Решение по дело №28/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 май 2023 г.
Съдия: Анета Иванова Петрова
Дело: 20237250700028
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

№ 56                                             05.05.2023 година               гр. Търговище

                  

В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд Търговище                                  втори състав

на седми април

две хиляди двадесет и трета година

в  публично  заседание в следния състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕТА ПЕТРОВА

секретар : Ивалина Станкова

като разгледа докладваното от председателя Анета Петрова административно дело №20237250700028   по описа за 2023 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на Глава десета, Раздел І от АПК.

С Решение №1715/15.02.2023г. по адм.д.№6318/2022г. на ВАС – Седмо отделение, е отменено Решение №58/29.04.2022г. по адм.д.№14/2022г. по описа на АдмСТ и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав, в резултат на което е образувано настоящото дело.                                                                                 

Производството е започнало по жалба на „Психично здраве – Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Васил Петлешков“ № 30, представлявано от управителя И. Г. Т., против Писмо с изх. № 02.50-80/22.12.2021 г. на И.П., действаща в качеството си на Директор на Дирекция „Добро управление“ в структурата на специализираната администрация на МС и Ръководител на Подкрепящото звено по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, в което е обективиран отказ за верифициране на разходи в размер на 86 900.32 лева по Искане за окончателно плащане по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-13-131/ 14.09.2015 г. по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г. с бенефициент „Психично здраве – ИПСМП“ ЕООД.  Поради направено при предходното разглеждане на делото частично оттегляне на жалбата, с влязло в сила определение е прекратено производството по обжалване на горепосочения административен акт в частта му по т.2 и т.7 от същия. Ето защо при настоящото разглеждане на делото предмет на оспорването е акта в останалата му част по т. 1, 3, 4, 5 и т.6, с които е направен отказ за верификация на разходи в общ размер на 73 865, 27 лв. по искане за окончателно плащане по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-13-131/ 14.09.2015 г. по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г. с бенефициент „Психично здраве – ИПСМП“ ЕООД. В жалбата се сочи, че обжалваният отказ е второ по ред произнасяне на Подкрепящото звено по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“ по предявено от жалбоподателя Искане за плащане № 5 (окончателно) под вх.№ 02.50-1/ 22.05.2017 г. и е било дължимо от ПЗ в изпълнение на Решение № 4702/ 10.07.2018 г., постановено по АД № 13350/ 2017 г. по описа на АС – София-град, оставено в сила с Решение № 13902/ 13.11.2018 г., постановено по АД № 10057/ 2018 г. по описа на ВАС на Р. България, VII отделение. Изтъква, че процесният отказ за верифициране на разходи е произнасяне след продължило три години неоснователно бездействие на административния орган. Жалбоподателят определя обжалвания ИАА като незаконосъобразен по следните съображения : 1/ неспазване на принципа на безпристрастност на участниците в производството, регламентиран в чл. 10 АПК; 2/ издаден в противоречие с дадените от съда по отменителното Решение №4702/10.07.2018г. по адм.д.№13350/2017г. на АССГ указания по тълкуване и прилагане на закона, които са задължителни за компетентния административен орган съгласно чл.173 ал.2 АПК. В този аспект цитира четири открити производства по установяване на нередности в периода 2017-2018г., три от които приключили към момента на подаване на жалбата с преценка за липса на основание за налагане на финансови корекции, а четвъртото административно производство било висящо, но според жалбоподателя било открито незаконосъобразно – след изтичане на 4-годишния давностен срок по чл. 3 ал.1 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности (Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95/. Поради тези данни жалбоподателят обобщава, че към момента на издаване на оспорения акт за отказ няма нито един влязъл в сила ИАА за налагане на финансова корекция, издаден от Програмния оператор; 3/процесният отказ бил издаден при драстично неспазване на процесуалните срокове, тъй като повторното произнасяне на Помощното звено по искането за окончателно плащане вх.№02.50-1/22.05.2017г., било дължимо в срок от 20 работни дни от влизане в сила на Р №13902/13.11.2018г. по адм.д.№10057/2018г. на ВАС, докато в случая било налице тригодишно бездействие от страна на административния орган.; 3/оспореният ИАА бил немотивиран и необоснован, тъй като липсвала дължимата преценка за допустимост на разходите. По тези съображения жалбоподателят моли за отмяна на обжалвания административен акт и за връщане на преписката на компетентния административен орган със задължителни указания по прилагането на закона. В с.з. жалбоподателят се представлява от процесуалния си пълномощник адв. Д. К. – К. ***, която поддържа жалбата по съображения, изложени в депозирана писмена защита. Претендира присъждане на съдебните разноски.

Ответникът по оспорването – Ръководител на Подкрепящото звено по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“ и Директор на Дирекция „Добро управление“ при Министерски съвет, редовно призован, не се явява и не изпраща представител в съдебно заседание. Налице е изпратено писмено становище, подписано от процесуалния пълномощник И. К. – старши експерт и правоспособен юрист, с което се оспорва жалбата с мотива, че издаденото Решение за установяване на нередност № РД-13-822/30.11.2021г.на Ръководителя на Програмния оператор по Програмата е годен и надлежен акт, представен на ръководителя на ПЗ и представлява основание за отказа от верификация предвид възникналото съмнение за евентуално нанасяне на вреда на бюджета на Общността; правното основание на оспорения акт било определено от ПЗ в съответствие с приетата правна рамка по чл. 1.2 „Правна рамка“ на Programme Agreement signed by both parties BG07EEA. Изтъква, че ръководителят на ПЗ е отказал верификация не на основание издадени актове за финансова корекция, а на данни за нередност, а именно : сигнал за нередност в съответствие с текстовете, заложени в СУК и задължаващи ПЗ да ги приложи, при съмнение за нередност. Сочи, че Системата за управление и контрол по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“ (СУК), разработена в съответствие с глава 4, чл. 4.1 от Регламент за изпълнение на НФМ 2009-2014, представлява годно правно основание за задържане/неверифициране на процесните средства по искането за плащане на този етап от проверката, което от своя страна е довело до издаването на административния акт в съответствие с материалния закон, като мотивиран, обоснован и законосъобразен, и това се потвърждавало и от представените програмни споразумения Programme Agreement signed by both parties BG07EEA и Programme Agreement signed by both parties BG07 Norwaygrants. Пояснява, че с Решение № РД-13-822/30.11.2021 г. е установена нередност по договор № 3/11.02.2016 г. сключен между „Психично здраве - ГПСМП“ ООД и „Топ Инженеринг“ ООД с размер на финансовата корекция 25% от всички допустими и подлежащи на верификация разходи на стойност 246 851,56 лева без ДДС или 296 221,87 лв. с ДДС плюс стойността на допълнителната сума на поръчката, произтичаща от същественото изменение на елементи на поръчката, като видно от Акта за отказ от верификация и от кореспонденцията между ПЗ и бенефициента, последният бил уведомен, че размера на ФК е 25 %. Предвид това финансовата корекция била в размер на 73 865.27 лв., частта от нея, която е за сметка на безвъзмездната финансова подкрепа, била 62 785.48 лв. (85% от 73 865.27 лв.), а частта от нея, която е за сметка на „Психично здраве - ГПСМП“ ООД, била 11 079.79 лв. (15% от 73 865.27 лв.) и представлява собствения принос на получателя на финансовата подкрепа. Ето защо моли за отхвърляне на жалбата като неоснователна и недоказана. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар, ако не е в съответния минимум по чл. 7, ал. 2, т. 4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Претендира  юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

В Определение №60/24.02.2023г. по настоящото дело съдът е преценил жалбата като редовна и допустима по изложените в съдебния акт съображения : подадена е срещу акт, който подлежи на обжалване, съгласно чл.145 и сл.от АПК; оспореният индивидуален административен акт е връчен на жалбоподателя на 29.12.2021г., според приложеното известие за доставяне към административната преписка, при което и предвид датата на входиране на жалбата в съда, където директно е постъпила – 12.01.2022г., съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на 14-дневния срок за обжалване; жалбата се подава от лице, което е адресат на оспорения административен акт, поради което същото има правен интерес от обжалването му. Обжалваното писмо попада в понятието за индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал.1 АПК, тъй като с него се засягат права и законни интереси на жалбоподателя, поради което и представлява обжалваем пред съда акт.

След преценка на становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

Съгласно Договор за безвъзмездна финансова помощ /ДБФП/ № РД-13-131/14.09.2015г., сключен между "Психично здраве – Групова практика за специализирана медицинска помощ"ООД(след 17.09.2019 г. „ПЗ-ИПСМП“ ЕООД според вписванията в ТР) в качеството му на бенефициент, и Министерството на здравеопазването (M3) в качеството  му на програмен оператор/ПО/ по програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, представлявано от Ръководителя на Програмния оператор, страните са се договорили бенефициентът да осъществи изпълнението на проект „За достойни старини“, чрез предоставена безвъзмездна финансова помощ/БФП/, а Програмният оператор да осъществява управлението на процеса по предоставянето на целевата БФП на бенефициента за изпълнение на дейностите по проекта, чрез Администрацията на МС – Дирекция „Добро управление“, в качеството ѝ на Подкрепящо звено по Програмата/ПЗ/. Съгласно т. 2 от ДБФП срокът за изпълнение на проекта е от датата на влизане в сила на договора, като последната дата на допустимостта на разходите по проекта е 30 април 2016 г. Срокът на договора е изменен като последната дата на допустимостта на разходите е променена на 31.03.2017г., според сключеното Допълнително споразумение № РД-13-165/20.12.2016г./л.68 от АД №14/2022г.на АдмСТ/. Съгласно т. 3.2. от ДБФП предоставяната БФП представлява 85% от общата стойност на проекта или в абсолютна стойност - сумата от 388 969, 13 лева, равняваща се на 198876.76 евро. В чл. 4 от ДБФП е договорен начина на плащанията в съответствие с чл. 18 от Общите условия: 1/авансово плащане: в размер до 20% от максималния размер на БФП, посочен в т.3.2, в срок от 20 работни дни от получаване на искане за авансово плащане; 2/междинни плащания и окончателно/изравняващо/плащане се извършват в срок от 20 работни дни от одобряване на искане за плащане и съответните отчети и доклади към него, отразяващи действително извършени и платени от бенефициента разходи, верифицирани от ПЗ. Изрично е договорено, че общата стойност на авансовото и междинните плащания не може да надвишава 90% от общата стойност на БФП. С Допълнително споразумение №РД-13-62/24.08.2016г. /л.69 от АД №14/2022г.на АдмСТ/ към ДБФП са направени изменения, като с едно от тях е добавена т.4.6, според която при установяване на задължение на бенефициента за възстановяване на цялата или част от предоставената БФП, извън случаите на налагане на финансови корекции, ПЗ уведомява бенефициента в срок от 5 работни дни от установяването на задължението за неговото основание и размер като определя срок за доброволно изпълнение.

На 19.05.2017 г. бенефициентът е подал Искане №5 за окончателно плащане, входирано под №02.50-1/22.05.2017г. в регистрите на ответника, като исканата сума е била в размер на 76585.65 евро или 149 788.51 лева. След извършване на съответните проверки Ръководителят на ПЗ се е поизнесъл с покана за доброволно възстановяване на надплатена сума с изх. № 02.50- 1/10.11.2017 г., обективираща отказ от верификация на разходи в общ размер на 97 223, 32 лева, включващи следните суми: 1/ 6 000 лева с ДДС по договор за наем на зала по фактура, издадена по сключения на 01.12.2016г. договор за наем между "Психично здраве - ГПСМП" ООД и "Алексе консулт" ЕООД, който разход бил обявен за недопустим още в искане за междинно плащане №4 и е прието, че липсват доказателства за извършения разход; 2/ 86 900,32 лева, представляващи 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, и 3/ 4 323 лева по фактура № 327/01.04.2017 г., издадена от "Евротим" ЕООД, с мотив, че разходът е извършен извън срока за допустимост на разходите, който бил до 31.03.2017г. Посоченият административен акт е отменен като незаконосъобразен с влязло в сила Решение № 4702 от 10.07.2018г. по адм. дело № 13350/2017 г. по описа на Административен съд София - град, оставено в сила с Решение № 13902/13.11.2018 г., постановено по адм. дело № 10057/2018 г., VII о. на Върховния административен съд.

След съдебната отмяна на издадената покана за доброволно плащане с изх. № 02.50-1/10.11.2017 г., Ръководителят на Подкрепящото звено по Програма BG 07 и Директор на Дирекция "Добро управление" в Администрация на Министерски съвет (АМС), е издал оспореното писмо с изх. №02.50-80/ 22.12.2021г., с което е уведомил жалбоподателя, че е приключила верификацията на неверифицирани разходи, заявени с Искане за окончателно плащане № 5/19.05.2017г., като от общо 97 223.32 лева верифицираните разходи са в размер на 10 323,00 лева, от които : 6 000 лева по договор за наем от 01.12.2016 г., сключен между "ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ - ГПСМП"ООД и "Алексс Консулт" ЕООД, и 4 323.00 лева по Фактура № 327/01.04.2017 г., издадена от "Евротим" ЕООД. Със същото писмо жалбоподателят е уведомен, че е отказана верификация на средства на обща стойност от 86 900.32 лева, както следва:

-        22 500,00 лева по Фактура № **********/06.06.2016г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11. 2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 1;

-        759,78 лева по Фактура № **********/06.07.2016 г., издадена от "Топ Инженеринг" ООД - във връзка с извършена проверка на място, при която е установено, че поз. 38 "Доставка и монтаж на врата 90/200 см. - самозатваряща, димоуплътнена 1бр. към 3-ти" -1,80м2, актувана в Акт 3 от 06.07.2016 г. - част "Архитектурна", не е доставена и монтирана - т. 2;

-        12 310,06 лева по Фактура № **********/06.07.2016г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност -  на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11. 1 и чл. 11. 2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването-т. 3;

-        16 555.00 лева по Фактура № **********/11.07.2016г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които „ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция“, и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност №РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“  и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 4;

-        5 000.00 лева по Фактура № **********/23.02.2016 г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл.     4.7.1 (s), чл. 11. 1 и чл. 11. 2     от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г.,         чл. 4.7.1(s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“ и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 5;

-        17 500.21 лева по Фактура № **********/23.03.2016г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11. 2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 6;

-        12 275,27 лева - поради липса на представени разходооправдателни документи, доказващи извършването на разходите – т.7.

Издаденият административен акт е обжалван в цялост, но поради направено при предходното разглеждане на делото частично оттегляне на жалбата, с влязло в сила определение е прекратено производството по обжалването му в частта по т.2 и т.7 от същия. Ето защо при настоящото разглеждане на делото предмет на оспорването е акта в останалата му част по т. 1, 3, 4, 5 и т.6, с които е направен отказ за верификация на разходи в общ размер на 73 865, 27 лв. по Искане за окончателно плащане по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-13-131/ 14.09.2015 г. по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г. с бенефициент „Психично здраве – ИПСМП“ ЕООД. Обединяващият мотив за отказ от верификация на разходите по тези т. 1, т. 3, т. 4, т. 5 и т. 6 от акта е : започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11. 2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването. При първоначалното разглеждане на делото е допусната и извършена съдебно – счетоводна експертиза, чието заключение няма основания да не бъде прието от съда. Със същото вещото лице е отговорило на четири поставени задачи, като една от тях е бил въпросът: на каква стойност възлизат 15% от всички допустими разходи по договора, сключен между жалбоподателя и "Топ Инженеринг" ООД. Според заключението от отчетените разходи за СМР, чиято обща стойност е 296 220.84 лева, са верифицирани като преки допустими разходи общо 221 595.79 лева, от които частта, която е за сметка на безвъзмездната финансова подкрепа е  188 356.42 лв. (85% от 221 595.79 лв.), а частта, която представлява собствения принос на „Психично здраве - ГПСМП“ ООД, е 33 239.37 лв. (15% от 221 595.79 лв.). Заключението уточнява, че ако финансова корекция в размер на 73 865.27 лв. не бъде наложена по проекта, тази част от нея, която е за сметка на безвъзмездната финансова подкрепа е 62 785.48 лв. (85% от 73 865.27 лв.), а частта, която представлява собствения принос на „Психично здраве - ГПСМП“ ООД, е 11 079.79 лв. (15% от 73 865.27 лв.).

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с изложените в жалбата доводи и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната му част на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, стигна до следните правни изводи:

По силата на сключеното между Министерство на здравеопазването като Програмен оператор и Администрацията на Министерския съвет на Република България междуинституционално споразумение от 28.08.2012 г.за управление и изпълнение на програмата по програмни области 13 и 27: „Инициативи за обществено здраве“, финансирани съвместно от Норвежкия финансов механизъм и Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Дирекция „Оперативна програма „Техническа помощ“, а съгласно Решение № 545/23.07.2015г на МС на РБ - Дирекция „Добро управление“, е определена за Подкрепящо звено на Програмния оператор. В чл. 6.8 от същото споразумение е предвидено Подкрепящото звено да извършва верификация с цел да удостовери, че постигнатите резултати и извършените разходи по Програмата са в съответствие с изискванията на Регламентите, програмното споразумение и приложимото национално и европейско законодателство. Със Заповед № Р-172/14.08.2015г на Министър - председателя на Република България на И.П. - директор на Дирекция „Добро управление“ е възложено да осъществява функциите на ръководител на Подкрепящото звено по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, произтичащи от цитираното междуинституционално споразумение. При тези данни съдът приема, че обжалваният акт е издаден от компетентен орган, поради което липсва основание за отмяна по смисъла на чл. 146 т.1 АПК.

По отношение на визираното в чл. 146 т.2 АПК основание за оспорване – неспазване на установената форма, съдът приема, че не е налице нарушение, доколкото актът е издаден в писмена форма и формално съдържа реквизитите по чл. 59 АПК, като отделно следва да се обсъди въпроса доколко посочените правни и фактически основания в акта обосновават разпореденото със същия и дали в този смисъл не е налице допуснато нарушение на материалния закон. Наред с това съдът установи, че при цитиране на конкретната разпоредба от СУК по Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“ при посочване на правното основание за всеки един от разходите, за които е отказана верификация, административният орган не е посочил коя от всички последвали във времето редакции на тази СУК визира. Видно от материалите по делото е налице СУК, утвърдена от Ръководителя на ПО на 14.08.2015г., но след това следват утвърдени изменения на СУК от 19.07.2016г., 30.08.2016г., 31.07.2017г. и от 11.08.2017г., поради което не става ясно на коя от всички тези редакции на СУК се е позовал органа, издал оспорения акт. Същевременно следва да се посочи, че правното основание на един акт представлява правна норма от нормативен акт от националното или европейското право, регламентираща съответните правомощия на органа да разпореди правните последици с конкретния акт. Цитираната като основание СУК не представлява нормативен акт по смисъла на чл. 1а и чл. 2 от ЗНА, поради което посочването ѝ в правното основание следва да е обвързано с норма от нормативен акт, въз основа на който същата се прилага, като например разпоредба от регламент на европейското право. Липсата на ясно формулиране на правното основание ограничава правото на жалбоподателя да разбере същото, а до голяма степен и затруднява съдебния контрол върху законосъобразността на това основание. В този смисъл съдът намира, че е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, ограничаващо правата на адресата на акта, в частност правото му на защита.

При проверка на основанията по чл. 146 т.3-5 АПК съдът прецени следното:

В преамбюлната част на сключения между страните ДБФП са посочени правните документи, въз основа на които същият е сключен, а именно: 1) Регламент за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., 2) Програмно споразумение между Комитета на финансовия механизъм и Националното координационно звено за финансиране на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве", 3) Решение № 151/23.02.2012 г. на Министерски съвет, изменено с Решение № 545/23.07.2015 г., 4) Споразумение за изпълнение на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве", сключено между Националното координационно звено и M3 на 13.12.2013 г., 5) Междуинституционално споразумение между M3 и Администрацията на МС за управление и изпълнение на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве", подписано на 28.08.2012 г., и 6) Решение на ръководителя на Програмния оператор № РД-13-113/27.08.2015 г. относно одобрение за финансиране на проектно предложение с вх. №БГ07- 26/30.04.2015 г. Тази правна рамка сочи, че предмет на договора е предоставянето на БФП съгласно Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г. Република България (РБ) е член на Европейското икономическо пространство (ЕИП) съгласно Споразумение за участието на Република България и Румъния в ЕИП, ратифицирано със закон, обнародван в Държавен вестник (ДВ), бр. 13 от 2008 г. С Решение на Съвета от 26 юли 2010 г. за подписване и временно прилагане на споразумение между Европейския съюз, Исландия, Лихтенщайн и Норвегия за финансов механизъм на ЕИП за периода 2009 - 2014 г., на споразумение между Европейския съюз и Норвегия за финансов механизъм на Норвегия за периода 2009 - 2014 г., на допълнителен протокол към Споразумението между Европейската икономическа общност и Исландия във връзка със специалните разпоредби, приложими за вноса в Европейския съюз на някои видове риба и продукти на рибарството за периода 2009-2014 г. и на допълнителен протокол към Споразумението между Европейската икономическа общност и Норвегия във връзка със специалните разпоредби, приложими за вноса в Европейския съюз на някои видове риба и продукти на рибарството за периода 2009 - 2014 г. (Решение от 26.07.2010 г.) е прието временното прилагане на различни споразумения, сред които и Споразумение между Европейския съюз (ЕС), Исландия, Лихтенщайн и Норвегия за финансов механизъм на ЕИП за периода 2009 - 2014 г. (Споразумението за Финансов механизъм на ЕИП 2009 - 2014 г.). Към последното е приет Протокол 386 (Протокола), чийто предмет е очертан в чл. 1 от същия, и се състои в регулация на правоотношенията, свързани с подпомагане на посочените в чл. 5 държави от страна на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия с цел намаляване на икономическите и социалните различия в ЕИП и укрепване на отношенията посредством финансов принос в приоритетните сектори. Размерът на безвъзмездната помощ съгласно чл. 2 Протокола възлиза на обща стойност от 988,5 млн. евро и се отпуска на годишни траншове от 197,7 млн. евро през периода от 1.05.2009 г. до 30.04.2014 г., включително. Съгласно разпоредбата на чл. 5 Протокола, РБ е посочена като бенефициер, като предвидените за нея средства са в общ размер от 78,60 млн. евро. Според чл. 8, § 2 Протокола и с оглед осигуряване на ефикасност и целенасоченост на изпълнението и при отчитане на националните приоритети, държавите от ЕАСТ, а именно Исландия, Лихтенщайн и Норвегия, сключват с всяка държава, измежду посочените като бенефициери в чл. 5, меморандум за разбирателство, с който се установява многогодишната програмна рамка и структурите за управление и контрол. На това основание между РБългария и държавите от ЕАСТ е сключен Меморандум за разбирателство относно изпълнението на Финансовия механизъм на ЕИП 2009 - 2014 г., ратифициран със закон, обнародван в ДВ, бр. 95/02.12.2011 г. (Меморандум за разбирателство/Меморандума). Окончателната правна рамка на Финансовия механизъм на ЕИП е посочена в чл. 2 от Меморандума за разбирателство и обхваща следните документи: Протокол 386 към Споразумението за ЕИП относно Финансов механизъм на ЕИП 2009 - 2014, Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на ЕИП 2009 - 2014, програмните споразумения, които се сключват за всяка програма, и съответните насоки за изпълнение, приети от Комитета на финансовия механизъм. Тези данни обуславят извода, че програмното споразумение по чл. 2 от  Меморандума е основна част от регулацията по програмите, финансирани със средства от Финансовия механизъм на ЕИП, сред които и програмата, във връзка с която е сключен ДБФП между страните по делото, поради което и последните са обвързани с регламентацията му. Относими към програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве" са сключените две програмни споразумения със следните наименования: Programme Agreement signed by both parties BG07EEA/Програмно споразумение между Комитета по финансовия механизъм, създаден от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия, и МС на РБългария, наричан по – долу „Национален фокусен център“, представляващ България, наричана по – долу „държава – бенефициер“, заедно наричани по – долу „страните“, за финансиране на програма "Инициативи за обществено здраве", наричана по – долу „Програмата“/ и Programme Agreement signed by both parties BG07 Norwaygrants /Програмно споразумение между Норвежкото външно министерство и  МС на РБългария, наричан по – долу „Национален фокусен център“, представляващ България, наричана по – долу „държава – бенефициер“, заедно наричани по – долу „страните“, за финансиране на програма "Инициативи за обществено здраве", наричана по – долу „Програмата“/. В част IV чл. 4.3 от Programme Agreement signed by both parties BG07EEA/Програмно споразумение между Комитета по финансовия механизъм, създаден от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия, и МС на РБългария, наричан по – долу „Национален фокусен център“, представляващ България, наричана по – долу „държава – бенефициер“, заедно наричани по – долу „страните“, за финансиране на програма "Инициативи за обществено здраве", наричана по – долу „Програмата“/е регламентирано следното : т.1 Плащанията към програмата се извършват, когато са изпълнени всички съответни условия за плащания, предвидени в настоящото Програмно споразумение и Регламента /Регламент за изпълнение на Финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014/; 2. Плащанията по Програмата са под формата на авансово плащане, междинни плащания и плащане на крайния баланс и се извършват в съответствие с членове 8.2, 8.3 и 8.4 от Регламента. Разпоредбата на чл. 5 от част IV на същото Програмно споразумение регламентира приложение на глава 8 от Регламента за всички аспекти, свързани с плащанията, вкл.правилата за обмяна на валута и обработка на лихви по банкови сметки. Цитираните норми на Регламента - членове 8.2, 8.3 и 8.4, уреждат съответно авансовото плащане, междинните плащания и плащане на крайния баланс или окончателното плащане. Съгласно чл. 8.4 от Регламента, крайният баланс е: а) общите отчетени допустими разходи по програмата, като се вземат предвид всички предишни възстановявания; б) минус следните суми:

(i) общите авансови и междинни плащания към програмата от Комитета по финансовия механизъм /КФМ/;

(ii) всяко съфинансиране от източници, различни от Финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014 г.;

(iii) обща спечелена лихва до датата на окончателния доклад по програмата, но невъзстановена на КФМ; и

(iv) всякакви средства, възстановени от организаторите на проекти на програмния оператор, които не са платени на други проекти или са възстановени на КФМ.

Съгласно чл. 12.1 от глава 12 на Регламента сред основанията, на които може да се спрат плащанията, са посочени следните : 1/когато КФМ узнае за предполагаеми или действителни случаи на нередности или такива случаи не са били адекватно докладвани, разследвани или отстранени; 2/ когато е открита процедура по чл. 12.4 /за финансови корекции/.

В чл. 17 т.1.6 от Споразумение за изпълнение на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве" във връзка с изпълнение на цитираните по – горе две програмни споразумения, сключено на 13.12.2013г. между НКЗ и Програмния оператор/л.246 от черен класьор/, КФМ/Норвежкото министерство на външните работи може да вземе решение за временно прекратяване на плащанията по БФП в съответствие с раздел 12 от двата Регламента, когато е налице информация за предполагаеми или действителни случаи на нередности, ако същите не са адекватно докладвани, разследвани или отстранени. Като елемент от правната рамка за предоставяне на БФП съгласно същото споразумение са посочени Системите за управление и контрол на изпълнението на ФМ на ЕИП и НФМ 2009-2014 за България. В чл. 4.1 от одобрените Системи за управление и контрол на изпълнението на ФМ на ЕИП и НФМ 2009-2014 за България/л.261 от черния класьор/е разписано задължението на ПО да представи проект на детайлно описание на СУК на ПО и техните функции. В утвърдената на 14.08.2015г. Система за управление и контрол по Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве"/л.287 от черен класьор/очертаната правна рамка за разработването ѝ включва Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009 – 2014;  Програмното споразумение по ФМ на ЕИП 2009-2014 между Комитета по финансовия механизъм и МС на РБългария, НКЗ и Програмно споразумение по НФМ 2009-2014 между Норвежкото МВнР и  МС на РБългария, НКЗ – цитирани по - горе, посоченото Споразумение за изпълнение на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве" между НКЗ и ПО от 13.12.2013г., Системите за управление и контрол на изпълнението на ФМ на ЕИП и НФМ 2009-2014 за България. В т.8.2.1 от тази СУК е регламентирано, че в случай на установяване на нередности или наличие на данни за такива, искането за плащане се разглежда, но ПЗ има право да не верифицира част от разходите по него до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, за което ПО уведомява писмено бенефициента и НКЗ. Тази регламентация е запазена и в следващите редакции на СУК. Следователно визираната в Регламента като основание за спиране на плащанията хипотеза за данни за нередности, е възприета в СУК на национално ниво като основание за преценка от страна на ПЗ да не верифицира съответните разходи до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността. Така направена, формулировката в СУК не означава окончателен отказ за плащане, а по – скоро отлагане на верификацията до настъпване на определен бъдещ момент, а именно: изясняване на въпроса за наличие на нередност.

Във връзка с посоченото в оспорения по настоящото дело административен акт фактическо основание – започната процедура по установяване на нередност, е цитирано Решение №РД-13-822/30.11.2021г.на Ръководителя на ПО, с което е установено наличието на нередност по смисъла на чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г. и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009 – 2014 при изпълнението на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве" във връзка с приложен незаконосъобразен ред за сключване и изпълнение на договор №3/11.02.2016г. с изпълнител „Топ Инженеринг“ООД, сключен след проведена процедура за избор на изпълнител с публична покана, с предмет „Преустройство на съществуваща сграда в защитено жилище в дневен център за хора с деменция, с. *************, общ.Търговище“, в изпълнение на дейности по проект „За достойни старини“/Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-13-131/ 14.09.2015 г.и Допълнително споразумение №РД-13-165/20.12.2016г./на програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г. Служебно известен факт на съда е, че започналото с това решение производство по реда на чл. чл. 33, ал. 1 от Общите условия към сключения между страните ДБФП е приключило с Решение № РД-13-105/11.03.2022г. на Ръководителя на Програмния оператор по Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“, с което на „Психично здраве – Групова практика за специализирана медицинска помощ“ ООД с ЕИК ********* гр.Търговище е наложена финансова корекция по т.17 и т.18 от Насоките за определяне на финансови корекции, върху разходи, финансирани от Общността на принципа на споделеното управление, одобрени от ЕК с Решение С/20139527, за нередност по смисъла на чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014 г. С влязло в законна сила на 25.01.2023г. Решение №112/11.08.2022г. по адм. д. № 76/2022 година на Административен съд - Търговище, оставено в сила с Решение № 783/25.01.2023г., постановено по адм.д. №10571/2022г. по описа на Върховен административен съд на РБългария, VII отделение, е отменено изцяло Решение № РД-13-105/11.03.2022г. на Ръководителя на Програмния оператор по Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“ – доц. М.В., с което на „Психично здраве – Групова практика за специализирана медицинска помощ“ ООД с ЕИК ********* гр.Търговище е наложена финансова корекция  по т.17 и т.18 от Насоките за определяне на финансови корекции, върху разходи, финансирани от Общността на принципа на споделеното управление, одобрени от ЕК с Решение С/20139527, за нередност по смисъла на чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014 г. при изпълнението на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“, установена с Решение № РД-13-822/30.11.2021 г., във връзка с приложен незаконосъобразен ред за сключване и изпълнение на договор №3/11.02.2016 г. с изпълнител "Топ Инженеринг" ООД, сключен след проведена процедура за избор на изпълнител с публична покана, с предмет: "Преустройство на съществуваща сграда в защитено жилище в дневен център за хора с деменция, с. *************, община Търговище", в изпълнение на дейности по проект  „За достойни старини" по Договор за БФП № РД-13-131/14.09.2015 г.) на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“, финансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство /ЕИП/ и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014г.

При така изложените данни следва извода, че Ръководителят на ПЗ е имал основания да отложи преценката си за верификация на заявените за окончателно плащане разходи до приключване на започналото производство по установени нередности, като тези основания произтичат както от СУК, на която се е позовал, така и от обсъдените по – горе разпоредби на Регламента, Програмното споразумение между Комитета по финансовия механизъм, създаден от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия, и МС на РБългария, и Споразумение за изпълнение на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве". Именно регламентираната в Регламента хипотеза на данни за  предполагаеми или действителни случаи на нередности е самостоятелно основание за спиране на плащанията с оглед осигуряване на адекватно и законосъобразно разходване на средствата за БФП и предотвратяване нанасянето на вреди на бюджета на Общността, и това основание е пренесено и в СУК по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“. Следователно може да се приеме, че към момента на издаване на оспорения административен акт е било налице визираното в същия фактическо основание за направеното с него разпореждане за отказ да се верифицира сумата от 73 865, 27 лв. по искане за окончателно плащане. Съгласно чл. 142 ал.1 АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му, но съгласно чл. 142 ал.2 АПК установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. Към момента на издаване на оспорения акт не е било постановено още Решение № РД-13-105/11.03.2022г. на Ръководителя на Програмния оператор за налагане на финансова корекция по производството, започнало с цитираното в оспорения акт Решение № РД-13-822/30.11.2021г.за установяване на нередност. И към този момент материалноправните предпоставки за издаването на оспорения акт са били налице. Но към момента на приключване на устните състезания по настоящото дело посоченото решение на ПО е отменено по съдебен ред с влязло в сила решение и не е налице визираната в оспорения акт процедура по администриране на нередност и налагане на съответна финансова корекция. Ето защо следва да се приеме, че липсва фактическото основание за издаване на оспорения административен акт, като по този начин същият противоречи на материалния закон и не съответства с целта на закона.

Въз основа на изложените съждения съдът намира, че са налице отменителните основания на чл. 146 т.3, 4 и 5 АПК, поради което и оспореният административен акт следва да бъде отменен в обжалваната му част.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, тъй като естеството на въпроса не позволява решаването му по същество от съда, а е от компетентността на административния орган, следва административната преписка да бъде върната на Ръководителя на Подкрепящото звено по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, за ново разглеждане и произнасяне по Искане №5 за окончателно плащане, входирано под №02.50-1/22.05.2017г., на сумата от 73 865, 27 лева, по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, съобразно изложените в мотивите на настоящото решение съображения по тълкуване и прилагане на закона.

По претенцията за разноски –  Съгласно чл. 143 ал.1 АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. По настоящото дело жалбата е уважена изцяло, поради което и жалбоподателят има право на присъждане на направените от него разноски в пълен размер. Във връзка с направената от него претенция за разноски са представени списъци на разноските, направени пред първа инстанция при първоначалното разглеждане на делото, и пред ВАС. Относно претендираните разноски пред първа инстанция в общ размер 4 395.20 лева са налице доказателства за реалното им извършване, в т.ч. е депозиран договор за правна защита и съдействие, в който като договорено и платено в брой е записано адвокатско възнаграждение в размер на 3200 лева. Претендираните съобразно списък разноски пред касационната инстанция са в размер на 2 750 лева и представляват платено в брой адвокатско възнаграждение според отразеното в приложения договор за правна защита и съдействие.

По делото е направено от ответната страна възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар и във връзка със същото съдът се базира в преценката си на чл. 2 ал.6 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съгласно който заплащането на възнаграждението е авансово и платимо към датата на сключване на договора за правна помощ, поради което и размерът му се преценява именно към същия момент. Договорът за правна помощ пред първа инстанция е сключен на 17.01.2022г. и съответно е приложима разпоредбата на чл. 8 ал.1 т.4 от Наредба №1/09.07.2004г. в редакцията ѝ, обн.в ДВ бр. 68 от 2020 г.и действала до 07.11.2022г., съобразно която минималният размер на адвокатското възнаграждение в случая е 3 137 лева. Това показва, че договореното и платено възнаграждение е определено към този размер като го надвишава само с 63 лева. Пред касационната инстанция е представен договор за правна защита и съдействие, сключен на 28.06.2022г., поради което отново е приложима посочената разпоредба в същата редакция. Според обжалваемия интерес минималният размер на адвокатското възнаграждение е 2 746 лева, поради което договореният и платен хонорар в размер на 2 750 лева го надвишава само с 4 лева. Предвид обсъденото и с оглед фактическата и правна сложност на делото, както и броя на проведените по същото съдебни заседания и представени писмени процесуални изявления, възражението за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски за адвокатски възнаграждения е неоснователно. Ето защо учреждението, към което принадлежи ответния административен орган, а именно : Администрацията на Министерски съвет на Република България, следва да бъде осъдено да заплати на жалбоподателя сумата от 7 145.20 лева, представляващи присъдени съдебни разноски, направени пред първа и касационна съдебни инстанции.

По изложените съображения и на основание чл.172, ал.2, предл.2, чл.173 ал.2 от АПК, съдът

                                     

Р       Е       Ш     И :

 

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразен отказ за верифициране на разходи по Искане за окончателно плащане по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-13-131/ 14.09.2015 г. по програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“, съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., с бенефициент „Психично здраве – ИПСМП“ ЕООД, обективиран в Писмо с изх. № 02.50-80/ 22.12.2021 г. на И.П., действаща в качеството си на Ръководител на Подкрепящото звено по програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“и Директор на Дирекция „Добро управление“ в структурата на специализираната администрация на МС, в ОБЖАЛВАНАТА МУ ЧАСТ за отказ за верифициране на сумата в размер на 73 865, 27 лева, включваща :

-        22 500,00 лева по Фактура № **********/06.06.2016г., неверифицирана като представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11. 2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 1;

-        12 310,06 лева по Фактура № **********/06.07.2016г., неверифицирана като представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност -  на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11. 1 и чл. 11. 2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването-т. 3;

-        16 555.00 лева по Фактура № **********/11.07.2016г., неверифицирана като представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които „ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция“, и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност №РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“  и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 4;

-        5 000.00 лева по Фактура №**********/23.02.2016 г., неверифицирана като представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11. 1 и чл. 11. 2          от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г.,        чл. 4.7.1(s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“ и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 5;

-        17 500.21 лева по Фактура № **********/23.03.2016г., неверифицирана като представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, поради започната процедура по администриране на нередност - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК на Програма БГ 07 „Инициативи за обществено здраве“, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11. 2 от Регламента за изпълнение на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 6.

 

ИЗПРАЩА административната преписка на Ръководителя на Подкрепящото звено по програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“ и Директор на Дирекция „Добро управление“ в структурата на специализираната администрация на МС за ново разглеждане и произнасяне по Искане №5 за окончателно плащане, входирано под №02.50-1/22.05.2017г., на сумата от 73 865, 27 лева, по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД, съобразно изложените в мотивите на настоящото решение съображения по тълкуване и прилагане на закона.

 

ОСЪЖДА на основание чл. 143 ал.1 АПК Администрацията на Министерски съвет на Република България да заплати на „Психично здраве – Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Васил Петлешков“ № 30, представлявано от управителя И. Г. Т., сумата в размер на 7145.20 /седем хиляди сто четиридесет и пет лева и 20 ст./лева, представляваща съдебни разноски, направени пред първа и касационна съдебни инстанции.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

Препис от настоящото решение да се изпрати на страните.

                                                       

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: