Решение по дело №310/2019 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 118
Дата: 6 юни 2019 г. (в сила от 3 юли 2019 г.)
Съдия: Пламен Митков Драганов
Дело: 20193530200310
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

№ 118                                                          06.06.2019 година                           град Търговище

               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ТЪРГОВИЩЕ                                                                 тринадесети състав

На седми май                                                                         две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЛАМЕН ДРАГАНОВ

 Секретар Красимира Кирилова

като разгледа докладваното от председателя

НАХД  № 310                                                    по описа за                                        2019 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от И.С.Т. *** против Електронен фиш (ЕФ) серия К № 2088062 на ОД на МВР - Търговище, с който за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП на жалбоподателката е наложено наказание “Глоба” в размер на 400.00 лв. В съдебно заседание жалбоподателката не се представлява. Постъпило е писмено становище от редовно упълномощен защитник, с което жалбата се поддържа, като се разширяват основанията за отмяна на атакувания санкционен акт.

Ответникът по жалбата ОД на МВР - Търговище не се представлява. Постъпило е писмено становище, с което се поддържа тезата за неоснователност на жалбата и се моли съда да остави в сила санкционния акт като законосъобразен.

Жалбата е подадена в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и от лице с активна процесуална легитимация, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

Като взе в предвид събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

С автоматизирано техническо средство система (АТСС) – стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на скоростта (СПУКС) тип "ARN CAM S1" с фабричен № 11743С4 е установено, че на 28.05.2018 г., в 08.56 ч., в гр. Т., бул. „Ц. О.“ до стадион „Н. К.“, в посока на движение към бул. „М.А.“, л. а. ”А. А*” с рег. № ******* е управляван със скорост 72 км/ч. при разрешена скорост 50 км/ч в населено място. За констатираното нарушение – управление със скорост 22 км/ч над разрешената, на 28.05.2018 г. на И.С.Т., в качеството и на собственик на автомобила, е издаден Електронен фиш серия К № 2088062  на ОД на МВР Търговище за налагане на глоба в размер на 100 лв. за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП.

По преписката няма данни жалбоподателката да е изпращала декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП или възражение по чл. 189, ал. 6 от ЗДвП.

Изложената фактическа обстановка е установена от представените по делото писмени доказателства.

След анализ на всички събрани по делото доказателства съдът прави следните правни изводи:

Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Съгласно ТР № 1/26.02.2014 г. на ВАС „..електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява  едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие /съгласно чл. 189, ал.11 от ЗДвП/, не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържане и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2  реквизити…”.

С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП с ДВ. бр. 19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.)

В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него.  Съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателката за липса на задължителни реквизити в ЕФ.

Съдът констатира, че в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното протичане на този процес.

Съгласно  чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата "За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението." В настоящия случай такъв задължителен протокол е приложен към преписката и е приет по делото като писмено доказателство. Последният е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др. изисквания по наредбата. Изпълнено е и изискването на чл. 10, ал. 3 от Наредбата, като  протоколът е съпроводен със снимка на разположението на уреда, тоест на мобилното АТСС. Като неразделна част от протокола, снимката дава визуална представа къде точно е било поставено мобилното АТСС и е доказателство за мястото на работа на временно разположеното в участъка от пътя автоматизирано техническо средство. Видно е, че това място отговаря на посоченото в протокола разположение на мобилното АТТС спрямо посоката на сработване и позиционирането.  Следователно може по категоричен начин да се установи точното местоположение на мобилното АТСС, като същото се е намирало на посоченото в електронния фиш място. В този смисъл, съдържащото се в ЕФ твърдение, че жалбоподателката е управлявала автомобила си в участък от пътя при ограничение на скоростта от 50 км. ч. в населено място - в гр. Т., по бул. „Ц. О.“ до стадион „Н. К.“, в посока на движение към бул. „М. А.“, се явява доказателствено обезпечено.

Нарушението е установено и заснето със  стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на скоростта (СПУКС) тип "ARN CAM S1" с фабричен № 11743С4, като по делото са представени доказателства за техническа годност и изправност на същото към момента на констатиране на нарушението (удостоверение за одобрен тип средство за измерване, извлечение от регистър на одобрените за използване типове средства за измерване, протоколи от БИМ за първоначална и последваща проверка на системата).

От представената справка от Централна база - КАТ се установява, че собственик на автомобила л. а. ”А. А*” с рег. № ******** е И.С.Т.. Предвид това и предвид липсата на подадена декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, същата правилно е определена като субект на нарушението. 

 Съдът констатира обаче, че в случая не е спазено и изискването на  чл. 16, ал. 5 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. във вр. с чл. 755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол - При съставяне на акт за установяване на административно нарушение за превишена скорост, издаване на наказателно постановление или издаване на електронен фиш за установено нарушение за превишена скорост от измерената от АТСС скорост се приспада максимално допустимата грешка за съответния тип АТСС, посочена в чл. 755 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Според чл. 755, ал. 1, т. 2 от последната наредба, относима към настоящата хипотеза, максимално допустимата грешка е ± 3 km/h до 100 km/h или ± 3 % от измерената стойност за скорости над 100 km/h – при реални условия на измерване на скорост при полеви тестове. В настоящия случай не е приспаднат толеранса от минус 3 км/ч. от измерената стойност на скоростта. В становището си наказващият орган се позовава на указание в писмо рег. № 3286р-15733/04.04.2018 г. на Зам. Директор на ГДНП, което писмо не е нормативен акт и не може да отмени разпоредбите на действащи наредби. В случая при заснета скорост от 72 км/ч при ограничение от 50 км/ч. и след приспадане на допустима грешка от 3 км/ч., остава измерена скорост от около 69 км/ч, т. е. превишената скорост е с 19 км/ч., а не с 22 км/ч. Това е довело до неправилно прилагане на санкционната норма на чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП (глоба от 100 лв), вместо относимия текст на чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, предвиждащ различен размер на наказанието – глоба от 50 лв. В правомощията на въззивната инстанция е да измени електронния фиш в тази му част, като приложи закона за по леко наказуемо деяние.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

 Р     Е     Ш     И  :

 

ИЗМЕНЯ Електронен фиш Серия К № 2088062 на ОД на МВР - Търговище, с който на И.С.Т. ***, ЕГН **********, за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева, като на основание чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП НАЛАГА административно наказание глоба в размер на 50 лева.

 

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Търговище в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                       

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :