РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
РЕШЕНИЕ
№ 184
гр. Пловдив, 20.01.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІІ състав, в публично съдебно заседание на
девети януари през две хиляди и двадесетата година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА
МИХАЙЛОВА
при
секретаря Р. П., като
разгледа докладваното от СЪДИЯ МАРИАНА МИХАЙЛОВА административно дело №
2811 описа за 2019 год. на Пловдивския административен
съд, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и
следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 186
ал. 4 от Закона за данък добавената стойност
/ЗДДС/.
Образувано
е по жалба на Ф.Ш.Д., ЕГН **********, действащ в качеството му на ЕТ “ДЕНИ - Ф.Д.“,
ЕИК ****със седалище и адрес на управление ****против Заповед за налагане на
принудителна административна мярка /ПАМ/ № ФК. - 529-0030178/26.08.2019г., издадена от Началник
отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП, с която е наложена
принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект – ресторант
„Манастира“, находящ се в с.Бачково, ул.“Бачковски манастир“, стопанисван от ЕТ “ДЕНИ - Ф.Д.“, ЕИК ****и забрана достъп до
него за срок от 5 (пет) дни“, на основание
чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ и чл. 186, ал. 3 от ЗДДС.
Твърденията в жалбата са, че процесната заповед е незаконосъобразна, необоснована, немотивирана
и противоречаща на материалния и процесуалния закон. Моли се съда да се отмени заповедта за налагане на ПАМ като
незаконосъобразна. Претендира се и присъждане на сторените разноски по
производството.
Ответната
страна – Началник
отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП чрез
процесуалния си представител юрисконсулт М.К.счита жалбата за неоснователна. Съображения
в тази насока се излагат в писмена защита, приложена по делото. Претендира се
присъждане на възнаграждение за осъществената юрисконсултска
защита.
Административен съд – Пловдив, дванадесети
състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, на жалбата,
събраните доказателства по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за
установено следното :
Жалбата е подадена от легитимирано лице – адресат на административния
акт, за който същия е неблагоприятен, в рамките на законоустановения 14 - дневен срок пред компетентния съд,
поради което е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съдът, след съвкупна преценка на събраните по
делото доказателства намира за установено от фактическа страна, следното:
На 17.08.2019г.
в 15:05 часа била извършена проверка, резултатите от която са обективирани в Протокол за извършена проверка/ПИП/ серия АА
№ 0030178/17.08.2019г. на търговски обект по смисъла на § 1. т. 41 от ДР на
ЗДДС - ресторант „Манастира“, находящ
се в
с.Бачково, ул.“Бачковски манастир“, стопанисван
от ЕТ “ДЕНИ - Ф.Д.“, ЕИК ****. При проверката е констатирано, че
търговецът в качеството му на задължено лице по чл. 3, ал. 1 от Наредба
Н-18/13.12.2006г. на МФ, не е спазил изискванията на чл.26,ал.1,т.7 от
цитираната Наредба,във вр. с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС.В тази насока е констатирано, че при извършена контролна покупка на 1
бр.св.пържола,1 бр.пилешка супа,1 бр.шопска салата,1 бр.газирана вода и 1 бр. айрян на обща стойност 17,00 лв., платени в брой от
органите по приходите е издаден фискален касов бон от монтираното и въведено в
обекта фискално устройство модел „DATECS“ DP-25 Х с ИН на ФУ DТ575599 и ИН на ФП
02575599.Фискален касов бон № ФКБ № 0001309/17.08.2019г. не съдържа реквизитите
наименование на стоката, количество и стойност по видове закупени стоки или
услуги.В издадения фискален касов бон е посочено само – ДП 1 – 17,00 лв.
На 17.08.2019г.
за резултатите от извършената проверка в търговския обект бил съставен Протокол
за извършена проверка/ПИП/ серия АА 0030178/17.08.2019г. Описаните в ПИП серия
АА № 0030178/17.08.2019г. факти и обстоятелства са изцяло възприети от Началника на отдел
„Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП и възпроизведени в
издадената от него Заповед № ФК - 529-0030178/26.08.2019г.,
с която е наложена принудителна административна мярка „запечатване на търговски
обект – ресторант „Манастира“, находящ се в
с.Бачково, ул.“Бачковски манастир“, стопанисван
от ЕТ “ДЕНИ - Ф.Д.“, ЕИК ****и забрана
достъп до него за срок от 5 (пет) дни“, на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“
и чл. 186, ал. 3 от ЗДДС.
Изложени
са съображения относно продължителността на срока на действие на мярката, като
е посочено, че при конкретното му определяне от административния орган са взети
предвид тежестта на извършеното нарушение и последиците от същото, вида и
капацитета на търговския обект - ресторант, със 70 места за консумация на
закрито и 80 места на открито, местоположението му - с.Бачково, ул.“Бачковски манастир“, на централна локация в населеното
място,
с голям човекопоток, характера на дейността – популярен ресторант с разнообразие и достъпни
цени на храни и напитки, работното време – без почивен ден от 09:00 до 18:00ч.,реализираният
значителен оборот към началото на проверката – 427,60 лв., като следва да се
осигури защитата на държавния интерес, като се предотврати възможността за
извършване на нови нарушения.
Взето е предвид и констатираното
при проверката друго нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г.,
изразяващо се в нерегистриране чрез операцията “служебно въведени суми“ на
промяната в касовата наличност в размер на 169,22 лв.
В този
контекст е описано, че с констатираното нарушение се засяга
утвърдения ред на данъчна дисциплина, който осигурява пълна отчетност на извършените
от лицата продажби, тяхната регистрация,както и последващата
възможност за проследяване на реализираните обороти.
Изложени са мотиви, че наличието на законоустановените реквизити на фискалния бон, е нормативно
установено задължение на субектите, стопанисващи и/или управляващи търговски
обекти, като неизпълнението на задължението показва поведение на лицето,
насочено срещу установената фискална дисциплина, както и организация в
търговския обект, която няма за цел спазване на данъчното законодателство.
Формиран е извод, че целта на ПАМ е да
гарантира, че всички лица ще спазват законовите норми и ще осигурят бюджетните
приходи, както и надлежното законово деклариране на движението на стоки и на
всички реализирани обороти, а и за извършване на промяна в организацията на
дейността в конкретния обект е необходим определен срок.
Посочено е още, че от приложените
към ПИП серия АА № 0030178/17.08.2019г. доказателства – справка клен, е видно, че
нарушението на разпоредбата на чл.26,ал.1,т.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ не е еднократно, а по -
скоро представлява практика при работата на обекта и отчитането на извършените
продажби.
В мотивите на заповедта е отразено още, че при
определяне на срока на ПАМ е съобразен принципа за съразмерност, както и че
срокът на наложената ПАМ е съобразен с целената превенция за преустановяване на
незаконосъобразните практики в обекта, както и необходимото време за създаване
на нормална организация за отчитане на дейността на търговеца. Целта му е промяна
в начина на извършване на дейността в конкретния обект, като прекият резултат е
правилно отразяване на оборота, спазване на реда за съхраняване и отчетността
на относимите към ФУ документи, съдържащите се в
издаваните ФКБ нормативно установени реквизити и предаване на изискуемите данни
към НАП, а индиректният недопускане на вреда за фиска.
В хода на съдебното производство е
прието без заявени резерви от страните заключение на вещото лице по допуснатата
съдебно-счетоводна експертиза. Заключението на вещото лице се свежда следното :
Сумата в размер на 17,00 лв. е отразена
/включена/ в дневния фискален отчет за дата 17.08.2019г.Съгласно генериран
съкратен отчет на фискалната памет за периода от 01.08.2019г. до 31.08.2019г.,
общият оборот за месец август 2019г. е в размер на 11 363,35 лв., като
сумата в размер на 17,00 лв. е включена както в дневния, така и в месечния
оборот на едноличния търговец.Реализираният оборот от търговеца за месец август
2019г. в ресторант “Манастира“ е деклариран в ТД на НАП гр.Пловдив по
предвидения в закона ред.
Представени са от страна на
пълномощника на жалбоподателя и са приобщени към доказателствения
материал по делото документите, по които е работило вещото лице по приетата
съдебно- счетоводна експертиза, съгласно молба на л.66 и следващи от делото.
Предвид
установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Съобразно разпоредбата на чл.168 ал.1
от АПК,
законосъобразността на заповедта за налагане на ПАМ следва да бъде преценена на
всички основания по чл.146
от АПК. Заповедта
е издадена от компетентен орган с оглед нормата на чл.186 ал.3
от ЗДДС
и правомощията предоставени му със Заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 година на
изпълнителния директор на Националната агенция по приходите (лист 17 от делото).
Не се констатират допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Заповедта е издадена в писмена
форма и съдържа задължителните реквизити - наименование на органа, който я
издава, наименование на акта, адресат, разпоредителна част, определяща правата
и задълженията на адресата, начина и срока на изпълнение на ПАМ, срокът и реда
за обжалване и подпис на физическото лице, персонализиращо административния
орган.
Съгласно чл.186 ал.3
от ЗДДС,
принудителната административна мярка се налага с мотивирана заповед от орган по
приходите или от оправомощено от него длъжностно
лице. От тази правна норма следва изводът, че заповедта издадена по този ред, в
качеството й на индивидуален административен акт, следва да отговаря на всички
законови изисквания по чл.59
от АПК.
Съгласно чл.59 ал.2
т.4 от АПК,
административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за
неговото издаване, каквито са изложени в заповедта.
В случая са налице и материалноправните предпоставки за налагане на ПАМ.
Неспазване
реда или начина за издаване на съответен документ за продажба, издаден по
установения ред за доставка/продажба, е предвидена в нормата на чл.186 ал.1,
т.1 б.”а” от ЗДДС предпоставка за налагане на принудителната административна
мярка по чл.186 от ЗДДС. Тя се прилага след установяване на конкретно
осъществено нарушение на подробно изброени в нормативния текст на чл.186 от ЗДДС материални правила за поведение.
Преценката
за съответствие на принудителната мярка с целта на закона, следва да се
извършва в съответствие с характера й във всяка една от хипотезите на чл.186
ал.1 от ЗДДС. По отношение хипотезата в чл.186 ал.1, т.1 б.”а” от ЗДДС, мярката
запечатване на търговски обект има превантивно действие, а именно да се
предотврати извършването на друго противоправно
поведение от страна на нарушителя. Следва да се съобрази, че във всички случаи
изводът, че съществува такава възможност трябва да е мотивиран и фактически
обоснован от конкретни обективни обстоятелства, от които може да се изведе
обоснована констатация, че нарушителят може да извърши следващо, друго
административно нарушение.
В тази насока, разпоредбата на чл.59
ал.2 т.4 от АПК, каза се налага, в административния акт да се съдържат
фактическите и правните основания за издаването му. Съответно, според
изискването на чл.186 ал.3 от ЗДДС, мярката се налага с мотивирана заповед от
органа по приходите или от оправомощено от него лице.
Нормата на чл. 186 ал.1 т.1 б.”а” от ЗДДС е императивна и предвижда, че принудителната административна мярка
запечатване на обект за срок до тридесет дни, независимо от предвидените глоби
или имуществени санкции, се прилага по отношение на лице, което не спази реда или
начина за издаване на съответен документ за продажба (фискална касова
бележка от ФУ или касова бележка от
ИАСУТД), издаден по установения ред за доставка/продажба.
Съгласно чл.118 ал.4, т.1 от ЗДДС
Министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и
начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от
експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане,
съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и
интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност. В
изпълнение на законовата разпоредба на чл.118 ал.4, т.1 на от закона е издадена
НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин /наричана Наредбата/, издадена от министъра на финансите. Съгласно
чл. 26, ал.1, т.7 от Наредбата фискалната касова бележка от ФУ
трябва да бъде четима, да съответства на образеца съгласно приложение № 1 и да
съдържа задължително следните реквизити:наименование на
стоката/услугата, код на данъчна група, количество и стойност по видове
закупени стоки или услуги.
От цитираните разпоредби може да се
направи извод, че при установено по съответния ред неспазване реда или начина
за издаване на съответен документ за продажба, издаден по
установения ред за доставка/продажба, административният орган, при условията на
обвързана компетентност, налага на търговеца ПАМ – „запечатване на обект и
забрана за достъп до него“. Органът съобразява продължителността на срока на
мярката, с оглед на всички факти и обстоятелства в конкретния случай, т.е. при
определяне на продължителността на срока органът действа при условията на
оперативна самостоятелност, което следва и от използвания в чл.186, ал. 1 израз
„до 30 дни“.
Обосновано и в съответствие със
закона административния орган е приел, че цитираното нарушение е безспорно
установено от събраните по делото доказателства. В настоящия случай нарушението
на разпоредбите на чл. 26, ал.1, т.7 от Наредбата е установено от органите по
приходите при извършена проверка, обстоятелствата от която са отразени в Протокол
сер. АА № 0030178/17.08.2019г. Протоколът, съставен по установения ред и
форма от органите по приходите в кръга на правомощията им, се ползва с
материална доказателствена сила за извършените от
органите по приходите действия и за установените факти и обстоятелства,
съгласно чл.50, ал.1 от ДОПК. Само по себе си установяването на нарушението е
достатъчно условие органът по приходите да наложи ПАМ. В случая, като е издал
фискален бон № ФКБ № 0001309/17.08.2019г. от монтираното и въведено
в обекта фискално устройство модел „DATECS“ DP-25 Х с ИН на ФУ DТ575599 и ИН на ФП
02575599., който не съдържа реквизитите наименование на стоката, количество и
стойност по видове закупени стоки или услуги ( в издадения фискален
касов бон е посочено само – ДП 1 – 17,00 лв.) в процесния търговски обект – ресторант „Манастира“, находящ се в с.Бачково, ул.“Бачковски
манастир“ към датата на проверката, а именно към 17.08.2019г., жалбоподателят, като лице по
чл.3, ал.1 от Наредбата е извършил вмененото му административно нарушение по
чл.26, ал.1,т.7 от Наредбата. То ще следва да бъде прието като проявен
юридически факт. Събраните по делото доказателства съдържат достатъчно
еднозначни данни, които позволяват да се формира несъмнена констатация за това,
че в случая, нормативно установения ред за издаване на
съответен документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба,
е нарушен от жалбоподателя, като в оспорената заповед са изложени подробни
мотиви относно възможността провереният субект да извърши друго нарушение във
връзка с отчетността в търговския обект, което следва да бъде предотвратено
посредством налагането на процесната принудителна
мярка. По делото не са представени доказателства от страна на жалбоподателя, че
не е извършено процесното нарушение. Тези изводи не
се променят в никаква степен, с оглед констатациите на вещото лице по приетата
и неоспорена съдебно - счетоводна експертиза и писмените доказателства, на
които тя се основава. Правно ирелевантни по отношение
на настоящия административноправен спор са
констатираните от вещото лице обстоятелства, че сумата в размер на 17,00 лв. е
включена както в дневния, така и в месечния оборот на едноличния търговец, и
реализираният оборот от търговеца за месец август 2019г. в ресторант “Манастира“
е деклариран в ТД на НАП гр.Пловдив по предвидения в закона ред. Релевантно по
отношение на настоящия административноправен спор е безспорно
установеното и неопровергано по делото обстоятелство, че издадения при
извършената проверка на 17.08.2019г. в процесния
търговски обект ресторант „Манастира“, фискален бон не съдържа реквизитите наименование на стоката, количество и стойност по
видове закупени стоки или услуги ( в издадения фискален касов бон е посочено само – ДП 1
– 17,00 лв.) Нещо повече - следва в случая да се вземе предвид и
безспорно установеното в хода на проверката и неопровергано по делото
обстоятелство, че констатираното нарушение не изолиран случай, а представлява
трайно установена практика в търговския обект, видно от приложените към ПИП серия АА № 0030178/17.08.2019г. доказателства – справка клен.
В случая оспорената заповед за налагане на ПАМ
е издадена и в съответствие с целта, която преследва закона при издаване на
актове от категорията на процесните такива. В
конкретния случай и предвид разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН, ПАМ се налага с цел
да бъде предотвратено и преустановено извършването на административни нарушения
от същия вид. В случая издадената заповед цели именно такава превенция, с оглед
защита интересите на държавния бюджет, свързани с осъществяване на пълен
контрол върху спазване на реда или начина за издаване на
съответен документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба.
Продължителността на срока на
наложената принудителна мярка също е обоснован с конкретни фактически
основания, наложили именно определения от органа срок на действие, съобразно
изискването на чл.59 ал.2 т.4 от АПК.
Каза се с оспорената заповед е
постановено, запечатването на процесния обект и
забрана на достъпа до него да е с продължителност от пет дни, при предвиден
в закона максимален срок до тридесет дни.
Във връзка с размера на срока в
оспорената заповед са изложени мотиви относно упражняването на правомощието на
органа по приходите по целесъобразност да определи срок за действие на мярката.
При упражняване на правомощието за определянето му, административният орган,
каза се действа при условията на оперативна самостоятелност, поради което на
съдебен контрол подлежи единствено съответствието на акта с целта на закона и
спазването на пределите на оперативната самостоятелност. В случая определеният
срок за налагане на ПАМ от пет дни е в рамките на законоустановения
срок, като в обжалвания акт са изложени обстойни мотиви, позволяващи да се
извърши преценка за съответствие с целта на закона.
Разбира се, не трябва да се забравя, че
принудителната административна мярка е израз на твърде интензивна,
административна държавна принуда, поради което за всеки конкретен случай трябва
да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в
степен надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел. Посоченото
произтича от изискването на принципа за съразмерност, заложен в чл.6, ал.2 от АПК.
В
конкретният случай обаче,противно на твърденията на жалбоподателя, не може да се приеме, че с налагането на ПАМ
преследваната от закона цел е нарушена. Разпоредбите на чл.118 от ЗДДС, респ.
на Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ имат за цел, установяване на стриктен
контрол по
отношение на спазване на реда или начина за издаване на съответен
документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба, с оглед
определяне и отчитане на оборота за целите на косвения данък от една страна и
дисциплиниране на търговците при извършването на продажби на дребно от друга
страна.
Процесната ПАМ е
наложена именно с превантивна цел - преустановяването на поведение, водещо до
отклонение от данъчно облагане, като от друга страна с оглед на срока на
налагането й, предвид характера на нарушението, вида, местоположението и капацитета
на търговския обект,обстоятелството, че констатираното нарушение не е единичен
случай, а трайно установена практика в търговския обект, както и факта на
констатираните при проверката други нарушения на изискванията на Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. на МФ, съдът преценява
конкретната мярка като пропорционална. В случая ПАМ е
наложена за срок от пет дни, който е съразмерен на извършеното и е съобразен с целената
превенция за преустановяване на незаконосъобразните практики в обекта, както и
с необходимото време за създаване на нормална организация за отчитане на
дейността от търговеца.
В изложения смисъл е и практиката на Върховен
административен съд, по аналогични казуси, намерила израз в Решение № 6234 от 14.05.2018г.
на Върховен административен съд, постановено по адм.дело
№ 13387/2017г., първо отделение и други.
Предвид изложеното, настоящия съдебен състав
счита, че жалбата против
Заповед за налагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № ФК - 529-0030178/26.08.2019г., с която е наложена принудителна
административна мярка „запечатване на търговски обект –ресторант „Манастира“, находящ се в с.Бачково, ул.“Бачковски
манастир“, стопанисван от ЕТ “Д.- Ф.Д.“,
ЕИК ****и забрана достъп до него за срок от 5 (пет) дни“, е
неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
При този изход на делото основателно се явява
искането на ответника за присъждане на възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита. Предвид липсата на изрична уредба в
АПК (тъй като настоящето производство е по реда на този
кодекс, а не на ДОПК), същото е дължимо на основание субсидиарното приложение на чл. 78, ал. 8 от ГПК и следва
да бъде определено по реда на чл. 24 от Наредба за заплащането на правната
помощ. Според последната разпоредба, по административни дела възнаграждението
за една инстанция е от 100 до 200 лв. Съгласно чл. 78, ал.8 от ГПК конкретния
размер по всеки спор се определя от съда. В случая казусът не се отличава с
фактическа и правна сложност. За това съдът счита, че присъждането на по-голямо
юрисконсултско възнаграждение от минимално
предвиденото в чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ не би било
обосновано. Така, съобразно фактическата и правната сложност на делото съдът
счита, че на Национална агенция за приходите се следва възнаграждение за
осъществената юрисконсултска защита в размер на 100
лева на основание чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. 24 от Наредбата за заплащането на правната
помощ.
Така мотивиран, Административен съд град Пловдив, дванадесети състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ф.Ш.Д., ЕГН **********,
действащ в качеството му на ЕТ “Д. - Ф.Д.“, ЕИК ****със седалище и адрес на
управление ****против Заповед за налагане на принудителна административна мярка
/ПАМ/ № ФК - 529-0030178/26.08.2019г.,
издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП, с която
е наложена принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект –
ресторант „Манастира“, находящ се в с.Бачково, ул.“Бачковски манастир“, стопанисван от ЕТ “Д.- Ф.Д.“, ЕИК ****и забрана достъп до
него за срок от 5 (пет) дни“, на основание
чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“ и чл. 186, ал. 3 от ЗДДС.
ОСЪЖДА Ф.Ш.Д., ЕГН **********,
действащ в качеството му на ЕТ “Д. - Ф.Д.“, ЕИК ****със седалище и адрес на
управление ****, да заплати в полза на Национална агенция за
приходите, сумата от 100 (сто) лева разноски по делото, съставляващи
възнаграждение за осъществената юрисконсултска
защита.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна
жалба пред Върховен административен съд - в 14 -дневен срок, от съобщаването
му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: