Решение по дело №10250/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 ноември 2021 г.
Съдия: Диана Николова Костова
Дело: 20217060710250
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

262

гр. Велико Търново, 5.11.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, касационен състав в публично заседание на двадесет и втори октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                            

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ДИАНА КОСТОВА

                                                           ЧЛЕНОВЕ:              ЕВТИМ БАНЕВ

                                                                                              ИВЕЛИН ЯНЕВА              

                                              

При секретаря М.Н.и в присъствието на прокурора Невена Орманджиева разгледа докладваното от съдия Костова касационно НАХД №10250/2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

           

            Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

           

Делото е образувано по касационна жалба на Отдел „Митническо разузнаване и разследване Дунавска“ при Главна дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ в Централно митническо управление при Агенция „Митници“ чрез пълномощника ***Я., против Решение №413/27.07.2021 г., постановено по НАХД №1088/2020 г. по описа на Районен съд – Велико Търново, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление №578/2020/16.06.2020 г. на началника на Отдел „МРР Дунавска“, с което на „Елит – 94“ ЕООД, гр. Горна Оряховица на основание чл. 114, ал. 1, вр. чл. 103а, ал. 7 от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/ е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева и на основание чл. 124а, ал. 1 от с.з. е постановено лишаване от право да упражнява дейността си в обекта – станция за компресиране на природен газ, находяща се в с. Полски Сеновец, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, местност Кишлика, УПИ 034025, за срок от един месец, считано от запечатването на обекта.

В жалбата се правят оплаквания за неправилност на обжалваното решение поради постановяването му в нарушение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила – касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, приложими в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Твърди се, че въззивният съд неправилно е посочил, че в НП липсва констатация за обстоятелството, касаещо допуснатото от дружеството заобикаляне на точките за контрол на движението и складирането на акцизните стоки. Поддържат се доводи, че съдебно-техническата експертиза не е ценена правилно и обективно. От съда се иска да отмени решението на РС – Велико Търново и да постанови друго по същество на спора, с което НП да бъде потвърдено.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се представлява.

 

Ответник жалба – „Елит – 94“ ЕООД, гр. Горна Оряховица, ЕИК 1045832 не изпраща представител в съдебно заседание. Упълномощен адвокат представя писмена защита по делото, с която оспорва касационната жалба и заявените с нея възражения. Твърди, че дружеството е наказано не защото е заобиколило точки за контрол, респективно е извело нерегламентирано акцизни стоки, а защото е създадена такава възможност и въобще липсва твърдение за конкретно изведено количество природен газ и установени задължения за акциз. Счита, че СТЕ удостоверява, че не е налице извеждане на неотчетени от измервателното средство количества природен газ, както и нерегламентирано избягване на облагане с максимална ставка на акциза. Позовава се на съдебната практика по Решение №7517/22.06.2021 г. по адм. д. №2726/2021 г. на ВАС. В допълнение изтъква, че НП не отговаря на изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, доколкото не съдържа дата на нарушението. В подкрепа на становището си ответникът цитира Решение №133/10.06.2021 г. по КНАХД №10104/2021 г. на АСВТ. По тези съображения моли обжалваното решение да бъде оставено в сила.

 

Представителят на Окръжна прокуратура – В. Търново заема становище за неоснователност на касационната жалба. Намира решението за правилно, доколкото от събраните по делото доказателства не се установява по несъмнен начин, че описаното в НП нарушение на ЗАДС е било извършено. Предлага решението на ВТРС да бъде оставено в сила.

 

Съдът, след като се запозна с подадената касационна жалба, представените по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното съдебно решение, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

Въз основа на събраните в хода на административнонаказателното и съдебното производство доказателства, се установи, че фактическата обстановка по делото е изяснена от районния съд, поради което не е нужно същата да бъде подробно преповтаряна. Установено е, че на 18.12.2019 г., в 10.00 часа, в с. Полски Сеновец, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, местност Кишлика, УПИ 034025, служители на Агенция „Митници“ са извършили проверка на станция за компресиране на природен газ, стопанисвана от „Елит – 94“ ЕООД – регистрирано лице по чл. 57а, ал. 1, т. 2 от ЗАДС с регистрационен номер BG004300S0022/31.05.2018 г. Проверката е констатирала възможност от извеждане на акцизната стока – природен газ, без същата да е преминала през средство за измерване и контрол, което от своя страна допускало възможност за заобикаляне на средството за измерване и контрол. Описаното е възприето като нарушение на разпоредбата на чл. 103а, ал. 7 от ЗАДС, вр. чл. 6, ал. 1, т. 16 от Наредба №Н-1 от 22.01.2014 г., за което е съставен АУАН в присъствието на представляващия дружеството, връчен му е надлежно и подписан от него с отбелязване, че има възражения. Последвали са писмени възражения, които не са приети за основателни. Въз основа на АУАН е издадено НП, в което наказващият орган е подвел нарушението под санкционната разпоредба на чл. 114, ал. 1 от ЗАДС, налагайки на дружеството имуществена санкция в размер на 5 000 лева и лишаване от право да упражнява дейността си в обекта на основание чл. 124а, ал. 1 от ЗАДС. В срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН е подадена въззивна жалба пред Великотърновски районен съд.

Тази фактическа обстановка районният съд е установил въз основа на събраните по делото писмени доказателства, изслушаните свидетелски показания и заключението на вещо лице по назначена СТЕ.

При така установената фактическа обстановка въззивният съд е направил извод за незаконосъобразност на обжалваното НП. За да достигне до този резултат решаващият състав е приел, че деянието, описано в АУАН и НП, не е съставомерно. Изложени са мотиви, че за да е осъществен съставът на чл. 107а, ал. 3 от ЗАНН административно наказващият орган следва да докаже някоя от формите на изпълнителното деяние, а именно, че жалбоподателят е допуснал акцизни стоки да не бъдат отчетени през средство за измерване и контрол в една от следните хипотези: при въвеждане, при производство, при складиране или при извеждане, и съответно кога е станало това. Въззивният съд е намерил, че в настоящия случай такова доказване не е проведено, доколкото констатациите по АУАН и НП, касаещи наличието на буферен съд и два черни маркуча, не обосноват и не доказват извеждане на акцизни стоки без отчитане от средства за измерване и контрол. Потвърждение за това е намерено и в заключението на СТЕ. Задълбочено е проследено, че с протокола от проверката, с АУАН и с НП е констатирана възможност за извеждане на природен газ без преминаване през средство за измерване и контрол, като по този начин е имало възможност за заобикаляне на средството за измерване и контрол. Съдебният състав, постановил обжалваното решение, обосновано е посочил, че според чл. 9, ал. 1 от ЗАНН приготовлението към административно нарушение не се наказва, а опитът към административно нарушение се наказва за случаите на митнически и валутни нарушения, ако това е предвидено в съответния закон или указ, но за процесното нарушение такава възможност не е предвидена в ЗАДС. При проверката за формалната законосъобразност на НП е установено, че не е посочена датата на извършване на твърдяното нарушение, а само тази на предприетата проверка, което е в противоречие с императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Изложеното е обосновало крайният извод за липса на извършено административно нарушение от страна на дружеството, поради което наказателното постановление е отменено като незаконосъобразно.

Като е стигнал по този резултат, районният съд е постановил правилен съдебен акт, а касационната жалба с оплакванията, формулирани в нея, е неоснователна.

При постановяване на обжалваното решение не са допуснати нарушения на съдопроизводствените правила. Съдът е попълнил делото с необходимия доказателствен материал и е формирал изводите си, след като е обсъдил значимите за разрешаването на спора обстоятелства, както и наведените от страните доводи и възражения. На базата на събраните в производството по делото доказателства, включително и заключението по назначената съдебно-техническа експертиза, съдът е установил релевантните за спора факти и обстоятелства, въз основа на които е изградил правилни правни изводи. Противно на твърденията в касационната жалба, заключението на вещото лице не е тълкувано превратно, напротив същото е съобразено ведно с останалите доказателства по делото. Твърденията на касатора относно констатации на вещото лице, че макар и трудно биха могли да бъдат изведени неотчетени стоки, не намират подкрепа. По силата на чл. 154 от НПК експертното заключение не е задължително за съда, но в случая то съответства на цялостния събран доказателствен материал и не се констатират основания да не бъде кредитирано. Освен възраженията, касаещи оценката на заключението на СТЕ, в касационна жалба не се сочат други конкретни пороци на процеса, като съдът намира в обобщение, че такива не са допуснати. Делото пред въззивната инстанция е било приключено и решението е било постановено от законен състав и в границите на вменената му компетентност, като за заседанията са съставени протоколи.

Касационният състав не установи да са допуснати и твърдените нарушения на материалния закон, доколкото законът е приложен правилно и е приложен законът, който е трябвало да бъде приложен. Настоящата инстанция изцяло споделя мотивите на въззивния съд, като няма смисъл същите да бъдат преповтаряни, а съобразно възможностите на чл. 221, ал. 2, изр. 2 от АПК съдебният състав изцяло препраща към тях, доколкото фактическите констатации и правните изводи на районния съд са правилни и обосновани от доказателствата по делото и от приложимото право. Във всички случаи наказващият орган е длъжен ясно и недвусмислено да опише както самото нарушение, така и всички обстоятелства, при които то е извършено. Това не е сторено, тъй като не е доказана никоя от формите на изпълнителното деяние, а са изложени предположения за хипотетична възможност за извършване на безотчетно извеждане на акцизна стока от данъчен склад, каквато хипотеза не е предвидена съобразно дадената правна квалификация и съответната санкционна разпоредба. Не е доказано безспорно и не се навеждат фактически основания за осъществяване от дружеството на състава на чл. 114, ал. 1 от ЗАДС, във вр. с нарушаване на чл. 103а, ал. 7 от ЗАДС.

Налице е и порок в задължителното съдържание на обжалваното наказателно постановление съобразно чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН – непълно и неясно описание на нарушението, с което е възпрепятствано правото на защита на санкционираното лице. Освен че в АУАН и в НП липсва ясно и точно описание на конкретното противоправно деяние, за което се претендира да е установено, никъде не фигурира дата на неговото извършване. Този подход на актосъставителя и на АНО е в нарушение на изискванията на чл. 42, т. 4, респ. чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Посочването на датата на извършване на административното нарушение е от значение не само като индивидуализиращ белег на нарушението, но и с оглед съдебната проверка за спазване сроковете по чл. 34 от ЗАНН, както и за установяване на приложимата правна норма с оглед принципа на чл. 3 от ЗАНН. Липсата на дата на нарушението е категорично процесуално нарушение, поради което е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление.

Предвид изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от визираните в касационната жалба пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, пр. І от АПК, Административния съд – В. Търново

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №413/27.07.2021 г., постановено по НАХД №1088/2020 г. по описа на Районен съд – Велико Търново, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление №578/2020/16.06.2020 г. на началника на Отдел „МРР Дунавска“, с което на „Елит – 94“ ЕООД, гр. Горна Оряховица на основание чл. 114, ал. 1, вр. чл. 103а, ал. 7 от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/ е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева и на основание чл. 124а, ал. 1 от с.з. е постановено лишаване от право да упражнява дейността си в обекта – станция за компресиране на природен газ, находяща се в с. Полски Сеновец, общ. Полски Тръмбеш, обл. Велико Търново, местност Кишлика, УПИ 034025, за срок от един месец, считано от запечатването на обекта.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване .

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

 2.