Р Е Ш Е Н И
Е
№ 128
гр. Велико
Търново, 11.05.2021г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Великотърновският административен съд, Х-ти състав,
в публично заседание на седми април две хиляди двадесет
и първа година в състав:
Съдия: Ивелина Янева
при секретаря В.
Г., като разгледа докл***аното от съдията И. Янева адм.дело N
76 по описа на
Административен съд Велико Търново за 2021 год., за да се
произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове.
Образувано
е по жалба Община Лясковец против Решение № РД-02-14-56 / 21.01.2021г. на Националния орган на програма Интеррег V-А Румъния - България 2014 – 2020г., с което са наложени две финансови
корекции - в размер на 10% или 31 795,19лв. от стойността на допустимите
разходи по договор № ОП-2019-013 / 001 / 16.09.2019г. с изпълнител АД „Пътни
строежи – Велико Търново” и в размер на 10% или 52 045,50лв. от стойността
на допустимите разходи по договор № ОП-2019-013 / 002 / 16.09.2019г. с
изпълнител АД „Пътни строежи – Велико Търново”. В жалбата и писмено становище на
процесуален представител се твърди постановяване на административния акт в
нарушение на процесуалния и материалния закони. Изложени са подробни
съображения за нарушения на чл.99 от АПК, налагане повторно на санкция за нарушение,
за което е наложен санкция, неправилно определяне размера на санкцията и липса
на сочените нарушения на ЗОП. Моли се за отмяна на оспорения административен
акт и присъждане на сторените по делото разноски.
Ответникът – Националния
орган на програма Интеррег V-А Румъния
- България 2014 – 2020г. – чрез процесуален представител оспорва жалбата, като
я намира за неоснователна и недоказана.
Моли за отхвърлянето й.
Встъпилият в
производството прокурор при Окръжна прокуратура Велико Търново изразява становище
за основателност на оспорването и моли за отмяна на решението.
Предмет
на настоящото съдебно производство e Решение № РД-02-14-56 / 21.01.2021г. на Националния орган на програма
Интеррег V-А Румъния - България 2014 – 2020г., с което са наложени две финансови
корекции - в размер на 10% или 31 795,19лв. от стойността на допустимите
разходи по договор № ОП-2019-013 / 001 / 16.09.2019г. с изпълнител АД „Пътни
строежи – Велико Търново” и в размер на 10% или 52 045,50лв. от стойността
на допустимите разходи по договор № ОП-2019-013 / 002 / 16.09.2019г. с
изпълнител АД „Пътни строежи – Велико Търново”.
След като разгледа оплакванията,
изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл.168 от
АПК,
административния съд приема за установено от фактическа страна следното:
Между Териториална
административна единица гр.Виделе /водещ бенефициер/ и Министерството
на регионалното развитие и публичната администрация на Румъния е сключен
Договор за субсидия от ЕФРР № 99007 / 31.08.2018г., за проект „Приказки за
култура, история и природа”. Стойността на проекта е 1 097 962,10евро, от които 933 267,78
евро от ЕФРР /85%/, 142 724,11 евро съфинансиране от държавния бюджет
/13%/ и 21 970,21 евро собствен принос /2%/. За водещия бенефициер бюджета
е 496 602 евро, а за партньор – 601 360 евро.
Между Териториална
административна единица гр.Виделе и Община Лясковец е сключено Споразумение за
партньорство на 11.07.2018г. с идентични с цитирания по-горе договор условия.
За изпълнение на
дейностите, предмет на договора и споразумението Община Лясковец възлага
обществени поръчки, като една от тях е – „Осъществяване на строително-монтажни
работи по проект „Приказки за култура, история и природа” с включени две
обособени позиции – обособена позиция 1 „Еко зона за рекреация, изкуства и
спорт в гр.Лясковец” и обособена позиция 2 „Възстановяване зона за обществен
отдих в с.Козаревец”. И за двете обособени позиции е подадена само по една
оферта от АД „Пътни строежи – Велико Търново”, с което дружество са сключени
Договор за обществена поръчка № ОП-2019-013/001 / 16.09.2019г. и Договор за
обществена поръчка № ОП-2019-013/002 / 16.09.2019г.
На 03.09.2020г. в Министерството на регионалното
развитие и благоустройство постъпва уведомление за съмнение за нередност по
обществената поръчка. Националния орган уведомява Община Лясковец за
постъпилото уведомление и вида на установената нередност, като общината
представя писмено възражение с подробни доводи за липсата на нарушение на ЗОП.
Възражението не е уважено и на 21.01.2021г. е издадено процесното решение за
налагане на финансова корекция в размер на 10%
и по двата договора.
В хода на съдебното производство жалбоподателят
представя доказателства за наличието на наложени финансови корекции по двата
договора, оспорени пред съда.
С Решение № РД-02-14-1105 / 23.11.2020г. на
националния орган е наложена финансова корекция в размер на 25% по договор №
ОП-2019-013/001 / 16.09.2019г. с АД „Пътни строежи – Велико Търново”, който е
сключен след приключване на обществена поръчка „Осъществяване на
строително-монтажни работи по проект „Приказки за култура, история и природа” –
обособена позиция 1 „Еко зона за рекреация, изкуства и спорт в гр.Лясковец”.
Срещу решението в Административен съд Велико Търново постъпва жалба от Община
Лясковец, като е образувано а.д. № 793 / 2020г. по описа на АСВТ, което към
настоящия момент не е приключило.
С Решение № РД-02-14-1106 / 23.11.2020г. на
националния орган е наложена финансова корекция в размер на 25% по договор №
ОП-2019-013/002 / 16.09.2019г. с АД „Пътни строежи – Велико Търново”, който е
сключен след приключване на обществена поръчка „Осъществяване на строително-монтажни
работи по проект „Приказки за култура, история и природа” – обособена позиция 2
„Възстановяване зона за обществен отдих в с.Козаревец”. Срещу решението в
Административен съд Велико Търново постъпва жалба от Община Лясковец и е
образувано а.д. № 9 / 2021г. по описа на съда, което към момента е висящо.
От Община Лясковец е направено искане за спиране на
настоящото производство до приключване на съдебните производства по наложени
финансови корекции по същите договори с решения от 23.11.2020г. От ответника в
писмена молба е изразено становище за неоснователност на искането, тъй като
двете дела нямат преюдициален характер. Доводите са, че след като следва да
бъде определена една финансова корекция за всички нарушения, при потвърждаване
на Решения № РД-02-14-1105 / 23.11.2020г. и РД-02-14-1106 / 23.11.2020г.
финансовата корекция от 25% ще погълне 10% финансова корекция предмет на
процесното решение. При отмяна на Решения № РД-02-14-1105 / 23.11.2020г. и
РД-02-14-1106 / 23.11.2020г. ще се приложи 10% финансова корекция, предмет на
настоящото производство.
След извършване на служебна
проверка, съдът установи, че обжалвания акт
е издаден от компетентен орган. Съгласно чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя
на управляващия орган, одобрил проекта. В конкретния случай разпоредбата на ЗУСЕСИФ не намира
приложение, тъй като въпросът относно управляващия орган и органът, налагащ
финансови корекции е разрешен с международен акт – Меморандум за изпълнение – договорености между държавите-членки,
участващи в програмата за сътрудничество „Интеррег V-А Румъния - България” /
ратифициран със закон, приет от 43-то Народно събрание на 11.02.2016г. – ДВ
бр.16 / 2016г. Съгласно Меморандума Управляващ орган е Министерството на
регионалното развитие и публичната администрация на Румъния, а Министерството
на регионалното развитие и благоустройството е Национален орган, съответстващ
на Управляващия орган, с координационна роля за територията на Република
България. Съгласно чл.2.3 буква А „Финансови корекции” т.1 Всяка държава-членка
носи отговорност за разследването на нередности, допуснати от бенефициерите,
разположени на нейна територия. Страната-членка налага финансови корекции във
връзка с отделни или системни нередности, установени по проектите или
програмата. Съгласно чл.9,
ал.1 от ЗФУКПС, ръководителите по чл.2,
ал.2 могат да делегират правомощията си по този закон на други длъжностни
лица от ръководената от тях организация, като в тези случаи определят
конкретните им права и задължения. Със Заповед без номер и дата Министъра на
регионалното развитие и благоустройство възлага на Д.Г. да ръководи и
организира дейността на националния орган на програма
Интеррег V-А Румъния - България 2014 –
2020г., следователно тя се явява оправомощена да изпълнява функциите на
национален орган, поради което административният акт е издаден от компетентен
орган.
Оспорения акт е
издаден и в предписаната писмена форма, но при допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила водещи до неговата законосъобразност.
Както самия ответник
посочва в писмено становище вх. № 1333 / 26.03.2021г. налице е законодателно
ограничение на налаганите финансови корекции – при констатирани повече от една
нередности, се определя една финансова корекция за всички нарушения, засягащи
едни и същи допустими разходи, чийто размер е равен на най-високия процент,
приложен за всяка нередност – чл.7 от Наредбата за посочване на нередности.
Следователно по един договор за обществена поръчка, които се
финансира със средства от европейските фондове, е допустимо налагането на една
финансова корекция. При установени нарушения след издаването на
административния акт за налагане на финансова корекция е възможно изменение на
този административен акт при спазване на процесуалните правила, разписни в АПК.
Разпоредбата на чл.99 от АПК предвижда възобновяване на
административното производство по влязъл в сила административен акт, който не е
оспорен пред съд. Възобновяването е допустимо в ограничен времеви период /чл.102
от АПК/ - едномесечен от влизане в сила на акта при неправилно приложение на
закона и тримесечен от узнаване на обстоятелството, но не повече от година от
възникване на основанието при нови обстоятелства или престъпление при
установяване на факти.
В конкретния случай актовете за наложени финансови корекции
не само не са влезли в сила преди издаването на последващия административен
акт, но са били оспорени пред съд и това е било известно на органа преди
издаване на процесното решение. Видно от приобщените по делото жалби срещу Решения № РД-02-14-1105 /
23.11.2020г. и РД-02-14-1106 / 23.11.2020г. те са постъпили в Министерството на
регионалното развитие и благоустройство на 09.12.2020г. – повече от месец преди
издаването на Решение № РД-02-14-56 / 21.01.2021г.
Следователно е неприложимо
възобновяването на административно производство по административни актове за
налагане на финансови корекции по договори №
ОП-2019-013/001 / 16.09.2019г. и № ОП-2019-013/002 / 16.09.2019г. с АД „Пътни
строежи – Велико Търново”. Издаването на решение за налагане на финансова
корекция по тези договори след като вече е наложена финансова корекция по тях е
недопустимо, поради което и решението следва да бъде отменено.
Действащото българско и европейско право не познава правна конструкция като
изложената от ответника в писмено становище вх.№ 1333 / 26.03.2021г. –
поглъщане на финансови корекции, наложени с различни административни актове.
Всеки административен акт създава задължения за адресата си, а в хипотеза на
наложена финансова корекция, е основание за отказ за верификация на разходи или
изпълнително основание за възстановяване на суми.Следователно не е възможно
поглъщане на определена финансова корекция, а още повече под условие – ако
същата бъде потвърдена пред съда.
Действително при сигнал за нередност органът дължи произнасяне дали е
налице нередност, но това произнасяне следва да бъде направено при спазване на
процесуалните правила. В конкретния случай при съпоставяне на датите се
установява, че в периода 03.09.2020г. – 23.11.2020г. са налице две висящи
административни производства по два сигнала за нередност по едни и същи
договори. Административния орган вместо да обедини производствата и да издаде
един административен акт, с който да се произнесе относно наличието на всяка
една от двете нередности и да определи една финансова корекция за тях, издава
три отделни административни акта, което е в нарушение на закона. Още
по-абсурдното е обстоятелството, че втората по време финансова корекция е
по-ниска от първата.
Липсата на предпоставките за възобновяване на
производството по чл.99 и сл. от АПК представлява съществено нарушение на
процесуалните правила, влечащо отмяна на административния акт, тъй като
административния орган се произнася след като по силата на закона правото му за
това е преклудирано.
Изложеното по-горе
води до извод, че обжалваният акт е издаден при допуснати съществени
процесуални нарушения, довели до постановяването му в противоречие с приложимия
материален закон, поради което следва да бъде отменен.
С оглед изхода на
спора основателно се явява искането на процесуалния представител на
жалбоподателя за присъждане на сторени по делото разноски по приложен списък и
доказателства за действително заплащане на договореното ***окатско
възнаграждение и държавна такса.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № РД-02-14-56 / 21.01.2021г. на Националния орган на програма
Интеррег V-А Румъния - България 2014 – 2020г., с което са наложени две финансови
корекции - в размер на 10% или 31 795,19лв. от стойността на допустимите
разходи по договор № ОП-2019-013 / 001 / 16.09.2019г. с изпълнител АД „Пътни
строежи – Велико Търново” и в размер на 10% или 52 045,50лв. от стойността
на допустимите разходи по договор № ОП-2019-013 / 002 / 16.09.2019г. с
изпълнител АД „Пътни строежи – Велико Търново”.
ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройство да заплати
на Община Лясковец сума в
размер на 2 670,73лв. ( две
хиляди шестстотин и седемдесет лева и
седемдесет и три стотинки ).
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния
административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.
Съдия: