Решение по дело №292/2023 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 68
Дата: 29 септември 2023 г.
Съдия: Галя Трифонова Динкова
Дело: 20235540200292
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 68
гр. Чирпан, 29.09.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ IV, в публично заседание на
деветнадесети септември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Галя Тр. Динкова
при участието на секретаря Милена В. Ташева
като разгледа докладваното от Галя Тр. Динкова Административно
наказателно дело № 20235540200292 по описа за 2023 година

Административно наказателното производство е по чл. 59 и следващите
от ЗАНН и е образувано по жалба на Ч. С. И., ЕГН **********, с адрес **
срещу Наказателно постановление № 22-0375-000290 от 12.09.2022 година на
Началник група в ОДМВР Стара Загора, РУ Чирпан, с което на основание чл.
53 от ЗАНН и чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са й наложени административни
наказания глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС
за срок от 6 месеца за това, че на 08.07.2022 година в 16:05 часа в с.
Плодовитово, общ. Братя Даскалови на ул. „9-ти септември“ в посока север-
юг водачът И. управлява собствения си лек автомобил марка „**“ модел „**“
с рег. № **, като при извършената проверка е установено, че МПС е със
служебно прекратена регистрация на 30.12.2021 година. На основание чл. 143,
ал. 10 от ЗДвП служебно се прекратява регистрацията на ППС със служебно
отразяване в АИС КАТ регистрация, за който е получено уведомление от
Гаранционен фонд по чл. 574, ал. 11 от КЗ с № 60514 от 2021 година. По
случая е съставен АУАН серия „АД“ № 299588 и е образувана преписка №
375 ЗМ-209 от 2022 година по описа на РУ Чирпан, която е докладвана в РП
Стара Загора-ТО Чирпан. На 18.07.2022 година в РУ Чирпан е постъпило
Постановление за отказ да се образува наказателно производство № 7074 от
15.07.2022 година по описа на РП Стара Загора, ТО Чирпан с мнение за
налагане на административно наказание. Деянието не е маловажен случай по
чл. 28 от ЗАНН. При индивидуализиране на наказанието е съобразен чл. 27,
ал. 2 от ЗАНН. С така описаното нарушение от административно наказващия
орган е посочена като нарушена разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП
управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред.
В жалбата, подадена до РС Чирпан, вх. 3222 от 25.07.2023 година, в
1
преклузивния срок за обжалване на наказателното постановление, се твърди,
че на посочената дата 08.07.2022 година, когато е съставен АУАН серия АД
299588, автомобилът е бил с поставени регистрационни табели с номера и е
бил регистриран. Жалбоподателят твърди, че не е бил уведомяван за
служебно прекратената регистрация на автомобила, както и че не е ясно
наказателното постановление въз основа на АУАН ли е издадено или въз
основа на Постановлението за отказ да се образува наказателно производство
на органите на ПРБ. Твърди също, че не е запозната с издаденото
Постановление за отказ да се образува наказателно производство. Сочи, че
НП не съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при които е
извършено, липсват мотиви и преценка дали не се касае за маловажен случай
и АНО е допуснал съществено процесуално нарушение, като не е приложил
правилно чл. 3, ал. 2 от ЗАНН и не е приложил по-благоприятната разпоредба,
последвала за нарушителя до влизане в сила на НП. АНО не е уведомил
нарушителя писмено, че има право да отправи предложение за сключване на
споразумение за приключване на административно-наказателното
производство, сключено по реда на чл. 58г от ЗАНН. Твърди също, че
наказателното постановление не отговаря на изискванията за форма и
съдържание съгласно чл. 57 от ЗАНН, тъй като в случая липсва субективния
елемент – вина към извършване на административното нарушение. Не са
посочени от АНО отегчаващите и смекчаващите обстоятелства, взети
предвид при определяне вида и размера на наказанието, ако се установи, че
има извършено нарушение. Липсват мотиви относно това дали деянието
представлява маловажен случай по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК във връзка с
чл. 28 от ЗАНН.
Моли съда да отмени изцяло обжалваното наказателно постановление
№ 22-0375-000290 от 12.09.2022 година на Началник група в ОДМВР Стара
Загора, РУ Чирпан, като неправилно и незаконосъобразно, недоказано и
необосновано, издадено в нарушение на материалния закон и при съществено
нарушение на съдопроизводствените правила по ЗАНН.
Въззиваемата страна, редовно уведомена, не изпраща представител,
излага писмено становище, че издаденото наказателно постановление е
законосъобразно, правилно и обосновано, като не са налице посочените в
жалбата пороци на акта. Счита, че същото отговаря на императивните
изисквания на чл. 57 от ЗАНН, безспорно е установено нарушението,
нарушителя и неговата вина, съставено е в сроковете, визирани в ЗАНН и
същото се явява правилно и законосъобразно.
Приобщени по делото като писмени доказателства са административно
наказателната преписка, справка от ИЦ на Гаранционен фонд, уведомления
по чл. 574, ал. 10 от КЗ до собственика на л.а. с рег. № **, материалите по ДП
209 от 2023 година по описа на РУ Чирпан пр. пр. 7074 по описа на РП Стара
Загора. Разпитан в о.с.з. е и актосъставителят.
В о.с.з. не се явява жалбоподателя, депозира писмени бележки с
претенция за присъждане на разноски, не се явява и въззиваемата страна.
Явява се актосъставителя М. П. П. – младши полицейски инспектор при РУ
гр. Чирпан за разпит.
Жалбата е подадена в срока и по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е
процесуално допустима.
2
След преценка на събрания по делото доказателствен материал в
неговата съвкупност и поотделно, се установява следното:
С Постановление за започване на разследване от 08.07.2022 година е
образувано Бързо производство № 375 ЗМ -209 от същата дата за това, че на
08.07.2022 година в с. Плодовитово, обл. Стара Загора, лицето Ч. С. И., с
постоянен адрес: **, управлява собственото си МПС – ** **, с рама № **, с
поставени регистрационни табели **, което не е регистрирано по надлежния
ред – престъпление по чл. 345, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК. На 08.07.2022
година в с. Плодовитово водачът на МПС е спрян за проверка, при която е
установено, че водачът не притежава валидна застраховка „ГО“, извършена е
проверка в ОДЧ при РУ Чирпан и е установено, че не е налице валидна
застраховка „ГО“. Автомобилът е със служебно прекратена регистрация на
30.12.2021 година по чл. 143, ал. 10 от ЗДвП. На същата дата на водача на
МПС е съставен АУАН серия АД № 299588 за това, че управлява МПС, което
е със служебно прекратена регистрация поради липса на ЗЗ „Гражданска
отговорност“. АУАН е редовно връчен на жалбоподателя на датата на
съставянето му – 08.07.2022 година.
Съгласно разпоредбата на чл. 574, ал. 10 от Кодекса за застраховането
Информационният център към Гаранционен фонд уведомява собствениците
на моторни превозни средства, за които не е сключен договор за
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите или
сключеният застрахователен договор е бил прекратен и не е подновен, и им
дава срок 14 дни от датата на изпращане на уведомлението да представят
доказателства за наличие на сключен и действащ застрахователен договор за
тази застраховка. Съгласно ал. 6 на чл. 574 от Кодекса за застраховането
Информационният център към Гаранционен фонд предоставя на
Министерството на вътрешните работи данни за действащите и прекратените
застрахователни договори по задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите.
От Справка от базата данни на ИЦ към ГФ на база на подадени данни от
застрахователните компании за застраховка „ГО“ на автомобилистите е
видно, че сключената застрахователна полица BG 22/121002210214 от
02.08.2021 година за ЗЗ „ГО“ със срок на действие до 02.08.2022 година е
прекратена на 17.11.2021 година в 20:18 минути с причина за прекратяване
„невнесена вноска“. На 09.07.2022 година е сключена нова застрахователна
полица BG/22/122002020347 с начало 09.07.2022 година и край 09.07.2023
година, като същата също е прекратена на 24.10.2022 година поради
„невнесена вноска“. Приложени са два броя уведомления по чл. 574, ал. 10 от
КЗ до водача, с изх. №№ 010843 от 30.10.2022 година и 060514 от 27.11.2021
година до жалбоподателя, без данни за получаването им, видно от които е, че
от ГФ е предоставен 14-дневен срок на водача по повод на двете прекратени
застрахователни полици за сключване на нов договор за задължителна
застраховка „ГО“ на автомобилистите. Разпитан в о.с.з. актосъставителят
потвърждава, че спреният за проверка водач е бил със служебно прекратена
регистрация поради липса на сключена задължителна застраховка „ГО“. Не са
налице представени доказателства за уведомяване на водача за прекратената
регистрация.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна
3
следното:
Съгласно ТЪЛКУВАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 2 София,
05.04.2023 г. на ВКС и ВАС по т.д. № 3 от 2022 година съгласно чл. 143, ал.
