Решение по дело №2462/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 289
Дата: 18 март 2020 г. (в сила от 10 август 2020 г.)
Съдия: Александър Симеонов Станчев
Дело: 20194520202462
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  №289

гр.Русе, 18.03.2020г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

Русенският  Районен съд, единадесети наказателен състав, в публично заседание на четвърти февруари през две хиляди и двадесета година в състав:

Председател : Александър Станчев

 

при секретаря Юлия Острева и в присъствието на  прокурора ……………

като разгледа  докладваното от съдията АН Дело № 2462/2019г. по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното :

 

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

 

Подадена е жалба срещу наказателно постановление № 92/22.11.2019г., издадено от Зам.Директор на ТД“Дунавска“, с което на „ДМВ”ЕООД-гр.Русе, с ЕИК *********, за нарушение на чл.126а, ал.2 от ЗАДС е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 500 лв.

Жалбата е процесуално допустима и е подадена в установения от закона 7-дневен срок. В нея се посочва, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се моли съдът да го отмени.

Жалбоподателят е редовно призован, явява се упълномощен представител, който поддържа жалбата.

За ТД“Дунавска“ в качеството на представител се явява редовно упълномощения юриск.А.П., която поддържа НП.

Русенска Районна прокуратура редовно призовани - не изпращат представител.

Съдът, след като се запозна с писмените и гласни доказателства, установи следната фактическа обстановка:

От представените по делото писмени и гласни доказателства се установява, че на „ДМВ”ЕООД-гр.Русе, с ЕИК *********,  като лицензиран складодържател по смисъла на чл.4, т. 2 от ЗАДС с идентификационен номер (ИНЛС) ВGNСА00338000, със Заповед за възлагане на ревизия № ЗАМ-1625/32-338391/ВG009999-РК2-Р1/21.11.2018г., е било образувано ревизионно производство в качеството му на данъчнозадължено лице по чл.3, ал. 1, т. 1 от ЗАДС за установяване на задължения за акциз за периода 01.01.2013 г. до 21.11.2018г., със срок на извършване 3 месеца от датата на връчване на заповедта. Същата била връчена на 03.12.2018 г. на упълномощено лице. Със Заповед за възлагане на ревизия № ЗАМ-196/32-33776/ВG009999-РК2-ЗИ64/01.02.2019 г. било извършено изменение на обхвата на ревизията, като същият бил удължен до 31.01.2019 г. Със Заповед за удължаване срока на ревизия № ЗАМ-303/32-59344/ВG009999-РК2-ЗИ98/26.02.2019 г. бил продължен срокът за извършване на ревизията до 03.05.2019 г. Със Заповед за възлагане на ревизия № ЗАМ-455/32-75696/ВG009999-РК2-ЗИ131/13.03.2019г. било извършено изменение на обхвата на ревизията, като същият бил удължен до 06.03.2019г. Към момента на съставяне на Акт за установяване на административно нарушение № 51/27.06.2019г. ревизионното производство било спряно на основание чл. 34, ал.3 от ДОПК съгласно Заповед за спиране на производство № ЗАМ-702/32-125445/ВG009999-РК2-ЗС177/25.04.2019 г. за срок до приключване на образувани производства по обмен на информация с митническите администрации на други държави членки. В образуваното ревизионно производство подлежали на установяване задължения за акциз на „ДМВ“ ЕООД като лицензиран складодържател, притежаващ Лиценз № 492/22.12.2011 г., издаден от директора на Агенция Митници, за управление на данъчен склад с идентификационен номер ВGNСА00338001 и Лиценз №605/28.04.2016 г., издаден от директора на Агенция „Митници“ за управление на данъчен склад с идентификационен номер ВGNСА00338002. Съгласно чл.102 от ЗАДС контролът върху акцизните стоки, включително върху тези под режим отложено плащане на акциз, се осъществява от митническите органи. Контролът включва проверки и ревизии на данъчнозадължените лица, както и проверки на всички други лица, държащи или извършващи дейности с акцизни стоки. В тази връзка, за целите на ревизионното производство с Искане за представяне на документи и писмени обяснения от данъчнозадължено лице № ВG009999-РК2-ИДП166/23.04.2019 г., на основание чл. 37, ал. 2 и ал.3 и чл. 56, ал.1 от ДОПК, от данъчнозадълженото лице „ДМВ“ ЕООД били изискани документи (заверени копия) и писмени обяснения, като бил определен 14-дневен срок за представянето им. Искането било връчено на 24.04.2019г. по реда на чл. 29, ал. 4 от ДОПК с електронно съобщение при използване на квалифициран електронен подпис на органа по приходите на електронен адрес за получаване на съобщения, съгласно чл. 28, ал. 2 от ДОПК. Електронният адрес бил посочен в предоставената в хода на ревизията от управителя на дружеството декларация по чл. 115 от ДОПК за определяне на лица за контакти и оказване на съдействие на митническите органи при извършване на ревизията. В горепосоченото искане били изискани финансови отчети, счетоводни извлечения (главна книга и оборотни ведомости, аналитични и хронологични регистри на сметки, по които се отчитат доставките, продажбите и производството на акцизни стоки в обектите на дружеството), документи (договори, фактури, анализни свидетелства и др. придружаващи документи), касаещи доставки на енергийни продукти, получени от дружеството и на изведени енергийни продукти от данъчен склад на дружеството, освободени от заплащане на акциз, годишни отчети за отпадъци за 2017 г. и 2018 г. и други документи, както и писмени обяснения. Изисканите документи имали отношение и били от съществено значение за обективната преценка на подлежащите на установяване факти и обстоятелства по предмета и обхвата на извършваната ревизия - установяване на задължения за акциз. Видно от датата на връчване на искането - 24.04.2019 г., определеният 14 -дневен срок за представяне на изисканите документи и обяснения изтичал на 08.05.2019г. В указания в искането срок, както и до момента на съставяне на АУАН № 51/27.06.2019 г. дружеството не представило всички изискани документи и обяснения в ТД „Дунавска“. До изтичане на определения срок нямало постъпила молба от дружеството за продължаване на същия на основание чл. 25 от ДОПК. С писмо рег. № 32-170019/11.06.2019 г. била изпратена покана с рег. № 32-170019/11.06.2019 г., с която управителят на „ДМВ“ ЕООД, ЕИК ********* бил поканен да се яви на 26.06.2019 г. в ТД Дунавска, отдел „Акцизна дейност“ за съставяне на Акт за установяване на административно нарушение, съгласно изискването на чл. 40, ал. 1 вр. ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Поканата била изпратена с писмо с обратна разписка чрез лицензиран пощенски оператор. Видно от известието за доставяне, същата била връчена на 13.06.2019 г. На посочената дата не се явил представител на дружеството, поради което св.С.С.К. съставила АУАН № 51/27.06.2019г. в отсъствието на нарушителя или негов представител, на основание чл. 40, ал 2 от ЗАНН

В законоустановеният срок по чл.44 от ЗАНН от „ДМВ“ ЕООД са постъпили възражения срещу съставения акт, които са обсъдени от административнонаказващия орган и приети за неоснователни в издаденото и обжалвано в настоящото производство НП №92/22.11.2019год. на Заместник - директора на ТД Дунавска, с което на основание чл.126а, ал.2 от ЗАДС и чл. 53 и 83 от ЗАНН и след съобразяване на изискванията на чл.27 от ЗАНН на „ДМВ“ ЕООД гр.София е наложено от Заместник - директора на ТД Дунавска административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 500 лв., което също било обжалвано и по този начин било образувано настоящото въззивно адм. производство.

По настоящото съдебно производство е разпитан актос. С.К., която пресъздава отразеното в АУАН и подробно обяснява в какво точно действие/бездействие се изразява извършване на нарушението от жалбоподателя.

При така очертаната фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

 Жалбата е неоснователна.

Съдът констатира, че АУАН е съставен съгласно изискванията на ЗАНН, предявен е на нарушителя, фактическите констатации отразени в него не се опровергават в хода на съдебното производство и издаденото наказателно постановление е законосъобразно и правилно.

При издаване на Акта за установяване на административно нарушение, а впоследствие и на Наказателното постановление е спазена процедурата, предвидена в ЗАДС и ЗАНН, поради което същите се явяват правилни и законосъобразни. При издаването му е спазен предвидения 3-месечен срок по чл.34 от ЗАНН. В предвиденият от чл.34, ал.3 от ЗАНН 6-месечен срок е издадено обжалваното наказателно постановление при наличие на материална компетентност на Заместник - директора на Териториална дирекция Русе да издава НП, видно от приложената и приета като доказателство по делото заповед № ЗАМ-43/32-8734/07.01.2019год., с която Директорът на Агенция „Митници“ е определил директорите и заместник - директорите на Териториалните дирекции като длъжностни лица, които да издават наказателни постановления по ЗАДС, въз основа на актове от митническите органи за установени от тях нарушения по този закон.

Неоснователни са оплакванията в жалбата за незаконосъобразност на НП. Съгласно разпоредбата на чл.126а, ал.2 от ЗАДС - „Със същото наказание /като по ал.1 - имуществена санкция за ЮЛ е ЕТ от 500 до 2000лв./ се наказва и лице, което не окаже съдействие или възпрепятства митническите органи при упражняването на правомощията им, както и лице, което е длъжно по този закон да предостави на тези органи стоки, документи и сведения, но откаже това.“. В случая, от събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се установява, че във връзка с възложена със Заповед за възлагане на ревизия №ЗАМ-1625/32-338391/ВG009999-РК2-Р1/21.11.2018год. и образувано ревизионно производство спрямо „ДМВ“ ЕООД, като данъчно задължено лице по чл.З, ал.1, т.1 от ЗАДС за установяване на задължения за акциз за периода от 01.01.2013год. до 21.112018год., а впоследствие удължен обхвата на ревизията със съответните заповеди до 06.03.2019год., като срокът за извършване на ревизията е бил 3 месеца от връчване на заповедта, впоследствие също удължаван - с краен срок 03.05.2019год. Със Заповед за спиране на производството № ЗАМ-702/32-125445/ВG009999-РК2-ЗС177/25.04.2019 г. до приключване на образувани производства по обмен на информация с митническите администрации на други държави членки ревизионното производство е спряно. В образуваното ревизионно производство подлежали на установяване задължения за акциз на „ДМВ“ ЕООД като лицензиран складодържател, притежаващ Лиценз №492/22.12.2011 г., издаден от директора на Агенция Митници, за управление на данъчен склад с идентификационен номер ВGNСА00338001 и Лиценз № 605/28.04.2016 г., издаден от директора на Агенция „Митници“ за управление на данъчен склад с идентификационен номер ВGNСА00338002. В тази връзка за целите на ревизионното производство с Искане за представяне на документи и писмени обяснения от данъчнозадължено лице № ВС009999-РК2-ИДП166/23.04.2019 г., на основание чл. 37, ал. 2 и ал. З и чл. 56, ал.1 от ДОПК, от данъчнозадълженото лице „ДМВ“ ЕООД били изискани документи (заверени копия) и писмени обяснения, като бил определен 14-дневен срок за представянето им. Искането било връчено на 24.04.2019 г. по реда на чл. 29, ал. 4 от ДОПК с електронно съобщение при използване на квалифициран електронен подпис на органа по приходите на електронен адрес за получаване на съобщения, съгласно чл. 28, ал. 2 от ДОПК. Електронният адрес бил посочен в предоставената в хода на ревизията от управителя на дружеството декларация по чл. 115 от ДОПК за определяне на лица за контакти и оказване на съдействие на митническите органи при извършване на ревизията. В горепосоченото искане били изискани финансови отчети, счетоводни извлечения (главна книга и оборотни ведомости, аналитични и хронологични регистри на сметки, по които се отчитат доставките, продажбите и производството на акцизни стоки в обектите на дружеството), документи (договори, фактури, анализни свидетелства и др. придружаващи документи), касаещи доставки на енергийни продукти, получени от дружеството и на изведени енергийни продукти от данъчен склад на дружеството, освободени от заплащане на акциз, годишни отчети за отпадъци за 2017 г. и 2018 г. и други документи, както и писмени обяснения. Изисканите документи имали отношение и били от съществено значение за обективната преценка на подлежащите на установяване факти и обстоятелства по предмета и обхвата на извършваната ревизия - установяване на задължения за акциз. Искането е връчено на 24.04.2019 г., определеният 14 -дневен срок за представяне на изисканите документи и обяснения изтичал на 08.05.2019г. В указания в искането срок, дружеството не представило в цялост всички изискани документи и обяснения в ТД Дунавска. До изтичане на определения срок нямало постъпила молба от дружеството за продължаване на същия на основание чл. 25 от ДОПК.

Съгласно чл. 102 от ЗАДС контролът върху акцизните стоки, включително върху тези под режим отложено плащане на акциз, се осъществява от митническите органи. Контролът включва проверки и ревизии на данъчнозадължените лица, както и проверки на всички други лица, държащи или извършващи дейности с акцизни стоки. На основание чл. 104, ал. 1 от ЗАДС за производства по установяване, обезпечаване и събиране на задължения за акциз се прилага Данъчно-осигурителният процесуален кодекс (ДОПК), като митническите органи имат правомощия на органи по приходите. Съгласно чл.12, ал.1 т.6 от ДОПК органът по приходите има правомощия да проверява счетоводни, търговски и други книжа, документи и носители на информация с оглед установяване на задължения и отговорности за данъци и задължителни осигурителни вноски, както и нарушения на данъчното и осигурителното законодателство, а съгласно чл.12, ал.1, т.7 от ДОПК да изисква и събира оригинални документи, данни, сведения, книжа, вещи, извлечения по сметки, справки и други носители на информация с цел установяването на задължения и отговорности за данъци и задължителни осигурителни вноски, както и нарушения на данъчното и осигурителното законодателство, както и да изисква заверени копия на писмени документи и заверени разпечатки на данни от технически носители. Съгласно чл.12, ал.1, т.11 и т.14 от ДОПК са предвидени правомощията на органа по приходите да изисква от всички лица писмени обяснения, данни, сведения, документи, материали, справки и други носители на информация, които са му необходими за осъществяване на контролна дейност. От своя страна лицата са задължени да оказват съдействие и да предоставят информация на органа по приходите при условията и по реда на ДОПК. Съгласно чл. 37 от ДОПК доказателствата в административното производство се събират служебно от органа по приходите или по инициатива на субекта. Всички събрани доказателства подлежат на обективна преценка и анализ. Органът по приходите има право да изиска писмено от лицето представяне на доказателства в определен срок. Лицето е длъжно да представи всички данни, сведения, документи, книжа, носители на информация и други доказателства, отнасящи се до неговите права и задължения, до фактите и обстоятелствата, подлежащи на установяване в съответното производство, и да посочи всички лица, държавни или общински органи, при които се намират такива. Съгласно чл. 56, ал.1 от ДОПК във връзка с чл.12, ал.1, т. 14 от ДОПК, по искане на органа по приходите ревизираното лице, както и лицата, които го представляват, са длъжни да дадат писмени обяснения относно фактите и обстоятелствата от значение за съответното производство.

Предвид всичко горното е видно, че за „ДМВ“ ЕООД е налице задължение за предоставяне на писмени обяснения, както и на изисканите по реда на ДОПК данни, сведения и документи. Във връзка с депозираните от „ДМВ“ ЕООД в ТД „Дунавска“ писмени възражения срещу съставения му АУАН № 51/27.06.2019год. за изясняване на случая е извършена допълнителна проверка, като със служебна бележка рег. № 32 - 320971/07.11.2019 г. било изискано становище от св.С.С.К., видно от което подробно и аргументирано е описано изисканите и непредставените от „ДМВ“ ЕООД с Искане за представяне на всички документи и писмени обяснения от данъчнозадължено лице № ВG009999-РК2-ИДП166/23.04.2019г. в ТД „Дунавска“, в указания в искането срок, както и до момента на съставяне на АУАН № 51/ 27.06.2019г. В тази насока са и свидетелските показания на св.С.К. в с.з.

В тази връзка, съдът приема за недоказани и неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че не е осъществил нарушението, за което е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Макар и от страна на същия да липсва материализиран изричен отказ за оказване на съдействие при осъществяване на контролните функции в хода на проверката от страна на митническите органи, с бездействието си жалбоподателя на практика е формирал такъв. Нарушението по чл.126а, ал.2 от ЗАДС е формално, на просто извършване, и съгласно цитираната материалноправна норма отговорност носи лице, което не окаже съдействие или възпрепятства митническите органи при упражняване на правомощията им, както и лице, което е длъжно по закон за представи стоки, документи и сведения, но откаже това. В тази норма законодателят е визирал осъществяване на това нарушение от задължено лице чрез три самостоятелни форми на изпълнителни деяния, а именно : чрез неоказване на съдействие на митническите органи при упражняване на правомощията им, чрез възпрепятстване на митническите органи при упражняване на правомощията им и чрез отказ на лице да представи стоки, документи и сведения на тези органи, след като е длъжно да ги представи. В случая от съвкупния писмен и гласен доказателствен материал е безспорно установено, че жалбоподателят е осъществил административното нарушение като не е оказал съдействие на митническите органи при осъществяване на служебните им правомощия и не е представил изисканите от него с Искане за представяне на документи и писмени обяснения от данъчнозадължено лице № ВО009999-РК2-ИДП166/23.04.2019 г., документи и писмени обяснения в ТД Дунавска в определения от митническите органи 14 - дневен срок от връчването на искането - до 08.05.2019год. /датата на нарушението/ включително, с което е изпълнил състава на чл.126а, ал.2 от ЗАДС. Актът и НП отговарят на формалните изисквания на разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Както в АУАН, така и в обжалваното НП са посочени дата и място на установяване на нарушението, както и е описана подробно фактическата обстановка по случая и приложените към него писмени доказателства.

Административното наказание е съобразено с разпоредбата на чл.126а, ал.2 вр. с ал.1 от ЗАДС -имуществената санкция е определена в размер на 500лв, т.е наказанието е определено от наказващия орган на минимума от предвиденото в законовата разпоредба, с оглед тежестта на нарушението и другите обстоятелства, имащи значение за налагането му, както и с цел изпълнение на индивидуалната и генерална превенция.

Предвид гореизложените съображения, според съда, при реализиране на административнонаказателната отговорност, административнонаказващият орган е действал при спазване на ЗАДС и ЗАНН, правилно е преценил събраните доказателства и след като е извършил необходимото разследване, законосъобразно е преценил, че посоченото в НП нарушение е осъществено от жалбоподателя, поради което и като законосъобразно следва да се потвърди.

 

Мотивиран от гореизложеното, Съдът

  

Р Е Ш И :

  

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 92/22.11.2019г., издадено от Зам.Директор на ТД“Дунавска“, с което на „ДМВ”ЕООД-гр.Русе, с ЕИК *********, с което за нарушение на чл.126а, ал.2 от ЗАДС е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 500 лв.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-тр.Русе, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                

Районен съдия: