Определение по дело №201/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 196
Дата: 30 януари 2024 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20237100700201
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2023 г.

Съдържание на акта

А Д М И Н И С Т Р А Т И В Е Н  С Ъ Д – Д О Б Р И Ч

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №

          30.01.2024  г., гр.Добрич                            

                                 

На тридесети януари през две хиляди двадесет и четвърта година в закрито заседание в следния състав:

                                                                        Председател: Иванка Иванова

 

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 201 по описа за 2023 година, констатира следното:

 

Производството е по реда на чл. 153 и сл. от ДОПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК във вр. с Глава Х от АПК.

Делото е образувано по жалбата на „Фратели Серпенти“ ЕИК *********, с адрес на управление: гр. Варна, бул. „Сливница“ № 187А, вх. 1, ет. 6, ап. 18, чрез адв. Ст.С. и адв. Д.А. против Решение № 433р/24.02.2023 г. на директора на дирекция „МДТХСД и БФС“ при община Балчик, с което е отказано спирането на АУЗД№ АУ000433/ 04.10.2021 г..

В съдебно заседание по дело жалбоподателят, редовно призован се представлява от адв. Ст.С. и адв. Д.А. ***, редовно упълномощени, които поддържат жалбата против Решение № 433р/24.02.2023 г. на директора на дирекция „МДТХСД и БФС“ при община Балчик, като пледират за присъждане на разноски, за което представят списък по смисъла на чл. 80 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК. В дадения от съда срок представят писмени бележки за незаконосъобразност и нищожност на оспорения адм. акт.

Ответникът по жалбата - директорът на дирекция „МДТХСД и БФС“ при община Балчик, редовно призован се представлява от Г.К. – началник отдел „ПИТО“ при общ. Балчик, служител с юрид. образование, която изразява становище, че подадената жалба е недопустима или евентуално е неоснователна, като пледира за разноски за юрк. възнаграждение.

Настоящият съдебен състав намира, че жалбата е недопустима при следните съображения:

В нормата на чл. 107 от ДОПК - Установяване по данни от декларации е посочено, че когато органът по приходите установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон. Задълженото лице има право при поискване да получи справка за начина, по който е изчислено задължението, съдържаща данни за задълженото лице, вида, основанието, общия и неплатения размер. Размерът на задължението по, ал. 1 се съобщава на задълженото лице. По искане на задълженото лице органът по приходите издава Акт за установяване на задължението в 30-дневен срок от искането. Акт може да се издаде и служебно при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. Акт може да се издаде и служебно въз основа на собствени данни, данни, получени от трети лица и организации, когато по закон не е предвидено подаване на декларация и задължението не е платено и не е извършена ревизия. Актът може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция. В тези случаи чл. 154 не се прилага.

Настоящият съдебен състав намира, че тази норма е специална по отношение на реда, визиран в нормата на чл. 156 от ДОПК, както преди, и така и в редакцията след изменението и в сила от 18.09.2018 година и сочеща, че ревизионният акт в частта, която не е отменена с решението по чл. 155, може да се обжалва чрез решаващия орган в 14-дневен срок от получаването на решението. Делото се разглежда от административния съд, в чийто съдебен район е постоянният адрес или седалището на жалбоподателя към момента на извършването на първото действие по осъществяване на данъчно-осигурителния контрол от органите по приходите, но тази норма не може да намери приложение в случая, защото в цитираната норма на чл. 107, ал. 4 от ДОПК е визиран специален ред за обжалване на АУЗД, който съществено се различава от производството по обжалване на ревизионния акт, като са налице не само различия в процедурата, но и различие и в органите, които са компетентни да се произнесат в хода на административното обжалване. В производството по обжалване на ревизионен акт по административен ред, по- горестоящ орган е съответният Директор на Дирекция"ОДОП", който именно е и ответник по жалбата в хода на съдебното обжалване, а в производството по обжалване на АУЗД, по-горестоящ орган е съответният териториален директор. От своя страна, в чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ (изм. - ДВ, бр. 1 от 2019 г., в сила от 01.01.2019 г.) е посочено, че установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по местонахождението на общината, в чийто район е възникнало задължението, по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. По аргумент от нормата на чл. 4, ал. 3 от ЗМДТ, в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители, като служителите по, ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината. В съответствие с нормата на чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ, Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. В чл. 7 от ДОПК е визирано, че актовете по този кодекс се издават от орган по приходите, съответно от публичен изпълнител, от компетентната териториална дирекция. Посилата на чл. 8, ал. 5 от ДОПК, компетентността относно местните данъци се определя по местонахождението на общината, в приход на чийто бюджет следва да постъпи съответният местен данък съгласно Закона за местните данъци и такси. По силата на чл. 144, ал. 1 ДОПК, по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго. Разпоредбите на тази глава се прилагат в производствата по обжалване, уредени и в другите дялове на този кодекс, ако не е предвидено друго.

Разпоредбата на чл. 156, ал. 1 ДОПК предвижда, че на оспорване пред съд подлежи ревизионният акт в частта, която не е отменена при обжалването по административен ред. Това, предвид разпоредбата на чл. 144, ал. 1 от ДОПК означава, че самият Ревизионен акт подлежи на обжалване пред съда, а не актът на горестоящия административен орган, с който той е потвърден изрично или мълчаливо (в този смисъл е непротиворечивата съдебна практика на ВАС, в това число и Решение № 114 от 6.01.2015 г. на ВАС по адм. д. № 8011/2014 г., VII о.,).

Съдът не притежава правомощия да замести волята на страната, която обжалва конкретен акт и да приеме, че той обжалва друг акт, при положение в конкретната хипотеза жалбоподателят изрично сочи, че обжалва Решение №433Р/ 24.02.2023 г. на директор на дирекция" МДТХСД и БФС" при община Балчик.

Да се приеме противното, това би означавало съдът да правораздава и да постановява актове по жалби срещу актове, по отношение на които изобщо не е сезиран, а волята на законодателя не е такава.

В настоящия случай, от самата жалба, е видно, че жалбоподателят обжалва не самия АУЗД, а Решението на Директор на Дирекция " МДТХСД и БФС " при общ. Балчик, което е недопустимо, защото на съдебен контрол подлежи само и единствено АУЗД, а не и Решението на директор на Дирекцията. Обстоятелството, че същият е посочил, че именно то е актът, подлежащ на съдебен контрол, не води до извод, че на жалбоподателя е предвидена такава законодателна възможност да обжалва решението на по- горестоящия орган. Обжалваното Решение на Директор на Дирекция" МДТХСД и БФС" не е индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, който да обуслови наличието на правен интерес от обжалването му страна на жалбоподателя. Това е така, защото на първо място, независимо, че законодателят е предвидил задължителен административен контрол на ревизионните актове  (в частност на АУЗД) и страни в съдебното производство по обжалване на ревизионни актове са жалбоподателят и решаващият орган/ който в случая е Директор на Дирекция" МДТХСД и БФС", то на съдебен контрол подлежи единствено и само издаденият ревизионен акт (АУЗД)- аргумент от разпоредбата на чл. 156 от ДОПК, според която Ревизионният акт в частта, която не е отменена с решението по чл. 155, може да се обжалва чрез решаващия орган пред административния съд по местонахождението му в 14-дневен срок от получаването на решението. По силата на алинея втора на същия текст, ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред и ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която жалбата е изцяло уважена с решението..

В конкретния случай, с Решението си Директор на Дирекция " МДТХСД и БФС" е потвърдил издадения срещу жалбоподателя АУЗД, но самото решение не е акт, подлежащ на съдебен контрол, при което липсва годен за съдебно обжалване акт, тъй като единствено АУЗД е акт, подлежащ на съдебен контрол. Решението не е акт, подлежащ на съдебен контрол, защото законодателят не е предвидил на съдебен контрол да подлежи Решението на Директор на Дирекция" МДТХСД и БФС", когато той с него е потвърдил АУЗД. Наред с това, ДОПК е специален по отношение на АПК и Решението на Директор на Дирекция" МДТХСД и БФС" не е и не може да бъде индивидуален административен акт, с който се засягат права и законни интереси на жалбоподателя, а контролен адм. акт, който не подлежи на самостоятелен съдебен контрол.

В случая липсва годен за обжалване акт, подлежащ на съдебен контрол, което прави жалбата процесуално недопустима.

В контекста на изложеното, предвид липсата на на годен за обжалване акт, настоящата инстанция намира, че подадената жалба е процесуално недопустима, което пък води до десезиране на съда и предпоставя прекратяване на производството.

При изложеното определението, с което е даден ход на делото по същество на 23.01.2024 г. следва да бъде отменено.

Претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски е неоснователна и не подлежи на уважаване. Ответникът по жалбата е заявили претенция за присъждане на разноски за юрк. възнаграждение., което следва да бъде уважено в размер на 100 лв. на осн. чл. 24 от НЗПП във вр. с чл. 37 от ЗПП.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ, протоколно определение от 23.01.2024 г., с което по делото е даден ход по същество на спора.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ ЖАЛБАТА на „Фратели Серпенти“ ЕИК *********, с адрес на управление: гр. Варна, бул. „Сливница“ № 187А, вх. 1, ет. 6, ап. 18, чрез адв. Ст.С. и адв. Д.А. против Решение № 433р/24.02.2023 г. на директора на дирекция „МДТХСД и БФС“ при община Балчик.

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по адм. д. № 201/2023 година по описа на Административен съд- Добрич.

ОСЪЖДА „Фратели Серпенти“ ЕИК *********, с адрес на управление: гр. Варна, бул. „Сливница“ № 187А, вх. 1, ет. 6, ап. 18 да възстанови на директора на дирекция „МДТХСД и БФС“ при община Балчик направените по делото разноски за юрк.възнаграждение в размер на 100 лв.

НА ОСНОВАНИЕ чл. 138, ал. 1 АПК, препис от определението да се изпрати на страните.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на Р. България в 7-дневен срок от получаване на препис от същото, съгласно разпоредбата на чл. 160 АПК, вр. с чл. 229 и сл. АПК.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: