Решение по дело №645/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 497
Дата: 3 декември 2019 г. (в сила от 27 декември 2019 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20197100700645
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

497

гр. Добрич, 03.12.2019 год.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в публично съдебно заседание на двадесет и пети ноември през две хиляди и деветнадесета година, І състав,

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

при участието на секретаря СТОЙКА КОЛЕВА разгледа, докладваното от председателя, административно дело № 645/ 2019 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 32 от Закона за администрацията /ЗА/, по реда на чл. 45, ал. 11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ и по реда на чл. 145 от АПК

Образувано е по жалба вх. № 2888/ 24.10.2019 г. на Областен управител на област Добрич, с адрес: град Добрич, ул.”Независимост” № 5 против Решение № 8 - 1 по Протокол № 8 от заседание на Общински съвет Генерал Тошево, проведено на 16.10.2019 год., с което е прието повторно Решение № 7 - 6 по Протокол № 7/ 08.10.2019 г. на Общински съвет Генерал Тошево, с което на основание чл. 42, ал. 6 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) е определен временно изпълняващ длъжността кмет на Община Генерал Тошево – А.Г.А., за периода 25.10.2019 г. до полагане на клетва пред Общински съвет Генерал Тошево от новоизбрания кмет.

Областният управител сочи, че с Решение № 7 - 6, на основание чл. 42, ал. 6 от ЗМСМА, Общински съвет Генерал Тошево е определил временно изпълняващ длъжността кмет на Община Генерал Тошево – А. Г. А., за периода от 25.10.2019 г. до полагане на клетва пред Общински съвет Генерал Тошево от новоизбран кмет.

В изпълнение на правомощията си Областният управител е упражнил контрол върху това Решение и като е счел, че е прието незаконосъобразно, го е върнал за ново разглеждане.

При повторното разглеждане Общинският съвет е приел Решение № 8 - 1, с което е потвърдил първоначалното Решение. Макар и да не е възпроизведен изричен диспозитив за повторно приемане, то Областният управител е счел, че от съдържанието и мотивите към Решението се налага недвусмислено изводът за повторно приемане, доколкото Решение № 8 - 1 е изписано по следния начин: Решение № 8 – 1 от 16.10.2019 г. за заповед на Областния управител на област Добрич за връщане за ново разглеждане на Решение № 7 – 6 от 08.10.2019 г. на Общински съвет Генерал Тошево: „На основание чл. 45, ал. 4 и 9 от ЗМСМА и във връзка, с чл. 42, ал. 6 от Закона за местното самоуправление и местната администрация Общински съвет Генерал Тошево реши: Определя за временно изпълняващ длъжността кмет на Община Генерал Тошево – А.Г.А., за периода от 25.10.2019 г. до полагане на клетва пред Общински съвет Генерал Тошево от новоизбран кмет.

С оглед на това Областният управител е подал настоящата жалба, в която излага следните съображения, а именно, че:

         Оспореното, първоначално и потвърдено с последващо, решение, имат за предмет определяне за временно изпълняващ длъжността кмет поради изтичане мандата на предходния и провеждане на местни избори за кмет и общински съветници. Жалбоподателят счита, че при приемане на оспорените решения Общинският съвет е допуснал съществено нарушение на материалния закон. Позовава се на чл. 42, ал. 8 от ЗМСМА, съгласно който когато кмет на община, кмет на район или кмет на кметство са регистрирани като кандидати за общински съветници или кметове, в 7-дневен срок преди края на мандата общинският съвет избира временно изпълняващ длъжността кмет на общината, кмет на района или кмет на кметството за срок до полагане на клетва от новоизбрания кмет. Временно изпълняващ длъжността кмет на общината или кмет на района се избира при условията на ал. 6, изречения второ и трето. Разпоредбата на чл. 42, ал. 6, изречения второ и трето гласи, че за временно изпълняващ длъжността кмет на общината или кмет на района се избира един от заместник-кметовете на общината, съответно на района. Когато няма назначен заместник-кмет, временно изпълняващ длъжността кмет на общината или кмет на района се избира по предложение на общински съветник. Областният управител настоява, че нормата на чл. 42, ал. 6 от ЗМСМА е императивна и в правомощията на общинския съвет е единствено да прецени кой от назначените заместници следва да определи за временно изпълняващ длъжността. Изтъква, че с Докладната записка е бил предложен за временно изпълняващ длъжността Д.Й.Д.– заместник – кмет на община Генерал Тошево, който е назначен за заместник – кмет, считано от 27.11.2015 г., като не е бил регистриран за участие в местните избори. С оглед на това, жалбоподателят счита, че Общински съвет Генерал Тошево е действал в противоречие със закона, поради което настоява да бъде отменено оспореното решение.

В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от юрисконсулт в Дирекция „АПОФУС“ в Областна администрация – Добрич, З.М., редовно упълномощена, която поддържа оспорването по съображенията, изложени в жалбата. Моли да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, претендирано в размер от 200 лв. Представя списък на разноските. /л. 34/

Ответникът - Общински съвет Генерал Тошево, редовно призован за съдебното заседание, не се представлява, не изразява становище по жалбата.

         Административен съд - Добрич, като прецени заявените в жалбата на Областния управител на област Добрич доводи и съображения и въз основа на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

         С Докладна записка /ДЗ/ относно определяне на временно изпълняващ длъжността Кмет на Община Генерал Тошево във връзка с произвеждането на избори за кметове и общински съветници на 27.10.2019 г., внесена в Общински съвет Генерал Тошево с вх. № РД – 01 – 09 – 245/ 24.09.2019 г. /л. 14/, Кметът на Община Генерал Тошево разяснява нормата на чл. 42, ал. 8 и чл. 42, ал. 6 от ЗМСМА, съответно тази на чл. 42, ал. 11 от ЗМСМА и предлага да бъде определен за временно изпълняващ длъжността кмет на Община Генерал Тошево Д.Й.Д.– заместник – кмет, за периода от 25.10.2019 г. до полагане на клетва пред Общински съвет Генерал Тошево от новоизбрания кмет.  

От приложената по делото Покана за заседание на Общински съвет Генерал Тошево, насрочено за 08.10.2019 г., се установява, че Предложението по горната ДЗ е включено под точка втора, раздел ІІІ на Дневния ред. /л. 29/

На 08.10.2019 г. проектът за Решение е обсъден на заседание на Постоянната комисия по законност и обществен ред, като е отразено, че проект за решение ще бъде представен на заседанието на Общинския съвет. /л. 33/

На 08.10.2019 г. е проведено заседание на Общински съвет Генерал Тошево, на което са присъствали 14 общински съветници. Докладната записка е разгледана като точка ІІІ.1 от Дневния ред, като за временно изпълняващ длъжността кмет е определен Атанас Атанасов, с 11 гласа „за“ и три гласа „против“.

С писмо изх. № РД – 01 – 09 - 257/ 10.10.2019 г. от Общински съвет Генерал Тошево /л. 9/ са изпратени на Областна администрация - Добрич решенията, взети на заседание на Общински съвет Генерал Тошево, проведено на 08.10.2019 г.

Писмото е регистрирано в Областна администрация Добрич с вх. № АдК – 01 – 84/ 10.10.2019 г.

Със Заповед № АдК – 04 - 31 от 15.10.2019 г. на Областния управител на област Добрич /л. 10 - 11/, на основание чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията, във връзка с чл. 45, ал. 4 от ЗМЗСМА, е върнато за ново обсъждане Решение № 7 - 6, като в мотивите са изложени съображения, идентични с тези, съдържащи се в жалбата на Областния управител на област Добрич, по която е образувано настоящото производство. Така издадената Заповед е изпратена на председателя на Общински съвет Генерал Тошево, като видно от обратна разписка, е получена на 16.10.2019 г. /л. 13/

На 16.10.2019 г. във връзка с върнатото за ново обсъждане Решение № 7 – 6 е отправена Покана до общинските съветници за провеждане на извънредно заседание. /л. 25/

На 16.10.2019 г. е проведено заседание на Общински съвет Генерал Тошево, на което под точка първа е включена за разглеждане Заповедта на Областния управител за връщане за ново разглеждане на Решение № 7 - 6. От общия брой от 17 общински съветници по време на гласуването са били 9, които са гласували за повторното приемане на същото по съдържание решение. /л. 24/ Така е прието Решение № 8 – 1 от 16.10.2019 г. за заповед на Областен управител на област Добрич за връщане за ново разглеждане на Решение № 7 – 6 от 08.10.2019 г. на Общински съвет Генерал Тошево, като Решение № 8 – 1 гласи: Определя за временно изпълняващ длъжността кмет на Община Генерал тошево – А.Г.А., за периода от 25.10.2019 г. до полагане на клетва пред Общински съвет Генерал Тошево от новоизбрания кмет./л. 23/

Решение № 8 – 1 на Общински съвет Генерал Тошево е получено в Областна администрация Добрич на 17.10.2019 г. 

На основание чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА Областният управител е подал настоящата жалба на 24.10.2019 г., която с оглед разпоредбата на чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА, настоящият състав я възприема като жалба срещу повторно приетия акт, а именно срещу Решение № 7-6/ 08.10.2019 г., повторно прието с Решение № 8-1/ 16.10.2019 г.  

Предвид така установената фактическа обстановка и след служебна проверка на основание чл. 168, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът намира от правна страна следното:

Оспорването се явява допустимо, като направено в 14 - дневен срок от съобщаване на Решението на ОбС на Областна администрация Добрич. Съгласно чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА  измененият или повторно приетият акт на общинския съвет може да бъде оспорван пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Макар и непрецизно формулирана, от жалбата става ясно, че се оспорва именно повторно приетото решение.

Съгласно чл. 32, ал. 2, изр. 1 от ЗА, Областният управител може да оспорва незаконосъобразни актове на общинските съвети по реда на ЗМСМА. Упражняването на това правомощие е в съответствие и с чл. 31, ал. 1, т. 5 от ЗА, съгласно който Областният управител упражнява контрол по законосъобразността на актовете и действията на органите на местното самоуправление, каквито безспорно са общинските съвети. Съобразно чл. 45, ал. 4 ЗМСМА, областният управител упражнява контрол върху актовете на Общинските съвети. Съдебният контрол върху тези актове не е контрол върху свободното волеизявление на органа, а върху законосъобразното му упражняване - относно спазване на материалноправните и процесуалноправните разпоредби при упражняването на правомощията на органа за местно самоуправление. Предвид горното, съдът намира оспорването за процесуално допустимо.

Разгледано по същество, оспорването се явява основателно по следните съображения:

Решение № 7 - 6, прието повторно с Решение № 8 - 1, изхожда от компетентен орган, доколкото именно съответният ОбС има правомощие съгласно чл. 42, ал. 8 от ЗМСМА, когато кмет на община, кмет на район или кмет на кметство са регистрирани като кандидати за общински съветници или кметове, в 7-дневен срок преди края на мандата общинският съвет да избира временно изпълняващ длъжността кмет на общината, кмет на района или кмет на кметството за срок до полагане на клетва от новоизбрания кмет.

Решението съставлява индивидуален административен акт, обективирано в изискуемата се писмена форма. Фактическите основания за необходимостта от приемане на такъв вид Решение се черпят от Докладната записка на Кмета на Община Генерал Тошево. Липсват обаче изложени мотиви защо Общинският съвет не се е съобразил със закона и е взел решение за определяне на временно изпълняващ длъжността кмет от лице, което не е сред назначените заместници от кметския екип на Община Генерал Тошево.

Що се отнася до изискванията на ЗМСМА, касаещи процесуалните правила за приемане на това Решение, визирани в чл. 42, ал. 11 от ЗМСМА, а именно, че Решенията на общинския съвет по ал. 6, 7 и 8 се приемат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, то Решението е прието при наличие на кворум, с гласовете на повече от половината общински съветници.

Във връзка с наведения пред съда довод за материална незаконосъобразност на оспореното решение, съдът съобрази следното:

Според правилото на чл. 42, ал. 6 ЗМСМА, когато кмет на община, кмет на район или кмет на кметство са регистрирани като кандидати за общински съветници или кметове, в 7-дневен срок преди края на мандата общинският съвет избира временно изпълняващ длъжността кмет на общината, кмет на района или кмет на кметството за срок до полагане на клетва от новоизбрания кмет. Временно изпълняващ длъжността кмет на общината или кмет на района се избира при условията на ал. 6, изречения второ и трето. А нормата на чл. 42, ал. 6 ЗМСМА изрично разпорежда, че за временно изпълняващ длъжността кмет на общината или кмет на района се избира един от заместник-кметовете на общината, съответно на района. Когато няма назначен заместник-кмет, временно изпълняващ длъжността кмет на общината или кмет на района се избира по предложение на общински съветник. В този смисъл основателно е възражението на Областния управител, че нормата на чл. 42, ал. 6 от ЗМСМА е императивна и в правомощията на общинския съвет е единствено да прецени кой от назначените заместници следва да определи за временно изпълняващ длъжността, ако повече един от назначените отговаря на законовите изисквания.

В случая на изискванията отговаря само предложеният от Кмета действащ заместник – кмет.

Видно от представеното по делото писмо, изходящо от Община Генерал Тошево, предложеният за временно изпълняващ длъжността г-н Д.Д., е бил назначен като заместник - кмет, считано от 27.11.2015 г., поради което не е налице и хипотезата на чл. 42, ал. 6, изр. трето от ЗМСМА.

Въпреки категоричното законово изискване Общинският съвет на своето заседание от 08.10.2019 г. е приел Решение № 7 - 6, с което за временно изпълняващ длъжността кмет на общината е избран г-н Атанас Атанасов, който не е сред назначените заместници. Решение № 7 – 6 е потвърдено с последващото Решение № 8 – 1/ 16.10.2019 г. при същите условия.

Приетите решения налагат извода, че Общинският съвет не е съобразил актовете си с императивното разпореждане на чл. 42, ал. 8 във връзка с чл. 42, ал. 6, изр. второ от ЗМСМА и е избрал за временно изпълняващ длъжността кмет на Община Генерал Тошево друго лице, независимо, че общината има действащ заместник - кмет, който по силата на цитираните законови норми следва да упражнява функциите на кмет до полагане на клетва от новоизбрания кмет. Това обуславя необходимостта от отмяна на оспореното Решение № 7 – 6, прието повторно с Решение № 8 – 1.

Предвид изложеното жалбата се явява основателна и като такава следва да бъде уважена, а оспореното Решение № 7 - 6, прието повторно с Решение № 8 - 1 на ОбС – Генерал Тошево, да бъде отменено.

С оглед изрично стореното от жалбоподателя искане, съдът на основание чл. 143, ал. 1 АПК, както и съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, брой явявания в съдебни заседания, начин на представяне на правната защита, тежест на делото, на жалбоподателя следва да бъде определено и присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева (сто лева).

Водим от горното и на осн. чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Добрич, І състав,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на Областен управител на област Добрич, с адрес: град Добрич, ул.”Независимост” № 5, Решение № 7 - 6 на Общински съвет Генерал Тошево, прието на заседание, проведено на 08.10.2019 год., повторно прието с Решение № 8 - 1 по Протокол № 8/ 16.10.2019 г. на Общински съвет Генерал Тошево.

ОСЪЖДА Община Генерал Тошево да заплати на Областна администрация Добрич, съдебно – деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. (сто лева).

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: