ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 7526
Хасково, 02.10.2025 г.
Административният съд - Хасково - X състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ГРОЗДАН ГРОЗЕВ |
Като разгледа докладваното от съдия ГРОЗДАН ГРОЗЕВ административно дело № 20257260701557 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК във вр. с чл. 45, ал. 4 от Закона за местно самоуправление и местна администрация.
Делото е образувано във връзка с производството по Заповед №АК-04-4 от 29.08.2025 г. на Областния управител на Област – Хасково за оспорване на Решение на Общински съвет –Минерални бани №306/12.08.2025г., прието на заседание от 12.08.2025г. и обективирано в Протокол №25 от същата дата.
В Заповед №АК-04-4 от 29.08.2025 г. на Областния управител на Област – Хасково се твърди, че обжалваното решение е незаконосъобразно, до степен на нищожност и противоречи на административнопроизводствените правила по неговото приемане и на разпоредбите на материалния закон. Посочено е, че липсват фактически основания и мотиви, което е самостоятелно и достатъчно основание за неговата отмяна. Нямало и изготвена и докладна записка в която евентуално да са изложени мотивите за вземае на такова решение. Неправилно било пресметнато и гласуването по оспореното решение. Липсвало проведена процедура по чл.17 от ЗОД, която била строго разписана. Моли се да бъде отменено с всички произтичащи от това правни последици.
Административен съд –Хасково, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Предмет на оспорване е Решение на Общински съвет –Минерални бани №306/12.08.2025г., прието на заседание от 12.08.2025г. и обективирано в Протокол №25 от същата дата, с което: Общински съвет Минерални бани дава съгласието си О. М. бани да поеме дългосрочен общински дълг за финансиране на разходи за инженеринг, строителство и ремонтни работи на обекти, общинска собственост по Договори № № 19-Р/27.02.2025 г, 83-С/19.06.2025 г. и 179-003.12.2024 г. в размер на 800 000 лв. (осемстотин хиляди) лева. Дългосрочният общински дълг да се поеме чрез заем от кредитна институция за срок от 120 (сто и двадесет) месеца, при следните основни параметри: Максимален размер и валута на дълга: 800 000 лв. (осемстотин хиляди) лева; Срок — 120 (сто и двадесет) месеца; Вид на дълга — дългосрочен дълг, поет с договор за общински заем; Условия за усвояване и погасяване:Срок и начин на усвояване на кредита - усвояването на кредита ще се извършва изцяло ши на части, след надлежно учредяване на съответното обезпечение и представяне на писмено искане за усвояване, придружено с документи, съгласно целта на кредита. Усвояването се извършва в срок до 12 месеца, считано от датата на подписване на договора за кредит. Срок за погасяване на кредита — 120 месеца, считано от датата на подписване на договора за кредит. Начин на погасяване на кредита — Издължаването на главницата се извършва на равни месечни вноски. Лихвата е платима ежемесечно, съобразно усвоената част от кредита. Източници за погасяване на кредита: настоящи и бъдещи собствени приходи на община Минерални бани, съгласно определеното в чл.45, ал.1, т.1, от Закона за публичните финанси (ЗПФ), настоящи и бъдещи собствени приходи на община Минерални бани за капиталови разходи по чл. 45, ал. 1, т.2 от ЗПФ и общата изравнителна субсидия по чл. 52, ал.1, т.1 от ЗПФ. 1.5.1. Лихвен процент по редовен дълг: Лихвен процент по редовен дълг: Годишна лихва, формирана като сума от ЗМ EURIBOR плюс надбавка, но не по-висока от 4,50%, към датата на подаване на офертата;1.5.2. При просрочие на главницата — до 5,0 процентни пункта над договорения лихвен процент за редовен дълг на годишна база, за срока на просрочената сума, без капитализиране на просрочените лихви. Други такси и разноски:такса за разглеждане и обработка на искане за кредит - не по-голяма от 0,5 %; годишна такса за управление на кредита - не по-голяма от 0,5 %;годишна такса ангажимент - не по-голяма от 0,5 %;без такса за предсрочно погасяване на кредита ши на част от него, със собствени средства;Начин на обезпечение на кредита: Особен залог по реда на Закона за особените залози (303), върху настоящи и бъдещи собствени приходи на община Минерални бани, съгласно определеното в чл.45, ал.1, т.1, от Закона за публичните финанси (ЗПФ), настоящи и бъдещи собствени приходи на община Минерални бани за капиталови разходи по чл. 45,ал. 1, т.2 от ЗПФ и общата изравнителна субсидия по чл. 52, ал.1,т.1 от ЗПФ, и залог на вземанията по банковата сметка, по която постъпват гореописаните приходи; Други условия по кредита: Финансовата институция избрана да предостави кредита не може да поставя допълнителни условш по изпълнение на договора, свързани с преминаване на общината наобслужване в представляваната от тях банка, обслужване на служители на общината и пр.Възлага и делегира права на Кмета на О. М. бани да сключи договор с кредитна институция/банка за финансирането, предмет на настоящето решение след провеждане на процедура по чл.24 от Наредба № 3 за общинския дълг и общинските гаранции на община Минерални бани. Дава право на Кмета на О. М. бани да подпише договорът за кредит и обезпечение, в съответствие с предложението на избраната банка, и други относими към решението документи, както и да извърши всички останали необходими правни и фактически действия за изпълнение на решението. Решението е взето с мнозинство от 7 "за", 2 "против" , въздържали се няма, от присъствали 9 общински съветници.
Съдът намира, че Заповед №АК-04-4 от 29.08.2025 г. на Областния управител на Област – Хасково за оспорване на Решение на Общински съвет –Минерални бани №306/12.08.2025г., прието на заседание от 12.08.2025г. и обективирано в Протокол №25 от същата дата е недопустима по следните съображения:
Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 10 от ЗМСМА общинският съвет приема решения за ползване на банкови кредити, за предоставяне на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг чрез сключване на договори за заем или емитиране на общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон. С решенията на общинския съвет, взети на основание чл. 21, ал. 1, т. 10 от ЗМСМА, се осъществява управление на публични средства и поради това тези решения не са властнически акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Съгласно чл. 10 от Закона за общинския дълг, Сметната палата осъществява одит върху възникването и управлението на общинския и гарантирания от общината дълг и използването на дълговите инструменти. Специалният закон урежда друга форма на контрол, която изключва общия съдебен контрол по реда на АПК.
С процесното решение Общински съвет – Минерални бани е подложил на обсъждане и е приел направено предложение по докладна записка на кмета на Община Минерални бани, за поемане на общински дълг за финансиране на разходи за инженеринг, строителство и ремонтни работи на обекти, общинска собственост по Договори № № 19-Р/27.02.2025 г, 83-С/19.06.2025 г. и 179-003.12.2024 г. в размер на 800 000 лв. (осемстотин хиляди) лева. Приложим в случая е Закона за общинския дълг, с който е предвиден друг ред за контрол върху решенията на общинските съвети по чл. 21, ал. 1, т. 10 от ЗМСМА, а именно одит, извършван от Сметната палата. В тази връзка следва да се има предвид и разпоредбата на чл. 97 от Закон за публичните финанси, според която на Сметната палата се предоставя приетия бюджет на общината, както и информацията за одобрените показатели по чл. 94, ал. 3.
Съгласно разпоредбата на чл. 128, ал. 1, т. 1 от АПК на административните съдилища са подведомствени всички дела по искания за издаване, изменение, отмяна или обявяване на нищожност на административни актове. На съдебно оспорване, съгласно дял III на АПК, подлежат индивидуалните, общите и нормативните административни актове. Действително, по силата на чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА, актовете на общинския съвет могат да се оспорват пред съответния административен съд, но на съдебен контрол по тази разпоредба подлежат само тези актове на общинския съвет, които имат характеристиките на индивидуален, общ или нормативен административен акт. Обжалваното решение няма характер на властническо волеизявление, а е способ за управление с общинска собственост и проява на оперативната самостоятелност на общинските съвети. То не е нито индивидуален, нито общ административен акт по определенията в чл. 21 и чл. 65 от АПК, тъй като не създава права или задължения и не засяга непосредствено права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, нито на неопределен брой лица. Процесното решение на Общински съвет – Минерални бани е акт, който не засяга пряко правната сфера на гражданите, тъй като въздействието му е опосредено от действието на акта за приемане на общинския бюджет. Вземайки предвид ТР № 2/16.04.2013 г. на ВАС по т. д. № 4/2011 г., на съдебен контрол за законосъобразност подлежи актът по приемане на общинския бюджет и именно в този контрол следва да се прецени съотношението на поетия дълг с определения максимален размер на общинския дълг и съответно начините и сроковете за погасяване на дълга.
В този смисъл е Определение № 11451 от 15.09.2011 г. на ВАС по адм. д. № 11483/2011 г., III о., Определение № 860 от 26.01.2023 г. на ВАС по адм. д. № 11309/2022 г., III о., Определение № 9891 от 19.10.2023 г. на ВАС по адм. д. № 9005/2023 г., III о., 11416 от 19.11.2007 г. на ВАС по адм. д. № 8845/2007 г., III о., както и множество решения на административните съдилища.
Следва да се посочи още, че съгласно чл. 143, ал. 3 от Конституцията на Република България и съгласно чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, Областният управител осъществява административен контрол, но този административен контрол е върху административни актове. В този смисъл Тълкувателно решение № 5 от 10.12.2008 г. по тълкувателно дело № 20/ 2007 г. на Общото събрание на колегиите от Върховния административен съд, е неотносимо за случая. Разписаната обжалваемост на всички актове на общинските съвети касае административни актове, защото само на такива актове може да се извършва преценка за законосъобразност, респ. за незаконосъобразност. Действително чл. 143, ал.3 от КРБ постановява, че областният управител осъществява административен контрол, но този административен контрол е върху административни актове. В този смисъл Определение № 9023/30.09.2025г. на ВАС, по административно дело №8840/2025г. на III о.
Предвид на гореизложеното, ще следва да бъде отменена датата на насроченото открито съдебно заседание по адм.д.№1557/2025г по описа на Административен съд –Хасково, а именно 27.10.2025г. от 14.20 часа.
Заповед №АК-04-4 от 29.08.2025 г. на Областния управител на Област – Хасково за оспорване на Решение на Общински съвет –Минерални бани №306/12.08.2025г., прието на заседание от 12.08.2025г. и обективирано в Протокол №25 от същата дата, следва да се остави без разглеждане като недопустима, а образуваното дело – прекратено.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ датата на насроченото открито съдебно заседание по адм.д.№1557/2025г по описа на Административен съд –Хасково, а именно 27.10.2025г. от 14.20 часа.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ Заповед №АК-04-4 от 29.08.2025 г. на Областния управител на Област – Хасково за оспорване на Решение на Общински съвет –Минерални бани №306/12.08.2025г., прието на заседание от 12.08.2025г. и обективирано в Протокол №25 от същата дата.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1557/2025 г. по описа на Административен съд –Хасково.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |