Решение по дело №925/2021 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 116
Дата: 26 юли 2021 г. (в сила от 20 август 2021 г.)
Съдия: Емилиян Кирилов Ангелов
Дело: 20213630200925
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 116
гр. Шумен , 26.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, I-ВИ СЪСТАВ в публично заседание на
тринадесети юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Емилиян К. Ангелов
при участието на секретаря В. С. С.
като разгледа докладваното от Емилиян К. Ангелов Административно
наказателно дело № 20213630200925 по описа за 2021 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Настоящото производство е образувано на осн. чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление № НЯСС-62/27.04.2021г. на зам.
председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на
Община Шумен е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на
1 000 /хиляда/ лева на основание чл.200, ал.1, т.38 от Закона за водите, нарушение на чл.141,
ал.1, т.1 от ЗВ. Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени
наказателното постановление, като незаконосъобразно, като излага доводите си за това в
жалбата, алтернативно моли за приложението на чл. 28 от ЗАНН. В съдебно заседание се
явява упълномощен представител, който изцяло поддържа жалбата, като излага доводи в
подкрепа на твърденията за незаконосъобразност на НП. Процесуалният представител на
ДАМТН, гр. София - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление,
призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН, в съдебно заседание
не се явява, но изпраща подробни писмени бележки, в които моли жалбата да бъде
отхвърлена и да бъде потвърдено НП, като правилно и законосъобразно.
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря
на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 и сл. от НПК, поради което е
процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните
съображения:
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на
закона, намира за установено от фактическа страна следното: На 15.09.2020г. на основание
1
чл.190, ал.4, т.2 от ЗВ била извършена проверка от длъжностни лица на язовирната стена и
съоръженията към нея на язовир „Дивдядово[1]2/Соара“, находящ се в поземлен имот с
идентификатор № 83510.569.27 в землището на гр. Шумен, собственост на община Шумен,
съгласно Акт за публична общинска собственост № 1026/23.07.2002г. В резултат на
проверката, чрез обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея на место, както
и преглед на документацията от експлоатацията свидетелят Р. КР. Р. – ст. инспектор в РО
НЯСС „Североизточна България“ при ДАМТН установил, че короната на язовирната стена е
с променлива ширина, като по цялото и протежение са забелязват хлътвания и плитки
коловози, които нарушават геометричния профил на съоръжението, т. е. короната на
язовирната стена не се поддържа в техническа изправност от Община Шумен, каквото
задължение тя има като собственик на язовира. Община Шумен е бездействала и не е
предприела действия за извършване на ремонтно –възстановителни работи на съоръжението
към язовирната стена на язовир „Дивдядово[1]2/Соара“, за привеждането му в техническа
изправност.
За констатираното неизпълнение на задължение, на 04.11.2020г., свидетелят Р.Р.
съставил против община Шумен, Акт за установяване на административно нарушение № 05-
093/04.11.2020г., в който посочил, че с описаното деяние е нарушенразпоредбата на чл.141,
ал.1, т.1 от Закона за водите. Актът бил съставен, подписан и връчен на упълномощено от
Кмета на община Шумен лице – Дилян Узунски – гл. експерт ОМП, дирекция ГРИПО при
община Шумен /пълномощно № 95-00-025/01.07.2019г. При връчването му Узунски записал
в акта, че в законов срок ще бъдат представени възражение. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН
било депозирано такова, като в него се излагат конкретни възражения по констатациите,
изложени в акта. Очевидно, възраженията не са били възприети от
административнонаказващия орган, тъй като въз основа на така съставения акт и
съобразявайки материалите в административно[1]наказателната преписка било издадено
наказателно постановление НЯСС-24/27.04.2021г. на зам. председателя на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Шумен било наложено
административно наказание “имуществена санкция” в размер на 1 000 /хиляда/ лева на
основание чл.200, ал.1, т.38 от Закона за водите нарушение на чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ . Така
установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени
и гласни доказателства, от разпита в съдебно заседание на актосъставителя Р.,свид.И. както
и от присъединените на основание чл.283 от НПК писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна,
следното: Разпоредбата на чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ въвежда задължение за собствениците на
водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени
и/или съоръжения към тях поддържането им в техническа изправност. Доколкото община
Шумен, съгласно акт за собственост АПОС № 1026 от 23.07.2002г. се явява собственик на
язовир „Дивдядово-2 Соара“, то същата е имала задължение да го поддържа, съгласно
изискванията на посочения по горе законов текст.. От материалите по делото се установява
по безспорен начин, че при извършената на 15.09.2020г. проверка е било констатирано, че
2
короната на язовирната стена е с променлива ширина, като по цялото и протежение са
забелязват хлътвания и плитки коловози, които нарушават геометричния профил на
съоръжението , което означава, че короната на язовирната стена не се поддържа в
техническа изправност от Община Шумен, каквото задължение тя има като собственик на
язовира , което от своя страна представлява нарушение на разпоредбата на чл.141, ал.1, т.1
от ЗВ. При индивидуализация на наказанието, с оглед постигане целите установени с
разпоредбата на чл.12 от ЗАНН, административно-наказващия орган е наложил минималния
размер на предвиденото наказание. Съдът приема, че неизпълненото задължение на
жалбоподателя не представлява маловажен случай, по смисъла на чл. 28 ЗАНН – а именно
такъв, при който извършеното административно нарушение, с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи отговорността
обстоятелства, представлява по[1]ниска степен на обществена опасност, в сравнение с
обикновените случаи на административно нарушение от съответния вид, тъй като
жалбоподателя като собственик на посочения по горе язовир, следва да полага
необходимите усиля, за да поддържа язовирната стена в перфектно техническо състояние,
което в процесната хипотеза безспорно не е сторено.. Ето защо депозираната жалба следва
да се остави без уважение като неоснователна, а атакуваното с нея наказателно
постановление да се потвърди като правилно и законосъобразно.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло наказателно постановление № НЯСС-62/27.04.2021г. на
зам. председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор.


Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Шуменски административен съд по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
3