Решение по дело №12/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 март 2021 г. (в сила от 5 март 2021 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700012
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 48

гр. Перник, 05.03.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на двадесет и пети февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                  СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         С участието на секретаря АННА МАНЧЕВА, като разгледа административно дело № 12/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

         Образувано е по жалба, подадена от Т.И.С., ЕГН ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-001501/14.12.2020 г., издадена от Н.П.Й. – младши автоконтрольор към ОДМВР – Перник, сектор „Пътна полиция“, с която на основание чл. 171, т. 2А, б. Б от ЗДвП на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка – прекратяване регистрацията на ППС, със свидетелство за регистрация на моторно превозно средство ****и рег. ****, за срок от  шест месеца.

         Жалбоподателят счита оспорения акт за незаконосъобразен. Твърди, че лекият автомобил, чиято регистрация, е прекратена е съпружеска имуществена общност и се ползва и от съпругата му, както и за нуждите на останалите членове от семейството. Сочи, че по тази причина, принудителната административна мярка засяга права на лица, чието поведение не е обусловило налагането и и затова противоречи на целта на закона. Искането към съда е да я отмени.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез процесуалния си представител – адв. В.***, поддържа жалбата. Излага подробни съображения за незаконосъобразността на оспорения акт. Моли съда да го отмени и да присъди направените съдебни разноски.

         Ответният административен орган – Н.П.Й. – младши автоконтрольор към ОДМВР - Перник, чрез процесуалния си представител юрисконсулт В.***, изразява становище за неоснователност на жалбата. Искането му към съда е да я отхвърли по съображения, подробно изложени в съдебно заседание.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

         Административното производство е започнало със съставянето на АУАН серия GA, № 316735/14.12.2020 г. от Р.Н.С.– младши автоконтрольор при сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Перник. В него е отразено, че на 14.12.2020 г. в 16.30 ч. в село К., ул. Ц.С., Т.И.С., ЕГН ********** управлява собствения си лек автомобил марка „Фолксваген Пасат”, с рег. **** след употреба на алкохол, установена с техническо средство – „Алкотест дрегер“ 7510ARBA0157, което е отчело концентрация в издишания въздух – 1.34 промила. АУАН е подписан от нарушителя без възражения. С него, на място, са иззети СУМПС ****, контролен талон ****, СРМПС ****и два броя регистрационни табели с рег. ****.

         Въз основа на съставения АУАН серия GA, № 316735/14.12.2020 г., Н.П.Й. – младши автоконтрольор към ОДМВР – Перник, сектор „Пътна полиция“, е издал оспорения административен акт – Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-001501/14.12.2020 г., с която на основание чл. 171, т. 2А, б. Б от ЗДвП на Т.И.С. е наложена принудителна административна мярка – прекратяване регистрацията на ППС, със свидетелство за регистрация на моторно превозно средство ****и рег. ****, за срок от  шест месеца.

Препис от нея е връчен лично на жалбоподателя на 14.12.2020 г., който я е оспорил пред съда с жалба с вх. № 115800-16762/23.12.2020 г.

         В хода на съдебното производство са събрани гласни и писмени доказателства. От разпита на свидетеля И.Т.И. - син на жалбоподателя, се установява, че в едно домакинство живеят той, жената, с която се намира във фактическо съпружеско съжителство, малолетното им дете, баща му, майка му и баба му/на 83 г./. Лекият автомобил  - марка „Фолксваген Пасат”, с рег. **** обичайно се ползва за нуждите на цялото домакинство. Съпругата на жалбоподателя ежедневно пътува с него до работното си място в гр. София. Малолетното дете се превозва с него при необходимост. Ползва се при нужда от ползване на медицински услуги от възрастния член на домакинството.

         Ангажирани са доказателства, от които е видно, че МПС – лек автомобил „Фолксваген пасат“, с рег. **** е в режим на съпружеска имуществена общност между жалбопоадтеля и Е.Г.С./свидетелство за регистрация ****и удостоверение за сключен граждански брак, издадено въз основа на акт за граждански брак ****г./. От приложеното СУМПС ****и контролен талон към него с ****е видно, че последната е правоспособен водач на МПС от АМ, В1 и В. Същата работи във ****, със адрес гр. София, бул. ****/служебна бележка рег. ****.2020 г./. От удостоверения за раждане с ****г. и ****се установява, че синът на жалбоподателя има малолетно дете, родено на *** г.

         От приложения картон на водач е видно, че Т.И.С. е правоспособен водач на МПС, категория В, С, D, за което му е издадено СУМПС ****, валидно до 07.12.2021 г.

При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, срещу подлежащ на съдебно оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

         Оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. По аргумент от чл. 146 от АПК, за да бъде законосъобразна следва да е издадена от компетентен орган, при спазване на установените форма и процедура, да съответства на материално правните разпоредби и на целта на закона.

         Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а от ЗДвП се прилага с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

         Със заповед № 313з-1464/08.08.2017 г. на директора на ОДМВР – Перник в т. 1.8 оправомощени да прилагат принудителни административни мерки по реда на глава VІ от ЗДвП са младши автоконтрольорите в  СПП при ОДМВР – Перник. Издателят на оспорената заповед заема длъжност – младши автоконтрольор при СПП при ОДМВР – Перник. Следователно същата е издадена от компетентен административен орган.

         Оспорената заповед е в изискуемата по аргумент от чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, писмена форма и съдържа мотивите на издателя и за прилагането на принудителната административна мярка. Изискването на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивираност е изпълнено, когато са посочени фактическите основания за издаването на административния акт и правната норма, която предвижда последиците от настъпването им. В конкретния случай подробно, ясно и конкретно са изложени обстоятелствата, които са послужили за основание на административния орган да приложи разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН, във вр. с чл. 171, т. 2А, б. Б от ЗДвП. Те са достатъчни, за да може да се осъществи съдебен контрол за законосъобразност на административния акт и същевременно неговият адресат да разбере причините, поради които е издаден и свързаните с тях правни последици.

         Срокът на принудителната административна мярка е определен конкретно от административния орган и е в предвидения от закона минимум от шест месеца.

         Настоящият състав намира, че от събраните по делото писмени доказателства, не се установява в хода на административното производство да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, представляващи отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

Оспорената заповед е материално законосъобразна. Издадена е на основание чл. 171, т. 2а, б. Б от ЗДвП. Разпоредбата предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на моторно превозно средство за срок от шест месеца до една година на собственик, който го управлява, с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда.

         От АУАН серия GA, № 316735/14.12.2020 г. по безспорен начин се установява, че на 14.12.2020 г., в с. К., ул. Ц.С. жалбоподателят е управлявал собствения си лек автомобил марка „Фолксваген Пасат“, с рег. ****, като при проверка с техническо средство - „Алкотест дрегер“ 7510ARBA0157, е установено, че същият е с концентрация на алкохол над 0.5 промила, а именно – 1.34 промила.

         АУАН е съставен от длъжностно лице, в кръга на правомощията му. Съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на констатираното нарушение и е посочена относимата към тях законова разпоредба – чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП. Подписан е от съставителя, свидетеля при установяване нарушението и двама свидетели, установили отказа на нарушителя да положи подпис и да получи препис от него. Следователно, спазен е реда, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание чл. 189, ал. 2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила за описаните в него факти. С оглед изложеното настоящият състав намира, че оспорената заповед е издадена при наличие на една от алтернативно предвидените предпоставки в чл. 171, т. 2а, б. Б от ЗДвП, поради което е материално законосъобразна.

         Тя е и в съответствие с целта на закона, посочена в чл. 171 от ЗДвП. Мярката има превантивен характер – да осуети възможността адресата и да извърши други правонарушения по ЗДвП. За времето, в което е прекратена регистрацията на МПС тя се постига чрез фактическото ограничаване възможността на нарушителя да управлява МПС.

         Неоснователно е оплакването на жалбоподателя, че участието на съпругата на жалбоподателя в съсобствеността на лекия автомобил и ползването на последния от нея и от останалите членове на домакинството, обуславя несъразмерност на последиците от оспорения административен акт с оглед целта на закона и засегнатите интереси на трети лица.

         Съгласно чл. 6, ал. 2 от АПК административният акт не може да засяга права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за постигане целта на закона, а съгласно ал. 5 от същата разпоредба административните органи трябва да се въздържат от актове и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел.

         В случая целта, която преследва закона е осигуряване на безопасността на движението по пътищата и преустановяване на административните нарушения/чл. 171, ал. 1 от ЗДвП/. Управлението на МПС е правно-регламентирана дейност, тъй като представлява източник на повишена опасност за живота и здравето на участниците в движението. Чл. 5, ал. 3 от ЗДвП предвижда забрана за упражняването и след употреба на алкохол, с концентрация в кръвта на водача над 0.5 промила.  Управлението на МПС с концентрация на алкохол над 0.5 промила до 1.2 промила представлява административно нарушение. Съгласно чл. 343б, ал. 1 от НК управлението на МПС с концентрация на алкохол над 1.2 промила е престъпление. Оценката на законодателя е, че концентрацията на алкохол е определяща за обществената опасност на деянието. В случая жалбоподателят е управлявал МПС с концентрация на алкохол над 1.2 промила, а именно 1.34 промила, затова деянието му засяга в значителна степен обществените отношения осигуряващи безопасността на движението по пътищата. Затова прекратяване на регистрацията на собственото му МПС е необходимо с оглед постигане целта на закона – осигуряване безопасността на движението  по пътищата. Засягането на правата на съсобственика на МПС, както и на другите лица, които са го ползвали, не е несъизмеримо с оглед преследваната цел.

         Предвид всичко изложено, настоящият състав намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на административно-производствените правила, в съответствие със закона и неговата цел, поради което е законосъобразен. Подадената жалба е неоснователна и следва да се отхвърли.

         Ответникът не е заявил претенция за разноски, поради което не следва да му бъде присъждано юрисконсултско възнаграждение.

         Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.И.С., ЕГН ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1158-001501/14.12.2020 г., издадена от Н.П.Й. – младши автоконтрольор към ОДМВР – Перник, сектор „Пътна полиция“, с която на основание чл. 171, т. 2А, б. Б от ЗДвП е приложена принудителна административна мярка – прекратяване регистрацията на ППС, със свидетелство за регистрация на моторно превозно средство ****и рег. ****, за срок от  шест месеца, като неоснователна.

         РЕШЕНИЕТО на основание чл. 172, ал. 5, изр. 2 – ро от ЗДвП не подлежи на обжалване.                                     

                                                                 

                                                        СЪДИЯ:/п/