Р Е Ш Е Н И Е
№ 152/31.1.2022г.
гр. Пловдив, 31 януари 2022 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ІX състав, в
публично съдебно заседание на седемнадесети януари две хиляди двадесет и втора
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ С.
при секретаря
Севдалина Дункова, като разгледа
докладваното от съдия С. адм. дело №
3117 по описа на съда за 2021 год.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове
(ЗУСЕСИФ), във връзка с чл. 145 – 178 от
Административно процесуалния кодекс (АПК).
Образувано
е по жалба вх. № 21936/03.12.2021 г. подадена от „Итали“ ЕООД, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Брезовско шосе“ № 127,
представлявано от управителя Ю.Б.Ю., чрез пълномощника адвокат Н., срещу
решение № РД-11-1509/24.11.2021 г. на Заместник-министър на икономиката и
ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" (ОПИК), с което на дружеството е отказано
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с
референтен № BG16RFOP002-2. 089-4439 "Подкрепа за малки предприятия с
оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от
пандемията COVID-19" по процедура за подбор на проекти по процедура
BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000
лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19".
В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт по
съображения за издаването му в противоречие и при неправилно приложение на
материалния закон. Твърди се, че жалбоподателят е отговарял на изискванията за
бенефициент. Иска се отмяна на оспореното решение и
присъждане на направените разноски.
В открито съдебно
заседание, чрез пълномощника си по делото – адвокат К., жалбоподателят поддържа
изцяло депозираната жалба и направените с нея искания.
Ответникът по делото – Заместник-министър
на икономиката и ръководител на УО на ОПИК, редовно и своевременно призован в открито съдебно заседание не се
явява. Чрез представени от страна на
процесуалния му представител по делото писмени бележки, се излагат подробни
съображения за неоснователност на подадената жалба, респективно
законосъобразност и правилност на постановеното решение. Направено е възражение
за прекомерност на адвокатското възнаграждение, както и е отправено искане за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Административен
съд Пловдив, в настоящия състав, като обсъди доводите на страните и прецени
събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна
следното:
Съгласно
чл. 26, ал. 1, изречение първо от
ЗУСЕСИФ ръководителят
на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава
за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за
кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал. 6
на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение
се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с
обявата за откриване на процедурата чрез подбор.
Процесните
условия за кандидатстване са одобрени като част от документацията за провеждане
на процедура за подбор на проекти „BG16RFOP002-2.089“ Подкрепа за малки
предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19" на ОПИК 2014-2020.
Със
Заповеди № Р-16-1320/15.09.2021 г., № Р-16-1429/11.10.2021 г. и № Р-16-1552/08.11.2021 г.на Заместик
–министър на икономиката и Ръководител на ОПИК е определен състав на оценителната комисия за
извършване на проверка на документалната допустимост и сключване на административни
договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с кандидати по
процедура за подбор на проекти „BG16RFOP002-2.089“ Подкрепа за малки
предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19" на ОПИК 2014-2020.
От
събраните по делото писмени доказателства се установява, че
дружеството-жалбоподател е кандидатствало по процедура BG16RFOP002-2. 089
„Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19".
В
етапа преди сключване на административния договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ (БФП) на 14.10.2021 г. чрез системата ИСУН 2020 ръководителят на екип
по договаряне е изпратил на дружеството съобщение (л. 126-133), че във връзка с
приключилата оценка и одобрение на оценителния доклад дружеството следва да
представи допълнителни доказателства, че отговаря на изискванията за
бенефициер, изчерпателно изброени в поканата. Срокът,
който е бил даден на жалбоподателя е до 30 (тридесет) календарни дни, считано
от 14.10.2021 г.
Дружеството
е подало изисканите документи и декларации.
На
24.11.2021 г. ръководителят на УО на ОПИК е издал оспореното решение №
РД-11-1509 – предмет на настоящото съдебно производство, с което е отказал
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ (БФП), защото е налице
хипотезата на чл. 38, т. 3
ЗУСЕСИФ и т. 27. 1 от
Условията за кандидатстване по процедура BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за
малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19".
Съобразявайки
т. 6 "Цели на предоставяната БФП по процедурата и очаквани резултати"
от условията за кандидатстване, съгласно която процедура BG16RFOP002-2. 089 е
изцяло фокусирана към предоставяне на БФП за осигуряване на оперативен капитал
в полза на български малки предприятия, реализирали оборот над 500 000 лева за
2019 г., за справяне с последствията от пандемията COVID-19, които предприятия
са останали неподкрепени с безвъзмездни средства за покриване на най-неотложни
нужди, както и съобразявайки специфичната цел на инвестиционен приоритет 2. 2
от приоритетна ос 2 и инвестиционен приоритет 6. 1 от приоритетна ос 6 на ОПИК,
т. 11. 1 "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за
кандидатстване по процедура BG16RFOP002-2. 089, ръководителят на УО е приел, че
в критериите за допустимост се поставя ограничение за финансиране единствено на
кандидати, които отговарят на изискванията за категория малко предприятие съгласно
Закова за малките и средни предприятия (ЗМСП) и Препоръка на Комисията от
06.05.2003 г. относно определението за микро, малки и средни предприятия.
Разяснявайки
процедурата по одобрение, ръководителят на УО е посочил, че в представената от
кандидата декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 ЗМСП дружеството е декларирало категория
малко предприятие за 2019 г. /л.83/,
средно предприятие за 2020 г./л.80/ и данни за последната приключена финансова
2020 година за средно предприятие, както и че дружеството е със статут на
свързано предприятие.
Посочено
е в оспореното решение, че за определяне
категорията на кандидата във връзка с чл. 46, ал. 2 от ЗМСП е изследвана за
последните две последователни финансови години - 2020 и 2019 г., за които
последният представя информация и тъй като параметрите на кандидата, в
качеството му на свързано предприятие, отговарят на изискванията на чл. 3, ал.
1 ЗМСП (т.е. една и съща категория), то не се налагало изследване на
параметрите му за по-стар период (2018 и 2017 г.). Административният орган се е
позовал на разпоредбата на чл. 4б, ал. 2, вр. с чл. 3, ал. 1 от ЗМСП, като е
приел, че кандидатът "ИТАЛИ "
ЕООД не отговаря на изискването за бенефициент,
посочено в подточка 3) на т. 11.1. „Критерии за допустимост на
кандидатите" от Условията за кандидатстване по процедурата, а именно:
„Допустими по настоящата процедура за подбор на проекти са само кандидати,
които отговарят на изискванията за малко предприятие съгласно Закона за малките
и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки
и средни предприятия (OB L 124, 20.5.2003 г., стр. 36)". Затова и на основание чл. 38, т. 3,
пр. 2 ЗУСЕСИФ е
издадено оспореното решение за отказ за предоставяне на БФП.
Решението
е изпратено до Итали ЕООД чрез модул
„Комуникация с УО" в ИСУН 2020 на 25.11.2021 г., като на същия ден е било
отворено. В последствие е подадена жалбата с вх. № 21936/03.12.2021
г.
В
хода на съдебното производство не са събирани нови доказателства. Страните
нямат спор по фактите. Спорът е правен относно правилното приложение на
материалния закон.
Въз
основа на така установените факти настоящият съдебен състав, като извърши по
реда на чл. 168, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 27, ал. 1 от ЗУСЕСИФ цялостна проверка за
законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:
По
допустимостта на жалбата:
Съдът
намира, че е сезиран с процесуално допустима жалба – подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във връзка с 27, ал. 1 и чл. 38, т. 3
от ЗУСЕСИФ, от лице,
което има правен интерес от оспорването – актът пряко и неблагоприятно засяга
негови права и законни интереси, срещу акт подлежащ на съдебен контрол съгласно
чл. 27, ал. 1, във връзка с чл. 38, т. 3
от ЗУСЕСИФ, поради
което се дължи разглеждането й по същество:
По
основателността на жалбата:
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
Оспореното
решение е издадено от компетентен орган.
Съгласно
чл. 38, т. 3
от ЗУСЕСИФ
ръководителят на УО издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето
на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията
за бенефициент.
Съгласно
чл. 7, ал. 1, т. 1, във връзка с чл. 7, ал. 2, т. 3 от ЗУСЕСИФ Министерски съвет – орган на
изпълнителната власт, отговорен за управлението на средствата от ЕСИФ, определя
структурите, отговорни за разработването на програмите по чл. 3, ал. 2 и за
управлението на средствата от ЕСИФ. С решение на министерския съвет №
574/13.07.2016 година (по данни от заповед на л. 29 от делото ) за управляващ и
сертифициращ орган по ОПИК 2014-2020 е определена Главна дирекция
"Европейски фондове за конкурентоспособност" на Министерство на
икономиката.
Със
Заповед № РД-16-1347/27.09.2021 година на министъра на икономиката (л. 202 от
делото), за лице, изпълняващо функциите на ръководител на УО по приоритетни оси
1, 2, 3, 4 и 6 на ОПИК 2014 – 2020 година е определена Ивелина Пенева –
заместник министър на икономиката, което длъжностно лице е и издател на
оспорваното в настоящото производство решение, издадено в процедура по
приоритетна ос 2 на ОПИК 2014 – 2020 година, поради което не е налице
отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.
Спазена
е установената от закона форма – актът е писмен и подробно мотивиран, посочени
са фактическите и правни основания за издаването му. В административното
производство, приключило с издаване на оспореното решение, съдът не констатира
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
По
отношение съответствие на решението с материалноправните разпоредби:
Приложимият
закон в производството по издаване на процесното решение, е глава трета, Раздел
II "Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор" от
ЗУСЕСИФ, както и Постановление № 162 на Министерски съвет за определяне на
детайлните правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
програмите, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за
периода 2014 – 2020 г. (ПМС № 162).
Утвърдените
по реда на чл. 26, ал. 1 ЗУСЕСИФ от Управляващият орган, Условия за
кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020“, по процедура на подбор
на проекти BG16RFOP002-2. 089“ Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500
000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19" представляват по своята същност влязъл в сила общ
административен акт и са задължителни за всички участници в процедурата,
включително и за управляващият орган.
В
случая общите правила от АПК се прилагат по изключение, само за въпроси,
неуредени с посочените по-горе нормативни и административни актове и конкретно
оповестените Условия за кандидатстване по съответната оперативна програма, като
последните не допускат допълнително даване на указания и събиране на доказателства
в етапа на документална проверка, преди сключването на договора.
В
приетите условията за кандидатстване по процедурата е разписано, че оценката на
проектните предложения включва: етап 1: оценка на административно съответствие
и допустимост и етап 2: техническа и финансова оценка (т. 21 "Ред за
оценяване на проектните предложения"). Само проектни предложения,
преминали успешно оценка на административно съответствие и допустимостта,
подлежат на по-нататъшно разглеждане и оценка. Оценката е извършена по опростени
процедурни правила съгласно Заповед № РД-16-270/19.02.2021 г. за определяне на
оценителна комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни
предложения по процедура № BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за малки
предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19". В т. 6 "Цели на предоставяната
безвъзмездна финансова помощ по процедурата и очаквани резултати" от
Условията за кандидатстване е оповестено, че процедура BG16RFOP002-2. 089 е
изцяло фокусирана към предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за
осигуряване на оперативен капитал в полза на българските малки предприятия,
реализирали оборот над 500 000 лв. за 2019 г., за справяне с последиците от
пандемията COVID-19.
В
Условията за кандидатстване по процедурата в т. 11. 1. „Критерии за допустимост
на кандидатите" е поставено ограничение за финансиране единствено на
кандидати, които отговарят на изискванията за категория малко предприятие
съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май
2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (OB L 124,
20.5.2003 г., стр. 36). Допълнително е пояснено, че кандидатите са длъжни да удостоверят,
че попадат в категорията малко предприятие като попълнят и представят
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП (Приложение 10) преди сключване на
административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ,
когато Управляващият орган ще извършва проверка по същество относно категорията
предприятие на одобрените кандидати.
В
предоставените за проверка Декларации за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните
предприятия /ЗМСП/
оспорващият „Итали“ ЕООД декларира в т. 3 от декларацията категория
"малко" за 2019 г., с обобщени параметри- персонал 67 човека и средно
за 2020 г., с обобщени параметри- персонал 61 човека, като в т. 2 посочва като
последна приключена финансова година 2020 г., както и че кандидатът е със
статут на „свързано предприятие“.
Според
разпоредбите на чл. 4б, ал. 1 и ал. 2 ЗМСП данните по чл.
3 се определят на
базата на предходната финансова година.
Ако в две последователни финансови години предприятието превиши или
слезе под границите по чл. 3, това се отразява на неговия статус на микро-,
малко или средно предприятие. При това положение след като жалбоподателят за
2020 г. е декларирал, че е средно предприятие по смисъла на чл. 3 ЗМСП, то е
изпълнен фактическия състав на чл. 4б, ал. 2 ЗМСП и това се е отразило на
неговия статус на малко предприятие. След като Итали ЕООД е престанало да бъде
малко предприятие по смисъла на чл. 3 ЗМСП и е станало средно такова, то
правилно и законосъобразно административният
орган е отказал да предостави безвъзмездна финансова помощ на кандидата, като е
приел, че е налице хипотезата на чл. 38, т. 3
ЗУСЕСИФ, тъй като
кандидатът не отговаря на изискванията за допустим бенефициер, свързани с
категорията на предприятието му.
Следователно
кандидатът „Итали“ ЕООД не отговаря на изискването за бенефициент, посочено в
подточка 3) на т. 11. 1. "Критерии за допустимост на кандидатите" от
Условията за кандидатстване по процедурата, а именно: "Допустими по
настоящата процедура за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на
изискванията за малко предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май
2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (OB L 124,
20.5.2003 г., стр. 36)".
В
заключение, съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от
компетентен орган, в исканата от закона форма, без допуснати нарушение на
административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон.
Подадената от Итали ЕООД жалба е неоснователна и като такава следва да бъде
отхвърлена.
С
оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва
да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с
чл. 143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на
правната помощ.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение пето от АПК,
Пловдивският административен съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Итали“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Брезовско шосе“ № 127, представлявано от
управителя Ю.Б.Ю. срещу решение № РД-11-1509/24.11.2021 г. на
Заместник-министър на икономиката и ръководител на Управляващия орган (УО) на
Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК), с което
на дружеството е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
проектно предложение с референтен № BG16RFOP002-2. 089-4439 "Подкрепа за
малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19" по процедура за подбор на проекти по
процедура BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над
500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19".
ОСЪЖДА „Итали“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Брезовско
шосе“ № 127, представлявано от управителя Ю.Б.Ю., да заплати на
Министерство на икономиката на РБ сумата от 100 (сто) лева,
представляваща възнаграждение за юрисконсулт.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен
административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от
съобщаването му с препис за страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: