Решение по дело №26/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 124
Дата: 13 юни 2023 г. (в сила от 1 август 2023 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20237110700026
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е   № 124

гр.Кюстендил, 13.06.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на тридесети май две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Административен съдия: И. ДЕМИРЕВСКИ

 

и секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Демиревски адм.д.№ 26/2023 г. по описа на КнАС, за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 215 във вр. чл. 210 ал. 1 от ЗУТ.                    

К.С.А. ***, Д.Й.А. *** и Д.Й. *** баня, оспорват решение по Протокол от 15.11.2022 г. на Комисия по чл. 210 от ЗУТ при Община С, с което е определен размера на еднократно обезщетение за правото на преминаване или прокарване през чужд поземлен имот – ПИ № 65379.5.220 по регулационния план на с. С, м. „***“, с площ 1 997 кв.м. Засегнатата площ от правото на прокарване е 878 кв.м. Данъчната оценка за засегнатата площ е в размер на 83.60 лв., а пазарната стойност е 1090 лв., като Комисията определя обезщетение в размер на 1 417 лв. Развиват се съображения за незаконосъобразност, поради неправилно приложение на материалния закон и допуснати процесуални нарушения. Претендират се разноски по делото. Представени са и писмени бележки от адв. У., процесуален представител на жалбоподателите.

                 Ответникът, чрез председателя на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, в писмен отговор вх. № 774/17.02.2023 г.  изразява становище за неоснователност на жалбата. Не се претендират разноски.

Заинтересованите страни Л.Н.А., И.Н.П., И.Н.С., К.Н.Д., А.Г.Г., М.П.Б., Г.И.Б., А.С.А., Т.В.А., Л.Г.А. и Д.И.Б., не се явяват и не изразяват становище по жалбата.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 Производството по издаването на оспорения акт е започнало по писмо рег. № З-82-7/14.09.2022 г. от „Б С П 3“ ЕООД, ЕИК ****, с адрес: гр. П, ул. „Б“ № **; заявление рег. № З-19-10/11.10.2022 г. от „Б С П 3“ ЕООД и писмо рег. № П-1452/18.10.2022 г. от Р Ф М, в качеството й на пълномощник на изпълнителния директор на „Е С О“ ЕАД, с адрес гр. С, п.к. **, р-н „В“, бул. „Ц БI“ № *, ЕИК ***, с направени искания за учредяване на сервитутни права за на преминаване и/или прокарване върху поземлени имоти във връзка с изграждане на два „Присъединителни електропровода по 110 кV“ и три фази в териториалния обхват на землищата на с. Крайници, община Дупница, гр. С, община С и с. С, община С, за обект „Фотоволтаична електроцентрала с мощност 100МW“, разположена в поземлен имот с идентификатор 39339.134.144, ПИ с ид. 39339.134.146 и ПИ с ид. 39339.134.147 по КККР на с. Крайници, община Дупница и с искане за назначаване на комисия по чл. 210 от ЗУТ за определяне на обезщетенията на собствениците на засегнатите от линейните съоръжения имоти.

                 Към преписката е представен и предварителен договор за присъединяване на обект производител на електрическа енергия към преносната електрическа мрежа № ПРД-ПР-110-513/03.09.2021 г., сключен между „Е С О“ ЕАД и „Б С П“ ЕООД. По силата на разпоредбите на т. 3.2 във връзка с т.3.5, т. 12.2.13, във връзка с т. 11.1.2 И Т. 11.1.4 по така сключения договор за присъединяване, преносното дружество е възложило на присъединяваното лице „Б С П“ ЕООД проектирането, изграждането и въвеждането в експлоатация на съоръженията за присъединяване срещу облигационната уговорка за възстановяване на вложените разходи за изграждането им.

                 Представени са и Заповед № ОА-ДС-11-1/16.11.2021 г., Заповед № ОА-ДС-11-2/14.12.2021 г. и Заповед № ОА-ДС-11-1/15.08.2022 г. на Областния управител на Област Кюстендил, с които е допуснато изготвянето на ПУП – ПП. Представен е и ПУП-ПП, одобрен със Заповед № ОА-РД-36-2/30.09.2022 г. на Областния управител на Област Кюстендил, влязла в сила на 12.11.2022 г., допълнена със Заповед № ОА-РД-36-4/07.11.2022 г. на Областния управител на Област Кюстендил с допуснато предварително изпълнение, което не е оспорено, за изграждане на горецитирания обект в обхват с подробно описани ПИ по КК на с. Крайници, по КК на гр. С и по КК на с. С.   

                 Със Заповед № РД-08-21/14.01.2020 г., изменена със Заповед № РД-08-33/27.01.2021 г., изменена със Заповед № РД-08-447/02.09.2021 г., изменена със Заповед № РД-01-10-234/27.05.2022 г. на Кмета на Община С е назначена комисия по чл. 210 от ЗУТ за изготвянето на оценка и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените от закона случаи.

Комисията по чл. 210 от ЗУТ е постановила решение по Протокол от 15.11.2022 г., с което е определила размера на еднократно обезщетение за правото на прокарване и/или преминаване през чужди поземлени имоти във връзка с изграждане на два „Присъединителни електропровода по 110Кw“ и три фази в териториалния обхват на землищата на с. Крайници, община Дупница, гр. С и с. С, община С, за обект „Ф Е С М 100 МW“, разположена в поземлен имот с ид. 39339.134.144, поземлен имот с ид. 39339.134.146 и поземлен имот с ид. 39339.134.147 по КККР на с. Крайници, община Дупница, собственост на физически и юридически лица, което е определено като сбор от сумите, определени от комисията за всеки имот.

Изготвена и приета, неоспорена от страните е съдебно - оценителна експертиза вх. № 1987/22.05.2023 г. на в.л. Е.Т., която при прилагане на метода на пазарния аналог и приходния метод е посочила пазарна стойност на сервитута /земята/ в размер на 7 963 лв.

                 С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.                    След служебна проверка по чл. 168 ал. 1 от АПК относно законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл. 146 от АПК и оплакванията в жалбата, съдът счита следното:

                  По своята правна същност оспореното решение на Комисията по чл. 210 от ЗУТ е индивидуален административен акт, издадено от компетентен орган назначен със Заповед № РД-08-21/14.01.2020 г. и изменяна с последващи заповеди посочени по – горе, на Кмета на Община С, при спазване на изискването за форма и на административно производствените правила.

 

Решаващата дейност на съда в настоящото производство се ограничава до проверка на съответствието на оценката на правото на преминаване и/или прокарване върху поземлени имоти с критериите за осъществяването й. Съгласно разпоредбата на чл. 192 ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ право на преминаване през чужд поземлен имот се учредява с писмен договор с нотариална заверка на подписите. А когато не е постигнато съгласие между собствениците на поземлените имоти и друго техническо решение е явно икономически нецелесъобразно, правото на преминаване през чужди поземлени имоти се учредява със заповед на кмета на общината. Цената на правото на преминаване по ал. 2 и ал. 3 се определя по реда на чл. 210 от ЗУТ и се заплаща преди издаване на заповедите по ал. 2 и ал. 3 /чл. 192 ал. 6 от ЗУТ/. Анализът на нормите показва, че в случая се определя оценка на сервитут, който  е безсрочен, обезщетението за него се плаща еднократно и предхожда издаването на заповедта за учредяването му по чл. 192 ал. 2 от закона. И доколкото правомощието на Комисията по чл.210 от ЗУТ се изчерпва с установяването на размера на обезщетението за сервитутното право, то въпросите свързани с предпоставките за учредяването му подлежат на изследване при обжалването на заповедта по чл. 192 ал. 2 от ЗУТ, а не в настоящото производство. В този смисъл съдът не излага мотиви във връзка с релевираните в посочения аспект възражения в жалбата.

При съпоставката и анализа на експертната оценка, възприета от органа и на заключение вх. № 1987/22.05.2023 г. на в.л. Е.Т., изготвено по делото, съдът кредитира последното.

Същото е извършено по метода на пазарния аналог - съобразно имоти с подобни по характеристики и местоположение на оценявания, които са обявени за продан във време близко до момента на оценката, отговаря на изискването за целите на оценката да са използвани реални аналози, в т.ч. за други сервитутни права, както и приходен метод /поземлена рента/. Обстоятелството, че обезщетението представлява възмездяване на учредено право на преминаване през част от имота на жалбоподателите в размер на 1997 кв.м. обосновава правилност на приложената методика. Използваните от вещото лице подход и метод на оценяване съответстват изцяло на Българските стандарти за оценяване, приети и утвърдени от Камарата на независимите оценители. В тях е предвидено, че пазарната стойност отразява данни и обстоятелства, свързани с възможната пазарна реализация на оценявания обект/актив. Пазарната стойност не отчита характеристики и/или предимства на даден обект/ актив, които имат стойност за конкретен собственик или конкретен купувач, а отразява характеристики и/или предимства, отнасящи се до физически, технически, технологични, географски, икономически, юридически и други съществени обстоятелства за оценявания обект/ актив. При определяне на пазарна стойност водещи следва да бъдат единствено условията на свободен пазар. Сравнителният подход извежда стойност, като сравнява обекта/актива - предмет на оценката, със сходни обекти/активи, за които е налична надеждна ценова информация. В случая вещото лице е извършило сравнителен анализ на индивидуалните  характеристики между сравними обекти и оценяваният обект. Същевременно е направило корекции с положителен и отрицателен знак в продажните цени и е извело средна аритметична цена. Сервитутното право на преминаване е определено по посочена в заключението формула с ясни показатели, поради което съдът възприема дадената крайна оценка от 7963 лв. като оценка, определена в съответствие с чл. 210 ал. от ЗУТ. Експертната оценка, изготвена в административното производство е дала цена на правото на преминаване, при използване на неясен метод на оценяване.

Изложените правни изводи обосновават материална незаконосъобразност на обжалваното решение по чл. 210 от ЗУТ, в частта на определения размер на обезщетението, поради което съдът ще го измени, определяйки такова от 7963 лв.

                  С оглед изхода от делото на жалбоподателя се дължат разноски общо в размер на 2 839.50 лв. /3 по 800 лв. - 2 400 лв. адвокатско възнаграждение и 429.50 лв. възнаграждение за вещо лице по списък за разноските и ДТ от 10 лв./, платими от Община С.

 

                  Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

                  ИЗМЕНЯ Решение по Протокол от 15.11.2022 г. на Комисия по чл. 210 от ЗУТ, в частта, с която е определен размера на еднократно обезщетение за сервитутно прова на преминаване и/или прокарване през чужд поземлен имот за ПИ № 65379.5.220 по регулационния план на с. С, м. „***“, частна собственост, земеделска територия, категория – пета, НТП – нива, с площ 1997 кв.м., стар номер 005220, от 1 417 лв. на 7963 лв. /седем хиляди деветстотин шестдесет и три лв./.

                 ОСЪЖДА Община С, ул. “Г“ № 1, да заплати на К.С.А., Д.Й.А. и Д.Й.  П., с посочени по – горе адреси, съдебни разноски в размер на 2 839.50 лв. /две хиляди осемстотин тридесет и девет лева и петдесет стотинки/.

                 Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: