РЕШЕНИЕ
№ 2/6.1.2022 г. гр. Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД трети
административен състав
На
десети декември 2021 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА
Секретар Велина Митева
Прокурор
като
разгледа докладваното от съдия В. Стоянова Административно дело № 287 по описа за 2021 година.
За
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и
сл. от Административно-процесуалния
кодекс /АПК/, във вр. с чл. 211 от Закона за
министерство на вътрешните работи/ЗМВР/.
Образувано е по жалба
на Б.М.Д.,***, чрез „Адвокатско дружество С. и Д.“, с адрес за кореспонденция ***,
чрез адвокат С. *** против Заповед № 818з-190/20.10.2021г.
на Директора на РДПБЗН-Ямбол, с която на основание чл. 204, т. 4, чл. 197, ал.
1, т. 3 чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР и чл. 200 ал. 1 т. 11 от ЗМВР, на
оспорващия Б. Д.-ст. инспектор, Началник на група „Пожарна и спасителна
дейност“в Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“, Ямбол към регионална дирекция
“Пожарна безопасност и защита на населението“ е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от
шест месеца, считано от
датата на връчване на заповедта.
В жалбата се сочи, че са налице процедурни нарушения в хода на дисциплинарното производство,
довели до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя. Твърди се за грубо
нарушение и на т.2.5 и 2.6 от Заповед 8121з- 1252/2016г. на Министъра на
вътрешните работи от страна на ДНО.
Акцентува се на
обстоятелството, че при действащата нова Инструкция 8121з-877/2021г. вече е
невъзможно да бъде налагано дисциплинарно наказание само с проверка, а се
изисква проведено дисциплинарно производство, каквото според оспорващия липсва.
Сочи, че със Заповед №818з-87/24.06.2021г.
е назначена само дисциплинарна проверка. На следващо място жалбоподателят
счита, че не разполага с квалификация за провеждане на процесното
обучение. Наредба № 8121з-433 от 16 март 2017г. за професионалното обучение на
служителите от МВР не намира приложение в този казус. Не е спазен редът за
възлагане провеждането на обучението. На следващо място намира, че не е
освободен от преките си задължения. Обективно няма как да е извършено нарушение
по смисъла на чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР, тъй като директорът не се явява пряк
ръководител на жалбоподателя. Доколкото
със Заповед № 818з-79/14.06.2021г. на жалбоподателя е определено извършване на
дейност извън работното му място, а и извън населеното място, то липсва
изискуемо съдържание. Иска се отмяна
на обжалваната заповед и присъждане на
разноски.
В съдебно заседание, оспорващият
редовно призован не се явява, не изпраща представител. Депозира чрез
процесуалния си представител адвокат В.С. от „Адвокатско дружество С. *** подробно
писмено становище, в което изразява доводите си досежно
незаконосъобразността на оспорената заповед. Иска отмяна на процесната
заповед и претендира присъждане на
направените по делото разноски.
Ответната страна Директора на РДПБЗН-Ямбол - редовно призован, не се
явява и не изпраща процесуален представител. Постъпили са писмени бележки от процесуалния
представител – ст. юрисконсулт Т.С., в които са изложени подробни аргументи досежно законосъобразността на оспорения адм. акт. Иска отхвърляне на жалбата претендира юрисконсултско възнаграждение.
ЯАС, като взе предвид разпоредбата на
чл. 168 от АПК и прецени събраните по
делото доказателства, ведно с доводите и
изразените становища прие за установено следното:
Между страните по делото не се спори,
че Б.М.Д. е държавен служител, старши инспектор в РДПБЗН, Ямбол и същият към
момента на издаване на оспорената заповед е заемал длъжността.
В настоящото
производство е оспорена Заповед № 818з-190/20.10.2021г. на Директора на
РДПБЗН-Ямбол за налагане на дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест
месеца.
От приложената
дисциплинарно наказателна преписка се установява, че на 15.06.2021г. старши
инспектор Б.М.Д. - началник на група „Пожарогасителна и спасителна дейност“ в
Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ - Ямбол не е
провел практическото обучение на личния състав на Военно формирование
52590-Ямбол, разпоредено му със заповед
№818з-79/14.06.2021г. на директора на РДПБЗН, Ямбол. Установява се, че до края на проверката старши инспектор Д. не
представя писмени обяснения за своите „лични съображения“ (сведение с
№818р-1107/16.07.2021 г.) и „лични причини“ (писмо с №7480р-597/31.07.2021г.),
както и за своите „известни затруднения“ (писмо с №7480р-501/14.06.2021 г.),
които му създава провеждането на подобни обучения.
Видно от писмено
сведение с рег.№818р-1704/16.07.2021г. на старши инспектор К. е, че служителят
провежда теоретичното обучение на 14.06.2021г. Поради друг служебен ангажимент
и възникнала невъзможност да проведе планираното на 15.06.2021 г. обучение, на определения
служител е разпоредено да уведоми старши инспектор Б.Д.,
че във връзка със създалата се ситуация е необходимо да проведе практическото
занятие с личния състав на ВФ 52590-Ямбол. Съгласно същото сведение, Д. заявява, че има лични съображения и не
желае да го проведе. На 14.06.2021г., със заповед рег.№ 818з-79/14.06.2021г. е разпоредено на старши инспектор Д. да проведе провеждането
на практическото обучение от 10:00 часа на 15.06.2021г. във войскови район
Кабиле.
С писмо рег.№7480р-501/14.06.2021г. по
описа на РСПБЗН-Ямбол старши инспектор Д. моли да бъде заменен с друг служител
без да посочи причина за това. Същия ден писмото му е върнато с резолюция
заповедта да бъде изпълнена.
На 17.06.2021г. главен инспектор П.И.В.-началник
на Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“-Ямбол,
контролиращ изпълнението на цитираната заповед, докладва с рапорт рег.№
7480р-517/17.06.2021г. за нейното неизпълнение от страна на старши инспектор Д.
и това, че лично е провел обучението на военното формирование.
Старши инспектор Д. е запознат със
задачата за провеждане на практическото обучение от старши инспектор К.
(сведение с рег.№818р- 1107/16.07.2021г.). Запознат е и със заповед рег.
№818з-79/14.06.2021г., относно провеждането на практическо обучение на личния
състав на ВФ 52490-Ямбол на 15.06.2021 г., което се удостоверява от това, че е
помолил да не провежда практическото обучение и да бъде сменен с друг служител
(видно от писмо с рег.№ 7480р-501/14.06.2021г. по описа на РСПБЗН- Ямбол), т.к.
при тези занятия се събират около 200 военнослужещи от въпросното военно
формирование, което му създава известни затруднения, без да уточнява какви са
те.
На служителя е предоставена възможност
да упражни правото си на защита по чл. 205, ал. 3, чл. 207, ал. 8, т. 6, във вр. с ал. 10 от ЗМВР, като проверяващата комисия запознава
старши инспектор Б.Д. със заповед №8183-87/24.06.2021г., относно образуване на
проверка по случая. Обстоятелството е удостоверено с полагане на подпис на
запознатия и отбелязването на дата и час върху самата заповед. На старши
инспектор Д. са му разяснени правата по чл. 205, ал. 3 от ЗМВР и му е връчена
покана с рег.№818р-950/24.06.2021г. за даване на подробни писмени обяснения,
относно всички факти и обстоятелства по събраните предварителни данни.
Служителят приема поканата, което е удостоверено с подпис, дата и час на
връчване. В указания в поканата срок старши инспектор Д. не представя писмени
обяснения и отказва да се запознае с протокол за отказ от даване на писмени
обяснения с рег.№818р-1095/14.07.2021г., което обстоятелство е удостоверено с
подписите на двама свидетели. На 01.09.2021г. в 11:00 часа проверяващата
комисия му връчва покана с рег.№818р-1444/01.09.2021г. за запознаване със
справката и материалите от извършената по чл. 205, ал.2 от ЗМВР проверка и за
даване на допълнителни писмени обяснения или възражения. Старши инспектор Д. е
запознат със справката от приключилата проверка, като по негово искане
(написано собственоръчно върху справката), с протокол peг.№818р-1450/01.09.2021
г. са му предоставени копия на всички материали. В указания в поканата срок (до
12:00 часа на 03.09.2021г.) няма данни в деловодството на РДПБЗН - Ямбол, на
адрес гр. Ямбол, ул. „Жорж Папазов“ №18, ет. 4, ст. № 2 да са постъпили допълнителни писмени обяснения или
възражения от старши инспектор Д., удостоверено с протокол от проверяващата
комисия с № 818р-1489/09.09.2021г.
Поведението на служителя е
квалифицирано като дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1
от ЗМВР - „неизпълнение на
разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови
нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните
работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“,
съставомерно по чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР - неизпълнение на служебни задължения или на
заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи,
заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители
за което е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „порицание“.
На 13.09.2021 г. старши инспектор Д. е
депозирал възражение с рег.№818р-1502/13.09.2021г. във връзка с назначената
дисциплинарна проверка, в което твърди, че след направена консултация с адвокат
са констатирали някои несъответствия с приложимите норми.
Следователно наложеното наказание е в
резултат на това, че на 15.06.2021г. старши инспектор Б.М.Д. - началник на
група „Пожарогасителна и спасителна дейност“ в Районна служба „Пожарна
безопасност и защита на населението“ - Ямбол умишлено не е провел практическото
обучение на личния състав на Военно формирование 52590-Ямбол, разпоредено му със заповед №818з-79/14.06.2021г. на директора на РДЗНПБ, Ямбол. До края на проверката
старши инспектор Д. не представя писмени обяснения за своите „лични
съображения“ (сведение с №818р-1107/16.07.2021 г.) и „лични причини“ (писмо с
№7480р- 597/31.07.2021г.), както и за своите „известни затруднения“ (писмо с
№7480р - 501 /14.06.2021 г.), които му създава провеждането на подобни
обучения. Видно от приложената по делото кадрова справка старши инспектор Д.
завършва Академия на МВР през 2004г. със специалност „Пожарна и аварийна
безопасност“. С министерска заповед рег.№К-3944/11.10.2004г./видно
от кадрова справка 818р-1361 от 17.08.2021г./, считано от 01.11.2004г. Б.М.Д. е
назначен в МВР и има близо 17 години трудов стаж по направление
„Пожарогасителна и спасителна дейност“. На основание чл.28, ал. 3 от Наредба №
8121з-433 от 16.03.2017г. за професионалното обучение на служителите от МВР,
със заповед рег.№818з-19/29.01.2021г./стр. 39/ е определен за обучител по специализирана и по пожаро-строева
подготовка. Съгласно длъжностната характеристика за началник на група
„Пожарогасителна и спасителна дейност“ в РСПБЗН към РДПБЗН с
рег.№1983р-4510/22.03.2021г.е посочено: “Необходимо е да познава: правилата за
работа, устройството, оперативно-техническите възможности на пожарната,
съоръженията и личните предпазни средства, и да притежава умения за работа с
тях; Подпомага дейността на РСПБЗН по правилната експлоатация, ремонта,
поддръжката на пожарната техника (ПТ), съоръженията и личните предпазни
средства“, „Участва в организирането и провеждането на занятията и учения“. С
писмо рег.№1983р-5534/09.04.2021г. на директора на Дирекция „Оперативни
дейности“ при ГДПБЗН-МВР старши комисар К.Ш. е разпоредено
на директори на РДПБЗН в страната, с цел подобряване на взаимодействието и
координацията между служителите на ГДПБЗН и формированията на Сухопътни войски
(съгласно постъпило писмо с вх.№198300-2318/02.04.2021г./стр.37/ от
командването на Сухопътни войски) да изготвят съвместен план-график за
провеждане на двудневни (теоретични и практически) занятия, под ръководството
на служители от СДПБЗН/РДПБЗН при ГДПБЗН. На основание горецитираните
документи са планирани и осъществени теоретичното и практическото занятие с
личния състав на ВФ 52490-Ямбол.
По делото е приета цялата
административна преписка послужила за издаване на оспорената заповед на Директора на РДПБЗН-Ямбол, съдържаща и специфична
длъжностна характеристика за заемане на
длъжността Началник на група „Пожарна и спасителна дейност“в Районна
служба „Пожарна безопасност и защита на
населението“, Ямбол към регионална дирекция “Пожарна безопасност и
защита на населението“, части от която са цитирани по –горе,според която служителят
заемащ длъжността се ръководи, контролира и оценява от Началника на РСПБЗН.
При така изяснена фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена до АС –Ямбол, чрез административния орган в рамките на 14-дневния преклузивен
срок по чл. 149, ал. 1 от АПК. Съдът е сезиран от надлежна страна - участник в
административното производство срещу акт, с който се засягат негови законни
права и интереси и следователно е подлежащ на оспорване. Във връзка с
изложеното, съдът счита, че жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна, по следните съображения:
Предмет на
осъществявания съдебен контрол е Заповед № 818з-190/20.10.2021г.
на Директора на РДПБЗН-Ямбол, с която на основание чл. 204, т. 4чл. 197, ал. 1,
т. 3, чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР и чл. 200 ал. 1 т. 11 от ЗМВР, на оспорващия
Б. Д.-ст. инспектор, Началник на група „Пожарна и спасителна дейност“в Районна
служба „Пожарна безопасност и защита на
населението“, Ямбол към регионална дирекция “Пожарна безопасност и
защита на населението“ е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от
шест месеца, считано от
датата на връчване на заповедта.
Съгласно чл.168 АПК във връзка с
чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на
издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с
тези посочени от оспорващия.
Обжалваната
заповед е издадена от компетентен орган,
в писмена форма, при спазване на изискванията
по чл. 210, ал. 1 ЗМВР. Разпоредбата на чл.
204, т. 4 от ЗМВР предвижда, че заповедта за наказанията по чл. 197, ал. 1, т.
1-3 от ЗМВР се издава от служители на висши ръководни и ръководни длъжности.
Съгласно Класификатора на длъжностите в МВР директорът на РДПБЗН, Ямбол заема
ръководна длъжност, поради което съдът приема, че е компетентен да издава
заповеди за налагане на наказанието „порицание“ по чл. 197, ал. 1, т. 3 от ЗМВР. Обстоятелството, че според длъжностната характеристика Началник на група „Пожарна и спасителна
дейност“ се ръководи, контролира и оценява от Началника на РСПБЗН, не означава,
че според чл. 204, т. 4 от ЗМВР, само и единствено Началник група/призната за
ръководна длъжност/ може да налага дисциплинарно наказание „порицание“. В този
смисъл съдът не възприема доводите за нищожност на оспорената заповед.
Процесната заповед е издадена след образувана
дисциплинарна проверка от нарочно назначена комисия, в хода на която, след
събиране на допустими и относими доказателства, във
връзка с констатираното неизпълнение на служебните задължения от страна на
държавния служител, квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина.
Резултатите са обобщени в нарочно изготвена справка, връчена за запознаване
срещу подпис на 01.09.2021г., при спазване
на процедурата по чл. 206, ал. 1 ЗМВР, поради което административнопроизводствените
правила са спазени и правото на защита
не е нарушено. В заповедта е възприета изцяло установената от комисията
фактическа обстановка, отразена в справката. Справката с рег. № 818р-1359 от 17.08.2021г. е изготвена и е надлежно входирана в указания срок,
а на основание чл. 205,
а 2 от ЗМВР на служителя са предоставени и копия от материалите за извършена
проверка.
Материалния
закон е правилно приложен, а доводите за недоказаност на нарушението са
неоснователни.
Оспорващият притежава необходимата
квалификация за провеждане на процесното обучение.
Съгласно чл.30, ал.1 от Наредбата за професионалното обучение на служителите от
МВР - „За обучители по тактическа подготовка,
специализирана подготовка и/или пожаро-строева
подготовка се определят служители, успешно завършили съответен курс, и/или служители с богат професионален опит в
съответното направление. На старши инспектор Д. е разпоредено
със заповед рег.№818з- 79/14.06.2021г. (един ден преди обучението) да проведе
практическото обучение от 10:00 часа на 15.06.2021 г. което е в компетенциите
му, съгласно заповед рег.№818з - 19/29.01.2021г. В писмо до директора на
РДПБЗН-Ямбол с рег.№7480р-501/14.06.2021г. старши инспектор Д. сочи, че
провеждането на такива занятия му създава известни затруднения, без да излага конкретика. Старши
инспектор Д. е запознат на 13.04.2021 г. (протокол с рег.№818р 629/13.04.2021
г.) с длъжностната си характеристика с рег.№1983р- 4510/22.03.2021г., според
която „Организира, ръководи и контролира цялостната дейност на групата,
съобразно законовата и подзаконовата нормативна уредба, заповедите и
разпорежданията на ръководството на ГДПБЗН-МВР, и лично участва в изпълнението
на задачите „изпълнява и други задачи, възложени му от служебното ръководство,
в рамките на неговата компетентност“ и т.н.
Проверката е образувана по реда на
Инструкция № 81213-470/27.04.2015 г. за организацията на дейността по
установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания,
събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и
дисциплинарната практика в МВР. На основание §4 от преходните и заключителни
разпоредби на Инструкция peг. №
8121з-877/06.07.2021г. (Обн., ДВ бр.59/16.07.2021г.),
процесуалните действия са продължени по реда на Инструкция, peг.
№ 81213-877/06.07.2021г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР (Обн., ДВ бр.59/16.07.2021г.).
Заповедта за извършване на проверката
за допуснатото нарушение от старши инспектор Д. с рег.№ 818з-84/24.06.2021г. се
извършва на основание чл. 205, ал. 2 и чл. 53 от ЗМВР и е в съответствие с
чл.30 от Инструкция за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР. В
определения срок проверяващата комисия събира всички доказателства от значение
за случая и приключва проверката по чл. 205, ал. 2 от ЗМВР с писмена справка.
Всички действия по разпоредената дисциплинарна
проверка са в съответствие с новата Инструкция за дисциплината и
дисциплинарната практика в МВР с рег.№8121з - 877/06.07.2021 г. и ЗМВР. Действително
в Заповед рег.№818з - 79/14.06.2021 г. се касае за провеждането на
практическото обучение от 10:00 часа на 15.06.2021 г. във войскови район Кабиле.
Но от длъжностната характеристика се прави извод, че длъжностните задължения се отнасят за
територията обслужвана от РСПБЗН, която в конкретния случай е Районна служба
„Пожарна безопасност и защита на населението“-Ямбол. С министерска заповед с
рег.№8121з-642/13.06.2018г. са определени районите на действие на
териториалните звена на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на
населението“. В т.1 към т.XXVIII на
същата заповед е определен района на действие на Районна служба „Пожарна
безопасност и защита на населението“-Ямбол, който обхваща територията на
гр.Ямбол и община Тунджа. Войскови район Кабиле е в района на с.Кабиле,
общ.Тунджа. /стр. 51/
В заповедта са цитирани конкретните
текстове от закона, както и се съдържат съответните мотиви. Извършеното
нарушение се потвърждава при проверка на обстоятелствата, както и от липсата на
писмени обяснения и възражения на служителя в указания срок, видно от протокол
с peг. № 818р-1529/24.09.2021 г. (по описа на РДПБЗН-Ямбол), във
връзка с покана peг. № 818р- 1507/16.09.2021 г. (по описа на РДПБЗН-Ямбол). Заповедта
за налагане на дисциплинарно наказание съответства на целта на закона.
Дисциплинарно наказателната отговорност е реализирана при спазване на принципа
за съразмерност на наложеното наказание на извършеното нарушение, като са
съблюдавани и целите на налагането на наказанието. В глава VIII от ЗМВР е
уредена дисциплинарната отговорност на служителите в МВР, като подробно са
описани нарушенията и видовете наказания.
Служителят е запознат със заповедта за
образуване на дисциплинарна проверка и със справка peг.
№ 818р-1359/17.08.2021 г. (по описа на
РДПБЗН-Ямбол), изготвена при проверката, като е било осигурено
правото му да участва в това производство. Производството и съставените в него
документи съответстват на Инструкция № 81213-877 от 06.07.2021г. за
дисциплината и дисциплинарната практика в Министерство на вътрешните работи, обн. ДВ бр.59/16.07.2021г.
При спазване на чл.210, ал.1 от ЗМВР е
посочено задължителното съдържание на заповедта за налагане на дисциплинарно
наказание, като за конкретно установеното дисциплинарно нарушение не е
предвидена възможност за налагане на по-леките по вид дисциплинарни наказания.
При съобразяване на всички нормативи при определяне на вида и размера на
дисциплинарното наказание е взето в предвид тежестта на нарушението и
настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата
на вината и цялостното поведение на държавния служител.
Разпоредбата на
чл. 195 от ЗМВР урежда сроковете за налагане на дисциплинарни наказания.
Съгласно ал. 1 на цитираната разпоредба, дисциплинарното наказание се налага не
по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година
от извършването му, освен ако деянието не е тежко нарушение на служебната
дисциплина – ал. 2. Така посочените срокове са давностни
и неспазването им погасява правото на административния орган да наложи
дисциплинарна санкция на провинилия се служител. Дисциплинарното нарушение се
счита за установено, когато материалите от дисциплинарното производство
постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган – арг.
чл. 196, ал. 2 ЗМВР. Това установяване следва да е в едногодишния срок по чл.
195, ал. 1 ЗМВР, който в настоящия случай е спазен.
Съгласно чл.
194, ал. 4 ЗМВР дисциплинарната отговорност е лична, като всеки държавен
служител отговаря за своите действия или бездействия, извършени виновно в
нарушение на служебната дисциплина и свързани със заеманата длъжност – арг. чл. 194, ал. 1 ЗМВР. Следователно, нарушение на
служебната дисциплина е виновното неизпълнение на произтичащите от служебното
правоотношение задължения, при което фактически осъщественото деяние обективно
не съответства на правнодължимото поведение на служителя.
В обжалваната заповед за налагане на
дисциплинарно наказание фактическите основания за издаването й съответстват на
установените в хода на дисциплинарното производство обстоятелства, част от
дисциплинарната преписка. Техният анализ, както и събраните доказателства в
съдебното производство налагат извода, че жалбоподателят е извършил вмененото в заповедта
нарушение.
Изложените възражения в жалбата и допълните писмени бележки не
се споделят от настоящия съдебен състав.
Деянието е извършено виновно, доколкото жалбоподателя е бил длъжен да
изпълнява служебните си задължения при осъществяване на правомощията си, което
не е изпълнил. По този начин е осъществил обективния състав на дисциплинарното нарушение, за което правилно е ангажирана отговорността му с
налагане на предвиденото в закона наказание. Нарушението е доказано
от събраните в хода на дисциплинарното производство доказателства, които по арг. на чл. 171, ал. 1, изр. 1 АПК имат доказателствена
сила и пред съда, доколкото не се установиха по надлежния ред други факти,
опровергаващи по съдържание приетите от дисциплинарнонаказващия
орган такива. Спазен е реда по чл. 28
ал. 1 -3 от Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. за професионалното обучение на
служителите на МВР. Следва да се има
предвид, че с оглед възражението в жалбата, оспорващият е изкарал само курс за
инструктори по физическа подготовка, разпоредбата на чл. 30 от цитираната
наредба определя за обучители и служители с богат
професионален опит в съответното направление. Не на последно място следва да се
посочи и заповед рег. № 818з-19 от 29.01.2021г. на директора на РДГБЗН, Ямбол,
сред обучителите на младши изпълнителски състав по
направление „Пожарогасителна и спасителна дейност“ в РСПБЗН, Ямбол е ст.
инспектор Б.Д.-началник група.
Необходимо е да се отбележи, че в рамките на съдебната
проверка по чл.168 от АПК в компетентността на съда е само да провери
законосъобразността на акта при посочените в него фактически и правни основания
за издаването му. Освен това съставомерността на деянието следва да бъде доказана, както
от обективна, така и от субективна страна, тъй като дисциплинарната отговорност
на служителите от МВР е отговорността, която те носят при извършване на
нарушение на служебната дисциплина – за противоправно
деяние, което е извършено умишлено или по непредпазливост от служител на МВР и
е обявено за наказуемо от ЗМВР – чл.4 от Инструкцията. В чл.210, ал.1 от ЗМВР е
дадено по императивен начин съдържанието на заповедта за налагане на
дисциплинарно наказание на служител от МВР, което съдът намира, че в конкретния
случай е спазено. Посочен е извършителят, времето и обстоятелствата при което е
извършено нарушението /на 15.06.2021г. не е извършил обучение съгласно заповед
№ 818з-79/14.06.2021г.
на директора на РДЗНПБ, Ямбол, без да посочи уважителни причини за това или да
посочи конкретни обяснения/; разпоредбите, които са нарушени; доказателствата
въз основа на които е установено; правното основание /чл.200, ал.1, т.11 вр. с чл.194, ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.3 от ЗМВР/ и
наказанието, което се налага /порицание/; срокът на наказанието /шест месеца/;
пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта /в 14 дневен срок
пред компетентния съд, чрез органа който я е издал/.
По изложените
съображения съдът намира жалбата на Б.Д. за
неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. С оглед изхода на делото и своевременното направено искане за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение от
ответната страна, следва да бъде осъден оспорващия да заплати разноски в размер
на 100 лева, съобразено с разпоредбата
на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от горното
и на основание чл. 172, ал. 2, пр. посл., във вр. с ал. 1 от АПК и чл. 211, изр. последно ЗМВР, Административен
съд – Ямбол
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ като
неоснователна жалбата на Б.М.Д.
***, инспектор в РДПБЗН, Ямбол, чрез „Адвокатско дружество С. и Д.“, с адрес за
кореспонденция ***, чрез адвокат С. *** против Заповед № 818з-190/20.10.2021г. на Директора на РДПБЗН-Ямбол.
ОСЪЖДА Б.М.Д. с ЕГН: ********** ***
да заплати на РДПБЗН-Ямбол направените
по делото разноски в размер на 100/сто/ лева.
Решението
е окончателно.
Решението
да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.
СЪДИЯ: /п/ не се чете