10 от ЗДвП служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни
средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574,
ал. 11 от Кодекса за застраховането и се уведомява собственикът на пътното
превозно средство. Служебно прекратена регистрация на пътно превозно
средство се възстановява служебно при предоставени данни за сключена
застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по желание на
собственика след представяне на валидна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите.
Уведомяването на собственика за служебно прекратената регистрация
има значение както за възможността по желание да възстанови регистрацията
на моторното превозно средство, така и за узнаването на служебното
прекратяване на регистрацията. Уведомяването на собственика на моторно
превозно средство за служебно прекратената регистрация не е елемент от
фактическия състав на прекратяването на регистрацията, а е последващо, но
има пряко отношение към субективния елемент на административното
нарушение по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, защото законът е възложил на
административния орган задължението да уведоми собственика за
извършеното служебно прекратяване на регистрацията на моторно превозно
средство.
Прекратяването на регистрацията не настъпва по силата на закона при
непредставяне на доказателства за сключена застраховка „Гражданска
отговорност“, а се извършва след авТ.тизирано уведомление от Гаранционния
фонд по чл. 24 от Наредба № 54 от 30.12.2016 г. за регистрите на
Гаранционния фонд за обмена и защитата на информацията и за издаването и
отчитането на задължителните застраховки по чл. 461, т. 1 и 2 от Кодекса за
застраховането. Собственикът на моторно превозно средство обективно няма
как да знае кога точно е била прекратена служебно регистрацията на
моторното превозно средство. Знанието за точната дата на дерегистрацията е
от значение за субективната съставомерност на деянието. Обратното би
довело до отговорност въз основа на предположение за знание. Едва след
момента на узнаването на факта на прекратяването на регистрацията
собственикът е длъжен да съобрази поведението си с дерегистрацията на
моторното превозно средство и с породените от нея правни последици.
Действително собственикът на моторно превозно средство е длъжен да знае,
че за моторното превозно средство няма валидна застраховка „Гражданска
отговорност", което води и до служебно прекратяване на регистрацията на
моторното превозно средство, и незнанието на закона не е обстоятелство,
изключващо административно наказателната отговорност. Но в случая се
касае за незнание на факт от обективната действителност - за извършеното
служебно прекратяване на регистрацията на моторно превозно средство на
основание чл. 143, ал. 10 от ЗДвП, тоест на фактическо обстоятелство, което
принадлежи към състава на административното нарушение по чл. 175, ал. 3,
предл. първо от ЗДвП. Това незнание се явява резултат от неизпълнено
административно задължение по чл. 143, ал. 10 от ЗДвП за уведомяване на
собственика на моторно превозно средство за служебно прекратената
4
регистрация на автомобила, поради което липсва както умисъл, така и
небрежност - незнанието на фактическото обстоятелство не се дължи на
непредпазливост. Не е налице публично достъпен регистър, в който да се
извърши справка за служебно прекратената регистрация. Регистърът по чл. 4,
ал. 1, т. 12 и ал. 2 от Наредба № 54/2016 г., в който е отбелязано, че моторно
превозно средство е със служебно прекратена регистрация поради липса на
застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, е със защитена
информация. Неспазването на изрично записаното в закона задължение да се
уведоми собственикът на моторното превозно средство за служебното
прекратяване на регистрацията има правни последици. Ако собственикът не е
бил уведомен за служебното прекратяване на регистрацията, не би могъл да
съобщи този факт и на всяко лице, на което е предоставил управлението на
автомобила. Съгласно чл. 18б, ал. 2 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г., при
прекратяване на регистрацията по ал. 1, т. 1, 2, 3, 4 или 8, се уведомява
собственикът на превозното средство. Съществува законово задължение по
чл. 143, ал. 10, изр. 1 от ЗДвП за административния орган да уведоми
собственика за извършената служебна дерегистрация на моторното превозно
средство, но е възможно той да е уведомен за този факт при посещение на
място в отдел „Пътна полиция", при връчване на акт за установяване на
административно нарушение или по друг начин. В случаите, когато няма
доказателства, че прекратяването на регистрацията е било съобщено на
собственика на моторно превозно средство от отдел "Пътна полиция" или не
се докаже по друг начин узнаването за служебното прекратяване на
регистрацията, деянието по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП ще е несъставомерно. Под
уведомяване по поставения въпрос следва да се има предвид узнаване по
какъвто и да е друг начин, не само по реда на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП.
Узнаването подлежи на доказване с всички доказателства и доказателствени
средства. Необходимо е във всеки конкретен случай да бъдат изследвани и
доказани всички елементи от състава на административното нарушение,
включително вината, която в административно наказателния процес не се
предполага. По тези причини, не се наказва с предвиденото в чл. 175, ал. 3 от
Закона за движението по пътищата административно наказание водач, който
управлява моторно превозно средство, чиято регистрация е служебно
прекратена по реда на чл. 143, ал. 10 от Закона за движението по пътищата,
без за това да е уведомен собственикът на моторното превозно средство.
По делото не е установено жалбоподателят да е получил или обективно
да е имал възможност да получи информация, че регистрацията на
процесното МПС е прекратена. Съгласно чл. 143, ал. 10 от ЗДвП служебно се
прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено
уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за
застраховането, и се уведомява собственикът на пътното превозно средство.
Служебно прекратената регистрация на пътно превозно средство се
възстановява служебно при предоставени данни за сключена застраховка от
Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по желание на собственика
след представяне на валидна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите. Наличието на уведомяване е задължителна предпоставка за
преценка виновността на водача, респективно за наличие на административно
нарушение - това деяние (действие или бездействие), което нарушава
установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е
5
обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по
административен ред.
По гореизложените причини, обжалваното НП № 22-0375-00290 от
12.09.2022 година на Началник група в ОД на МВР гр. Стара Загора, РУ
Чирпан, упълномощен със Заповед № 8121з-1632 от 02.12.2021 година на
министъра на МВР, следва да бъде отменено само на това основание като
незаконосъобразно. За пълнота на мотивите на съдебния акт, следва да бъдат
разгледано и обстоятелството, че на една и съща дата е започнато както
административно наказателно производство, така и наказателно производство
с обект на засягане в двете производства на едни и същи обществени
отношения, а именно тези, свързани със зачитане на правилата при
правоуправление от водачите на МПС. Съгласно т. 3.1. от ТР № 3 от 2015
година на ОСНК на ВКС по т.д. № 3 от 2015 година деецът не следва да носи
едновременно наказателна и административно наказателна отговорност в
случаите, когато с извършеното от него деяние са нарушени едновременно
наказателна и административно наказателна норма с различни обекти на
защита.
Жалбоподателят претендира разноски, които с оглед изхода по делото,
следва да му бъдат присъдени в размер, съобразен с минималните размери на
адвокатските възнаграждения и с направеното възражение от въззиваемата
страна за прекомерност на същото. По делото е представен договор за правна
защита и съдействие с договорено и заплатено адвокатско възнаграждение в
размер на 600 лв. Съгласно чл. 18 от Наредба № 1 от 2004 година на ВАдС за
минималните размери на адвокатските възнаграждения следващото се
адвокатско възнаграждение е в размер на 400 лв. за такъв вид дела, с оглед на
фактическата и правна сложност на делото и извършените процесуални
действия от жалбоподателя, и в този размер следва да бъде присъдено.
Във връзка с горното, и на основание чл. 63, ал. 2 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 22-0375-000290
от 12.09.2022 година на Началник група в ОД на МВР гр. Стара Загора,
РУ Чирпан, упълномощен със Заповед № 8121з-1632 от 02.12.2021 година на
министъра на МВР, с което на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от Закона за
движение по пътищата на Ч. С. И., ЕГН **********, с. ** е наложена глоба в
размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО за извършено административно нарушение по чл.
140, ал. 1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН ОДМВР гр. Стара
Загора да заплати на жалбоподателя Ч. С. И., ЕГН **********, с адрес **,
представлявана от адвокат Т. П. Н. от АК гр. Хасково, сумата от 400 лв. за
заплатено адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд Стара Загора на
основанията, предвидени в НПК и по реда на глава дванадесета от АПК.
6
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
7