О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И
Е № 315
гр.Стара Загора, 29.07.2019г.
Старозагорският
административен съд, VIІ състав, в закрито заседание на двадесет и девети юли
през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ
при
секретар
и
с участието на прокурора
като разгледа докладваното от
съдия СТИЛИЯН МАНОЛОВ административно
дело № 604 по описа за 2018г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е образувано по жалба Община Сопот,
адресирана до Административен съд – Пловдив, против Писмо
№08-00-294/14.08.2018г. и Писмо №08-00-1991/15.11.2016г., и двете на
Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2007-2013г. (ОПОС).
С определение №1709/30.08.2018г. по адм. дело
№2723/2018г. на Административен съд – Пловдив производството по делото е
разделено, като жалбата срещу Писмо №08-00-1991/15.11.2016г. на УО на ОПОС е
отделена за разглеждане в самостоятелно дело – адм. дело №2752/2018г., а
първоначалното производство е продължило по жалбата срещу Писмо
№08-00-294/14.08.2018г. на УО на ОПОС.
С определение №2058/17.10.2018г. по адм. дело
№2752/2018г. на Административен съд Пловдив, производството по жалбата срещу
Писмо №08-00-1991/15.11.2016г. на УО на ОПОС е прекратено и делото е изпратено
по подсъдност на Административен съд Стара Загора.
С молба вх.№4031/29.07.2019г. на Община Сопот е
направено искане делото да бъде изпратено по подсъдност за разглеждане на
Административен съд – Пловдив. Молбата е мотивирана с обстоятелството, че
Община Сопот се намира на територията на
Област Пловдив, както и с разпоредбата на чл.133, ал.1 от АПК.
Молбата е неоснователна.
С
разпоредбата на чл.133, ал.1 АПК (изм. ДВ, бр. 77 от 2018г., в сила от
01.01.2019г.) е променена местната подсъдност при оспорване на индивидуални
административни актове, които се разглеждат от административния съд по
постоянен адрес или седалището на посочения в акта адресат, съответно адресати.
Но към датата на образуване на производството по подадена жалба срещу
посоченото по-горе писмо е действала разпоредбата на чл.133, ал.1 от АПК в
редакцията си от ДВ бр. 27/2014г., в сила от 25.03.2014г., която сочи, че
делата по оспорване на индивидуални административни актове се разглеждат от
административния съд по седалището на териториалната структура на
администрацията на органа, издал оспорения акт, в чийто район се намира
постоянният или настоящият адрес или седалището на жалбоподателя. В случая
управляващия орган на оперативна програма „Околна среда 2007-2013“ се намира в
структурата на Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда 2017-2013“,
към Министерство на околната среда и водите и предвид разпоредбата на чл.33,
ал.4 от Устройствения правилник на министерството, последното има две
териториални звена - Велико Търново и Стара Загора.
Нормата
на § 149, ал.1 от ПЗР на ЗИДАПК гласи, че образуваните преди влизането в сила
на този закон административни дела в административните съдилища и във Върховния
административен съд се довършват в същите съдилища по досегашния ред.
Разпоредбата на § 149, ал.1 от ПЗР на ЗИДАПК има за цел да урегулира именно
заверените дела, при положение, че новите разпоредби на АПК имат отношение и
към тях. Нормата следва да се тълкува в смисъл, че ако делото е образувано пред
съответния административен съд, както е в настоящия случай, преди 01.01.2019г.,
за него не следва да се прилагат новите норми, включително и тези касаещи
подсъдността. Тук меродовна е именно датата, на която делото е било образувано,
като това е свързано и с довършването им. Законодателят е посочил, че
довършването на делото, образувани преди 01.01.2019г., се извършва по
досегашния ред, т.е. по реда предвиден за това в редакциите на разпоредбите на
АПК, действали преди посоченото изменение. Тъй като производството пред
Административен
съд Стара Загора е било образувано на 22.10.2018г.,
независимо, че делото е получено по подсъдност, то следва делото да се довърши
по валидните разпоредби на АПК преди извършените промени в сила след
01.01.2019г., т.е. при действието на разпоредбата на чл.133, ал.1 от АПК (в
редакцията си от ДВ бр.27/2014г., в сила от 25.03.2014г.).
По
изложените съображения компетентен да се произнесе по жалбата на община Сопот е
Административен съд - Стара Загора, а искането за изпращане на делото под
подсъдност на Административен съд Пловдив се явява неоснователно (в този смисъл е
и Определение №10762/10.07.2019г. по адм.дело № 7522/2019г. на
ВАС, VII отд.).
Водим от горните мотиви и на основание чл.135, ал.1 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на жалбоподателя за изпращане на настоящето
дело по подсъдност на Административен съд – Пловдив, като неоснователно.
Определението не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: