Решение по дело №599/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 393
Дата: 20 октомври 2022 г.
Съдия: Яница Събчева Събева Ченалова
Дело: 20227240700599
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    №393

 

Гр. Стара Загора, 20.10.2022 г.

                             

В     И  М  Е  Т  О     Н  А     Н  А  Р  О  Д  А

 

         Старозагорският административен съд, осми състав, в публично съдебно заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

           СЪДИЯ:  ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА

при секретар  Николина Николова

като разгледа докладваното от съдия Яница Ченалова административно дело № 599 по описа за 2022 г., за да се произнесе съобрази следното:         

                                           

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.38,  ал.1 от Закона за държавната собственост /ЗДС/, образувано по жалбата на Старозагорска Митрополия, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Св.Апостол Карп“ № 4, представлявана от Старозагорския митрополит Киприан - О.Д.К., против Решение № 559 от 29.07.2022 г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти - частна собственост, за държавна нужда, за изграждане на за подобект 17 "Пътен прелез на км. 97+617", за изграждане на пътен надлез на км. 97+631 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", Фаза 2, на територията на община Стара Загора, област Стара Загора, в частта относно поземлен имот с идентификатор 77431.41.257 и поземлен имот с идентификатор 77431.30.186, и двата поземлени имота в землището на с. Християново, община Стара Загора.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила. Настоява се за издаване на решението при липса на мотиви. Твърди се издаване на заповед №РД-02-15-49 от 05.03.2019 г. в нарушение на чл.59 от АПК, тъй като е подписана от лице без представителна власт - от заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството. Изложени са доводи за несъответствие на определеното парично обезщетение с пазарните цени на идентични имоти. Изготвената за нуждите на административното производство оценка от оценител е намерена необоснована. Определеният размер на обезщетение е несправедлив и неправилно определен. Твърди се невъзможност за разпореждане с недвижими имоти, съгласно устава на Българската православна църква – Българска патриаршия. Цитира се Синодална Наредба № 18/19.06.2018 г. протокол № 13 §1, съгласно която учредяване на вещни права на ползване, както и прехвърляне на право на собственост върху недвижими имоти между юридически лица, поделения на Българската православна църква – Българска патриаршия, може да става с разрешение на Светия синод – пълен състав, оформено в протоколно решение. Решението е изпратено на Светия синод, който единствен може да се разпореди по исканото отчуждаване. Иска се отмяна на оспореното решение на Министерски съвет, както и определената оценка за двата посочени имоти, като незаконосъобразно. Претендират се направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуален представител с акцент върху размера на равностойното парично обезщетение, като кредитира заключението на назначената по делото съдебно-оценителна експертиза. Моли да бъде определено справедливо парично обезщетение, съгласно заключението и претендира направените по делото разноски.

Ответникът - Министерски съвет на Република България, с писмена молба заявява становище за неоснователност на жалбата, като счита, че при издаване на оспорения акт са изпълнени изискванията за законосъобразност, а размерът на паричното обезщетение е определен в съответствие с приложимите материалноправни норми въз основа на експертна оценка от лицензиран оценител на имоти. Представя административната преписка. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски.

Заинтересованата страна - министърът на регионалното развитие и благоустройството, с писмена молба заявява становище за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне. Представя доказателства и претендира разноски.

Заинтересованата страна - министърът на финансите, с писмена молба заявява становище за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне. Претендира разноски за юрисконсулстско възнаграждение.

Заинтересованата страна - министърът на транспорта и съобщенията, чрез упълномощен процесуален представител в съдебно заседание и с писмена молба оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне. Излага подробни съображения по съществото на делото. Претендира разноски за юрисконсулстско възнаграждение.

Заинтересованата страна - Национална компания „Железопътна инфраструктура" гр. София чрез упълномощен представител с писмена молба и в съдебно заседание оспорва жалбата. Представя доказателства. Ангажира подробно становище по същество с писмени бележки. Претендира разноски.

