Решение по дело №3586/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 468
Дата: 18 февруари 2020 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20197180703586
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 468                                         гр. Пловдив                         18.02.2020год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVI състав в открито заседание на двадесет и първи януари през две хиляди и двадесета година в състав:                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

при секретаря М.Г.и участието на прокурора МИРОСЛАВ ХРИСТЕВ, като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ КАНД № 3586 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Производството е образувано по жалба на П.Д.К., ЕГН **********, чрез процесуалния си представител адвокат С.П., против Решение № 1922 от 25.10.2019 г., постановено по АНД № 4025/2019 г. по описа на Районен съд Пловдив, ХХV н.с., с което е потвърдено  Наказателно постановление № 561 от 30.04.2019, издадено от заместник кмета по „Транспорт“ на Община Пловдив, с което на К. е било наложено административно наказание глоба в размер на 20 лева на основание чл.43, ал.4 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Пловдив /НРСППППСТГП/, за нарушение на чл.4а от НРСППППСТГП.

В касационната жалба се излагат доводи за неправилност и незаконосъобразност на съдебното решение. Иска се неговата отмяна и отмяна на  наказателното постановление. Претендира разноски.

Ответникът по касационна жалба Община Пловдив,чрез процесуалния си представител юрисконсулт М. моли жалбата да се остави без уважение.

 Окръжна прокуратура - Пловдив, чрез прокурор Христев дава становище за правилност и законосъобразност на съдебното решение.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение и във връзка с наведените касационни основания по чл.348, ал.1 от НПК, констатира следното:

Касационната жалба е подадена в срок от страна в съдебното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Районният съд е бил сезиран с жалба против Наказателно постановление № 561 от 30.04.2019, издадено от заместник кмета по „Транспорт“ на Община Пловдив, с което на К. е наложено административно наказание глоба в размер на 20 лева на основание чл.43, ал.4 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Пловдив /НРСППППСТГП/, за нарушение на чл.4а от НРСППППСТГП.

От фактическа страна е установено,че при  извършена служебна проверка от старши полицай при сектор „Общинска полиция” Пловдив, на 02.02.2019г. около 11:00ч. в гр. Пловдив, на ул. „Кръстьо Пастухов” срещу № 34 е констатирано,че  жалбоподателят,като водач на лек автомобил „Ауди”, с рег. № ***е извършил нарушение, като е паркирал в зоната на действие на пътен знак „В27”. За констатираното срещу жалбоподателя бил съставен фиш № **********/02.02.2019г. в негово отсъствие и наложена глоба в размер на 20 лв.  за нарушение на чл.4а от НРСППППСТГП. Поради оспорването на фиша е съставен АУАН, а въз основа на него и обжалваното НП.

За да потвърди НП, районният съд е приел,че жалбоподателят е извършил нарушението, същото е констатирано в негово отсъствие, поради което и възраженията за недоказано авторство са неоснователни. Мотивирано е правилното приложение на нормата на чл.39, ал.2 от НРСППППСТГП във връзка с чл. 188, ал.1 от ЗДвП. Констатирана е липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при съставяне на АУАН  и издаване на НП,спазване на сроковете по чл.34 от ЗАНН, както и правилно определена правна квалификация на нарушението и съответна на същото санкционната разпоредба – чл.43, ал.4 от НРСППППСТГП. Изложено е още,че не може да намери приложение нормата на чл.28 от ЗАНН.

Решението е неправилно.

Нарушението, за което е санкциониран жалбоподателят е квалифицирано като такова по чл.4а от НРСППППСТГП, според която разпоредба участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка.

Тази разпоредба на Наредбата преповтаря чл. 6,т.1 от ЗДвП, където е предвидено, че участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка;

Приложената санкционна норма е чл.43,ал.4 от Наредбата, като същевременно за нарушението на чл.6т.1 от ЗДвП има санкционна норма в самият закон,а именно чл.180,ал.1,т.1 от ЗДвП. Прави впечатление разминаването между двете санкционни норми,като в тази по Наредбата предвиденото наказание е фиксирано по размер, а в тази по закона е предвиден минимум и максимум.

Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА),  подзаконови нормативни актове се издават в случаите, когато е необходимо уреждането на други обществени отношения, които не са били първично регулирани със закон. Същевременно съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 2 ЗНА наредбата се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен.

В настоящия случай с посочените разпоредби на Наредбата не се уреждат обществени отношения, които да не са уредени и първично регулирани от закон.  

Същевременно, според § 2 от ПЗР към НРСППППСТГП, същата се издава на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА (Закон за местното самоуправление и местната администрация), чл. 76, ал. 3 АПК, чл. 8 ЗНА (Закон за нормативните актове) и чл. 23, във връзка с чл. 19, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП) и чл. 99 от ЗДвП. Обществените отношения, които следва да се доуредят в контекста на ЗДвП касаят определянето на зони за платено и безплатно паркиране и часовете за това. Уреждането на различни от тези обществени отношения е в противоречие и с  чл. 12 от ЗНА, според която разпоредба актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден.

Тоест, нарушаването на пътните знаци и маркировката, когато касае правилата за движение,а не зони за платено и безплатно паркиране, е предмет на специалния закон и няма място в разпоредбите на Наредбата. Аргумент  за това са самите разпоредби в Наредбата, а именно § 7 от ПЗР, според който разпоредбите на тази наредба се прилагат, доколкото не противоречат на нормативен акт с по-висока степен, както и чл. 41, според който при констатирани и/или установени нарушения на правилата за паркиране, за които няма изрично и конкретно определена санкция в Закона за движение по пътищата на лицата, извършили или допуснали нарушението, се налагат санкциите предвидени в настоящата наредба. Тоест, самият Общински съвет е ограничил действието на създадения от него подзаконов нормативен акт само до случаите, които не са уредени от закона.

От тук, административнонаказващият орган е следвало да квалифицира извършеното административно нарушение по чл. 6 от ЗДвП, а не по идентичната по съдържание норма на подзаконовия нормативен акт.

Същото се отнася и до санкционната норма, като е следвало да се приложи тази по ЗДвП,а не по Наредбата.  Констатираното по-горе разминаване пък е основание да се приеме и наличието на противоречие между закона и подзаконовия нормативен акт.

Изводът от тук е за неправилно приложение на материалния закон относно квалифициране на извършеното административно нарушение и приложение на санкционната разпоредба.

По изложените съображения съдът намира подадената жалба за основателна, поради което обжалваното съдебно решение следва да се отмени и вместо него да се постанови отмяна на наказателното постановление.

За разноските: С оглед разпоредбата на чл.63,ал.3 ЗАНН, във връзка с чл.228 АПК, вр. с чл.143,ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя се следват разноски за двете инстанции, като за въззивната ще се присъдят и на основание чл.222,ал.1 от АПК с оглед на решаването на спора по същество тук. Съгласно представения списък на разноските същите са в размер на 600лв. общо за касационната инстанция и за въззивното производство.  

Водим от горното, Съдът

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1922 от 25.10.2019 г., постановено по АНД № 4025/2019 г. по описа на Районен съд Пловдив, ХХV н.с. И ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 561 от 30.04.2019, издадено от заместник кмета по „Транспорт“ на Община Пловдив, с което на П.Д.К., ЕГН **********, е  наложено административно наказание глоба в размер на 20 лева на основание чл.43, ал.4 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Пловдив /НРСППППСТГП/, за нарушение на чл.4а от НРСППППСТГП.

ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на П.Д.К., ЕГН ********** сумата от 600/шестстотин/ лева разноски.

 

Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: