. Разград, община Разград, ул.”Марица” 15, и забрана за достъп до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ ЗДДС. В мотивите към заповедта е посочено, че при извършена на 02.09.2019 г. контролна покупка на 2 бр. фанта на стойност 3,20 лв. търговецът не е издал фискална касова бележка от наличното и работещо в обекта с изградена дистанционна връзка с НАП фискално устройство с рег. № 4174879 на ФУ в НАП – нарушение по чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти.

В заповедта е включено и разпореждане, с което на основание чл. 188 ЗДДС във вр. с чл. 60, ал. 1 АПК се допуска нейното предварително изпълнение. Като мотиви за това административният орган е посочил всички предпоставки по чл. 60, ал. 1 АПК - необходимост от защита на особено важен държавен интерес, опасност за осуетяване или сериозно затруднение при изпълнението на акта и значителни или трудно поправими вреди за бюджета. Административният орган е приел, че е допуснато съществено нарушение на данъчното законодателство, с което проверяваното лице е накърнило съществено обществения интерес и фискалната политика на държавата, тъй като препятства възможността за отчитане на  търговските си обороти и като последица се явява неправилното определяне на реализираните доходи и отклонение от данъчно облагане.

Съдът намира, че в случая не са налице условията за допускане на предварително изпълнение на заповедта. Несъмнено неизпълнението на задължението за регистриране и отчитане на приход от продажби чрез фискално устройство засяга важни държавни интереси, свързани с определяне на действителните доходи от търговска дейност и заплащането на съответните данъци. Но описаното нарушение не разкрива по-висока степен на обществена опасност от обикновените случаи на нарушения от този вид, за да се счете, че има съществено засягане на обществения интерес.

Административният орган не сочи и не установява конкретни факти, които да разкриват опасност, че изпълнението на заповедта може да бъде осуетено или сериозно затруднено.

Необосновано е и съображението, че от закъснението на изпълнението биха настъпили значителни или трудно поправими вреди за бюджета. Незабавното запечатване на търговския обект няма да предотврати евентуалното ощетяване на фиска. Прилагането на ПАМ няма за цел да обезпечи събирането на данъчните задължения.

Наред с горното, съдът отчита, че налагането на всяка утежняваща мярка следва да бъде съразмерно и пропорционално по смисъла на чл. 6, ал. 2 АПК. В случая предвид неотчетения размер на продажбата и при липса на данни за друго подобно нарушение с допускане на предварително изпълнение правата и интересите на адресата биха се засегнали в по-голяма степен от необходимото.

По изложените съображения съдът намира, че разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на ЗППАМ, е издадено в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел, поради което следва да се отмени като незаконосъобразно.

Предвид горното Разградският административен съд

 

                                       О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ Разпореждането за предварителното изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 324-ФК/04.09.2019 г. на Началника на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

Определението подлежи на обжалване с частна  жалба в 7-дневен срок от съобщението му пред Върховния административен съд.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/