Решение по дело №3117/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 152
Дата: 31 януари 2022 г. (в сила от 7 април 2022 г.)
Съдия: Николай Колев Стоянов
Дело: 20217180703117
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 152/31.1.2022г.

 

 

гр. Пловдив, 31 януари 2022 год.

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ІX състав, в публично съдебно заседание на седемнадесети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ С.

 

 

при секретаря Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдия С. адм. дело № 3117 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), във връзка с чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба вх. № 21936/03.12.2021 г. подадена от „Итали“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Брезовско шосе“ № 127, представлявано от управителя Ю.Б.Ю., чрез пълномощника адвокат Н., срещу решение № РД-11-1509/24.11.2021 г. на Заместник-министър на икономиката и ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК), с което на дружеството е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с референтен № BG16RFOP002-2. 089-4439 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по процедура за подбор на проекти по процедура BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт по съображения за издаването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Твърди се, че жалбоподателят е отговарял на изискванията за бенефициент.   Иска се отмяна на оспореното решение и присъждане на направените разноски.

 

В открито съдебно заседание, чрез пълномощника си по делото – адвокат К., жалбоподателят поддържа изцяло депозираната жалба и направените с нея искания.

Ответникът по делото – Заместник-министър на икономиката и ръководител на УО на ОПИК, редовно и своевременно призован в открито съдебно заседание не се явява.  Чрез представени от страна на процесуалния му представител по делото писмени бележки, се излагат подробни съображения за неоснователност на подадената жалба, респективно законосъобразност и правилност на постановеното решение. Направено е възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, както и е отправено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Пловдив, в настоящия състав, като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Съгласно чл. 26, ал. 1, изречение първо от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал. 6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор.

Процесните условия за кандидатстване са одобрени като част от документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти „BG16RFOP002-2.089“ Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" на ОПИК 2014-2020.

Със Заповеди № Р-16-1320/15.09.2021 г., № Р-16-1429/11.10.2021 г.  и № Р-16-1552/08.11.2021 г.на Заместик –министър на икономиката и Ръководител на ОПИК  е определен състав на оценителната комисия за извършване на проверка на документалната допустимост и сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с кандидати по процедура за подбор на проекти „BG16RFOP002-2.089“ Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" на ОПИК 2014-2020.

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че дружеството-жалбоподател е кандидатствало по процедура BG16RFOP002-2. 089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".

В етапа преди сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) на 14.10.2021 г.  чрез системата ИСУН 2020 ръководителят на екип по договаряне е изпратил на дружеството съобщение (л. 126-133), че във връзка с приключилата оценка и одобрение на оценителния доклад дружеството следва да представи допълнителни доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициер, изчерпателно изброени в поканата. Срокът, който е бил даден на жалбоподателя е до 30 (тридесет) календарни дни, считано от 14.10.2021 г. 

Дружеството е подало изисканите документи и декларации.

На 24.11.2021 г. ръководителят на УО на ОПИК е издал оспореното решение № РД-11-1509 – предмет на настоящото съдебно производство, с което е отказал предоставянето на безвъзмездна финансова помощ (БФП), защото е налице хипотезата на  чл. 38, т. 3 ЗУСЕСИФ и т. 27. 1 от Условията за кандидатстване по процедура BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".

Съобразявайки т. 6 "Цели на предоставяната БФП по процедурата и очаквани резултати" от условията за кандидатстване, съгласно която процедура BG16RFOP002-2. 089 е изцяло фокусирана към предоставяне на БФП за осигуряване на оперативен капитал в полза на български малки предприятия, реализирали оборот над 500 000 лева за 2019 г., за справяне с последствията от пандемията COVID-19, които предприятия са останали неподкрепени с безвъзмездни средства за покриване на най-неотложни нужди, както и съобразявайки специфичната цел на инвестиционен приоритет 2. 2 от приоритетна ос 2 и инвестиционен приоритет 6. 1 от приоритетна ос 6 на ОПИК, т. 11. 1 "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване по процедура BG16RFOP002-2. 089, ръководителят на УО е приел, че в критериите за допустимост се поставя ограничение за финансиране единствено на кандидати, които отговарят на изискванията за категория малко предприятие съгласно Закова за малките и средни предприятия (ЗМСП) и Препоръка на Комисията от 06.05.2003 г. относно определението за микро, малки и средни предприятия.

Разяснявайки процедурата по одобрение, ръководителят на УО е посочил, че в представената от кандидата декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 ЗМСП дружеството е декларирало категория малко предприятие  за 2019 г. /л.83/, средно предприятие за 2020 г./л.80/ и данни за последната приключена финансова 2020 година за средно предприятие, както и че дружеството е със статут на свързано предприятие.

Посочено е в оспореното решение, че за определяне категорията на кандидата във връзка с чл. 46, ал. 2 от ЗМСП е изследвана за последните две последователни финансови години - 2020 и 2019 г., за които последният представя информация и тъй като параметрите на кандидата, в качеството му на свързано предприятие, отговарят на изискванията на чл. 3, ал. 1 ЗМСП (т.е. една и съща категория), то не се налагало изследване на параметрите му за по-стар период (2018 и 2017 г.). Административният орган се е позовал на разпоредбата на чл. 4б, ал. 2, вр. с чл. 3, ал. 1 от ЗМСП, като е приел, че  кандидатът "ИТАЛИ " ЕООД не отговаря на изискването за бенефициент, посочено в подточка 3) на т. 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване по процедурата, а именно: „Допустими по настоящата процедура за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за малко предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (OB L 124, 20.5.2003 г., стр. 36)". Затова и на основание  чл. 38, т. 3, пр. 2 ЗУСЕСИФ е издадено оспореното решение за отказ за предоставяне на БФП.

Решението е изпратено до Итали ЕООД чрез модул „Комуникация с УО" в ИСУН 2020 на 25.11.2021 г., като на същия ден е било отворено. В последствие е подадена жалбата с вх. № 21936/03.12.2021 г.

В хода на съдебното производство не са събирани нови доказателства. Страните нямат спор по фактите. Спорът е правен относно правилното приложение на материалния закон.

Въз основа на така установените факти настоящият съдебен състав, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 27, ал. 1 от ЗУСЕСИФ цялостна проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Съдът намира, че е сезиран с процесуално допустима жалба – подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във връзка с 27, ал. 1 и  чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ, от лице, което има правен интерес от оспорването – актът пряко и неблагоприятно засяга негови права и законни интереси, срещу акт подлежащ на съдебен контрол съгласно чл. 27, ал. 1, във връзка с  чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ, поради което се дължи разглеждането й по същество:

По основателността на жалбата:

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган.

Съгласно  чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ ръководителят на УО издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент.

Съгласно чл. 7, ал. 1, т. 1, във връзка с чл. 7, ал. 2, т. 3 от ЗУСЕСИФ Министерски съвет – орган на изпълнителната власт, отговорен за управлението на средствата от ЕСИФ, определя структурите, отговорни за разработването на програмите по чл. 3, ал. 2 и за управлението на средствата от ЕСИФ. С решение на министерския съвет № 574/13.07.2016 година (по данни от заповед на л. 29 от делото ) за управляващ и сертифициращ орган по ОПИК 2014-2020 е определена Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" на Министерство на икономиката.

Със Заповед № РД-16-1347/27.09.2021 година на министъра на икономиката (л. 202 от делото), за лице, изпълняващо функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1, 2, 3, 4 и 6 на ОПИК 2014 – 2020 година е определена Ивелина Пенева – заместник министър на икономиката, което длъжностно лице е и издател на оспорваното в настоящото производство решение, издадено в процедура по приоритетна ос 2 на ОПИК 2014 – 2020 година, поради което не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен и подробно мотивиран, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. В административното производство, приключило с издаване на оспореното решение, съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

По отношение съответствие на решението с материалноправните разпоредби:

Приложимият закон в производството по издаване на процесното решение, е глава трета, Раздел II "Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор" от ЗУСЕСИФ, както и Постановление № 162 на Министерски съвет за определяне на детайлните правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. (ПМС № 162).

Утвърдените по реда на чл. 26, ал. 1 ЗУСЕСИФ от Управляващият орган, Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на БФП по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014 – 2020“, по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2. 089“ Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" представляват по своята същност влязъл в сила общ административен акт и са задължителни за всички участници в процедурата, включително и за управляващият орган.

В случая общите правила от АПК се прилагат по изключение, само за въпроси, неуредени с посочените по-горе нормативни и административни актове и конкретно оповестените Условия за кандидатстване по съответната оперативна програма, като последните не допускат допълнително даване на указания и събиране на доказателства в етапа на документална проверка, преди сключването на договора.

В приетите условията за кандидатстване по процедурата е разписано, че оценката на проектните предложения включва: етап 1: оценка на административно съответствие и допустимост и етап 2: техническа и финансова оценка (т. 21 "Ред за оценяване на проектните предложения"). Само проектни предложения, преминали успешно оценка на административно съответствие и допустимостта, подлежат на по-нататъшно разглеждане и оценка. Оценката е извършена по опростени процедурни правила съгласно Заповед № РД-16-270/19.02.2021 г. за определяне на оценителна комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения по процедура № BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лв. за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". В т. 6 "Цели на предоставяната безвъзмездна финансова помощ по процедурата и очаквани резултати" от Условията за кандидатстване е оповестено, че процедура BG16RFOP002-2. 089 е изцяло фокусирана към предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за осигуряване на оперативен капитал в полза на българските малки предприятия, реализирали оборот над 500 000 лв. за 2019 г., за справяне с последиците от пандемията COVID-19.

В Условията за кандидатстване по процедурата в т. 11. 1. „Критерии за допустимост на кандидатите" е поставено ограничение за финансиране единствено на кандидати, които отговарят на изискванията за категория малко предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (OB L 124, 20.5.2003 г., стр. 36). Допълнително е пояснено, че кандидатите са длъжни да удостоверят, че попадат в категорията малко предприятие като попълнят и представят Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП (Приложение 10) преди сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, когато Управляващият орган ще извършва проверка по същество относно категорията предприятие на одобрените кандидати.

В предоставените за проверка Декларации за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия /ЗМСП/ оспорващият „Итали“ ЕООД декларира в т. 3 от декларацията категория "малко" за 2019 г., с обобщени параметри- персонал 67 човека и средно за 2020 г., с обобщени параметри- персонал 61 човека, като в т. 2 посочва като последна приключена финансова година 2020 г., както и че кандидатът е със статут на „свързано предприятие“.

Според разпоредбите на чл. 4б, ал. 1 и ал. 2 ЗМСП данните по чл. 3 се определят на базата на предходната финансова година.  Ако в две последователни финансови години предприятието превиши или слезе под границите по чл. 3, това се отразява на неговия статус на микро-, малко или средно предприятие. При това положение след като жалбоподателят за 2020 г. е декларирал, че е средно предприятие по смисъла на чл. 3 ЗМСП, то е изпълнен фактическия състав на чл. 4б, ал. 2 ЗМСП и това се е отразило на неговия статус на малко предприятие.  След като Итали ЕООД е престанало да бъде малко предприятие по смисъла на чл. 3 ЗМСП и е станало средно такова, то правилно и законосъобразно  административният орган е отказал да предостави безвъзмездна финансова помощ на кандидата, като е приел, че е налице хипотезата на  чл. 38, т. 3 ЗУСЕСИФ, тъй като кандидатът не отговаря на изискванията за допустим бенефициер, свързани с категорията на предприятието му.

Следователно кандидатът „Итали“ ЕООД не отговаря на изискването за бенефициент, посочено в подточка 3) на т. 11. 1. "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване по процедурата, а именно: "Допустими по настоящата процедура за подбор на проекти са само кандидати, които отговарят на изискванията за малко предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (OB L 124, 20.5.2003 г., стр. 36)".

В заключение, съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в исканата от закона форма, без допуснати нарушение на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон. Подадената от Итали ЕООД жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с чл. 143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

    Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение пето от АПК, Пловдивският административен съд 

    

     Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Итали“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Брезовско шосе“ № 127, представлявано от управителя Ю.Б.Ю. срещу решение № РД-11-1509/24.11.2021 г. на Заместник-министър на икономиката и ръководител на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК), с което на дружеството е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с референтен № BG16RFOP002-2. 089-4439 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по процедура за подбор на проекти по процедура BG16RFOP002-2. 089 "Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19".

ОСЪЖДА „Итали“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Брезовско шосе“ № 127, представлявано от управителя Ю.Б.Ю.да заплати на Министерство на икономиката на РБ сумата от 100 (сто) лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: