Решение по дело №2763/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 15
Дата: 7 януари 2020 г. (в сила от 7 януари 2020 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20197040702763
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 15              Година 07.01.2020            Град  Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, Х състав, на седемнадесети декември две хиляди и деветнадесета година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор                                                                                                                                   

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело номер 2763 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл.197 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл.121, ал.2 от ДОПК.

Образувано е по жалба на „Алексиев-76“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ж.к.“Изгрев“ бл.7, вх.4, ет.8, представлявано от управителя И. Тодоров А., чрез адв.И.К. ***, със съдебен адрес *** против решение № 128/17.10.2019г. на директора на ТД на НАП гр.Бургас. С жалбата се прави искане да се отмени решението, като неоснователно, необосновано и незаконосъобразно, издадено при нарушение на материални и процесуални разпоредби на закона. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител поддържа жалба и прави искане да бъде уважена и да му се присъдят направените по делото разноски.

Ответникът – Директора на ТД на НАП гр.Бургас, редовно уведомен, в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата и моли да бъде оставена без уважение, като неоснователна и недоказана и да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

С искания за предварително обезпечаване на задължения и мотиви за налагане на ПОМ № Р-02000219002526-039-001/26.09.2019г. от орган по приходите при ТД на НАП гр.Бургас е поискано да бъдат наложени мерки за предварително обезпечаване на задълженията, които ще бъдат установени в резултат на ревизията възложена на „Алексиев-76“ ЕООД, със заповед за възлагане на ревизия № Р-02000219002526-020-001/16.04.2019г.. В мотивите на искането е посочено, че при извършване на ревизията на дружеството са установени неотчетени приходи в размер на 4 965 750,00 лева, както и обстоятелства за определяне на основата за облагане с данъци/осигурителни вноски по реда на чл.122 от ДОПК. Дружеството притежава имущество/активи съгласно приложени справки от № 1 до № 5 за активи и декларации за ликвидни и изискуеми задължения. Притежава ППС с отчетна стойност 95 401,70 лева, няма недвижими имоти, стоки, машини и оборудване и има открити банкови сметки в „УниКредитБулбанк“ АД и „Обединена Българска Банка“ АД. Очаквания размер на задълженията, които ще бъдат установени с ревизионния акт е за корпоративен данък – 40 826,00 лева и лихва 7 531,00 лева и за ДДС – 993 150,00 лева и лихва 261 279,00 лева, като лихвите са изчислени към датата на искането. Налагането на предварителните обезпечителни мерки е необходимо с цел предотвратяване извършването на сделки и действия с имуществото на ревизираното лице, вследствие на които събирането на задълженията ще бъде невъзможно или значително затруднено.

С постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки  изх.№ С-190002-023-0002875/30.09.2019г. на публичен изпълнител, за обезпечавана на бъдещо публично вземане, на основание чл.121, ал.1 от ДОПК е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми предоставени за доверително управление, находящи се в „УниКредитБулбанк“ АД BIC ***,00 лева.

Постановлението е връчено на 02.10.2019г., видно от приложеното известие за доставяне и е обжалвано по административен ред с жалба вх.№ ИТ-00-10323/09.10.2019г., подадена в срока по чл.197, ал.1 от ДОПК.

С решение № 128/17.10.2019г. на директора на ТД на НАП гр.Бургас жалбата е оставена без уважение, като неоснователна. В мотивите на решението е прието, че са неоснователни твърденията на жалбоподателя, че постановлението не е мотивирано, тъй като в него а посочено, че се издава съгласно мотивирано искане на инспектор по приходите, на когото е възложена ревизията, обстоятелствата свързани с издаването му и правното основание за това. За неоснователни са приети и възраженията за противоречие на постановлението с чл.6 от АПК и чл.195, ал.7 от ДОПК, поради свръхобезпеченост, тъй като предполагаемият размер на задължението е 1 302 786,00 лева и дружеството не е поискало замяна на обезпечителната мярка с друго равностойно обезпечение, с пари, неотменяема и безусловна банкова гаранция на основание чл.199, ал.1 и ал.2 от ДОПК. Не е поискано и издаване на разрешение за неотложни плащания на основание чл.229 от ДОПК, с което да му се предостави възможност да продължи разплащането по банков път, независимо наложения запор на банковите сметки и да не се препятства дейността му.

Решението е връчено на 24.10.2019г. и е обжалвано по съдебен ред с жалба вх.№ ИТ-00-10328#3/31.10.2019г., подадена в срока по чл.197, ал.2 от ДОПК.

Съдът, предвид установената фактическа обстановка и събраните по делото  доказателства, като съобрази приложимите законови разпоредби, намира жалбата за неоснователна.

Постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки  изх.№ С-190002-023-0002875/30.09.2019г. е издадено от компетентен орган – публичен изпълнител в ТД на НАП гр.Бургас, съобразно правомощията му по чл.167 от ДОПК, в предвидените в чл.196 от ДОПК писмена форма и съдържание, след постъпило мотивирано искане за предварително обезпечаване на задълженията, направено от органа по приходите, на който е възложено да извърши ревизия на „Алексиев-76“ ЕООД.

Съгласно чл.121, ал.1 от ДОПК в хода на ревизията или при издаване на ревизионния акт органът по приходите може да поиска мотивирано от публичния изпълнител налагането на предварителни обезпечителни мерки с цел предотвратяване извършването на сделки и действия с имуществото на лицето, вследствие на които събирането на задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни, като съгласно ал.2 предварителните обезпечителни мерки се налагат по реда на чл.195 с постановление на публичния изпълнител и се обжалват по реда на чл.197. В ал.3 на чл.121 от ДОПК е предвидено, че предварителните обезпечителни мерки се налагат върху активи, обезпечаването върху които не води до сериозно възпрепятстване на дейността на лицето, а ако това не е възможно, наложените обезпечителни мерки следва да не спират извършваната от ревизираното лице дейност.

Видно от изложеното, законодателят е предвидил, че обезпечението се извършва тогава когато ще е невъзможно или ще се затрудни събирането на публични вземания и има за цел предотвратяване на извършването на сделки и действия с имуществото на лицето.

Правомощията на съда при обжалване на наложените обезпечителни мерки са регламентирани в нормата на чл.197, ал.3 от ДОПК, като отмяната на мерките е поставена в зависимост от наличието на следните  условия - представяне от длъжника на обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа, ако не съществува изпълнително основание, или не са спазени изискванията за налагане на предварителни обезпечителни мерки по чл.121 ал.1 и чл.195 ал.5 от ДОПК.

В случая от дружеството-жалбоподател не се предлага и предоставя обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа, въпреки изрично дадените му указания в този смисъл с постановено по делото определение № 2656/25.11.2019г..

В нормата на чл.121, ал.1 от ДОПК е предвидена възможност в хода на ревизията органът по приходите да поиска мотивирано от публичния изпълнител налагането на предварителни обезпечителни мерки с цел предотвратяване извършването на сделки и действия с имуществото на лицето, вследствие на които събирането на задълженията за данъци и задължителни осигурителни вноски ще бъде невъзможно или значително ще се затрудни, тоест законодателя е призумирал наличието на изпълнително основание.

В случая безспорно е налице възложена ревизия на „Алексиев-76“ ЕООД, която към момента на издаване на постановлението за налагане на обезпечителни мерки не е приключила и от органа по приходите е направено мотивирано искане до публичния изпълнител за налагане на предварителни обезпечителни мерки.

Искането за налагането на обезпечителни мерки е обосновано с наличието на предполагаеми задължения на за корпоративен данък – 40 826,00 лева и лихва 7 531,00 лева и за ДДС – 993 150,00 лева и лихва 261 279,00 лева или общо 1 302 786,00 лева. Обезпечението е наложено по искане направено по реда на чл.121 от ДОПК, тоест за обезпечаване на бъдещи задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски, като размерът на тези задължения се определя от органа по приходите извършващ ревизията, като публичния изпълнител, респективно териториалния директор не разполагат с правомощия да установяват и контролират същите. След като в хода на административното производство по налагане и обжалване на принудителни административни мерки, административните органи не разполагат с правомощия да контролира посочения от органа по приходите предполагаем размер на задълженията, с такива правомощия не разполага и съда в хода на съдебното обжалване. Ето защо, следва да се приеме, че предполагаемият размер на задълженията, чието обезпечение е поискано, е този посочен от органа по приходите, в неговото  искане за налагане на обезпечителни мерки.

В рамките на производството по издаване на постановлението за налагане на обезпечителни мерки, публичният изпълнител дължи преценка дали действително ще бъде затруднено или невъзможно събирането на предполагаемите публични вземания и при съобразяване на условията по чл.121, ал.3 от ДОПК, той има правомощието да наложи обезпечителните мерки. Преценката за затрудненото или невъзможното събиране на задълженията на „Алексиев-76“ ЕООД в случая е направена на база предполагаемите размери на задълженията на лицето. В хода на административното и съдебното производство от жалбоподателя не са ангажирани доказателства, посредством които да се установи неговото финансово и имуществено състояние, респективно, че притежава имущество и/или вземания, достатъчни да покрият стойността на очакваните задължения по ревизионен акт. Ето защо, следва да се приеме, че след като от публичния изпълнител е извършена преценка на възможността предполагаемото задължение да се изпълни с разполагаемото имущество на длъжника и е прието, че същото е недостатъчно, са били налице предпоставките за налагане на обезпечителните мерки. Самият жалбоподател не твърди и не представя доказателства, че разполага с имущество над 1 302 786,00 лева, колкото е общия размер на предполагаемите задължения, поради което правилно е прието, че тяхното изпълнение може да бъде невъзможно или значително затруднено, който извод обосновава нуждата от налагането на предварителни обезпечителни мерки на основание чл.121 от ДОПК.

Твърдението на жалбоподателят, че с наложения запор върху банковите сметки в тази банка предприятието не може да функционира, не се установява от събраните доказателства. По делото не са ангажирани доказателства, че това е единствената банкова сметка ***, съответно че всички негови плащания се извършват само по банков път, по тази банкова сметка, ***езпечителните мерки е посочено наличието на банкова сметка *** „Обединена Българска Банка“ АД. Също така, следва да се има предвиди и това, че в случай на неотложни плащания във връзка с дейността му, дружеството разполага с възможността предвидена нормата на чл.229 от ДОПК и по негово искане публичният изпълнител може да разреши определена част от постъпилите или постъпващите суми по сметките които са запорирани, да се оставят на негово временно разпореждане. Тази възможност, дори му е изрично указана и в обжалваното решение.

Неоснователно и е възражението, че е нарушен принципа за съразмерност предвиден в чл.6 от АПК, тъй като видно от самото постановление за налагане на обезпечителни мерки, извършения запор е до сумата от 1 302 786,00 лева, тоест до предполагаемия размер на задълженията които ще бъдат установени, а не въобще за всички постъпващи и налични суми. В случай, че по банковите сметки са налични суми в по-голям от посочения размер няма пречка дружеството да оперира с тях, поради което не е налице несъразмерност на наложеното обезпечение и то не засяга права и законни интереси в по-голяма степен от тази необходимото за целта за която се налага обезпечението, а именно да се осигури възможност да се съберат публичните задължения на дружеството, които ще бъдат установени в хода на образуваното ревизионно производство.

С оглед на изложеното обжалваното решение и потвърденото с него постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки са издадени в съответствие с процесуалните и материалните изисквания на закона и не страдат от твърдяните от жалбоподателя пороци. Ето защо жалбата на „Алексиев-75“ ЕООД е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изхода на спора и на основание чл.143, ал.3 от АПК, във връзка с § 2 от ДОПК, в полза на ТД на НАП гр.Бургас следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено на основание чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК.

На основание чл.197, ал.4 от ДОПК, решението по делото е окончателно и не подлежи на обжалване.

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, Х-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Алексиев-76“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ж.к.“Изгрев“ бл.7, вх.4, ет.8, представлявано от управителя И. Т. А.против решение № 128/17.10.2019г. на директора на ТД на НАП гр.Бургас.

ОСЪЖДА „Алексиев-76“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ж.к.“Изгрев“ бл.7, вх.4, ет.8, представлявано от управителя И. Т. А. да заплати в полза на Териториална дирекция на Националната агенция по приходите гр.Бургас, разноски по делото в размер на 100 лева (сто лева).

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ: