Решение по дело №1909/2022 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: 81
Дата: 17 февруари 2023 г.
Съдия: Радосвета Добрева Станимирова
Дело: 20224210101909
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 81
гр. Габрово, 16.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на четиринадесети
февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Радосвета Д. Станимирова
при участието на секретаря Ина П. Георгиева
като разгледа докладваното от Радосвета Д. Станимирова Гражданско дело
№ 20224210101909 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по молба на "ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА
ИНШУРЪНС ГРУП" ЕАД, ЕИК000694286, със седалище в София и съдебен адрес в
гр.Русе, л. "Драма" № 15, представлявано от изп.директори Теодор И. И. и Иво Ивов Груев,
тел.:**********, email: ***************@***.** чрез адв. К. Х.- пълномощник; ПРОТИВ
АГЕНЦИЯ ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА, ЕИК000695089, представлявана от
Председателя на УС Иво Иванов, със седалище гр.София; и адрес за призоваване чрез
Поделение ОПУ Велико Търново в гр. Велико Търново, ул."България" № 34;
по чл.410, ал.1 КЗ;

ОТВЕТНАТА СТРАНА- АГЕНЦИЯ ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА,
ЕИК000695089; е представила писмен отговор в срок.

В ИСКОВАТА МОЛБА СЕ ТВЪРДИ , че На 28.04.2021г., В. Е. М. управлявал
товарен автомобил "Пежо Партнер" с рег.№ ЕВ 9618 ВК, по републикански път III-404 от
гр.Севлиево в посока към с.Сенник. По време на движението си М. преминал през дупка на
пътното платно, вследствие на което се повредили предна дясна гума Pirelli winter sotto zero
III 92H 205/60/R16 и предна дясна стоманена джанта. Между „ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА
ИНШУРЪНС ГРУП" ЕАД и „Уникредит Лизинг" ЕАД - клон гр.Габрово, собственик на
увредения в описаното по-горе ПТП автомобил бил сключен договор за застраховка "Каско"
под формата на застрахователна полица № 4704200529000064 с период на валидност
17.05.2020г. - 16.05.2021г. По подадено заявление в ЗЕАД „БУЛСТРАД ВИЕНА
ИНШУРЪНС ГРУП" ЕАД била образувана застрахователна преписка № 470420212122809.
Общата стойност на причинените от длъжника имуществени вреди на застрахования
товарен автомобил "Пежо Партнър" с per.No ЕВ 9618 ВК, представляваща сбор на
стойностите на вложените за възстановяването им части, консумативи и труд възлязла на
1
175,50лв., която ЗЕАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП" ЕАД изплатило на
16.11.2021г. на лизингополучателя на товарния автомобил „ВЕМ СОЛЮШЪНС" ЕООД,
чрез превод по посочена банкова сметка. Пътят, на който е настъпило ПТП, е част от
републиканската пътна мрежа, а съгласно чл.8, ал.2 от Закона за пътищата -
републиканските пътища са изключителна държавна собственост. Според нормата на чл. 30,
ал. 1 от Закона за пътищата - Агенцията осъществява дейностите по изграждането, ремонта
и поддържането на републиканските пътища. Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал.2 от
Наредба № РД-02-20-19 от 12.11.2012г. за поддържане и текущ ремонт на пътищата
текущият ремонт на пътищата включва работите, свързани с отстраняването на локални
повреди вследствие нормалната експлоатация на пътя и на повреди по пътната настилка,
пътните съоръжения и принадлежности, с които не се променят конструкцията и
техническите характеристики на платното за движение. Собственикът на пътя, а именно
ответната Агенция, е проявила бездействие, изразило се в бездействие на служителите й,
които не само не са отстранили образувалото се препятствие, но и не са изпълнили
задължението си да го сигнализират. Техните задължения се изразяват в това да
сигнализират за неизправности на пътя и да го поддържат в изправност. Те не са изпълнили
задълженията си по чл.З, ал. 1 ЗДвП и чл.167 ЗДвП, като не са сигнализирали препятствието
и не са организирали движението по начин, осигуряващ безопасността му по реда,
предвиден в чл.З, ал.2 ЗДвП чрез съответни светлинни сигнали, пътни знаци и т.н. Според §
1, т. 19 ППЗДвП, „препятствие на пътя" е нарушаване целостта на пътното покритие, както
и предмети, вещества или други подобни, които се намират на пътя и създават опасност за
движението. В настоящия случай, намиращата се на пътното платно дупка, представлява
препятствие по смисъла на посочената разпоредба, което е създавало опасност за
движението. Проявеното в случая бездействие на служителите на ответника е в пряка
причинна връзка с настъпването на вредите по автомобила. Предвид обстоятелството, че
посоченото пътно-транспортно произшествие е настъпило по пътен участък, който е част от
републиканската пътна мрежа и Агенция „Пътна инфраструктура" не е изпълнила
задължението си да осъществява дейностите по текущ ремонт, то тя следва да понесе
отговорността за причинените при произшествието имуществени вреди, тъй като с
виновното си бездействие е създала предпоставки за настъпването му.
Съгласно чл. 410, ал. 1 от Кодекса за застраховането с плащането на
застрахователното обезщетение застрахователят встъпва в правата на застрахования до
размера на платеното обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото
определяне, срещу:
1. причинителя на вредата, в това число в случаите вреди, произтичащи от
неизпълнение на договорно задължение, или
2. възложителя за възложената от него на трето лице работа, при или по повод на
която са възникнали вреди по чл.49 ЗЗД, или
3. собственика на вещта и лицето, което е било длъжно да упражнява надзор
върху вещта, причинила вреди на застрахования по чл.50 ЗЗД.
В качеството си на застраховател по застраховка „Каско" на увредения
автомобил, изплатил застрахователно обезщетение и по изричната правна норма на чл.410,
ал.1 КЗ, ЗЕАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУГГ ЕАД, се суброгира в правата на
„Уникредит Лизинг" ЕАД - клон гр.Габрово и има право да насочи претенцията си срещу
виновния за настъпилото ПТП.
Предвид разпоредбата на чл.108, ал.1, изр.2 ГПК, считам, че настоящия спор е
възникнал от преки отношения с поделение на Агенция „Пътна инфраструктура", а именно
Областно пътно управление гр.Велико Търново, поради което местно компетентен да
разгледа спора е Районен съд гр.Велико Търново.
ИСКА ДА СЕ ОСЪДИ АГЕНЦИЯ ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА,
2
ЕИК000695089, представлявано от Председателя на УС Иво Иванов, със седалище в
гр.София, бул."Македония" № 3 да заплати на „ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС
ГРУП" ЕАД гр.София, ЕИК000694286 сумата от
175,50 лв., представляваща изплатено застрахователно обезщетение по застраховка
"Каско" за виновно причинени имуществени вреди на товарен автомобил "Пежо
Партнер" с рег.№ ЕВ 9618 ВК при ПТП на 28.04.2021г., при движение по
републикански път III-404 от гр.Севлиево към с. Сенник,
ведно със законната лихва върху претендиралата главница от датата на предявяване
на настоящия иск и до нейното окончателно изплащане,
като присъдите на доверителя ми и направените в производството по делото
разноски.

ОТВЕТНАТА СТРАНА в писмен ОТГОВОР по чл.131 от ГПК взема становище
САМО, че искът е недопустим за разглеждане от сезирания първоначално РС В. Търново.
Възражението е уважено и делото е изпратено за разглеждане на РС Габрово
на основание чл. 108, ал. 2 от ГПК.

Правна квалификация- Предвид изложеното съдът намира, че е предявен иск с
правно основание чл. 410 ал.1 от Кодекса за застраховането.

Обстоятелствата, имащи значение за делото са:
причинени ли са имуществени вреди на горепосочения автомобил.
вредите да са произтекли от вещ, за която АПИ отговаря- пътен участък по
републикански път III-404 от гр.Севлиево в посока към с.Сенник
бездействието на ответника, а именно, неизпълнение на задълженията за ремонт и
поддържане на гореописания пътен участък.
причинната връзка между бездействието и настъпването на вредите, както и че
вредите са пряка и непосредствена последицаот бездействието на ответника;
наличието на застрахователно правоотношение между ищеца и собственика на
увредения лек автомобил;
че ищецът е заплатил на застрахования застрахователно обезщетение в посочения
размер,

От събраните по делото писмени доказателства- застрахователна полица №
4704200529000064; декларация за настъпване на застрахователно събитие; извлечение от
сметка ;опис заключение по щета № 470420212122809; фактура №
**********/28.10.2021г.; 3 стр. снимки, заключението на вещото лице Б. И., изготвено
въз основа на писмените доказателства и свидетелските показания се установява, че:

На 28.04.2021 г., В. Е. М. управлява товарен автомобил „Пежо Партнер" с per. №
ЕВ 9618 ВК по републикански път III-404 от гр. Севлиево в посока към с. Сенник. Пътник в
автомобила е бил и свидетеля И. И. Р.. Автомобила достига пътния участък в зоната на
завод „Паралел". Указателната табела за край на населено място - гр. Севлиево е
3
разположена след указаните от свидетелите паркинзи на завода, в зоната на края на сгради
на завод „Паралел" за посока към с. Сенник.
Указания пътен участък в който протича произшествието е с означение като път
III-404 от републиканската пътна мрежа, който съвпада с ул. „Стара планина" от плана на гр.
Севлиево и попада в рамките на чертите на гр. Севлиево.
М. управлява автомобила в дясната пътна лента, в посока към с. Сенник със
скорост в рамките на 40 km/h до 50 km/h.
При достигане на автомобила на незапълнена дупка с остри ръбове, в насрещната
пътна лента се движи неустановен автомобил, което не позволява на водача да осъществи
избягване на преминаването през тази дупка.
Анализа на снимки от Google Street View, от месец юни 2021 г. (месец до два
месеца след произшествието) на пътния участък в зоната на завод Паралел, определя
наличие на видимо прясно запълнени дупки по дясната пътна лента за посока към с. Сенник.
Видимо прясно запълнени дупки по дясната страна на дясната пътна лента са показани на
фигури 3, 4, 5 и 6.
С оглед указаното от свидетелите осъществяване на произшествието в зона на
паркинг на завода, начина на увреждане на гумата и джантата (виж последващите анализи),
увреждането на предна дясна гума и джанта на автомобила се е осъществило при
преминаването на тази гума през дупки, видими като запълнени на снимките на фигури 5
или 6, като определянето на това точно в коя от двете зони е станало, е възможно при
наличие на данни за дупките преди запълването им или от указване от свидетелите на място.
Предно дясно колело е с увреждане по външния фланец, с „V''-образно
деформиране на външния ръб, до вътрешния централен цилиндър на джантата.
В центъра на деформирането се наблюдава въздействие от линеен елемент, като
видимото въздействие е в радиално направление към остта на джантата.
Вътрешния фланец и ръб на джантата на представените снимки видимо не са
увредени.
Гумата е с прокъсване по външната странична периферия, с направление
съответстващо на посоката на въздействие върху джантата.
Задната дясна гума и джанта на автомобила не се указват за увредени.
Характера на увреждането на гумата и джантата определя еднократно силово
въздействие.
За да се увредят само външния фланец и ръб на джантата и прокъсне външната
странична повърност на гумата следва при контакта на тези зони с ръб на дупката,
вътрешния фланец и повърхност на гумата да не контактуват с аналогичен ръб.
Технически това е възможно при движение на гумата в дупката и достигане на
външния фланец на джантата и външната повърхност на гумата до оформен отстъп на ръба
на джантата в коридора на движение на тези зони от предната гума и джанта - фигура 10.
Такъв характер на оформяне на дупките в указаната зона на протичане на
произшествието е видим на снимките от фигури 5 и 6.
Върху предна дясна гума на автомобила, натоварването в статичен режим и не по
малко от 6417 N (654 kgf).
Това натоварване е статично, като при процеса на движение се получават
допълнителни динамични натоварвания.
Като цяло, предното окачване на процесния автомобил е независимо, еластично с
относително малка еластична константа.
4
В разглеждания случай в процес на движение, върху предното дясно колело, при
преминаването през прокопаната дупка и острия ръб на асфалтова настилка при процеса на
излизане на гумата от дупката, допълнителното динамично натоварване е с локално
въздействие, върху много малка площ, и само от едната страна на гумата с джантата, което
предизвиква деформиране на гумата, удар и деформиране на външния фланец на джантата,
преди деформиране и "поемане" на удара от еластичния елемент на окачването.
Това динамично натоварване, надвишава статичното, като сумарно ударно
въздействие в малка по площ зона, уврежда гумата при притискането и към ръба на
джантата и деформира този ръб.
В случая, гумите на автомобила са с височина 123 мм - височината на гумата в
нормално напомпано състояние, като в този размер влиза и частта от гумата в зоната на
борда на джантата.
За да се осъществи увреждането при описаното ударно въздействие, указаната
дупка трябва да е била с била с дълбочина в зоната на преминаване на гумата - не повече от
0,06 м + 0,1 м.

Съгласно чл. 410, ал. 1, т. 3 от Кодекса за застраховането с плащането на
застрахователното обезщетение, застрахователят встъпва в правата на застрахования срещу
собственика на вещта и лицето, което е било длъжно да упражнява надзор върху вещта,
причинила вреди на застрахования, по чл. 50 от Закона за задълженията и договорите - до
размера на платеното обезщетение и обичайните разноски, направени за неговото
определяне.
Съгласно чл. 50 от ЗЗД за вредите, произлезли от каквито и да е вещи отговарят
солидарно собственикът и лицето, под чийто надзор се намират.
Съгласно параграф 1, т. 19 от ДР на ППЗДв., „препятствие на пътя” е нарушаване
на целостта на пътното покритие, както и предмети, вещества или други подобни, които се
намират на пътя и създават опасност за движението.
Установено, че процесното ПТП е настъпило на участък от Републикански път,
но в урбанизираната територия на гр. Севлиево. Произшествието е възникнало на път, който
е изключителна държавна собственост по смисъла на чл. 8, ал. 2 от Закона за пътищата.
Съгласно чл. 30, ал.1 от Закона за пътищата Агенция „Пътна инфраструктура” следва да
осъществява дейностите по изграждането, ремонта и поддържането на републиканските
пътища.
С оглед горната нормативна уредба следва, че за да се ангажира обективната
отговорност на ответната Агенция „Пътна инфраструктура” съгласно разпоредбата на чл.
50 от ЗЗД, да бъде установено, че причинените на процесния автомобил вреди са вследствие
преминаването му на посочената дата и място през намираща се на пътното платно пътна
неравност.
В случая, от ангажираните по делото писмени доказателства и заключението на
съдебно- автотехническата експертиза, които съдът кредитира се установява, че на пътното
платно в процесния пътен участък е имало незапълнена дупка с остри ръбове,
представляваща препятствие по смисъла на посочената разпоредба, което е създало
5
опасност за движението. По делото безспорно с установено, че Агенция „Пътна
инфраструктура” е стопанин на пътя – изключителна държавна собственст, на който е
настъпило процесното ПТП, предвид разпоредбите на чл. 2 от Закона за държавната
собственост във вр. с чл. 8, ал. 2 и чл. 30 от Закона за пътищата. Съгласно чл. 30, ал.1 от
Закона за пътищата, Агенцията следва да поддържа, ремонтира и осигурява възможността за
ползването по предназначение на републиканските пътища.
В настоящия случай, по делото се установява, че това законово задължение не е
изпълнено от страна на ответната Агенция „Пътна инфраструктура”, което е довело до
необезопасяване и неотстраняване на препятствието по пътя.
Наред с това по делото липсват както твърдения от ответника, така и данни да е
налице обезопасяване на процесната неравност, и липсата на обозначаването й като
препятствие със съответния за това пътен знак, указващ на водачите за начина, по който
следва да я избегнат, така че да бъде отстранена възможността да настъпи поради това
препятствие процесното автомобилно произшествие, довело до причиняване на
имуществени щети на минаващия по пътя лек автомобил.
Предвид това в случая отговорността на ответната Агенция като стопанин на
процесния републикански път следва да се ангажира, на основание чл. 50 от ЗЗД.
Отвентникът не може да се освободи от отговорността по чл. 50 от ЗЗД като се
позовава на обстоятелството, че ПТП е настъпило на републикански път, но в рамките на
урбанизираната територия на гр. Севлиево.
Съгласно Чл. 48 от ППЗП (Изм. - ДВ, бр. 42 от 2001 г.) Организирането на
дейностите по поддържане на пътищата са задължение на: 1. (Изм. - ДВ, бр. 93 от 2006
г., бр. 79 от 2008 г., в сила от 9.09.2008 г., бр. 60 от 2014 г., в сила от 22.07.2014 г.) Агенция
"Пътна инфраструктура" за: а) (изм. - ДВ, бр. 18 от 2006 г.) републиканските пътища
извън границите на урбанизираните територии; б) (изм. – ДВ, бр. 90 от 2016 г., в сила от
15.11.2016 г.) платното (платната) за движение на републиканските пътища в
границите на урбанизираните територии за населените места с население до 100 000
души; при постигната взаимна договореност между агенцията и общините тези дейности
могат да се осъществяват съвместно;
Следователно с оглед представения споразумителен протокол от 13-10-2020 г.
ответната АПИ би могла да привлече като солидарно отговорна за процесното ПТП Община
Севлиево, но не и да се освободи от отговорност.

В случая се установява, че са причинени имуществени вреди на
автомобил„Пежо Партнер" с per. № ЕВ 9618 ВК по републикански път III-404 от гр.
Севлиево в посока към с. Сенник. Вредите да са произтекли от вещ, за която АПИ отговаря-
пътен участък по републикански път III-404 от гр.Севлиево в посока към с. Сенник.
Установено е бездействието на ответника, а именно, неизпълнение на задълженията за
ремонт, поддържане и обезопасяване на гореописания пътен участък, налице е причинна
6
връзка между бездействието на АПИ и настъпването на вредите, както и че вредите са пряка
и непосредствена последицаот бездействието на ответната АПИ. Налице е и
застрахователно правоотношение между ищеца и собственика на увредения лек автомобил,
а се установяваи че ищецът е заплатил на застрахования застрахователно обезщетение в
размер на 175,50 лв.
Осъдителния иск за вземане, произтичащо от изпълнено от ищеца- застраховател
задължение за заплащане на обезщетение по имуществена застраховка и суброгирал се в
правата на увреденото лице против ответника- отговорен на основание чл. 410,ал.1, т.3 във
вр. с чл. 50, вр. 45 и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД следва да бъде уважен изцяло в размер на 175,50 лв.,
ведно с законата лихва от подаване на исковата молба на 14-9-2022 г.
РАЗНОСКИ- Ответната страна следва да заплати на ищцовата разноски съгласно
приложения списък и разходните документи, общо в размер на 790 лв.

По изложените съображения съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА АГЕНЦИЯ ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА, ЕИК000695089,
представлявана от Председателя на УС Иво Иванов, със седалище гр.София; и адрес за
призоваване чрез Поделение ОПУ Велико Търново в гр. Велико Търново, ул."България" № 34;
да заплати на "ЗЕАД БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП" ЕАД, ЕИК000694286,
със седалище в София и съдебен адрес в гр.Русе, л. "Драма" № 15, представлявано от
изп.директори Теодор И. И. и Иво Ивов Груев, тел.:**********, email:
***************@***.** чрез адв. К. Х.- пълномощник; 175,50 лв.- изплатено
ОБЕЗЩЕТЕНИЕ по застраховка "Каско" причинени имуществени вреди на товарен
автомобил "Пежо Партнер" с рег.№ ЕВ 9618 ВК при ПТП на 28.04.2021г., при движение по
републикански път III-404 от гр.Севлиево към с. Сенник, на основание чл. 410, ал.1, т. 3
във вр. с чл. 50, вр. 45 от ЗЗД, ведно с законата лихва от подаване на исковата молба
на 14-9-2022 г. до пълното изплащане чл. 86, ал. 1 от ЗЗД и 790 лв.- РАЗНОСКИ по
делото на основание чл. 78, ал.1 от ГПК.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ГОС в двуседмичен срок от
връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Габрово: _______________________
7