РЕШЕНИЕ
№ 1207
гр. Пазарджик, 14.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети септември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:Цветанка Вълчева
при участието на секретаря Стоянка Миладинова
като разгледа докладваното от Цветанка Вълчева Гражданско дело №
20235220102763 по описа за 2023 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Подадена е искова молба от "ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД /с предишно
наименование „Теленор България“/, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр.София, ж.к.„Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6,
представлявано от Д. К. К. и М. С., чрез адв.В. П. Г., САК, съдебен адрес:
гр.София, бул.„******* против С. Б. Ш., с ЕГН **********, с адрес: гр.София,
ж.к.“******, съдебен адрес: гр.Т., ул.“******, в която ищецът, чрез
пълномощника си, твърди, че въз основа на подадено заявление за издаване на
заповед за изпълнение на парично задължение е образувано ч. гр. д.
№2075/2023г. на Районен съд-Пазарджик. Против длъжника е издадена
Заповед за изпълнение на парично задължение в размер на 788.75 лв., от
които: потребени и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление
на мобилни услуги - 181.09 лв., незаплатени лизингови вноски - 45.05 лв.,
както и неустойка за предсрочно прекратяване на договори за мобилни услуги
- 562.61 лв.
Във връзка с връчване на заповедта за изпълнение на парично
задължение на длъжника при условията на чл.47 ал.5 ГПК, ищцовото
1
дружество предявява, на основание чл.422, във връзка с чл.415 ГПК иск за
установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение до пълния й
размер от 788.75 лв., както е описано по-горе.
Ищецът твърди, че длъжникът С. Б. Ш. е абонат на дружеството-
доставчик на мобилни услуги „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключени
договори, както следва:
- По Договор за мобилни услуги от дата 22.09.2017г. абонатът е
предпочел мобилен номер ****** с избрания абонамент Интернет+ 16.99, със
срок на действие 24 месеца до 22.09.2019г. Съгласно сключено към него
Допълнително споразумение от дата 01.11.2019г. абонатът е предпочел нов
абонамент - Интернет 29.99, със срок на действие 24 месеца до 01.11.2021г.
Предвид избрания абонамент на ответника е предоставена възможност да
закупи устройство LENOVO Тав4 8 4G Black, като видно от раздел 2, т.1 от
споразумението е, че цената, на която е предоставено е в размер на 1.00 лв.,
докато стандартната такава е в размер на 309.90 лв., т. е. направената отстъпка
възлиза на сума в размер на 308.90 лв.
- По Договор за мобилни услуги от дата 18.09.2018г. абонатът е
предпочел мобилен номер ****** с избрания абонамент Тотал+ 30.99, със
срок на действие 24 месеца до 18.09.2020г. Съгласно последно сключено към
него Допълнително споразумение от дата 13.11.2020г. абонатът е предпочел
нов абонамент - Тотал+ 36.99, със срок на действие 24 месеца до 13.11.2022г.
Във връзка с предпочетения абонамент ответникът е сключил и договор
за лизинг от дата 13.11.2020г., съгласно който е получил устройство LG K51S
64GB Dual Titan за период от 23 месеца срещу месечна цена в размер на 2.65
лв., съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с
правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу
заплащане на допълнителна сума в размер на 2.65 лв. да придобие
собствеността върху лизинговата вещ /чл.1 ал.2 от договора за лизинг/. Видно
от раздел 2, т.1 от споразумението е, че устройството е предоставено на обща
лизингова цена в размер на 29.99 лв. при стандартна цена в размер на 459.90
лв., т. е. направената отстъпка възлиза на сума в размер на 429.91 лв.
- По Договор за мобилни услуги от дата 13.11.2020г. абонатът е
предпочел мобилен номер ******* с избрания абонамент Интернет+ 15.99 със
срок на действие 24 месеца до 13.11.2022г.
2
Твърди, че въз основа на посочените договори ответникът е ползвал
предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е
фактурирано под клиентския номер на абоната №*********.
Сочи, че съгласно чл.26 от Общите условия на мобилния оператор „при
ползване на услуги чрез индивидуален договор, заплащането на ползваните
услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на
името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител -страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.“.
Твърди, че за потребените от абоната-ответник услуги за периода
10.03.2021г. до дата 09.07.2021г. Теленор България ЕАД е издал:
1.Фактура №**********/10.04.2021г. за отчетния период на потребление
от 10.03.2021г.-09.04.2021г. с дължима стойност 76.33 лв., от които:
- за мобилен номер ******: 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент;
3.28 лв. без ДДС за Роуминг таксуване (общо);
- за мобилен номер ******: 11.66 лв. без ДДС за месечен абонамент;
0.16 лв. без ДДС за Разговори към „Грижа за клиента“;
- за мобилен номер ******: 30.82 лв. без ДДС за месечен абонамент;
5.99 лв. за застраховка; 2.65 лв. за аксесоари.
Твърди, че дължимата сума е платима в срок до 25.04.2021г. Към
фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни
номера.
2.Фактура №**********/10.05.2021г. за отчетния период на потребление
от 10.04.2021г.-09.05.2021г. с дължима стойност на 104.76 лв., от които:
- за мобилен номер ******: 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент;
- за мобилен номер ******: 11.66 лв. без ДДС за месечен абонамент;
1.24 лв. без ДДС за временно възстановяване на изходящия трафик;
- за мобилен номер ******: 30.82 лв. без ДДС за месечен абонамент;
5.99 лв. за застраховка; 2.65 лв. за аксесоари; 7.90 лв. без ДДС за роуминг
таксуване.
Твърди, че дължимата сума е платима в срок 25.05.2021г. Към фактурата
е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
3
Към фактурата е прибавена и стойността на незаплатената стойност от
предходния отчетен период в размер на 76.33 лв., при което общо дължимата
сума възлиза на стойност от 181.09 лв.
Твърди, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността
на потребените и фактурирани услуги на стойност 181.09 лв. е ангажирало
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесните договори за услуги,
като във връзка с чл.75, във връзка с чл.19б, в) от ОУ на мобилния оператор,
Теленор България ЕАД е прекратил едностранно индивидуалните договори на
ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура №**********
от дата 10.07.2021г.
Твърди, че за посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е
изпълнил задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за
месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
операторът го уведомява по реда на чл.31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс-напомняне
за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано плащане,
въпреки напомнянията от страна на оператора, ползваният телефонен номер е
двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно смс-известяване.
Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни суми.
Ищецът твърди, че след като страните са уговорили дължимите по
договора плащания да бъдат платими в определен срок, то сумата става
изискуема след изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение на
задължението е определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му
/чл.84, изр. първо ЗЗД/.
Сочи, че съгласно чл.49 от Общите Условия, „Теленор“ има право да
получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното
количество и на уговореното място. Съгласно чл.75 от Общите условия при
неспазване на което и да е задължение по част ХІІІ от Общите условия или в
случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, „Теленор“ има право незабавно да ограничи предоставянето на
4
услугите или при условията на т.19б буква в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него. Нито законът, нито договорените между страните условия,
вменяват задължение на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни
задължението си. При това положение за мобилния оператор е възникнало
потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни услуги,
при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението
си за прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-
известяване до този момент.
Твърди, че датата на деактивация на процесните абонаменти е
05.07.2021г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна
система на оператора при нерегистрирано плащане и наличието на
незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури
срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на
ползвания абонамент.
Твърди, че така абонатът е в неизпълнение на договорите си, като
същият не е спазил крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- Интернет 29.99 за мобилен номер ****** до 01.11.2021г., съгласно
договора за мобилни услуги от дата 01.11.2019г.
- Тотал+ 36.99 за мобилен номер ****** до 13.11.2022г., съгласно
договора за мобилни услуги от дата 13.11.2020г.
- Интернет+ 15.99 за мобилен номер ******* до 13.11.2022г., съгласно
договора за мобилни услуги от дата 13.11.2020г.
Твърди, че незаплащането на предоставените услуги в срок е обусловило
правото на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на
абоната, съгласно изричната клауза, съдържаща се в т.11 от договорите, като
начисли в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване
на сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба
между „Теленор България“ ЕАД и Комисия за защита на потребителите
относно начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в
размер на 562.61 лв. е формирана съобразно новите правила за изчисление,
уговорен в т.11 /раздел 2 от договорите.
Претендираната неустойка в размер на 562.61 лв. представлява
5
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
ползван номер. Съгласно т.11 от договорите, в случай на прекратяване на
подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива
на потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи, свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка
СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в
размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване
на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без
ДДС, (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния
абонамент, потребителят дължи и възстановяване на част от стойността на
,,ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В
случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за ползване
на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи такава част
от разликата между стандартната цена на устройството (в брой и без
абонамент), съгласно ценовата листа, действаща към момента на сключване на
договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно
обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на
оставащия срок на договора. Видно е, че уговорената клауза е в унисон с
предписанията на Комисия за защита на потребителите и с уговореното в
постигнатата Спогодба.
Твърди, че неустойката в размер на 562.61 лв. се формира за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, както следва:
- 129.28 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 01.11.2019г. за мобилен номер ******, представляваща
стойността на 3 месечни абонаментни такси без ДДС - 74.97 лв. и 54,31 лв.,
представляваща неустойка за предоставено устройство LENOVO Тав4 8 4G
Black, с отстъпка от стандартната цена в размер на 236.34 лв., съгласно Раздел
II, т.1 от Допълнителното споразумение от дата 01.11.2019г.
- 378.96 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 13.11.2020г. за мобилен номер ******, представляваща
стойността на 3 месечни абонаментни такси без ДДС - 118.36 лв. и 260.60 лв.,
представляваща неустойка за предоставено устройство LG К51S 64GB Dual
6
Titan, с отстъпка от стандартната цена в размер на 429.91 лв. лв., съгласно
Раздел II, т.1 от Допълнителното споразумение от дата 13.11.2020г.;
- 54.37 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 13.11.2020г. за мобилен номер ******* - 54.37 лв.
Твърди, че поради прекратяване на договора за мобилни услуги и
преустановяване на предоставяните услуги, на основание т.12 ал.2 от Общите
условия, приложени към лизинговия договор, дължимите месечните вноски за
предоставените на абоната мобилни устройства и базовите аксесоари са
обявени за предсрочно изискуеми.
Сочи, че съгласно чл.3 (2) от договора за лизинг, сключен към
абонамента за мобилния номер „Месечните лизингови вноски се фактурират
от лизингодателя и заплащат от лизингополучателя, съгласно сроковете,
условията и начина за плащане на задълженията на лизингополучателя в
качеството му на абонат на мобилни услуги. съгласно сключения между
страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „
Теленор България" ЕАД.
Посочва, че при сключване на процесните договори е посочена
предпочетена дата на фактуриране на услугите 25-то число от месеца. Така
падежът на лизинговите вноски е указания в месечните фактури срок за
заплащане на фактурираните услуги.
Твърди, че поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните
срокове дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното
прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му абонамент за
ползвания мобилен номер, на основание чл.12 ал.2 от Общите условия към
договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават предсрочно
изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или фиксирани
услуги, както и в случай на забава на дължими, съгласно тези договори
плащания“/, са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски,
дължими от месеца на издаване на крайната фактура - месец 07/2021г. до края
на уговорения погасителен план по всеки договор, както следва:
- За мобилно устройство LG K51S 64GB Dual Titan се дължи цената в
размер на 45.05 лв., представляваща 19 бр. незаплатени лизингови вноски,
дължими за периода от месец 7/2021г. до месец 11/2022г. в размер на 42.40 лв.,
съгласно уговорения погасителен план, както и една допълнителна вноска за
7
изкупуване на устройството в размер на 2.65 лв.
Твърди, че като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на
мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ответникът се е съгласил и
е приел Общите условия на оператора за взаимоотношения с потребителите на
мобилни телефонни услуги. Съгласно чл.49 от Общите условия, „Теленор“
има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от „Теленор“ цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т.27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“.
Незаплащането в срок на издадените от оператора на абоната фактури за
ползваните мобилни услуги е обусловило правото на „Теленор“ /чл.75 от ОУ/
да прекрати едностранно индивидуалния договор на ответника. При
неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или
в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, „Теленор“ има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите, или при условията на т.19б, в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него“.
Сочи, че съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат
права и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на
мобилни услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на
публикуваните общи условия и те са неразделна част към него. По силата на
същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му
от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила
общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова
листа на „Теленор“. Съгласно чл.23, б) месечният абонамент осигурява достъп
до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за
поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери
съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По
силата на чл.26 неполучаването на фактура не освобождава потребителя от
задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
8
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/
разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен
ред. Съгласно чл.27 от Общите условия плащането на посочената във
фактурата сума се извършва в срока, указан на фактурата, но не по-късно от
18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят
дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
Твърди, че в конкретния случай ответникът е подписал договор за
услуги с мобилния оператор, ползвал е процесните мобилни номера и не е
изпълнил задължението си по договор да заплаща стойността на
предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът
следва да понесе отговорността си. Представените фактури сами по себе си не
са основание за плащане, но длъжникът-ответник е сключил договор и е
ползвал съответната далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща
цената на предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен план,
респ. същият е в неизпълнение на договора си.
Моли съда да постанови решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника С. Б. Ш., с ЕГН **********, че към него съществува
изискуемо вземане на ищцовото дружество „Йеттел България“ ЕАД с ЕИК
********* в размер на 788,75 лв., от които:
- 181.09 лв., представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които са издадени
фактури **********/10.04.2021г., **********/10.05.2021г. за периода от
10.03.2021г. до 09.05.2021г., ведно със законната лихва от датата на
заявлението по чл.410 ГПК до окончателното изплащане на сумата;
- 45,05 лв. - незаплатени лизингови вноски по Договор за лизинг от дата
13.11.2020г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер ******, по
силата на който абонатът е взел мобилно устройство LG K51S 64GB Dual Titan
на изплащане, от които 42.40 лв. за периода 07/2021г. - 11/2022г., както и
допълнителна вноска в размер на 2.65 лв., съгласно чл.1 ал.2 от договора,
ведно със законната лихва от датата на заявлението по чл.410 ГПК до
окончателното изплащане на сумата;
9
- 562.61 лв. - неустойка за предсрочно прекратяване на договорни
абонаменти, от които: 129.28 лв. - неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент от дата 01.11.2019г. за мобилен номер ******; 378.96 лв.
- неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
13.11.2020г. за мобилен номер ****** и 54.37 лв. - неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 13.11.2020г. за мобилен номер
*******.
Моли да бъде постановен осъдителен диспозитив спрямо ответника за
разноските, положени в настоящето исково производство, представляващи
доплатена държавна такса - 125.00 лв. и адвокатски хонорар - 240.00 лв.
В условията на евентуалност, в случай, че искът бъде отхвърлен и
ответната страна е направила искане за присъждане на разноски, моли същите
да бъдат съобразени с разпоредбите на Наредбата за минималните адвокатски
възнаграждения, като бъдат присъдени такива в минимален размер.
Представя писмени доказателства.
Направено е доказателствено искане - за прилагане на заповедното
производство.
В срока по чл.131 от ГПК по делото е постъпил писмен отговор на
исковата молба от ответника, чрез пълномощника му, с който заявява, че
оспорва изцяло исковата молба. Счита същата за неоснователна и моли така
предявеният иск да бъде отхвърлен изцяло. Моли да им бъдат присъдени и
направените по делото разноски.
Твърди, че в РС-Пазарджик са образувани две ч.гр.д. от един и същи
молител, срещу един и същи длъжник и досежно едни и същи договори. Това
са ч.гр.д. №2075/2023г. и ч.гр.д. №1422/2023г. Възразява, че от представената
искова молба и станалите известни две заповеди за изпълнение не може да се
установи за кои договори става въпрос и за какви задължения става въпрос.
Възразява, че към настоящата искова молба няма приложени никакви
документи. На ответника не са му връчвани никакви други писмени
доказателства, освен едно пълномощно и договор за правна помощ, за да
може да вземе становище по тях.
Твърди, че в исковата молба са направени произволни изчисления на
задълженията за неустойка, които оспорва по размер.
10
Оспорва и твърденията за наличие на задължения за плащане на
месечни вноски, поради липсата каквито и да било писмени доказателства, от
които да може да се установи съществуването на такива задължения.
Прави искане по доказателствата.
Съдът, като взе предвид твърденията на ищеца в исковата молба и
възраженията на ответника в писмения отговор, и като обсъди събраните по
делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено
следното:
На 16.02.2023г., ищцовото дружество е подало Заявление за издаване на
заповед за изпълнение по чл.410 от ГПК срещу ответника в качеството му на
длъжник, въз основа, на което е образувано ч.гр.дело №8437/2023г. по описа
на Софийски районен съд, преобразувано, след изпращането му по
подсъдност, в ч.гр.дело №2075/2023г. по описа на Районен съд - Пазарджик.
Заявлението е било уважено и Пазарджишкият районен съд е издал Заповед
№1012 за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК на
08.06.2023г., с която е разпоредил ответникът-длъжник да заплати на ищеца-
заявител и кредитор сумата от 788,75 лв., от които: 181,09 лв., представляваща
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги, 45,05 лв., представляваща незаплатени лизингови вноски и
562,61 лв. - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент,
ведно със законна лихва за период от 16.02.2023г. до изплащане на вземането,
както и държавна такса в размер на 25,00 лева и адвокатско възнаграждение в
размер на 240,00 лева. Посочено е, че вземането произтича от Допълнително
споразумение /Договор за мобилен номер ****** от дата 22.09.2017г., със
сключени към него Допълнително споразумение от дата 01.11.2019г. и
Договор за лизинг от дата 01.11.2019г.; Допълнително споразумение /Договор
за мобилен номер ****** от дата 18.09.2018г., със сключени към него
Допълнително споразумение от дата 13.11.2020г. и Договор за лизинг от дата
13.11.2020г.; Допълнително споразумение /Договор за мобилен номер *******
от дата 13.11.2020г. и Договор за лизинг от дата 13.11.2020г.
Срещу така издадената заповед за изпълнение на парично задължение
по чл.410 от ГПК, в срока по чл.414 ал.2 от ГПК е постъпило възражение от
длъжника-ответника, че не дължи изпълнение на вземането по издадената
заповед за изпълнение. Предвид възражението, на кредитора са дадени
11
указания и срок за предявяване на установителен иск за съществуване на
вземането му. В законния едномесечен срок дружеството-ищец е предявило
настоящия установителен иск с правно основание чл.415 ал.1 от ГПК.
Поради това, съдът приема, че предявеният установителен иск е
процесуално допустим и подлежи на разглеждане. По съществото му, съдът
счита следното:
От представените по делото, приети и неоспорени писмени
доказателства се установява, че между ищцовото дружество /с предишно
наименование „Теленор България“/ и ответника С. Б. Ш. на датата 22.09.2017г.
е сключен Договор за мобилни услуги, съгласно който абонатът-ответникът е
предпочел мобилен номер ****** с абонаментен план Интернет+ 16.99, със
срок на действие 24 месеца, т.е. до 22.09.2019г. С Допълнително споразумение
към договора от дата 01.11.2019г. ответникът-потребител е предпочел нов
абонаментен план - Интернет 29.99, със срок на действие две години - до
01.11.2021г. С абонаментния план, на ответника е предоставена възможност и
той е получил устройство LENOVO Тав4 8 4G Black на цена в брой или обща
лизингова цена с абонаментния план 1 лев, видно от раздел 2, т.1 от
допълнителното споразумение. Стандарната цена на устройството /в брой, без
абонамент/ е в размер на 309.90 лв. Отстъпката от стандарната цена е в размер
на 308.90 лв.
На 18.09.2018г. между ищеца и ответника е сключен Договор за
мобилни услуги, съгласно който абонатът-ответникът е предпочел мобилен
номер ****** с избран абонаментен план Тотал 30.99 с неограничени
национални минути и роуминг в зона ЕС, със срок на действие 24 месеца, т.е.
до 18.09.2020г. Съгласно сключеното Допълнително споразумение към него от
дата 13.11.2020г. потребителят-ответник е предпочел нов абонаментен план -
Тотал+ 36.99, със срок на действие 24 месеца - до 13.11.2022г.
На датата 13.11.2020г., ответникът е получил устройство LG K51S 64GB
Dual Titan на цена в брой или обща лизингова цена с абонаментния план 29.99
лв., видно от раздел 2, т.1 от допълнителното споразумение. Стандарната цена
на устройството /в брой, без абонамент/ е в размер на 459,90 лв. Отстъпката от
стандарната цена е в размер на 429.91 лв.
На 13.11.2020г. между ищеца и ответника е сключен Договор за мобилни
услуги, съгласно който абонатът-ответникът е предпочел мобилен номер
12
******* с избран абонаментен план Тотал+ 13.99 със срок на действие 24
месеца, т.е. до 13.11.2022г.
Договорите за мобилни услуги са приложени по делото. Същите са
подписани от страните по тях. Ответникът собственоръчно е изписал трите си
имена и е положил подписи. Подписването на договорите от страна на
ответника не бе оспорено в хода на производството по делото. Следователно
сключените между ищеца и ответника договори за мобилни услуги са валидни
и са породили своето правно действие. Потреблението на ответника по
договорите за мобилни услуги е фактурирано под клиентския номер на
абоната №*********.
Със сключването на договорите за мобилни услуги, абонатът-
ответникът се е задължил да заплаща абонаментни такси за срок от 24 месеца,
за което е следвало да получава достъп до мобилната мрежа на ищеца.
Съгласно чл.26 от Общите условия на мобилния оператор: „При
ползване на услуги, чрез индивидуален договор, заплащането на ползваните
услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на
името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител - страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми“.
В т.5 от процесните договори за мобилни услуги е посочена датата на
издаване на месечната фактура, а именно: на 10-ти всеки месец.
В срока на действието на процесните договори за мобилни услуги и по-
конкретно за периода от 10.03.2021г. до 09.07.2021г., ищецът е издал на
ответника следните фактури:
1.Фактура №**********/10.04.2021г. за отчетен период на потребление
от 10.03.2021г. до 09.04.2021г. на стойност 76.33 лв., от които: за мобилен
номер ******: 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент и 3.28 лв. без ДДС за
роуминг таксуване (общо); за мобилен номер ******: 11.66 лв. без ДДС за
месечен абонамент и 0.16 лв. без ДДС за разговори към „Грижа за клиента“; за
мобилен номер ******: 30.82 лв. без ДДС за месечен абонамент; 5.99 лв. за
застраховка; 2.65 лв. за аксесоари. Дължимата сума е платима в срок до
25.04.2021г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на
ползваните мобилни номера.
13
2.Фактура №**********/10.05.2021г. за отчетен период на потребление
от 10.04.2021г. до 09.05.2021г. на стойност 104.76 лв., от които: за мобилен
номер ******: 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; за мобилен номер
******: 11.66 лв. без ДДС за месечен абонамент; 1.24 лв. без ДДС за временно
възстановяване на изходящия трафик; за мобилен номер ******: 30.82 лв. без
ДДС за месечен абонамент; 5.99 лв. за застраховка, 2.65 лв. за вноска за
аксесоари; 7.90 лв. без ДДС за роуминг таксуване /общо/. Дължимата сума е
платима в срок до 25.05.2021г. Към фактурата е приложено извлечение-
детайлизирана справка от потреблението на ползваните номера.
Ищецът е издал на ответника крайна фактура №********** от дата
10.07.2021г. за обща сума за плащане с ДДС в размер на 788,75 лева, от които
сумата от 562,61 лв. - за неустойки за предсрочно прекратяване на договори за
услуги, сумата от 45,05 лв. - за вноска за лизинг и сумата от 181,09 лв. - за
задължения от предходен период с ДДС. Срокът за плащане на задълженията
по фактурата е 25.07.2021г.
Съгласно т.27 от Общите условия на мобилния оператор, плащането на
посочената във фактурата сума се извършва в срока, указан на фактурата, но
не по-късно от 18 дни след датата на издаването й.
Въз основа на така приетата фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Предявеният иск с правно основание чл.415 ал.1 от ГПК - за
съществуващи вземания за неплатени абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги и за лизингови вноски по процесните договори за мобилни
услуги е основателен и доказан.
Настоящият съдебен състав приема, че в конкретния случай са налице
валидно възникнали и съществували облигационни отношения между ищеца -
мобилен оператор и ответника - потребител /клиент/ по сключените помежду
им договори за мобилни услуги. Договорите са подписани от страните - ищеца
и ответника. Същите съдържат необходимите реквизити и договорените
условия, посочени по-горе, като срок, описание на услугите, тарифен план.
Освен това в договорите за мобилни услуги е посочен конкретен номер,
посредством който потребителят се идентифицира сред абонатите на ищеца.
Посочена е предадената активна СИМ карта, която дава /осигурява/ достъп на
потребителя до мрежата и услугите на мобилния оператор. С това ищецът е
14
изпълнил задълженията си по договорите. В подкрепа на това е и приетото по
делото и неоспорено заключение на съдебно-техническата експертиза, видно
от което е, че за процесните телефонни номера и отчетен период /10.03.2021г. -
09.05.2021г./, на ответника са му били предоставяни телекомуникационни
услуги. Освен това ищецът е издал на ответника фактури за месеците от
процесния отчетен период. Ответникът от своя страна не е изпълнил своето
задължение - за заплащане на дължимите месечни абонаментни такси и
услуги.
След като ответникът е потребил предоставените му мобилни услуги, в
негова тежест се е породило насрещното задължение да заплати уговорената
абонаментна цена за ползваните услуги. Ответникът не твърди, нито ангажира
доказателства да е заплатил същите, поради което в полза на ищеца следва да
се признае съществуването на вземане за стойността на ползваните мобилни
услуги по процесните договори за мобилни услуги, установени по размер с
представените по делото фактури.
Установи се по делото, че по договора за лизинг от 13.11.2020г.
ответникът е получил лизинговата вещ - мобилно устройство LG K51S 64GB
Dual Titan, като не е заплатил изцяло дължимите месечни лизингови вноски на
ищеца, нито е върнал лизинговата вещ. Ответникът е получил лизинговото
устройство, видно от отразеното в Раздел ІІ, т.1 от допълнителното
споразумение и потвърдено от негова страна, с полагането на подпис и
собственоръчното изписване на трите имена. В тази част договорът има
характер на приемо-предавателна разписка.
Предвид гореизложеното съдът приема, че процесното претендирано
вземане за неплатени лизингови вноски е съществуващо и изискуемо и че
длъжникът-ответникът дължи заплащането на ищеца на претендираната сума
в размер на 45,05 лева за процесния период. Отчита и фактът, че срокът по
договора е изтекъл, което обстоятелство съобразява с оглед разпоредбата на
чл.235 ал.3 от ГПК.
Ищцовото дружество претендира неустойки, които представляват три
стандартни месечни такси. По тези претенции в тежест на ищеца е да
установи, при условията на пълно и главно доказване, предсрочното
прекратяване на договорите по вина на ответника-потребител или поради
нарушения на задълженията му по договорите.
15
Съгласно сключените между страните договори за мобилни услуги, в
случай на прекратяване на договорите преди изтичане на уговорения 24-
месечен срок по вина или инициатива на потребителя или при нарушения на
задълженията му по договорите или други документи, свързани с него, в т.ч.
приложимите Общи условия, потребителят дължи: неустойка в размер на
всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване до
изтичане на уговорения срок, като максималният размер на неустойката не
може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти.
Когато е предоставено устройство за ползване на услуги, потребителят
дължи и такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой, без абонамент), съгласно ценова листа, действаща към момента на
сключване на договора, и заплатената от него при предоставянето му (в брой),
каквато съответства на оставащия срок на договора.
Заплащането от потребителя на неустойка се дължи единствено в
хипотеза на предсрочно прекратяване на договора по вина на потребителя, по
негова инициатива или при нарушение на задълженията му по договора или
Общите условия. Предсрочното прекратяване на договора по същество
представлява разваляне на договора по смисъла на чл.87 ал.1 от ЗЗД, което
трябва да се направи писмено, когато договорът е сключен в писмена форма. В
случая тази законова разпоредба не е дерогирана от волята на страните. Нито в
договора за мобилни услуги, нито в Общите условия е предвиден друг ред за
разваляне на договора.
По делото няма доказателства ищецът да е уведомил писмено ответника
за разваляне на процесните договори преди датите на изтичането на срока по
същите - съответно 01.11.2021г. и 13.11.2022г. В случая тежестта за доказване
на тези обстоятелства е върху ищеца. Исковата молба и приложенията към
нея, които биха могли да имат правното значение на изявление за разваляне
на договорите, са връчени на ответника след изтичане на срока на договорите.
При тези данни се налага изводът, че процесните договори за мобилни
услуги не са предсрочно прекратени и съответно не е осъществен
фактическият състав, при който за потребителя е възникнало задължение да
заплати неустойки. Затова тези претенции следва да бъдат отхвърлени, като
неоснователни.
С оглед гореизложеното претенциите за вземания за неплатени
16
абонаментни такси и такси за потребление на мобилни услуги и за лизингови
вноски, като основателни следва да бъдат уважени, ведно със законната лихва
от датата на подаване на заявлението за издаване на заповед за изпълнение до
окончателното плащане, а претенциите за вземания за неустойки, свързани с
предсрочно прекратяване на договорите за мобилни услуги, следва да бъдат
отхвърлени изцяло като неоснователни.
Предвид изхода на делото, ответникът дължи на ищеца разноски в
заповедното и в исковото производство, съобразно уважената част от исковите
претенции.
Ответникът не е представил по делото доказателства за направени
разноски, поради което такива не му се присъждат за отхвърлената част от
исковете.
По изложените съображения, ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
РЕШИ:
По иска на "ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД /с предишно наименование
„Теленор България“/, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр.София, ж.к.„Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от
Д. К. К. и М. С., с пълномощник адв.В. П. Г. - САК, съдебен адрес: гр.София,
бул.“България“ №81, вх.В, ет.8, ап.22 против С. Б. Ш., с ЕГН **********, с
адрес: гр.София, ж.к.“******, съдебен адрес: гр.Т., ул.“******, с правно
основание чл.415 ал.1 от ГПК: ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на
ответника С. Б. Ш., с ЕГН **********, че към него съществува изискуемо
вземане на ищеца „Йеттел България“ ЕАД, ЕИК ********* за следните суми:
сумата от 181.09 лв., представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които са издадени
фактури **********/10.04.2021г. и **********/10.05.2021г. за периода от
10.03.2021г. до 09.05.2021г. и сумата от 45,05 лв. - незаплатени лизингови
вноски по Договор за лизинг от дата 13.11.2020г., сключен във връзка с
договорен абонамент за номер ******, по силата на който абонатът е взел
мобилно устройство LG K51S 64GB Dual Titan на изплащане, ведно със
законната лихва от датата на подаване на заявлението по чл.410 от ГПК -
16.02.2023г. до окончателното изплащане на вземането, за които е издадена
17
Заповед №1012 за изпълнение на парично задължение по чл.410 от ГПК от
08.06.2023г. по ч.гр.д. №2075/2023г. по описа на Районен съд-Пазарджик, като
ОТХВЪРЛЯ иска за вземане за неустойка за предсрочно прекратяване на
договорни абонаменти в общ размер на 562.61 лв., от които: 129.28 лв. -
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
01.11.2019г. за мобилен номер ******; 378.96 лв. - неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 13.11.2020г. за мобилен номер
****** и 54.37 лв. - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 13.11.2020г. за мобилен номер *******.
ОСЪЖДА С. Б. Ш., с ЕГН **********, с адрес: гр.София, ж.к.“******,
съдебен адрес: гр.Т., ул.“****** да заплати на "ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ" ЕАД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, ж.к.„Младост
4“, Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от Д. К. К. и М. С., съдебен
адрес: гр.София, ********** разноски в заповедното и в исковото
производство, съобразно уважената част от исковите претенции, в размер на
295,31 лева.
Решението подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Пазарджишкия
Окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
18