Решение по дело №47/2019 на Районен съд - Гълъбово

Номер на акта: 260040
Дата: 27 август 2021 г.
Съдия: Христо Алексеев Ангелов
Дело: 20195550200047
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№……………./………………

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН  СЪД – Г.                                                               Наказателен състав

На 04.04.2021г.

В публично заседание, в следния състав:

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО АНГЕЛОВ

Секретар М.Пенева,

като разгледа докладваното от съдия Ангелов АН Дело № 47 по описа за 2019г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.

 

Обжалвано е Наказателно Постановление № 73 от 29.01.2019г. на д-р Петя Д. Папазова – Директор на РИОСВ – С.З., с което на „Б.“ ЕАД – гр.Г., за нарушение по чл.125, ал.1, т.2 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, на основание чл.164, ал.1 от ЗООС е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 12000 /дванадесет хиляди/ лева.

 

В жалбата си и в с.з., жалбоподателя моли НП да бъде отменено, тъй като същото е незаконосъобразно и неправилно. В условията на алтернативност, моли НП да бъде изменено.

 

Въззиваемата страна изразява становище, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

 

Районна прокуратура-С.З., ТО-Г., не е изпратила представител и не е взела становище по жалбата.

 

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа и правна страна следното:

 

От фактическа страна:

На 10.12.2018г. от М.Д.М. – главен експерт в РИОСВ – С.З. е съставен АУАН № 73 от същата дата. в който е отразено следното:

На 13.11.2018г. е извършена проверка на ТЕЦ „Б.“ ЕАД гр.Г. от експерти на РИОСВ - С.З., БД ИБР гр.П. и РЛ С.З., отразена в Констативен протокол №005686/13.11.2018г., във връзка с получено писмо от БД ИБР гр.П. относно излъчен репортаж по „Нова телевизия” за замърсяване с нефтопродукти на р.С. в гр.Г.. При проверката е направен оглед на р.С. в района на Помпена станция /ПС/ „С.” при който се констатира заустване на производствени отпадъчни води с кафяво черен цвят изтичащи от горната част на бетонен колектор Ф-1000 мм. Отпадъчните води се вливат в реката, като след заустването по десния бряг, по течението се наблюдава наличие на тъмно оцветяване и петна от нефтопродукти. По данни на оператора бетоновия колектор от който се заустват отпадъчните води започва от помпена станция „И.В.“ на ТЕЦ „Б.“ ЕАД гр. Г.. Заустването на води по време на проверката е в резултат на аварийното спиране на ТЕЦ „Б.“, поради отпадане на извод „Б.“ и последващо спиране на помпите включително в помпената станция „И.В.“. По възлагане на БД ИБР гр. П. и РИОСВ-С.З., при проверката са взети три броя водни проби за оценка имисионното състояние на водоприемника - р. С..

Съгласно Условие 10.1.2.1 от Комплексно разрешително /КР/ №40-Н1/2011г. (актуализирано с Решение № 40-Н1-ИО-А1/2013 г.) на ТЕЦ „Б.“ не се разрешава заустване на производствени отпадъчни води във воден обект и/или канализационна система.

Актосъставителят е приел, че на 13.11.2018г. при извършената проверка – съгласно Констативен протокол №005686/13.11.2018г., е установено, че операторът не изпълнява Условие 10.1.2.1 от КР.

Горното било квалифицирано като нарушение по чл.125, ал.1, т.2 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/.

АУАН № 73/10.12.2018г. бил съставен в присъствието на упълномощен представител на нарушителя. Връчен е срещу подпис. В законоустановения срок били направени възражения по АУАН.

 

Възраженията касаят следното: 1. Санкционираното дружество твърди, че са били взети три броя водни проби, но е изследвана само една. Оспорва се липсата на доказателства относно твърдяното замърсяване и позоваване единствено и само на зрителни възприятия при констатациите. 2. Санкционираното дружество твърди, че изобщо не е обсъдено обстоятелството, а само е отразено в АУАН, че по време на проверката ТЕЦ „Б.“ ЕАД е спрян поради авария, настъпила заради отпадането на извод „Б.“ и последвалото спиране на помпите, включително и тези работещи в помпена станция „И.В.“. 3. Не е отразена изобщо в АУАН констатацията в КП №005686/13.11.2018г., че към момента на проверката дружеството е отстранило аварията и е възстановило нормалната работа на помпените съоръжения, поради което твърдялото нарушение реално не е налице. Твърди се, че има значително разминаване между фактическата обстановка, посочена в Констативен протокол № 005686/13.11.2018 г. и тази описана в АУАН № 73 /10.12.2018 г.

 

Въз основа на АУАН № 73/10.12.2018г. е издадено обжалваното Наказателно Постановление № 73/29.01.2019г. на д-р Петя Д. Папазова – Директор на РИОСВ – С.З., в обстоятелствената част, на което, административно – наказващия орган напълно е възприел описаната в АУАН, фактическа обстановка. Административно наказващия орган /АНО/ е приел, че от страна на „Б.” ЕАД е осъществен състава на административно нарушение по чл.125, ал.1, т.2 от ЗООС и АНО, на основание чл.164, ал.1 от ЗООС е определил и наложил на „Б.” ЕАД, административно наказание „имуществена санкция” в размер на 12000 лева.

 

 По доказателствата:

 

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на свидетелите – актосъставителя – М.Д.М., св.Т.П.И., св.Мариана Г.М., св.Е.С.Н., и св.Г.К.М., както и от приетите по делото писмени доказателства: Писмо, изх.№ ПО-04-506/30.01.2019г . на Директора на РИОСВ - С.З. до Изпълнителния директор на ТЕЦ „Б.“ЕАД - гр.Г., ведно с известие за доставяне; Възражение  от Изпълнителния директор на „Б.“ЕАД - гр.Г. относно АУАН № 73/10.12.2018 г.; Наказателно постановление № 73/29.01.2019 г. на Директора на РИОСВ – С.З.; АУАН № 73/10.12.2018 г. на РИОСВ – С.З.; Писмо, изх.№ КОС-06-5991/03.12.2018 г. от Директора на РИОСВ – С.З. до Изпълнителния директор на ТЕЦ „Б.“ЕАД - гр.Г.; Констативен протокол № 005686/13.11.2018 г.; Писмо, изх.№ 226 Сз/27.11.2018 г. на Началник отдел „РЛ- С.З.“ до Директора на РИОСВ – С.З., относно изпитване на проби от отпадъчни води по сигнал; Протокол от изпитване № 12-1811/21.11.2018 г. и писмо, изх.№ РР-18-378(1) от 05.12.2018 г. на Директора на БД „ИБР“ до РИОСВ – С.З.; Писмо, вх.№ СД-01-04-1773/05.06.2019 г. от адв. Е.Д., процесуален представител на „Б.“ЕАД гр.Г., ведно с документация във връзка с възникнала авария на извод „Б.“, а именно: Писмо, изх.№1653/13.12.2018 г. на Изпълнителния директор на „Б.“ЕАД до Изпълнителния директор  на „ЕСО“ ЕАД - гр.София с копие до Теменужка Петкова – Министър на Енергетиката гр.София относно възстановяване на гарантиран достъп на „Б.“ЕАД до електропреносната система на страната, в съответствие с уговореното в Приложение № 2 към Договор № DSI042/30.12.2015 г. сключен с „ЕСО“ ЕАД и възстановяване на вреди, претърпени от дружеството; копие от Дневника за състоянието на съоръженията от 11.11.2018 г. на Началник смяна ел.цех; Писмо, изх.№ КОС-11-5431(3)/11.12.2018 г. на Директора на РИОСВ – С.З. до Изпълнителния директор на „Б.“ЕАД - гр.Г. относно представен План за експериментално съвместно изгаряне на въглища с неопасни отпадъци в горивната инсталация на „Б.“ЕАД - гр.Г. и Констативен протокол от 12.11.2018 г.; карта на подземните води и канали, преминаващи на територията на „Б.“ЕАД – Г. относно бетоновия колектор и от заключението на съдебно – техническата експертиза.

 

От правна страна:

 

Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен интерес.

 

По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.

 

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

 

Настоящото производство е от административно - наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

 

Съдът намира, че актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентен орган, а издалият обжалваното наказателно постановление д-р Петя Д. Папазова – Директор на РИОСВ – С.З. е компетентно длъжностно лице да издава НП.

 

Процедурата по установяването на административно нарушение, издаването на наказателно постановление и неговото обжалване е уредена в ЗАНН. За неуредените в посочения нормативен акт случаи, чл.84 от ЗАНН препраща към субсидиарно приложение на разпоредбите на НПК. В производството по обжалване на наказателно постановление, административно наказващия орган е този, който поддържа адмистративно наказателното обвинение, съответно тежестта на доказване е за него. Отразените в Акт за установяване на административно нарушение фактически констатации нямат доказателствена стойност по презумпция. Същите не се считат за установени, до доказване на противното, със способите за събиране на доказателствата в наказателния процес. В производството пред съда, обаче се прилагат разпоредбите на НПК, съгласно които годни доказателства и доказателствени средства са само тези, събрани по реда и условията на Кодекса като същите подлежат на проверка в хода на съдебното следствие.

 

Съдът счита, че фактическите констатации в АУАН и правните изводи в издадено НП не се подкрепят по категоричен начин от приобщените към делото доказателства, т.е. административно нарушение е недоказано.

Тежестта да се докаже факта на нарушението и неговия автор е вменена на актосъставителя и наказващия орган, но в настоящия случай фактът на нарушението, неговите обективни елементи и обстоятелствата, при които е осъществено останаха недоказани, което е основание за отмяна на обжалваното постановление.

Не е спорно по делото, че действащата нормативна уредба задължава оператора на инсталацията да изпълнява условията по КР.

 

Не е спорно, също така, че на 13.11.2018г. от експерти на РИОСВ - С.З. и РЛ-С.З. е констатирано изтичане/заустване на вода от компрометиран участък на запушен бетонов колектор, находящ се на територията на титуляра на КР. Св.М.М. в разпита си като свидетел бе изключително подробен при описание на случая и разясни къде, кога и какво е констатирал.

 

Спорно в случая е дали е налице „заустване на производствени отпадъчни води” от страна на оператора на горивната инсталация, титуляр на КР и дали това негово действие е в нарушение на Условие 10.1.2.1 от Комплексно разрешително /КР/ №40-Н1/2011г. (актуализирано с Решение № 40-Н1-ИО-А1/2013 г.).

 

По делото бе назначена съдебно инженерно – техническа експертиза със задача да бъде отговорено на следните въпроси:

1. Какъв е произхода на преминаващите води през бетоновия колектор, намиращ се до помпената станция на р.Сазлия?

2. Какъв е механизмът, по който водата излиза от този бетонов колектор?

При извършената от вещото лице проверка на място и по документи е установено следното: „При огледа на място в компрометирания участък установих къде се намира бетоновия колектор. Отворът му беше затапен с капак, който беше пломбиран по предписание на РИОСВ С.З.. Нямаше течове и води, които да се изливат във водите на р.Сазлия. При огледа констатирах наличие на още един подобен тръбопровод, както и открит канал, по които няма изтичане на флуид.

 

На територията на Брикел ЕАД съществуват множество стари неизползваеми подземи и надземни комуникации, находящи се в обсега на старото депо за неопасни производствени отпадъци, което към момента е рекултивирано и въху него е изграден въглищният склад, както и под част от въглеподавателният цех на ТЕЦ "AES - Г." . При направения оглед на площадката на дружеството и огледа на помпена станция оборотни води с прилежащите и утайници, приемни шахти и попмпени агрегати, установих, че няма видима връзка на подземна и надземна комуникации с процесния тръбопровод заустващ на брега на реката.

 

Отговор на въпрос №1:

Не е ясен произхода на водите, преминаващи през бетоновия колектор. Видно от картата с нанесените тръбопроводи, находящи се на територията на площадка Електропроизводство в Брикел ЕАД, съществува много стара подземна канализация, която преминава и през територии, които не са собственост на Брикел ЕАД. Тази стара канализация е подземна и не е ясно какви води преминават през нея. Не е ясно и водата откъде идва в този колектор, тъй като същият е свързан към тази стара водопреносна система, която е използвана преди години. Не може да се даде категоричен отговор дали спирането и изливането на вода, изтичаща от компрометирания бетонов колектор е под контрола на Брикел ЕАД.

 

Отговор на въпрос №2:

Тъй като не е ясно каква е водосборната област на водите, които изтичат от колектора в р.С., няма механизъм, по който Брикел ЕАД да могат да пуснат и да спрат тази вода. Тя зависи от наличието на води в подземните тръби.”.

 

От АНО орган, върху когото лежи доказателствената тежест да докаже твърденията си в НП, в случая, че именно в следствие на дейността на дружеството в нарушение на издаденото му разрешително е извършено заустване на производствени отпадъчни води в реката, т. е. е нарушено разрешителното в процесното Условие 10.1.2.1, не са ангажирани други доказателства, оборващи тези експертни твърдения. Най-малкото липсват такива, които да доказват причинната връзка между дейността на санкционираното дружество и твърдяното заустване. Именно, липсата на доказателства за наличието на причинна връзка между дейността на дружеството и заустването на вода и в същото време наличието на компетентно изготвено, прието и неоспорено от страните по делото заключение на вещото лице, което сочи, че не може да се даде категоричен отговор дали спирането и изливането на вода, изтичаща от компрометирания бетонов колектор е под контрола на Брикел ЕАД, водят до извод, че не е установено, че дружеството е нарушило Условие 10.1.2.1 от КР.

 

В случая, след като не е ясен произхода на водите, преминаващи през бетоновия колектор, тъй като системата от тръби е стара подземна канализация, която преминава през територията на различни дружества и след като няма механизъм по който да се контролира спирането и пускането на тази вода, не може да се приеме, че е установено по категоричен начин кой е отговорен за неправомерното заустване. Обстоятелството, че края на тръбата /бетонов колектор/ е на територията на санкционираното дружество не обосновава извод за виновно поведение, което пък да води до нарушаване на условие от КР. Горното налага извода, че не е осъществен състава на вмененото нарушение, тъй като фактическите констатации в АУАН и НП не съответстват на събраните доказателства.

 

С оглед на изложеното, съдът счита, че жалбата е основателна и издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено.

 

            Воден от горните мотиви, съдът  

 

         

                                                           Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно Постановление № 73 от 29.01.2019г. на д-р Петя Д. Папазова – Директор на РИОСВ – С.З., с което на „Б.“ ЕАД – гр.Г., за нарушение по чл.125, ал.1, т.2 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, на основание чл.164, ал.1 от ЗООС е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 12000 /дванадесет хиляди/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението, че е изготвено пред Административен Съд – С.З..

 

                                  

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ:...............................

                                                                                                                   /Хр. Ангелов/