Решение по дело №695/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1511
Дата: 23 август 2023 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20237180700695
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

1511

гр. Пловдив, 23, 08, 2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на 12, 07, 2023 година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

 при секретаря Станка Журналова, като разгледа административно дело № 695 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Жалбоподателят – ЕТ „Б.Ш.“, представляван от Б.Й.Ш., със седалище и адрес на управление в гр. Р.,  ул. „И.“ № *, чрез  адв. И.Р. оспорва Уведомително писмо с изх. № 01-6500/463/ 07,02,23г. за  неодобрение за участие по направление „Контрол на почвената ерозия“  от мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. на г-жа В.К.– Заместник-изпълнителен директор на ДФЗ.

В жалбата , както и в писмената защита на адв. Р. / л. 123/ се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, като издаден при липса на компетентност, неспазване на установената форма , липса на мотиви и несъответствие с целта на закона . Претендират се  и съдебни разноски.

Ответникът – заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, чрез процесуалния си представител юриск. М., в становище на л. 118, счита подадената жалба за неоснователна,  претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адв. хонорар.

Съдът, като разгледа приложените доказателства по делото,  намира жалбата за подадена в законоустановения срок  / УП получено на 20,02,23г и жалбата подадена на 01,03,23г./ и от лице с правен интерес , поради което е процесуално допустима.

Въз основа на приложените по делото доказателства и изразените по делото становища съдът приема за установено от фактическа страна на следното:

ЕТ „Б.Ш.“, представляван от Б.Й.Ш., със седалище и адрес на управление: гр. Р., обл. П., ул. „Х. Б.“ №**  е оспорил Уведомително писмо за неодобрение за участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за  развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. с изх. №01-6500/463 от 07.02.2023 г. на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

В АП е приложено Заявление за подпомагане ЕТ/ЮЛ, УРН 180416 и УИН 16/220622/36440, ведно с таблица на използваните парцели от 11.05.2022 г. (л.59), както и  таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 10 „Агроекология и климат“, ПРСР 2014-2020 г. (л.47)

В заявлението си  за подпомагане жалбоподателят в таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 10 „Агроекология и климат“, ПРСР 2014-2020 г., по направление „Контрол на почвената ерозия за кампания 2022 е декларирал площи в размер на 10,24 ха с код АК7.

Видно от отразеното в  таблица №1 жалбоподателят е  декларирал по мярка 10 „Агроекология и климат“  5 броя парцела, с площ 10,24 ха, от които 2 броя парцела с площ 7,06 ха, култура код 221010, вид култура ябълки, 2 броя парцела с площ 2,88 ха, култура код 222010, вид култура сливи, 1 брой парцел с площ 0,30 ха, култура код 211000, вид култура - лозя винени.

Към момента на изготвянето на процесното УП , вкл. и към момента следва да се приеме , че  агротехническото състояние и фитосанитарен статус на трайните насаждения на жалбоподателя е добро, като има известен процент пропадания на единични дървета, около 3-4%. От огледа на вещото лице е установено , че ябълковите  и сливовите дървета са с добре развита корона, лозята са поставени на подпорна конструкция, изградена от дървени колове и три реда тел, а към месец май 2023 г. плодовете ябълки и сливи са във фаза на растеж и развитие, в процес на наедряване на плодовете , а при лозята - оформена чепка и наедряване на зърното.

За безспорно следва да се приеме , че трайните насаждения ябълките са били засадени със сортове  - „Грени смит“, „Стар Кримсон“ и  „Ред делишъс“ ,   сливите са били от сортове  „Стенлей“ и  „Бляк стар“, а  лозята - „Каберне совиньон“, „Мавруд“ - червени винени сортове и  „Шардоне“, „Мускат Отонел“  от  бели винени сортове.

Административният орган е посочил като мотиви за отказа по  всеки един от цитираните в писмото парцели, че  „Заявеният парцел не отговаря на изискванията на чл.26, т.13 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат” от ПРСР за периода 2014- 2020г. “

Административния орган е представил АП , като спор по пълнотата й няма.

В съдебната фаза  по искане на  адв. Р. е допусната СТЕ със задача да изготви оценка на трайните насаждения по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, от която да е видно, дали процесиите трайни насаждения са в период на плододаване към днешна дата, и дали са били в период на плододаване през стопанската 2021-2022 г., като се извърши оглед на място.

Представено по делото е  заключение / л. 94/ на в.л. М. В. , което е прието по делото , неоспорено  от страните и от което  въз основа на наличните данни, проучвания, оглед на място месец май 2023 г., във връзка с изискванията на Наредба №7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съгласно разпоредбите на чл.36, ал.1, т.2, буква „а“ и изискванията на чл.46, т.2, буква „д“  са конкретизирани  трайните насаждения, по номер на парцела от ИСАК, култура код, вид култура, площ (ха), т.е. 2 броя парцела с площ 7,06 ха, култура код 221010, вид култура ябълки, 2 броя парцела с площ 2,88 ха, култура код 222010, вид култура сливи, 1 брой парцел с площ 0,30 ха, култура код 211000, вид култура - лозя винени.

Вещото лице е определило стойността на трайните насаждения - ябълки, сливи, лозя винени, за стопанска 2021/2022 г. -  календарна 2022 г., както следва :

1.   Стойност на номер БЗС / парцел от ИСАК 62075-1532-1-1, с площ 3,48 ха75 900 лева (седемдесет и пет хиляди и деветстотин лева)

2.   Стойност на номер БЗС / парцел от ИСАК 62075-1532-1-2, с площ 3,58 ха78 000 лева (седемдесет и осем хиляди лева)

3.   Стойност на номер БЗС / парцел от ИСАК 62075-1532-1-3, с площ 1,39 ха 27 100 лева (двадесет и седем хиляди и сто лева)

4.   Стойност на номер БЗС / парцел от ИСАК 62075-1532-1-4, с площ 1,49 ха 29 100 лева (двадесет и девет хиляди и сто лева)

5.   Стойност на номер БЗС / парцел от ИСАК 62075-1532-1-5, с площ 0,30 ха 7 700 лева (седем хиляди и седемстотин лева)

Отделно от горната оценка е дадена такава и за стопанската 2022/2023 г. -  календарна 2023 година.

В заключение вещото лице  посочва,  че процесиите трайни насаждения – ябълки , сливи и лозя са в период на пълно плододаване към 2023г. , като са били в пълно  плододаване  и през стопанската 2021-2022 г., т.е. към момента на изготвянето на процесното УП.

Предвид горното съдът от правна страна излага следното:

В случая спорът по  същество е дали законосъобразно е отказано на жалбоподателя с процесното Уведомително писмо участие по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г.

Жалбоподателят твърди  липса на компетентност ,  неспазване на формата на акта , неправилно приложение на материалния закон, съществени процесуални нарушения и несъответствие с целта на закона.

Съдът счита, че административният орган не е спазил императивното изискване на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за мотивиране на административния акт. В процесното  уведомително писмо / УП/ , на л. 17,  табл. 1 ,  като основен мотив за отказ   административният орган е посочил за всеки един от цитираните  парцели, че  „Заявеният парцел не отговаря на изискванията на чл.26, т.13 от Наредба №7 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат” от ПРСР за периода 2014-2020г. “

Законодателят в чл. 26 на процесната наредба е посочил , че не се одобряват за участие в мярка 10 - "Агроекология и климат", в точка 13. (нова – ДВ, бр. 21 от 2021 г., в сила от 12.03.2021 г., доп., бр. 31 от 2022 г., в сила от 19.04.2022 г.) парцели, заявени за подпомагане по дейността по чл. 36, ал. 1, т. 2, буква "а", за които не е предоставена оценка по реда на Наредбата за базисните цени на трайните насаждения, удостоверяваща, че трайните насаждения са в периода на плододаване.

Няма спор , че по силата на чл.170, ал.1 от АПК доказателствената тежест за установяване на обстоятелството, че претендираната мярка от жалбоподателя е основателна, респ. неоснователна е за административния орган, който следва да установи фактическите и правни основания за издаване на административния акт. Предвид посочената процесуална норма, не може да се приеме, че в хода на съдебното оспорване, с допустими доказателствени средства може да се санира пропускът на административния орган да изложи фактическите основания за издаване на оспорения акт.

Нещо повече по делото няма доказателства адм. орган да е уведомил жалбоподателя , че липсва оценка на тр. насаждения , респ. че липсват доказателства относно плододаването.  Адм. орган е следвало на основание чл.30,  ал.2 от  АПК,  да уведоми жалбоподателя да отстрани недостатъците  и да представи допълнителни доказателства , като му се  укаже, че при неотстраняването им ще  следва прекратяване на производството.

Предвид горното, съдът в настоящото съдебно производство намира, че процесното  Уведомително писмо с изх. № 01-6500/463/ 07,02,23г. за  неодобрение за участие по направление „Контрол на почвената ерозия“  от мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г.  е издадено при липсата на мотиви, с което съществено е нарушено изискването за форма на административния акт по чл.59, ал.2, т.4 от АПК и  съществено са нарушени административнопроизводствените правила визирани в чл.30,  ал.2 от  АПК, които представляват самостоятелни основания за отмяна на оспорения акт.

Всичко това налага отмяна на оспорвания акт  ведно с присъждане на сторените разноски в размер общо на 1410 /хиляда четиристотин и десет/лева, съобразно представения списък на разноските и доказателства  /л. 121/ за направени такива. Съдът намира за неоснователно направеното от юриск. М. възражение за прекомерност на адв. Хонорар, тъй като е налице договорен и изплатен хонорар  в рамките на размера по  наредба № 1 от 2004г. , както и доказателства за заплатена ДТ и хонорар на вещото лице.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на ЕТ „Б.Ш.“, представляван от Б.Й.Ш., със седалище и адрес на управление в гр. Р.,  ул. „И.“ № * Уведомително писмо с изх. № 01-6500/463/ 07,02,23г. за  неодобрение за участие по направление „Контрол на почвената ерозия“  от мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. на г-жа В.К.– Заместник-изпълнителен директор на ДФЗ.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” гр.София да заплати на ЕТ „Б.Ш.“, представляван от Б.Й.Ш., със седалище и адрес на управление в гр. Р.,  ул. „И.“ № * сумата от 1410 /хиляда четиристотин и десет  / лева за съдебни разноски.

ИЗПРАЩА  АП на админ. орган за постановяване на нов ИАА , съобразно мотивите на настоящото решение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: