Решение по дело №477/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 504
Дата: 16 декември 2022 г.
Съдия: Яница Събчева Събева Ченалова
Дело: 20227240700477
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № 504

 

Гр. Стара Загора,     16.12.2022 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, осми състав, в публично заседание на седемнадесети ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

             СЪДИЯ:  ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА

 

при секретаря Николина Николова

като разгледа докладваното от съдия Яница Ченалова административно дело № 477 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.35, ал.1 и 6 от Закона за общинската собственост.

Образувано е по жалба от Х.И. *** срещу Заповед № РД-09-377/07.06.2022 г. на Кмета на Община Чирпан, с която С.Г.Т. е обявен за купувач на имоти частна общинска собственост, находящи се в с. Спасово, общ. Чирпан, обл. Стара Загора, въз основа на проведен публичен търг с явно наддаване, както следва: поземлен имот с идентификатор 68182.208.530, адрес: с. Спасово, площ 713 кв.м., трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: за стопански двор, предишен идентификатор 68182.208.529, номер по предходен план: 000529; поземлен имот с идентификатор 68128.208.532, адрес: с. Спасово, площ 734 кв.м., трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: за стопански двор, предишен идентификатор 68182.208.529, номер по предходен план: 000529. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед като издадена в нарушение на материалния закон и  административнопроизводствените правила. Направено е искане за отмяна на заповедта и за връщане на преписката на Кмета на Община Чирпан за обявяване на нов купувач на недвижимите имоти, посочени в жалбата.

Ответникът по жалбата – Кмет на община Чирпан, с писмен отговор оспорва жалбата като недопустима поради просрочие с оглед датата на входирането й в деловодството на община Чирпан – 12.07.2022 г., макар да се признава, че не е запазен пликът, с който е получена по поща/куриер. Изложена е в хронология проведената процедура, като е заявена позиция за спазване на установените правила по провеждането й.

Заинтересованите лица С.Г.Т. и Д.И.Д., редовно призовани, не вземат становище по жалбата.

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

С Решение № 423 от заседание на Общински съвет Чирпан, проведено на 31.03.2022 г. /л. 6/ на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, чл. 41, ал. 2 от ЗОбС и чл. 54, ал. 1 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество /НРПУРОИ/, приета от Общински съвет – Чирпан, са определени начални тръжни цени за два имота – частна общинска собственост, за които да се извърши продажба, чрез публичен търг с явно наддаване, както следва: 1.начална тръжна цена в размер на 2960,00 лв. без ДДС за продажба на поземлен имот с идентификатор № 68182.208.530, адрес: с. Спасово, площ 713 кв.м., трайно предназначение на територията „Земеделска“, начин на трайно ползване „За стопански двор“, предишен идентификатор 68182.208.529, номер по предходен план: 000529; 2. Начална тръжна цена в размер на 3050,00 лв. без ДДС за продажба на поземлен имот с идентификатор 68128.208.532, адрес: с. Спасово, площ 734 кв.м., трайно предназначение на територията „Земеделска“, начин на трайно ползване „За стопански двор“, предишен идентификатор 68182.208.529, номер по предходен план: 000529. Със същото решение общинският съвет е упълномощил Кмета на Община Чирпан да организира и проведе публичен търг с явно наддаване за продажба на поземлените имоти с така определените начални тръжни цени.

Със Заповед № РД-09-290 от 09.05.2022 г. на Кмета на Община Чирпан /л.13/ на основание  чл. 35, ал. 1 от ЗОбС, чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 60 ал.1 и ал.2 от НРПУРОИ, както и решения № 375/30.11.2021 г., № 421/31.03.2022г., № 423 от 31.03.2022 г. на Общинския съвет е открита процедура по провеждане на публичен търг с явно наддаване за продажба на общински имоти, включително и за поземлен имот с идентификатор 68182.208.530, адрес: с. Спасово, площ 713 кв.м., трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: за стопански двор, предишен идентификатор 68182.208.529, номер по предходен план: 000529, с начална тръжна цена 2960,00 лв. /по т.3 от заповедта/ и за поземлен имот с идентификатор 68128.208.532, адрес: с. Спасово, площ 734 кв.м., трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: за стопански двор, предишен идентификатор 68182.208.529, номер по предходен план: 000529, с начална тръжна цена 3050,00лв. /по т.4 от заповедта/, като началните тръжни цени са без ДДС. Със заповедта са определени условията на търга в т. ч. – датата, часът и мястото на провеждане; крайната дата за подаване на заявления за участие, изискуемият депозит в размер на 10% от началната тръжна цена; необходимите документи за участие /утвърдената тръжна документация/, както и др. условия /л.13/.

По делото е налична публикувана обява във вестник „Чирпански новини“ от 14 май 2022 г. /л.15/, съдържаща информация за обявения търг и неговите условия.

Със Заповед № РД-09-363/01.06.2022 г. на Кмета на Община Чирпан /л. 16/, на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 60, ал.3 и ал.4 от НРПУРОИ и във връзка Заповед №РД-09-290/09.05.2022г. на Кмета на Община Чирпан, е назначена комисия за провеждане на публичния търг с явно наддаване, условията за който са оповестени чрез публикуваната обява.

Търгът е проведен на определената за това дата – 01.06.2022 г. в 14,00 ч., като видно от съставения от комисията протокол /л. 18/, за процесните два имота към крайната дата за подаване на заявления за участие такива са постъпили от три лица: Д.И.Д., С.Г.Т. и Х.И.И.. Констатирана е редовност на подадените документи и тримата кандидати са допуснати до участие в търга. На основание чл. 65 от НРПУРОИ Председателят на комисията обявява първоначалната цена за всеки от двата имота и стъпка в размер на 100 лв. Видно от протокола на комисията, търгът за поземлен имот с идентификатор 68182.208.530 е спечелен от С.Г.Т. при предложена цена от него в размер на 9660.00 лв. без ДДС; а търгът за поземлен имот с идентификатор 68182.208.532 е спечелен от същия участник при предложена от него цена в размер на 23150.00 лв. без ДДС. Приложени са наддавателните листи от търга за продажба – за всеки от двата поземлени имота, както и протоколи за спечелен търг от 01.06.2022 г. с отразена окончателната продажна цена /съответна с крайната предложена по наддавателните листи/. Протоколите за спечелен търг са подписани от спечелилия търга участник и всички членове на назначената от Кмета на Община Чирпан комисия за провеждане на търга с явно наддаване /л.20-31/.

Въз основа на протокола за провеждане на търга от 01.06.2022 г. и разпоредбите на чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 73 от НРПУРОИ е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № РД-09-377/07.06.2022г., с която С.Г.Т. е обявен за купувач на следните имоти – частна общинска собственост:

1.Поземлен имот с идентификатор 68182.208.530, адрес: с. Спасово, площ 713 кв.м., трайно предназначение на територията „Земеделска“, начин на трайно ползване „За стопански двор“, предишен идентификатор 68182.208.529, номер по предходен план: 000529, с цена на имота 9660,00 лв., като е наредено купувачът да заплати цената, както и данък за придобиване на имущество в размер на 2,5% от продажната цена на имота – 241,50 лв. в 14-дневен срок от влизане в сила на заповедта в брой или по посочена в заповедта банкова сметка ***; както и да заплати сумата от 200 лв. – разход на Община Чирпан за изготвяне оценка за имота;

2.Поземлен имот с идентификатор 68128.208.532, адрес: с. Спасово, площ 734 кв.м., трайно предназначение на територията „Земеделска“, начин на трайно ползване „За стопански двор“, предишен идентификатор 68182.208.529, номер по предходен план: 000529, с цена на имота 23150.00лв., като е наредено купувачът да заплати цената, както и данък за придобиване на имущество в размер на 2,5% от продажната цена на имота – 578,75 лв. в 14-дневен срок от влизане в сила на заповедта, както да заплати сумата от 200 лв. на Община Чирпан за изготвяне на оценка за имота. /л.3/

Копия от заповедта са получени от участниците в търга, както следва: от жалбоподателя Х.И. на 27.06.2022 г./л.33/, от С.Г.Т. на 09.06.2022г. /л.35/, от Д.И.Д. на 08.06.2022 г. /л.37 от делото/.   

Заповед № РД-09-377/07.06.2022г. е подписана от Зам.-кмета на Община Чирпан, упълномощен със заповед № РД-09-376/07.06.2022 г. на Кмета на Община Чирпан, с която са възложени функции по заместване на 07.06.2022 г. поради отсъствие на титуляря - по аргумент от посоченото основание – чл.39, ал.2 от ЗМСМА и чл.13, ал.2 от Устройствения правилник на Общинска администрация – Чирпан /л.69/. Видно от писмо изх. № 11-05-44_001/04.11.2022г. /л.80 от делото/, със Заповед № РД-09-377/07.06.2022г. е определен заместник-кмет, който да замества Кмета на Община Чирпан на 07.06.2022г. на основание чл.39, ал.2 от ЗМСМА поради отсъствие на последния във връзка служебни ангажименти извън територията на Община Чирпан. На основание чл.8, ал.4 от Наредбата за командировките в страната писмена заповед за командироване на кмета не е издавана.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаването на оспорената заповед. Приложена е в цялост Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета от Общински съвет – Чирпан /л.55-66/, както доказателства за датата на подаване на жалбата и информация относно причините за отсъствието на Кмета на Община Чирпан на 07.06.2022г.

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

Жалбата е допустима - подадена против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването, с оглед участието на жалбоподателя в търга с явно наддаване. Жалбата е подадена в срок, съображенията за което са следните:

Оспорената заповед е връчена на жалбоподателя на 27.06.2022 г. /л. 33/, тоест 14-дневният срок за обжалване за този участник в търга изтича на 11.07.2022 г. – присъствен ден. Действително жалбата е входирана в деловодството на община Чирпан на 12.07.2022 г., но както се сочи в писмения отговор на ответника /л.52/, жалбата е постъпила по поща/куриер, като не е съхранен пликът, с който е постъпила. В хода на съдебното дирене от жалбоподателя е представена товарителница № *********, заявка № 142399 от 11.07.2022 г., от която е видно, че жалбата на Х.И.И. е подадена в 16:20 ч. на 11.07.2022 г. по куриер, или е спазен 14-дневният срок за обжалване.  

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 8 от Закона за общинската собственост придобиването, управлението и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват под общото ръководство и контрол на общинския съвет, като ал. 2 предвижда, че редът за извършване на съответните действия по управление или разпореждане се определя с наредба, приета от общинския съвет. Съгласно  чл. 35, ал. 1 от ЗОбС продажбата на имоти и вещи - частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, като съгласно ал. 6 въз основа на резултатите от търга или конкурса, съответно - на решението на общинския съвет, кметът на общината издава заповед и сключва договор.

Процесната заповед е издадена от компетентен орган – Кмет на Община Чирпан, заместван на конкретната дата от заместник-кмет въз основа на заповед, издадена поради отсъствието на титуляря при служебна командировка. Обективното възпрепятстване /отсъствие на кмета от територията на Община Чирпан/ да изпълнява функциите си на процесната дата се удостоверява от информацията в писмо изх. № 11-05-44_001/04.11.2022г. /л.80 от делото/. Съгласно цитираното в заповедта и в писмото основание - чл.39, ал. 2 от ЗМСМА, кметът на общината определя със заповед заместник-кмет, който го замества при отсъствието му от общината. Съгласно чл.8 ал.4 от Наредбата за командировките в страната за министрите, ръководителите на ведомства и предприятия, областните управители, председателите на общинските съвети и кметовете на общини писмена заповед за командироване не се издава. По изложените съображения съдът приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, като и доколкото се касае до хипотеза на заместване на титуляря поради отсъствието му на конкретно посочената дата, поради което ангажира като издател представлявания орган. Заповедта е издадена в рамките на териториалната и материалната компетентност на ответника, като носи белезите на валиден административен акт. При провеждане на процедурата, която завършва с обжалваната заповед, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Решение № 423 от 31.03.2022 г. на Общински съвет Чирпан е взето в рамките на правомощията на този орган на местното самоуправление и конкретно в хипотезата на чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, чл. 41, ал. 2 от ЗОбС и чл. 54, ал. 1 от НРПУРОИ. Определена са начални тръжни цени за два имота – частна общинска собственост, за които да се извърши продажба чрез публичен търг с явно наддаване, като със същото решение общинският съвет е упълномощил Кмета на Община Чирпан да организира и проведе търга, съответно и да извърши последващите се от това правни и фактически действия във връзка с продажбата на конкретно индивидуализираните имоти.

Процесният търг е открит със Заповед № РД-09-290/09.05.2022 г. на Кмета на Община Чирпан, като последната съдържа всички изискуеми реквизити, с което са спазени изискванията на чл. 60, ал. 1 и ал.2 от НРПУРОИ. Посочената заповед е публикувана в местен вестник, като търгът е проведен след изтичането на повече от 14 дни от публикуването на заповедта, с което е спазен чл. 61 от НРПУРОИ. Комисията за провеждането на търга е определена със заповед на кмета в деня на провеждане на търга, състои се от 5-ма членове, като в състава й са включени юрист и икономист, с което е спазен чл. 60, ал. 3 от НРПУРОИ. Определени са двама резервни членове в съответствие с чл. 60, ал.4 от НРПУРОИ. В деня на търга комисията е отворила подадените пликове, установила е редовност на подадените документи и е допуснала до участие в търга всички кандидати, с което е спазен чл. 63 ал.1 от НРПУРОИ. За проведения търг е съставен протокол, с което е спазено изискването на чл.63, ал.4 от НРПУРОИ. За провеждане на търга са се явили трима участници, поради което същият е проведен при спазване изискването на чл.64, ал.1 от НРПУРОИ. В съответствие с чл.65 от НРПУРОИ председателят на комисията е определил първоначалната цена за всеки от имотите и е определил стъпката за наддаване – 100 лв. Тя отговаря на условието да не е по-малка от 1 на сто и по-голяма от 10 на сто от началната тръжна цена на всеки от имотите. Наддавателните листи удостоверяват направените от тримата участници в търга конкретни наддавателни предложения, като е спазена стъпката за наддаване. Видна е окончателната предложена цена за всеки от поземлените имоти и тя съответства с вписаните в протокола за проведения търг участник и размер.

Приложеният по делото протокол за проведения на 01.06.2022 г. търг с явно наддаване е съставен от съответните надлежно определени длъжностни лица, в кръга на правомощията им, като същият е надлежно оформен при спазване на установените форма и ред. Предвид това посоченият протокол е официален свидетелстващ документ и има обвързваща за съда доказателствена сила, че фактите са се осъществили така, както са посочени в него. От съдържанието на изложените в протокола обстоятелства по делото се установява спазване на чл. 65 и сл. от НРПУРОИ. От съдържанието на протокола се доказва, че председателят е обявил спечелилия търга участник за всеки от имотите и това е кандидат № 2 в търга - С.Г.Т., предложил най-висока цена за поземлен имот с идентификатор 68182.208.530 в размер на 9660.00 лв. без ДДС /л.22, л.18/, а за поземлен имот с идентификатор 68182.208.532 – в размер на 23 150.00 лв. без ДДС /л.30, л.19 от делото/. В наддавателните листи за проведения търг за всеки от двата имота са посочени всички наддавателни предложения и участниците, които са ги направили. С оглед изложеното съдът намира, че протоколът съдържа данни за всички съществени обстоятелства относно провеждането и определянето на лицето, спечелило търга за всеки от имотите, и приема за доказано спазването на изискванията на НРПУРОИ. В съответствие с изискването на чл. 73 от НРПУРОИ в 7-дневен срок от провеждане на търга е издадена оспорената заповед, с която кметът обявява купувача, цената и условията на плащането за всеки от имотите. На основание чл.74, ал.1 от НРПУРОИ заповедта е изпратена на всички участници в търга. Неоснователно е искането на жалбоподателя да се установи незаконосъобразност на процедурата предвид неплащане от спечелилия търга купувач на цената на имотите. Едва след влизане в сила на заповедта, съгласно чл. 75, ал.1 от НРПУРОИ, на спечелилия търга се изпраща уведомление, за да внесе цената, дължимите данъци, такси в 14-дневен срок от получаване на уведомлението, с който текст оспорената заповед на Кмета на Община Чирпан също е съобразена.

Предвид изложеното, по делото не се доказва допускането на  процесуални нарушения на тръжната процедура, свързани с организацията при провеждане на търга. По делото по несъмнен начин е установено, че С.Г.Т. е предложил най-висока тръжна цена за всеки от двата имота. В жалбата и в последващите становища по делото жалбоподателят не навежда конкретни съображения за незаконосъобразност на заповедта. Оплакванията, общо заявени, не намират подкрепа в нормативната рамка и проведената в съответствие с нея процедура. Не се установява неправилно документиране на провеждането на търга, като отсъстват фактически твърдения, респ. доказателства за допуснати съществени нарушения, които биха променили общия краен резултат. Съществено е това нарушение на процесуалните правила, недопускането на което води до друго решение на поставения пред административния орган въпрос. С оглед гореизложеното, съдът приема, че в хода на провеждане на тръжната процедура по процесния търг не е допуснато такова процесуално нарушение, което да се квалифицира като съществено.

Съдът намира за безспорно доказано от приложените доказателства, че участникът С.Г.Т. е предложил най-високата тръжна цена за всеки от двата недвижими имоти в с. Спасово. При наличието на този краен резултат от проведения търг кметът при условията на обвързана компетентност е длъжен да издаде заповед, с която да определи спечелилия търга участник. В конкретния случай са налице материалните предпоставки за издаване на оспорената заповед по чл. 35, ал. 6 от ЗОбС и чл. 73 от НРПУРОИ. С нея е определен като спечелил търга именно участникът С.Г.Т., което е в пълно съответствие с резултатите от проведения търг. Поради това оспорената заповед е издадена и при правилно приложение на материалния закон.

Предвид изложеното, жалбата на Х.И.И. против Заповед № РД-09-377/07.06.2022 г. на Кмета на Община Чирпан е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.И. ***, срещу Заповед № РД-09-377/07.06.2022 г. на Кмета на Община Чирпан, като неоснователна.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                         СЪДИЯ: