РЕШЕНИЕ
№ 53
Смолян, 15.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Смолян - I-ви касационен състав, в съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | ИГНАТ КОЛЧЕВ |
Членове: | КАЛИНКА МЛАДЕНСКА ПЕТЯ ОДЖАКОВА |
При секретар ВЕСЕЛКА ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора НИКОЛИНКА ЧАМОВА като разгледа докладваното от съдия ИГНАТ КОЛЧЕВ канд № 20247230600468 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по касационна жалба, подадена от директора на АДФИ-София чрез процесуален представител, с адрес за призоваване гр. София, [улица]срещу Решение № 21/29.10.2024г., постановено по АНД № 21/2024г. по описа на Районен съд-Чепеларе. Следва да се приеме, че не се обжалва съдебен акт на Районен съд-Карлово, както е посочено в касационната жалба, тъй като в титулната част е означен Районен съд Чепеларе, номера на делото и съдебния акт е вярно отразен, въведените фактически твърдения кореспондират с предмета на делото.
С обжалваното решение е отменено НП № 11-01-903 2023 от 06.02.2024г., издадено от касатора, с което за нарушение по чл. 24, ал.1 вр. чл. 17, ал.1 ЗСч, на основание чл. 77, ал.1 вр. чл. 78, ал.2 ЗСч на В. М. Д. е наложено административно наказание "глоба" в размер на 500 лв. Присъдени са и съдебни разноски в размер на 300 лв.
В касационната жалба се навеждат доводи за материална незаконосъобразност на постановеното решение.Изводите на въззивния съд досежно датата на извършване на нарушението били неправилни по аргумент от нормата на чл. 27, ал.1 ЗСч. Дори да се приемело, че неточно в АУАН и НП като дата на нарушението е посочена 24.02.2022г., то нямало спор, че нарушението е извършено от Д. през м. февруари 2022г., когато е съставен ГФО на община Чепеларе, следователно можело да се направи извод, че е налице хипотезата на чл. 53, ал.2 ЗАНН. Сочи се съдебна практика в този смисъл на административни съдилища в РБ.
Молят съда да постанови решение, с което да отмени постановеното въззивно решение като неправилно и необосновано и да потвърди издаденото НП, като присъди на АДФИ-София и съдебни разноски за юриск. възнаграждение.
В съдебно заседание касационният жалбоподател не изпраща процесуален представител. В писмено становище от процесуалния представител на директора на АДФИ- главен юриск. Д. се развиват доводи по същество. Считат за безспорно доказано, че нарушението е извършено през м. февруари 2024г., дори съдът да приеме, че датата на извършване не е 24.02.2024г.
Ответникът по касация не се явява и се представлява от адв. С., която оспорва подадената жалба.
Участващият по делото прокурор от ОП-Смолян заема становище за неоснователност на подадената касационна жалба. Счита обжалваното решение за законосъобразно и правилно.
След преценка на изложеното в касационната жалба, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, АССм в настоящия си съдебен състав направи следните фактически и правни изводи:
Касационната жалба е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес от търсената защита, срещу годен за обжалване въззивен съдебен акт. Спазен е преклузивния срок по чл. 211, ал.1 АПК. Преценена така, касационната жалба е процесуално допустима и по нея се дължи произнасяне по същество, а разгледана по същество, тя е частично основателна. Това е така по следните съображения:
За да отмени издаденото НП № 11-01-903 2023 от 06.02.2024г., издадено от директора на АДФИ-София с което за нарушение по чл. 24, ал.1 вр. чл. 17, ал.1 ЗСч, на основание чл. 77, ал.1 вр. чл. 78, ал.2 ЗСч на В. М. Д. е наложено административно наказание "глоба" в размер на 500 лв., състав на Районен съд-Чепеларе е приел, че процесният АУАН формално отговаря на изискванията на чл. 42 ЗАНН, съдържа необходимите реквизити, твърдяното нарушение е описано изключително подробно, а съдържанието на НП отговаря на изискванията на чл. 57 ЗАНН и в този аспект не са допуснати процесуални нарушения. Приел е по-нататък, че съставеният ГФО за 2022г. на община Чепеларе в този си вид не представя вярно и честно имущественото и финансово състояние на община Чепеларе, което навеждало на извода, че в него не е отразена вярно стойността на наличните към края на финансовата 2022г. поети ангажименти за разходи. Възраженията на жалбоподателя, направени пред въззивния съд не са били приети в този смисъл и тези изводи изцяло се споделят от решаващият касационен състав.
При цялостната служебна проверка обаче въззивният съд констатирал допуснато съществено процесуално нарушение, което възприел за основание за отмяна на издадения санкционен акт, свързан с датата на извършване на вмененото нарушение.
Приел в мотивите си, че от доказателствата по делото не можела да се установи датата на извършване на нарушението, въпреки че е безспорно, че именно на датата 24.02.2023г. ГФО на община Чепеларе е обективиран в правното пространство, тъй като на тази дата е изпратен на МФ.
При така установеното решаващият състав намира обжалваното решение за незаконосъобразно. Мотивите на въззивният съдебен състав досежно липса на дата на вмененото нарушение и невъзможност тя да бъде установена не могат да бъдат споделени. Това е така поради следното: ГФО на община Чепеларе е официален документ. Ирелевантна в случая е датата на неговата подготовка. Самото му съставяне не е еднократен мимолетен акт, това е процес, който отнема технологично време. Релевантният момент за установяване на нарушението, изводите за осъществяването на което се споделят и от настоящият касационен състав е момента на неговото обективиране, а не на момента на приключване на фактическите действия по неговата подготовка. До момента, в който ГФО на общината е в процес на подготовка, все още няма реализиран състав на чл. 24 ЗСч. Цитираните правни норми регламентират, че финансовите отчети трябва да представят вярно и честно имущественото и финансовото състояние и финансовите резултати от дейността на предприятието, паричните потоци и собствения капитал. Вярното и честното представяне изисква достоверно показване на ефектите от операциите, други събития и условия в съответствие с определенията и критериите за признаване на активи, пасиви, приходи и разходи, заложени в приложимите счетоводни стандарти. Съдържанието на финансовите отчети трябва да е ясно и разбираемо.
От анализа на тези текстове не може да бъде въведено разумно съмнение, че деянието, вменено на ответника по касация не може да бъде осъществено преди изготвения ГФО да бъде публично достъпен. Публичната достъпност на изготвения ГФО е била възможна за първи път именно на 24.02.2023г., следователно това е и датата на извършване на нарушението и тя правилно е определена в АУАН и изготвеното НП. По тази причина обжалваното решение се явява неправилно и следва да бъде отменено, без да се налага делото да се връща за повторно разглеждане от друг съдебен състав. Делото е изяснено от фактическа страна, не се налага събиране на други доказателства и посволява постановяване решение по същество.
По същество в съответствие с изложените по-горе фактически изводи настоящият съдебен състав приема, че вмененото деяние е осъществено от обективна и субективна страна, възприемайки изцяло останалата част от мотивите на въззивния съд.
Решаващият състав обаче счита, че по отношение на определената санкция от АНО в размер на 500 лв. липсва изложение на каквито и да било мотиви относно тежестта на извършеното нарушение, степента на неговата обществена опасност, индивидуализиращите признаци, имотното състояние на нарушителя или каквито и да било други съображения, за да бъде определен този размер. Санкционната норма на чл. 77, ал.1 ЗСч предвижда за това деяние глоба в размер от 200 до 1000 лв.
В НП не са изложени никакви мотиви за наличие на отегчаващи отговорността обстоятелства, които да релевират налагане на санкция в размер, по-висок от минимолно определения в ЗСч. По тези съображения настоящият съдебен състав счита, че издаденото НП следва да бъде изменено в посочения смисъл.
Предвид резултата от съдебното обжалване на касатора следва да се присъди юриск. възнаграждение в размер на 100 лв., платимо от ответника по касация и затова АССм в настоящия си съдебен състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 21/29.10.2024г., постановено по АНД № 21/2024г. по описа на Районен съд-Чепеларе, с което е отменено НП № 11-01-903 2023 от 06.02.2024г., издадено от директора на АДФИ-София, с което за нарушение по чл. 24, ал.1 вр. чл. 17, ал.1 ЗСч, на основание чл. 77, ал.1 вр. чл. 78, ал.2 ЗСч на В. М. Д. е наложено административно наказание "глоба" в размер на 500 лв. и са присъдени съдебни разноски в размер на 300 лв. .ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:
ИЗМЕНЯ НП № 11-01-903 2023 от 06.02.2024г., издадено от директора на АДФИ-София, с което за нарушение по чл. 24, ал.1 вр. чл. 17, ал.1 ЗСч, на основание чл. 77, ал.1 вр. чл. 78, ал.2 ЗСч на В. М. Д. е наложено административно наказание "глоба" в размер на 500 лв. като определя наложената глоба в размер на 200 лв.
ОСЪЖДА В. М. Д. [ЕГН] ДА ЗАПЛАТИ на АДФИ-София юриск. възнаграждение в размер на 100 лв.
РЕШЕНИЕТО е окончателно И НЕ ПОДЛЕЖИ НА ОБЖАЛВАНЕ.
Председател: | |
Членове: |