№ 860 / 4.11.2020г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на пети
октомври две хиляди и двадесета година в
състав:
Председател: Георги Видев
при
секретаря А. М., като разгледа административно дело № 882 по описа на съда за
2020 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е
образувано по жалба на Сдружение за музикално и танцово изкуство „Беловче“, ЕИК
********* против Заповед № РД-09-345/16.04.2020 г. на министъра на Младежта и
спорта, с която не е одобрен проектът на жалбоподателя с вх. № 41-00-107/17.03.2020
г. с наименование „Танцувай с мен“, подаден по Национална програма за
изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за 2020 г.
Жалбоподателят моли да бъде отменена
обжалваната заповед, като счита че тя е постановена в противоречие с
материалноправните разпоредби и при съществено нарушение на
административнопроизводствените правила. Поддържа жалбата си и в проведеното
съдебно заседание чрез своя председател на управителния съвет.
Ответникът – министъра на Младежта и
спорта – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното
съдебно заседание и в представена писмена защита. Излага съображения за
законосъобразността на обжалваната заповед. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.
Жалбата е допустима, като подадена в
законоустановения срок от лице, засегнато от разпореденото с оспорената
заповед. Разгледано по същество оспорването е неоснователно.
Фактическата обстановка по делото е
безспорна: Със Заповед № РД-09-182/27.02.2020 г. ответникът е приел Национална
програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за
2020 г., като е утвърдил и Обява за стартиране на процедура за набиране на
проектни предложения, Формуляр за кандидатстване и друга документация.
Жалбоподателят е подал своето проектно предложение, като в него е заложил срок
за изпълнение на проекта 7 седмици – от 07.08.2020 г. до 25.09.2020 г.
Назначената от ответника комисия, след като е разгледала предложенията, е
констатирала, че проектът на жалбоподателя не отговаря на заложените в
програмата изисквания за продължителност от 6 месеца. Затова с протокола си от
03.04.2020 г., комисията е взела единодушно решение проектното предложение на
жалбоподателя да не бъде допуснато до следващия етап на оценяване. В резултат
на тази административна процедура е издадена обжалваната заповед, съдържаща отказ
да бъде одобрен проекта.
При тази фактическа обстановка е
ясно, че жалбоподателят действително се е отклонил от едно от съществените
изисквания, поставени в Националната програма.
Т. 2 от Раздел IX, Направление 1 от програмата предвижда следното:
„Дейностите по направлението следва
да се реализират в рамките на шест месеца, както следва:
-Начало на дейностите – 01.05.2020
г.;
-Край на дейностите – 01.11.2020 г.;…
Очевидно е, че ответникът е поставил
конкретен и точен срок, определен както като продължителност (шест месеца),
така и посредством начална и крайна дата (съответно 01.05.2020 г. и 01.11.2020
г.), в който следва да се реализират дейностите. Предложеният от жалбоподателя
срок е много по-кратък (7 седмици), което е по-малко от два месеца, т.е.
неговото предложение е дейностите да се реализират в срок, които е повече от 3
пъти по-кратък от предвидения в програмата. Действително, предложеният срок от
от 07.08.2020 г. до 25.09.2020 г. е в рамките на заложения в програмата срок
(01.05.2020 г. и 01.11.2020 г.) но в случая е съществена неговата кратка
продължителност.
В
тази връзка е неоснователно възражението на жалбоподателя, че във „всички
наредби и изисквания е записано в срок до 6 месеца. Би могло да бъде и по-малък
период“.
Чл. 7, т. 8 и чл. 11, ал. 5, т. 1 от
Наредба № 5
от 11.08.2016 г. за условията и реда за финансово подпомагане на проекти по
национални програми за младежта предвиждат следното:
Чл. 7. Министерството на младежта и спорта не
финансира дейности и разходи:
8. реализирани преди одобряването на проекта и извън
срока на изпълнението на проекта.
Чл. 11. (5) Експертната комисия:
1. извършва преценка за административното съответствие
и изпълнение на формалните критерии на проектните предложения;
2. при наличието на непопълнени и/или изменени части
от утвърдените формуляри или липсващи приложения (график на дейностите и бюджет
на проекта) комисията не разглежда проекта по същество и не го предлага за
финансово подпомагане;
Цитираните разпоредби предвиждат като формален
критерии за допустимост на проектите, същите да се реализират „извън срока на
изпълнението на проекта“, както и при липсващ график на дейностите. Тоест
безспорно наредбата изисква в предложенията да е предвидено времево
разположение на дейностите и то да не е извън срока на изпълнението на проекта.
В случая следва да се приеме, че предвид значителното разминаване на
7-седмичния срок на проектното предложение със заложения 6-месечен срок на
програмата е налице проектно предложение дейностите, по което ще се изпълняват
извън срока на изпълнението на проекта, което е основание за отказ от
разглеждането му по същество съгласно чл. 7, т. 8 от наредбата. Това формално
основание недопустимост на проекта се обосновава логически и с целта, която се
преследва с програмата, а именно превенцията на хазартната и на другите
зависимости сред младите хора. Несъмнено е, че за да се постигне превентивният
ефект е необходимо по-дългосрочно изпълнение на дейностите, което би се
реализирало в рамките на предвидения в програмата 6 месечен срок, вместо
предложения от жалбоподателя срок, който е по-кратък дори от два месеца.
Предвид това, обжалваната заповед е
издадена в съответствие с относимите материалноправни разпоредби. Актът е издаден във формата на мотивирана писмена
заповед, при спазване на административнопроизводствените правила и в
съответствие с целта на закона – за да не бъде допуснато до разглеждане по
същество на проектно предложение, което противоречи на съществен критерий,
заложен от възложителя на проекта. Затова жалбата като неоснователна следва да
бъде отхвърлена.
С оглед изхода на делото е основателно
искането на ответника за присъждане на разноски. Следва да му бъдат присъдени
100 лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение в минималния предвиден от
закона размер.
Предвид гореизложеното Административен
съд – Пазарджик
Р Е Ш И:
Отхвърля жалбата на Сдружение за
музикално и танцово изкуство „Беловче“, ЕИК ********* против Заповед №
РД-09-345/16.04.2020 г. на министъра на Младежта и спорта, с която не е одобрен
проектът на сдружението с вх. № 41-00-107/17.03.2020 г. с наименование
„Танцувай с мен“, подаден по Национална програма за изпълнение на младежки
дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за 2020 г.
Осъжда Сдружение за музикално и танцово
изкуство „Беловче“, ЕИК ********* да заплати на министерството на Младежта и
спорта разноски по делото в размер на 100 лв.
Решението подлежи на обжалване чрез
настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия: /П/