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Със Заповед № РД-02-15-45 от 05.03.2019 г., издадена от заместник- министъра на регионалното развитие и благоустройството, е одобрен подробен устройствен план /ПУП/ – парцеларен план /ПП/ за землището на с. Християново и изменение на план за регулация и застрояване на с. Християново, общ. Стара Загора, обл. Стара Загора, за кв.1, кв.4, кв.79 и кв.80 и на имот „за жп транспорт“, за изменение на плана за улична регулация от о.т. 170 – о.т. 171 – о.т. 171 – о.т. 132 – о.т. 131 – о.т. 130 – от о.т. 169 – о.т. 171, от о.т. 124 – о.т. 123 и о.т. 123 – о.т. 123б, от о.т.124а – о.т. 124 и създаване на нови улици: от нова o.т. 170а - нова o.т. 170b - нова o.т. 170w - нова o.т. 170g - нова o.т. 170d, oт нова o.т. 123е - нова o.т. 124d - o.т. 124а, образуване на задънени улици oт o.т. 169 - нова o.т. 171а, oт нова o.т. 170а - нова o.т. 170е - нова o.т. 170v, oт нова o.т. 130а – нова o.т. 131а, oт нoвa o.т. 123g - нова o.т. 123d, oт o.т. 124а - нoвa о.т. 124g, oт нова о.т. 123w - път в извънурбанизираната територия и за подобект 17 "Пътен прелез на км. 97+617", за изграждане на пътен надлез на км. 97+631 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", Фаза 2. Заповедта е обнародвана в ДВ, бр.24 от 22.03.2019 г. /л.45-46, л.100-101 от делото/.

Заинтересованата страна Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ е уведомена от МРРБ с писмо с рег. номер АУ14-10 от 15.04.2019 г. (л. 99 от делото), че в предоставения срок за оспорване на Заповед № РД-02-15-45 от 05.03.2019 г. не са постъпили жалби. Заповедта е влязла в сила на 06.04.2019 г.

 Видно от одобрената финансова обосновка, средствата за обезщетяване на засегнатите имоти и части от имоти – частна собственост, са за сметка на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и се осигуряват чрез Договор за безвъзмездна финансова помощ № BG16M1ОP001-1.001-0003 по проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас, Фаза 2" финансиран чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020. С договор от 24.07.2014 г. изпълнението на подготовката на проекта е възложено от Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ на ДЗЗД "Тракия консулт" /л.102-111 от делото/.

Поради невъзможност посочените важни обществени интереси да бъдат задоволени по друг начин за реализиране на обекта е предприета процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти, попадащи в трасето, в т. ч. поземлените имоти, собственост на жалбоподателя, с идентификатори № 77431.30.186 и № 77431.41.257 по кадастралната карта на с. Християново, община Стара Загора. Възложено е на „Корсайд“ ООД да оцени имоти, попадащи в обхвата на проекта, в т.ч. в землището на с. Християново, общ. Стара Загора. /л.112 и сл. от делото/. Изготвен е доклад за оценка на равностойното парично обезщетение за отчуждаване на поземлени имоти в земеделската територия засегнати от ПУП-ПП и части от имоти в урбанизирана територия, засегнати от ПУП-ИПРЗ в землището на с. Християново, общ. Стара Загора /л.61 и сл. от делото/. При изготвяне на оценката са събрани данни за имотите, предмет на оценяване, в т. ч. скица, издадена от СГКК - Стара Загора и удостоверение за характеристиките на поземления имот, както и данни от Службата по вписвания - Стара Загора за извършени сделки със земеделски земи в периода от 12 месеца преди възлагане на оценката. Прието е, че през последната година няма достатъчно сделки, отговарящи на изискванията на закона за пазарни аналози в района на землището, за да може да се ползва метод на сравнителната стойност. При прилагане на Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи, приета на основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ, е определено парично обезщетение за отчуждаваните имоти на жалбоподателя, както следва: за поземлен имот с идентификатор 77431.30.186 в размер на 278.69 лв., а за поземлен имот с идентификатор 77431.41.257 в размер на 438.46 лв. 

В министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията /тогава/ е постъпило искане вх. № ЖИ-34532/24.08.2021 г. от генералния директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ за иницииране на процедура по отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от изграждането на фаза 2 от проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", подобект 17. Изготвена финансова обосновка от министъра на транспорта и съобщенията във връзка постъпилото искане. По финансовата обосновка е дадено положително становище от министъра на финансите, за което министърът на транспорта и съобщенията и министърът на регионалното развитие и благоустройството са уведомени с писмо изх. № 14-18-317/15.04.2022 г. /л.39-41 от делото/.

Изготвен е съвместен доклад от министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройство с мотивирано предложение до Министерския съвет за отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от реализирането на фаза 2 от проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", в т. ч. имотите на жалбоподателя. Към доклада са приложени одобрена финансова обосновка от министъра на финансите и проект на решение на МС относно засегнатите имоти и определените обезщетения. Докладът е внесен в Министерския съвет на 15.07.2022 г. В проведено заседание на Министерския съвет е взето решение № 559 от 29.07.2022 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост за изграждане на подобект 17 "Пътен прелез на км. 97+617", за изграждане на пътен надлез на км. 97+631 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", фаза 2. С решението е одобрен и размерът на дължимите обезщетения, като за отчуждаваните части от имоти на жалбоподателя е определено обезщетение, както следва: за поземлен имот с идентификатор 77431.30.186 в размер на 278.69 лв., а за поземлен имот с идентификатор 77431.41.257 в размер на 438.46 лв. Решението на МС е обявено в интернет страницата на МРРБ, видно от представената извадка (на л.244 от делото), както и в издание на вестник "Национална Бизнес поща" от 15.08.-28.08.2022 г. (л.245), вестник "24 часа" от 16.08.2022 г. (л. 246), вестник "Телеграф" на 16.08.2022 г. (л. 247). Решението е изпратено за обявяване по реда на чл. 34, ал. 3 от ЗДС и до Областния управител на област Стара Загора, кмета на Община Стара Загора и кметския наместник на с. Християново. /л.237 и сл. от делото/.

Жалбоподателят е уведомен чрез изпращане на препис от решението на МС чрез пощенски оператор, с писмо с обратна разписка, удостоверяваща получаването му от служител на адресата на 09.08.2022 г. /л.173, 226 от делото/.

По делото е извършена съдебнооценителна експертиза, която дава заключение относно пазарната стойност на отчуждаваните имоти. Вещото лице сочи, че процесните имоти са земеделски земи, 5-а категория, с начин на трайно ползване - нива. При изчисляване стойността на отчуждаваните имоти по метода на пазарните аналози/метод на сравнителната стойност са взети предвид от вещото лице две сделки със земеделски имоти в землището на с. Християново, общ. Стара Загора. Според данните, предоставени от службата по вписванията Стара Загора са сключени 5 сделки за периода 22.07.2019 г. – 22.07.2020 г. и имат за предмет сделки с имоти в земеделска територия, от които според представената от оценителя оценка никоя не отговаря на изискванията на ал.3 от чл.32 от ЗДС /л.64-65 от делото/. Съгласно заключението на назначената експертиза от предоставената от Служба по вписванията – Стара Загора са налице две сделки, които са относими при оценката на процесните имоти и оценката може да бъде извършена по сравнителен метод – по нотариален акт № 64, том V, дело 864/20.02.2020 г. с предмет на продажба 3 бр. ниви и 1 бр. оризище, всички пета категория, и нотариален акт № 99, том втори, дело 344/29.01.2020 г. с предмет на продажба 1 бр. оризище, пета категория. За останалите 3 сделки вещото лице приема, че не могат да се ползват за пазарен аналог. Вещото лице е определило, че средната пазарна цена на покупко-продажби на земеделска земя в землището на с. Християново на база на действително извършените сделки в релевантния период е 1058,50 лева/дка. След направени изчисления е дадено заключение за стойността на равностойното парично обезщетение за оценяваните имоти, както следва: за поземлен имот с идентификатор 77431.30.186 в размер на 613,93 лв., а за поземлен имот с идентификатор 77431.41.257 в размер на 935.71 лв. При изслушване на вещото лице в съдебно заседание вещото лице разясни, че оризището е вид нива и поради това е прието наличието на пазарен аналог в две от наличните сделки в изследвания период. Що се касае до изчисленията в направената по възлагане от инвеститора на обекта оценка, приложена в административната преписка, тя е вярно изчислена по реда на Наредба за реда за определяне на цени на земеделски земи, доколкото е приета липсата на достатъчно сделки в изследвания период, които да отговарят на изискванията на чл.32, ал.2 от ЗДС.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима.

По същество на наведените оплаквания:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 34а, ал.1 от ЗДС - Министерския съвет на Република България. Според дефиницията, дадена с нормата на § 1 от ДР на ЗДС, "национален обект" е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения - пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура - водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. Железопътната линия "Пловдив разпределителна-изток-Стара Загора-Зимница-Карнобат-Бургас" представлява железопътна автомагистрала, според т. 12 от Приложение 1 към чл. 8, ал. 1 от Наредбата за категоризация на железопътните линии в Република България, включени в железопътната инфраструктура, и закриване на отделни линии или участъци от линии. Процесният обект - подобект 17 "Пътен прелез на км. 97+617", за изграждане на пътен надлез на км. 97+631 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", фаза 2, засяга дейности, свързани с железопътната инфраструктура и неговата реализация представлява изграждане на "национален обект" по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС. Следователно, на основание чл.34а, ал.1 от ЗДС компетентен да издаде акт за отчуждаване на имоти за изграждането му е Министерският съвет на Република България.

Оспореното решение е издадено в законоустановената форма и съдържа изискуемите реквизити. Неоснователно е оплакването, че то е немотивирано. В съответствие с изискванията на чл. 34б от Закона за държавната собственост в него са посочени държавната нужда, за която се отчуждава имотът, видът, местонахождението и размерът на същия, стойността на дължимото обезщетение и собственикът.

При извършената служебна проверка съдът не констатира нарушения на административнопроизводствени правила. Изпълнена е процедурата, регламентирана с нормите на чл. 34а, чл. 34 и чл. 34б от ЗДС. Решението е издадено въз основа на постъпил в Министерския съвет съвместен доклад от министъра на регионалното развитие и благоустройство и министъра на финансите. Приложени са документите, посочени в чл. 34а, ал. 4 от ЗДС- оценка за размера на обезщетенията, надлежно утвърдена финансова обосновка от страна на министъра на финансите, акт за собственост, данни за характеристиките на имотите, копие на влязъл в сила ПУП-ПП във връзка с реализирането на проекта. Отчуждаването е извършено след влизане в сила на ПУП-ПП, с който е предвидено изграждане на национален обект, видно от Заповед № РД-02-15-45 от 05.03.2019 г., издадена от заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, с които са одобрени ПУП- парцеларни планове за землището на с. Християново, общ. Стара Загора. Цитираната заповед не е обжалвана и е влязла в законна сила. В заповедта изрично е цитирана заповед № РД-02-15-12 от 18.01.2019 година на министъра на регионалното развитие и благоустройство за предоставяне  изпълнението на функции по ЗУТ.

Изготвен е доклад за оценка за определяне на равностойно парично обезщетение на засегнатите земеделски имоти. Оценката е извършена от лицензиран оценител. Изпълнено е изискването на чл. 34, ал. 2, т. 3 от ЗДС.

Решението е разгласено по установения ред, чрез публикуване от министъра на регионалното развитие и благоустройство на обявление в два централни и един местен ежедневник, изпращане на копие от същото до кмета на общината и до кметския наместник на населеното място, в чиято територия се намират имотите, предмет на отчуждаване, и публикуване на обявлението на интернет страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, видно от приложените по делото копия от ежедневници, извадка от интернет страницата на МРРБ и обявление. Изпратено е и съобщение до жалбоподателя по реда на чл. 61 от АПК, с което същият е уведомен за взетото решение и откриването на процедура по отчуждаване на собствените му имоти. При тези данни следва да се приеме, че са изпълнени изискванията на чл. 34а, ал. 3 и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС.

Съгласно нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДС имоти и части от имоти, собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин. В конкретния случай наличието на държавна нужда е установено с влезлия в сила подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със заповед на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, и следователно е налице изискуемата материалноправна предпоставка за издаване на решението на Министерски съвет. Неоснователен е доводът, че имотът не може да бъде отчужден без разрешение от Светия Синод на Българската православна църква. Правилата за разпореждане с имоти на Българската православна църква в нейния устав касаят хипотези на разпореждане със свой имот. В конкретния случай се касае до процедура по отчуждаване, инициирана от държавата за важни държавни нужди, което отчуждаване засяга имоти на физически и/или юридически лица. Българската православна църква – Българска патриаршия, както и местните поделения, в т.ч. митрополиите, респ. Старозагорска митрополия /арг. от чл.13 от Устава на Българската православна църква – Българска патриаршия вр. чл.19 и чл.20 от Закона за вероизповеданията/ са юридически лица, решенията за разпореждане с имоти на чиито органи на управление, не са елемент от законоустановената процедура по отчуждаване.

Съгласно  чл. 32, ал. 2 от ЗДС размерът на обезщетението се определя в зависимост от предназначението на имотите преди влизане в сила на подробния устройствен план въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Пазарни цени, според дефиницията на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека- обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки с изключение на тези, чийто предмет са идеални части от имоти и поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Когато в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. В случаите, когато не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени две сделки, равностойното парично обезщетение се определя по реда на наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (чл. 32, ал. 3 от ЗДС).

Съгласно § 1а, т. 4, б. "в" от ДР на ЗДС имоти в близост до отчуждавания са имотите, разположени в едно и също землище в земеделските територии и горските територии. Като еталон за изчисляване на средни пазарни цени могат да служат единствено сделки със земеделски земи, находящи се в землището на с. Християново.

От данните по делото е видно, че през релевантния период са сключени пет сделки с имоти /две от които взети като аналози от вещото лице/, находящи се в землището на с. Християново. Изготвената по възлагане на инвеститора и приложена в административната преписка оценка е приела липса на пазарни аналози, тъй като имотите на жалбоподателя са ниви, а приетите за аналози от вещото лице имат като предмет – първата от тях 3 бр. ниви и 1 бр. оризище, а втората сделка 1 бр. оризище. Съдът намира за обосновано заключението на вещото лице относно определяне на равностойното парично обезщетение по чл.32, ал.2 от ЗДС, защото равностойно е онова обезщетение, което е равно на пазарната цена на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот. По силата на §1а т.4 от ДР на ЗДС в близост до отчуждавания имот са тези земеделски земи / приложимо за случая/, които са в едно и също землище с него. Определение за имоти със сходни пазарни характеристики е дадено в § 1, т.2 от Закона за общинската собственост /ЗОбС/, приложим по правилата на ЗНА за едно и също съдържание на правните термини, които имат определение в закон и за правоприлагане по аналогия.  Съгласно определението на §1, т.2 от ЗОбС сходни характеристики имат тези земеделски земи, които са в едно землище и имат еднакво конкретно или преобладаващо предназначение. Съгласно чл.2, ал.1 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ/ земеделски са земите, които са предназначени за земеделско производство и едновременно за тях не са налице посочени изключващи условия. По силата на чл.2, ал.2 от Закона за опазване на земеделските земи /ЗОЗЗ/ земеделските земи могат да бъдат с две основни предназначения - за производството на растителна продукция и за паша на добитък. Следователно това са норми, даващи определение за основните предназначения на земеделските земи, но не и за конкретното предназначение, определено от начина на тяхното трайно ползване /НТП/. Видовете начини на трайно ползване на земеделските земи са изброени в Приложение №2 т.10 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на КККР, като са групирани първо според критерия на чл.2, ал.2 от ЗОЗЗ за растителна продукция и за паша, а конкретно според вида на растителната продукция, на трайни и не трайни насаждения. Така в групата на земеделските земи с преобладаващо предназначение ниви са включени онези от тях, които имат НТП нива, оризище, зеленчукова градина и други производства на растителна продукция, съответно изоставена нива, угар. Ето защо обосновано е заключението на вещото лице, че пазарни аналози представляват посочените сделки с ниви и оризище, извършени с една покупко-продажба в релевантния период до една година от датата на оценката, но не може да бъде пазарен аналог сделка, при която заедно срещу една обща цена са продадени ниви и ливади. Ливадите имат основно различно предназначение и по смисъла на чл.2, ал.2 от ЗОЗЗ, а именно за паша.

Воден от тези правни норми съдът приема заключението на вещото лице за изготвено съобразно изискванията на чл.32, ал.2 от ЗДС и оспореното решение ще следва да се измени в частта относно определеното обезщетение по реда на чл.32, ал.3, т.2 от ЗДС, за приложение на която норма е липсвало основание, с оглед установеното от вещото лице за две вписани сделки на разпореждане с пазарни аналози. Налага се извод за незаконосъобразно определяне на обезщетение, което не е равно на пазарната цена на поне две сделки с имоти с характеристики подобни на тези на отчуждавания. Ето защо това обезщетение не е равностойно и с него жалбоподателя не би могъл да придобие аналогичен имот на свободния пазар, въпреки установената от вещото лице възможност – има сделки с пазарни аналози, което означава, че такъв пазар има.

С оглед изложеното, жалбата следва да се уважи като се измени оспореното решение на Министерски съвет в частта относно стойността на определеното обезщетение, като размерът се увеличи до размерите изчислени от експертизата по делото. 

При този изход на спора и своевременно направеното искане, на жалбоподателя следва да се присъдят разноски, съгласно приложения списък общо в размер на 550 лв., от които 250 лв. депозит за експертиза и 300 лв. за адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от горното, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК и чл. 38, ал.8 от ЗДС, съдът

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ по жалба на Старозагорска Митрополия, БУЛСТАТ *********, Решение № 559 от 29.07.2022 г. на Министерски съвет на Република България за отчуждаване на имоти - частна собственост, за държавна нужда, за изграждане на подобект 17 "Пътен прелез на км. 97+617", за изграждане на пътен надлез на км. 97+631 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", Фаза 2, на територията на община Стара Загора, област Стара Загора, в частта с която е определен размера на равностойното парично обезщетение за отчуждаване на поземлен имот с идентификатор 77431.41.257 и поземлен имот с идентификатор 77431.30.186 по кадастралната карта на с. Християново, община Стара Загора, КАТО УВЕЛИЧАВА размера на дължимото обезщетение, както следва: за поземлен имот с идентификатор 77431.41.257 от 438.46 лв. на 935.71 лв. /деветстотин тридесет и пет лева и седемдесет и една стотинки/, а за поземлен имот с идентификатор 77431.30.186 – от 278.69 лв. на 613,93 лв. /шестстотин и тринадесет лева и деветдесет и три стотинки/.

ОСЪЖДА Министерски съвет на Република България да заплати на Старозагорска Митрополия, БУЛСТАТ *********, деловодни разноски в размер на 550 /петстотин и петдесет/ лева.

Решението е окончателно.

 

СЪДИЯ: