Р
Е Ш Е
Н И Е № 114
гр. С., 30.08.2021г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
С.СКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, втори състав,в открито съдебно заседание, проведено на
шестнадесети февруари две хиляди
двадесет и първа година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ:МАРИНА ТРИФОНОВА
при секретаря
Параскева Георгиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 415/2020г. по
описа на същия съд, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 517428-F537008 от 11.06.2020г. на началника на отдел „Оперативни дейности“-С., Централно упровление
на НАП,с което на К.Л.Я.,***, е на основание чл.185,ал.2
от ЗДДС е наложено административно наказание глоба в
размер на 500 лева ,за
извършено нарушение
на чл.7 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на Министъра на финансите ,вр. чл.118 ал.4 от ЗДДС.
В жалбата се сочи ,че няма извършено административно нарушение от
жалбоподателя .Допуснати са съществени процесуални нарушения при съставянето на
АУАН и издаването на НП.Сочи се ,че наказанието е несправедливо.Иска се отмяна
на обжалваното наказателно постановление.
В с.з. жалбоподателката К.Л.Я. се явява лично и с
пълномощника си адв.Михайлов ,който поддържа жалбата и моли съда да отмени
обжалваното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно.
Административно-наказващият орган не изплаща представител.В
писмена защита изразява становище за неоснователност на жабата.
С.ският районен съд, като взе предвид
доводите на страните, прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност, като провери служебно атакуваното наказателно
постановление, намира за установено следното от фактическа страна:
С наказателно постановление № 517428-F537008 от 11.06.2020г. на началника на отдел „Оперативни дейности“-С., Централно
упровление на НАП ,на К.Л.Я.,*** на основание чл.185,ал.2 от ЗДДС е наложено административно
наказание глоба в размер на 500 лева ,за
извършено нарушение
на чл.7 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на Министъра на финансите ,вр. чл.118 ал.4 от ЗДДС.В обстоятелствената част на наказателното
постановление е отразено, че на 05.02.2020 год. в 14.30 часа е извършена
данъчно- осигурителна проверка в търговски обект –къща за гости ,за която е издадено временно
удостоверение за открита процедура по категоризиране на туристически обект №
751/14.11.2019 год.,с капацитет 3 стаи с 6 легла,валидно до 14.02.2020 год.
,находяща се в гр.С. ,ул.“Б.“ № 18А,стопанисван от К.Л.Я. ,ЕГН:**********.Отразено
е, че при започване на проверката е направен опит да се резервира стая ,след
проведен разговор с К.Я. е установено ,че към датата на проверката-05.02.2020
год. няма свободни стаи.Поради това не е извършена контролно покупка от
контролните органи преди легитимация.К.Л.Я. е декларирала писмено ,че
заплащането на стаите ще се извърши по банков път.След легитимация от страна на
проверяващите ,е установено ,че в търговския обект няма инсталирано и
регистрирано в НАП фискално устройство/ ФУ/.Лицето попада в обхвата на
чл.3,ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006год. на МФ.
За извършената проверка е съставен протокол за извършена проверка № 0347527/05.02.2020г.Отразено е,че
нарушението е за
първи път и води до
неотразяването на приходи.
Наказателното постановление е издадено въз
основа на акт № F537008
от 07.02.2020 год. за
установяване на административно нарушение от Л.Н.А. ,на длъжност старши инспектор по
приходите в Национална агенция за приходите при ЦУ на НАП ,в присъствието на
свидетелите –Т.Б.К.и И.Л.И./свидетели при съставяне и връчване на
акта/Констатациите в АУАН са идентични с отразените в НП констатации.Актът е съставен в присъствието на
нарушителя К.Л.Я., връчен й е лично и е подписан от нея.
По делото са разпитани свидетелите Л.Н.А. и А.А.К. ,показанията на които потвърждават констатациите
в АУАН и НП.
При така установената фактическа обстановка
съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима. Жалбата е подадена е
от лице с правен интерес от обжалване на наказателното постановление и е подадена
в законоустановения срок.Въз основа на служебно извършената проверка по законосъобразността
на обжалваното наказателно постановление, съдът намира следното:
В хода на административно-наказателната процедура
се установи че не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
довели до ограничаване на правата на административно наказаното лице.
Административно-наказателното производство е започнало, протекло е и е
приключило в съответствие на процесуалните изисквания на ЗАНН. Актът е съставен
при спазване на изискванията на чл. 40-45 ЗАНН, при постановяване на
наказателното постановление са спазени изискванията на чл.57-58 ЗАНН.Установи
се материалната компетентност на актосъставителя и наказващия орган. АУАН
отговаря на изискванията на чл.42,т. 3, 4 и 5 от ЗАНН.В него е описано
нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, като направените
фактически констатации съответстват на посочената като нарушена разпоредба.
За установеното нарушение против
жалбоподателя е издадено НП в рамките на законоустоновения 6-месечен
преклузивен срок.
НП е издадено от компетентен орган, без НП
да съдържа нови фактически обстоятелства, против които в
административно-наказателното производство жалбоподателят да не е могъл да се
защитава.НП отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН относно неговото
съдържание.
При така установеното от
фактическа страна съдът прие от правна страна следното:
Атакуваното наказателно постановление
е и материалноправно законосъобразно.
От
доказателствата по делото се установи безспорно, че към момента на проверката в търговския обект –къща за гости, находяща се в гр.С.,
ул.“Б.“ № 18А, стопанисван от К.Л.Я. няма инсталирано и регистрирано в НАП ФУ,с което същата е нарушила реда и начина за въвеждане в експлоатация и регистрация на
фискално устройство и е осъществила състава на чл.7 ал.1 във връзка с чл.3 ал.1
от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ,във връзка с чл.118 ал.4 и чл.185 ал.2 от ЗДДС.Въведено
в експлоатация и работещо
ФУ с инсталирана
дистанционна връзка с НАП е било необходимо, с оглед обстоятелството, че по правното си естество заплащането на
сумата за наемането на стая представлява възмездно заплащане за предоставяните
в къща за гости, стопанисвана от К.Я. услуги-отдаване на стаи под наем, които представляват "услуги"
именно по смисъла на чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. Поради това
релевираните в жалбата възражения в обратна насока не се споделят от настоящия
съдебен състав.
Жалбоподателката в качеството
й на физическо лице, стопанисващо къща за
гости не е било освободено от задължението по чл.3, ал.1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. да регистрира и отчита извършваните продажби на стоки или
услуги в или от търговския обект чрез издаване на фискална касова бележка от
ФУ,респективно същото е било длъжно да монтира, въведе в експлоатация и
използва регистрирано в НАП ФУ от датата на започване на дейността.За търговския обект –къща за гости е било издадено
временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на търговски
обект ,със срок но валидност на удостоверението -14.02.2020 год.
Предвид
императивния характер на инкриминираната разпоредба, вменяваща на жалбоподателката като неин
адресат задължението да монтира, въведе в експлоатация и използва регистрирано
в НАП ФУ от датата на започване на дейността на обекта/ в случая от издаването на временното удостоверение за
открита процедура по категоризиране на туристически обект и с оглед обстоятелството, че в процесната хипотеза същото не е било
направено, ката К.Л.Я. с ЕГН е осъществила от обективна страна състава на вмененото
административно нарушение на разпоредбата на чл. 7, ал. 1 вр. с чл.3 ал.1 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС.
Констатираното нарушение е формално и
е осъществено на 05.02.2020г. в проверения обект - къща за гости ,находяща се в гр.С. улица „Б.“ № 18А, където се извършва
продажба на услуги-отдаване на стаи под наем.
Релевираното нарушение не представлява маловажен случай по смисъла на
чл. 28 ЗАНН, нито е малозначително по смисъла на чл. 11 ЗАНН вр. чл. 9, ал. 2 НК, тъй като по обективните си характеристики не разкрива по-занижена степен на
обществена опасност в сравнение с аналогични нарушения.
Съгласно
разпоредбата на чл. 185, ал. 2 ЗДДС, извън случаите по ал. 1, на лице, което
извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт
по неговото прилагане /какъвто е Наредба № Н-18/13.12.2006 г./ се налага
глоба-за физическите лица,които не са търговци,в размер от 300 до 1000 лева,или
имуществена санкция-за юридическите лица и едноличните търговци в размер от
3000 до 10000 лева,освен когато нарушението не води до неотразяване на
приходи,в която хипотеза се налагат санкциите по ал.1.
Процесното нарушение е довело до неотразяване на приходи, предвид
което законосъобразно наказанието е наложено по реда на чл.185, ал. 2 ЗДДС.
Що
се касае до наложеното административно наказание съгласно чл.185, ал.2 от ЗДДС, административнонаказващият
орган е наложил административно наказание „глоба“-500 лева.Субект на
административно-наказателна
отговорност е физическо лице,което не е търговец,като в настоящия случай
размера на санкцията следва да варира от 300 до 1000 лева.Административното
наказание се определя за всеки един случай в рамките на посочените в правната
норма размери,съобразени с извършеното от нарушителя деяние.Това означава всяко
наказание да бъде конкретно определено и съобразено с отделния нарушител,с
неговата вина и различните смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства,довели
до извършване на нарушението.В настоящото производство не се събраха данни
жалбоподателят да е извършил и други нарушения на ЗДДС.В тази връзка настоящия
съдебен състав счита,че административното наказание следва да бъде
индивидуализирано в минимално предвидения от закона размер от 300/триста/ лева,в
който наказанието се явява справедливо,обосновано и съответно на тежестта на
извършеното нарушение.
Така атакуваното НП се явява законосъобразно,в това число и съобразено
с фактите по делото,с изключение на частта му относно размера на глобата,само в
която част същото следва да бъде изменено съгласно посоченото по-горе.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът
Р Е Ш И
:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 517428-F537008 от 11.06.2020г. на началника на отдел „Оперативни дейности“-С., Централно управление
на НАП ,с което на К.Л.Я.,*** ,на
основание чл.185,ал.2 от ЗДДС е наложено административно наказание глоба в
размер на 500 лева ,за
извършено нарушение
на чл.7 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на Министъра на финансите ,вр. чл.118 ал.4 от ЗДДС,като
НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание „глоба“ от 500 лева на 300 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред АС - С. област в 14-дневен срок от получаване
на съобщението от страните .
РАЙОНЕН СЪДИЯ: