О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№……………/…………….2021г., гр.Варна
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІІ-ми касационен състав,
в закрито заседание на двадесет и първи април 2021г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА
ТАНЯ
ДИМИТРОВА
СТОЯН КОЛЕВ
като разгледа докладваното от съдия М.Желязкова, адм.дело № 786/2021г.
по описа
на съда, за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е образувано е по жалба „Варна Пропърти“ ЕООД против
Заповед № 4966/27.11.2019г. на Кмета на Община Варна, с която е одобрен
окончателен проект за актуализация на „Генерален план за организация на
движението на територията на Община Варна“.
Жалбата е била подадена пред
Върховен административен съд, като със същата е оспорена и Заповед № 4970/27.11.2019г. на Кмета на Община Варна, с която са
утвърдени „Правила за достъп на пътни превозни средства на
територията на „Приморски парк“. По нея е образувано адм.д.№
118/2020г. С Определение № 4671/22.04.2020г. съставът на ВАС е прекратил
производството по делото в частта, в която се оспорва Заповед № 4966/27.11.2019г.
на Кмета на Община Варна и е изпратил същата по подсъдност на Административен съд
– Варна, а в останалата част е спрял производството.
В мотивите си ВАС е приел, че заповедта има белезите на общ административен
акт, тъй като одобреният с нея Генерален план за организация на
движението /ГПОД/ на територията на Община Варна е със срок на действие 5 години.
Настоящият състав на Варненски
административен съд намира, че не е компетентен да разгледа жалбата против Заповед
№ 4966/27.11.2019г. на Кмета на Община Варна по следните съображения:
Съгласно
чл.65 от АПК общи са административните актове с еднократно правно
действие, с които се създават права или задължения или непосредствено се
засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, както и
отказите да се издадат такива актове. А съгласно чл.75 ал.1 от АПК нормативните административни актове са подзаконови
административни актове, които съдържат административноправни норми, отнасят се
за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие.
За
да се определи дали един акт има белезите на общ или на подзаконов нормативен
такъв следва да се изходи от целите, които преследва и отношенията, които
урежда. В настоящия случай Заповед № 4966/27.11.2019г. на Кмета на Община
Варна е издадена на основание чл.15, ал.7 от Закона за движение по пътищата и
чл.4, ал.1, във връзка с чл.15 от Наредба № 1 от 17.01.2001г. за организиране
на движението по пътищата. Посочената като правно основание норма от ЗДвП
въвежда забрана за преминаването и паркирането на пътни превозни средства в
паркове, градини и детски площадки в населените места извън обозначените за
това места, а текстовете от Наредбата вменяват в задължение на кмета на
съответната община да възлага проектирането на организацията на движението по
пътищата на територията на общината и одобрява окончателния проект на
Генералния план за организация на движението. С процесната заповед е одобрена
актуализация на този план на територията на Община Варна, като в предмета на действащия
такъв е включена местност „Салтанат“, представляваща част от Приморски парк на
гр.Варна, и е регламентирана организацията на движението в тази част,
въвеждайки забрана за преминаване на пътни превозни средства през определени с
пътни знаци места.
Предвид
горното настоящият състав намира, че процесната заповед няма еднократно правно
действие. Същата създава нормативни правила, които следва да се спазват от
неограничен брой лица и занапред. Независимо, че нормата на чл.9 ал.3 от
Наредба № 1/17.01.2001г. предвижда срок на валидност
на ГПОД от 5 години, то от това следва единствено периодичност, а не
еднократност на уредените отношения. Действието на общия административен акт се
характеризира с преустановяването му при еднократно изпълнение от адресатите му,
а в случая оспореният акт засяга не само лицата имащи обекти в обхвата на
плана, но и случайни посетители, като и двете групи лица следва да се
съобразяват със създадената с акта организация при всяко влизане в м.“Салтанат“
/Морска градина/.
Предвид
горното, съдът намира, че Заповед № 4966/27.11.2019г. на Кмета на Община
Варна има белезите на нормативен административен акт и
съгласно чл.132 ал.2 т.1 от АПК родово компетентен да се произнесе по жалбата
срещу нея е Върховен административен съд.
В подкрепа на горните изводи са и
следните обстоятелства:
Видно от мотивите на Определение от 29.01.2020г. по адм.дело №
118/2019г., съставът на ВАС е преценил, че производството по делото е
по реда на чл.185 от АПК. и е спрял
действието на одобрения със Заповед № 4966/27.11.2019г.
При извършена служебна проверка също така, съдът установи, че в
Административен съд – Варна са образувани още три дела по жалби на други
физически и юридически лица срещу същата заповед. Същите са присъединени към
първото образувано дело – адм.д. № 3450/2019г., което с протоколно определение
от съдебно заседание на 25.02.2020г. е прекратено и изпратено по компетентност
на ВАС. При извършена справка в сайта на Върховен административен
съд бе констатирано, че по същото е повдигнат спор за подсъдност, като с
Определение № 10483/29.07.2020г. по адм.д.№ 6861/2020г. петчленен състав на ВАС
е постановил, че компетентен да се произнесе по жалбите на „Овърсийз
- Хоризонт“ АД, „Медицински център за специализирана извънболнична помощ
Асклепий“ ООД и Елена
Николаева Василева против Заповед № 4966/27.11.2019 г. на Кмета на Община Варна, е тричленен състав на ВАС.
Предвид всичко гореизложено, както и с оглед недопустимостта
за разглеждане на един и същ
административен акт от две съдилища и то различни по степен, съдът намира, че производството по настоящото дело
следва да се прекрати и да се повдигне спор за подсъдност на делото пред петленен
състав на ВКС, на осн. чл.135 ал.4 пр.2 от АПК.
Воден от горното, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И :
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 786/2021г. по описа на
Административен съд - Варна, ХVІІІ състав.
ПОВДИГА СПОР
ЗА ПОДСЪДНОСТ между Административен
съд – Варна и тричленен състав на Върховен административен съд по жалбата на
„Варна Пропърти“ ЕООД против
Заповед № 4966/27.11.2019г. на Кмета на Община Варна, пред петчленен състав на Върховен административен
съд, на осн. чл.135 ал.4 пр.2 от АПК.
Определението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.