Определение по дело №197/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 октомври 2022 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20227220700197
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2022 г.

Съдържание на акта

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е   

 

Гр. Сливен, 20.10.2022 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на шести октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

 

при участието на прокурора ………………………

и при секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 197 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2022 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба от С.Н. *** срещу отказ за допускане на заявление за държавна помощ de minimis за овце – майки и кози – майки, овце – майки и кози – майки под селекционен контрол и крави и биволици, потвърден с писмо изх. № 02-200-6500/3258 от 22.03.2022 г. на ДФ „Земеделие“.

В жалбата се твърди, че на 25.02.2022 г. е подадено заявление за държавна помощ De Minimis за овце – майки и кози – майки, овце – майки и кози – майки под селекционен контрол и крави и биволици, но експертът е приел, че е недопустимо и отбелязал, че бенефициентът фигурира в списъка на допустимите кандидати с 0 бр. животни. Било му разяснено, че така се отразява в програмата, тъй като му е отказано по заявление с УИН 20/200521/37399 по схема за обвързано подпомагане за овце – майки и/или кози – майки под селекционен контрол (ДПЖК) за кампания 2021 г. Твърди, че притежава животните, има и регистрация по Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. Обжалвал отказа за допускане на заявлението пред Директора на ДФ „Земеделие“, но с писмо изх. № 02-200-6500/3258/22.03.2022 г. бил потвърден. Моли съда да отмени обжалвания административен акт. В допълнителна молба по делото заявява, че обжалва действието на административния орган по приемането за недопустимо на заявлението за подпомагане от 25.02.2022 г. В последваща молба уточнява, че обжалва действието на ОД на ДФ „Земеделие“ – Сливен, с което заявление за държавна помощ, регистрирано на 25.02.2022 г. е прието за недопустимо. В още една такава молба се уточнява, че предмет на оспорване е приемането за недопустимо на същото заявление от ОД на ДФ „Земеделие“ – Сливен.

От доказателствата по делото се установява следното:

На 25.02.2022 г. жалбоподателят С.Н.Н. подал в ДФ „Земеделие“ Заявление за държавна помощ De Minimis за овце – майки и кози – майки, овце – майки и кози – майки под селекционен контрол и крави и биволици. Видно от заявлението, в същото е вписано като забележка: Бенефициентът фигурира в списъка на допустимите кандидати с 0 бр. животни, както и е отбелязано, че не съществува съответствие с критериите за допустимост. Отказът за допускане на заявлението Н. обжалвал пред ДФ „Земеделие“ с молба да бъде отменен (жалба вх. № 02-200-6500/3258/21.03.2022 г.). В отговор на тази жалба с писмо изх. № 02-200-6500/3258#2/22.03.2022 г. заместник – изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ уведомил нейния подател, че на подпомагане подлежат земеделски стопани с валидно подадено заявление по реда на Наредба № 5/27.02.2009 г. за кампания 2021 г., отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане и/или по ПНДЖ 3 за кампания 2021. По отношение на депозираното от Н. заявление било установено, че не е реализирал продукция по схемите за обвързано подпомагане на животни за кампания 2021 г., с оглед което не отговаря на едно от кумулативните изисквания за допустимост.

По преписката са приложени заявление вх. № 02-200-6500/15036/06.12.2021 г. от С.Н., адресирано до изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ и отговор на същото с изх. № 02-200-6500/15036#2, от чието съдържание се установява, че земеделският стопанин е пропуснал нормативно установения срок за подаване на документи, доказващи производство и реализация по обвързано подпомагане за селскостопански животни за кампания 2021 г. С писмото Н. е уведомен, че представените от него документи не кореспондират с изискванията на чл. 13 ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. (за наличие на форсмажорни обстоятелства) и ДФЗ – РА няма основание да удължава или намалява нормативно утвърдените срокове за прием на документи и извършване на дейности, за спазването на които ЗП е поел ангажимент и заявил желание за подпомагане.

По преписката е приложено и общо заявление за подпомагане от 17.05.2021 г. с УИН 20/200521/37399, като в заявените схеми и мерки за подпомагане е посочена и Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК).

Според Справка за наличните животни към 25.02.2022 г., изготвена от БАБХ, в животновъдния обект в с. К., регистриран на С.Н.Н. се отглеждат 105 бр. овце и 32 бр. коне.

Предмет на оспорване пред настоящата инстанция (както е очертан от оспорващата страна) е законосъобразността на „действието“ на ОД на ДФ „Земеделие“ – Сливен, с което заявление за държавна помощ, регистрирано на 25.02.2022 г. е прието за недопустимо.      

При горните данни настоящата съдебна инстанция намира, че оспорването е недопустимо поради липса на предмет и следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати, като съображенията на съда са следните:

Оспореното „действие“ не съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 и ал. 4 от АПК. Съгласно първата от тези разпоредби, индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. Индивидуални административни актове по смисъла на чл. 21 ал. 4 от АПК са и бездействието по изпълнение на задължение, произтичащо пряко от нормативен акт и неизвършването на фактически действия, които органът е длъжен да извърши по силата на закона. При преценка на доказателствата настоящата съдебна инстанция не установява наличие на изразено с действие волеизявление на административен орган, нито бездействие или неизвършване на фактически действия, с които да се създават права или задължения, или непосредствено да се засягат права, свободи или законни интереси на жалбоподателя. В относимите материалноправни разпоредби липсва задължение за административния орган Директор на ОД на ДФ „Земеделие“ за приеме заявление за подпомагане, което да се обективира в административен акт с някаква външна форма. Въвеждането на информация в ИСАК и генерираната от системата информация, в т.ч. забележки по заявените данни не могат да се приемат еднозначно като индивидуален административен акт по смисъла на горните процесуални норми. В случая е налице регистрирана констатация от служител на ОД на ДФ „Земеделие“ при подаване на заявление за отпускане на държавна помощ, която не носи белезите на административен акт. Касае се за софтуерно управлявана информационна система, създадена по реда на чл. 30 от ЗПЗП, съдържаща електронна база данни като инструмент за събиране и организиране на информация по зададени критерии. В тази компютъризирана система се съдържа съвкупност от информация, в която при въвеждане на определен набор от данни се генерира съответен резултат, към който длъжностното лице от ОД на ДФ „Земеделие“, натоварено с определени служебни функции няма никакво субективно отношение, респ. качеството на административен орган по смисъла на относимите процесуални правила. Още по – малко такова отношение има настоящия ответник. Атакуваното „действие“ не съставлява административен акт, какъвто би бил евентуално постановен отказ за финансово подпомагане по подаденото заявление с УИН 20/200521/37399, какъвто оспореното „действие“ не е.

Ето защо, настоящата съдебна инстанция приема, че оспореното от С.Н. „действие“, с което регистрирано на 25.02.2022 г. заявление за държавна помощ е прието за недопустимо не съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, поради което и процесната жалба се явява без годен за оспорване акт – абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата.

При горните съображения жалбата се явява процесуално недопустима като подадена срещу „действие“, което няма белезите на административен такъв, което е и пречка за разглеждането й по същество с произнасяне по нейната основателност. Тези обстоятелства налагат оставянето на жалбата без разглеждане и прекратяване на производството по делото, с отмяна на протоколно определение, постановено в открито съдебно заседание, проведено на 06.10.2022 г., с което е даден ход по съществото на делото.

 

         Водим от изложените мотиви и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, Административен съд Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ свое протоколно определение от 06.10.2022 г., постановено в открито съдебно заседание, с което е даден ход по същество.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Н. *** срещу действие на ОД на ДФ „Земеделие“ – Сливен, с което заявлението за държавна помощ, регистрирано на 25.02.2022 г. е прието за недопустимо.

 

ПРЕКРАТЯВА като недопустимо образуваното съдебно производство по административно дело № 197/2022 година по описа на Административен съд Сливен.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния Административен съд на РБългария в 7 – дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                         Административен съдия: