Решение по дело №882/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 860
Дата: 4 ноември 2020 г. (в сила от 8 декември 2020 г.)
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20207150700882
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 860 / 4.11.2020г.

гр. Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Пазарджик, V състав, в открито заседание на пети октомври две хиляди и двадесета  година в състав: 

                      Председател:    Георги Видев

                                                                          

при секретаря А. М., като разгледа административно дело № 882 по описа на съда за 2020 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Делото е образувано по жалба на Сдружение за музикално и танцово изкуство „Беловче“, ЕИК ********* против Заповед № РД-09-345/16.04.2020 г. на министъра на Младежта и спорта, с която не е одобрен проектът на жалбоподателя с вх. № 41-00-107/17.03.2020 г. с наименование „Танцувай с мен“, подаден по Национална програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за 2020 г.

            Жалбоподателят моли да бъде отменена обжалваната заповед, като счита че тя е постановена в противоречие с материалноправните разпоредби и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Поддържа жалбата си и в проведеното съдебно заседание чрез своя председател на управителния съвет.

            Ответникът – министъра на Младежта и спорта – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание и в представена писмена защита. Излага съображения за законосъобразността на обжалваната заповед. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

            Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок от лице, засегнато от разпореденото с оспорената заповед. Разгледано по същество оспорването е неоснователно.

            Фактическата обстановка по делото е безспорна: Със Заповед № РД-09-182/27.02.2020 г. ответникът е приел Национална програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за 2020 г., като е утвърдил и Обява за стартиране на процедура за набиране на проектни предложения, Формуляр за кандидатстване и друга документация. Жалбоподателят е подал своето проектно предложение, като в него е заложил срок за изпълнение на проекта 7 седмици – от 07.08.2020 г. до 25.09.2020 г. Назначената от ответника комисия, след като е разгледала предложенията, е констатирала, че проектът на жалбоподателя не отговаря на заложените в програмата изисквания за продължителност от 6 месеца. Затова с протокола си от 03.04.2020 г., комисията е взела единодушно решение проектното предложение на жалбоподателя да не бъде допуснато до следващия етап на оценяване. В резултат на тази административна процедура е издадена обжалваната заповед, съдържаща отказ да бъде одобрен проекта.

            При тази фактическа обстановка е ясно, че жалбоподателят действително се е отклонил от едно от съществените изисквания, поставени в Националната програма.

            Т. 2 от Раздел IX, Направление 1 от програмата предвижда следното:

            „Дейностите по направлението следва да се реализират в рамките на шест месеца, както следва:

            -Начало на дейностите – 01.05.2020 г.;

            -Край на дейностите – 01.11.2020 г.;

            Очевидно е, че ответникът е поставил конкретен и точен срок, определен както като продължителност (шест месеца), така и посредством начална и крайна дата (съответно 01.05.2020 г. и 01.11.2020 г.), в който следва да се реализират дейностите. Предложеният от жалбоподателя срок е много по-кратък (7 седмици), което е по-малко от два месеца, т.е. неговото предложение е дейностите да се реализират в срок, които е повече от 3 пъти по-кратък от предвидения в програмата. Действително, предложеният срок от от 07.08.2020 г. до 25.09.2020 г. е в рамките на заложения в програмата срок (01.05.2020 г. и 01.11.2020 г.) но в случая е съществена неговата кратка продължителност.

            В тази връзка е неоснователно възражението на жалбоподателя, че във „всички наредби и изисквания е записано в срок до 6 месеца. Би могло да бъде и по-малък период“.

            Чл. 7, т. 8 и чл. 11, ал. 5, т. 1 от Наредба № 5 от 11.08.2016 г. за условията и реда за финансово подпомагане на проекти по национални програми за младежта предвиждат следното:

Чл. 7. Министерството на младежта и спорта не финансира дейности и разходи:

8. реализирани преди одобряването на проекта и извън срока на изпълнението на проекта.

Чл. 11. (5) Експертната комисия:

1. извършва преценка за административното съответствие и изпълнение на формалните критерии на проектните предложения;

2. при наличието на непопълнени и/или изменени части от утвърдените формуляри или липсващи приложения (график на дейностите и бюджет на проекта) комисията не разглежда проекта по същество и не го предлага за финансово подпомагане;

Цитираните разпоредби предвиждат като формален критерии за допустимост на проектите, същите да се реализират „извън срока на изпълнението на проекта“, както и при липсващ график на дейностите. Тоест безспорно наредбата изисква в предложенията да е предвидено времево разположение на дейностите и то да не е извън срока на изпълнението на проекта. В случая следва да се приеме, че предвид значителното разминаване на 7-седмичния срок на проектното предложение със заложения 6-месечен срок на програмата е налице проектно предложение дейностите, по което ще се изпълняват извън срока на изпълнението на проекта, което е основание за отказ от разглеждането му по същество съгласно чл. 7, т. 8 от наредбата. Това формално основание недопустимост на проекта се обосновава логически и с целта, която се преследва с програмата, а именно превенцията на хазартната и на другите зависимости сред младите хора. Несъмнено е, че за да се постигне превентивният ефект е необходимо по-дългосрочно изпълнение на дейностите, което би се реализирало в рамките на предвидения в програмата 6 месечен срок, вместо предложения от жалбоподателя срок, който е по-кратък дори от два месеца.

Предвид това, обжалваната заповед е издадена в съответствие с относимите материалноправни разпоредби. Актът е издаден във формата на мотивирана писмена заповед, при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона – за да не бъде допуснато до разглеждане по същество на проектно предложение, което противоречи на съществен критерий, заложен от възложителя на проекта. Затова жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото е основателно искането на ответника за присъждане на разноски. Следва да му бъдат присъдени 100 лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение в минималния предвиден от закона размер.

Предвид гореизложеното Административен съд – Пазарджик

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на Сдружение за музикално и танцово изкуство „Беловче“, ЕИК ********* против Заповед № РД-09-345/16.04.2020 г. на министъра на Младежта и спорта, с която не е одобрен проектът на сдружението с вх. № 41-00-107/17.03.2020 г. с наименование „Танцувай с мен“, подаден по Национална програма за изпълнение на младежки дейности по чл. 10а от Закона за хазарта за 2020 г.

Осъжда Сдружение за музикално и танцово изкуство „Беловче“, ЕИК ********* да заплати на министерството на Младежта и спорта разноски по делото в размер на 100 лв.

Решението подлежи на обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                                                Съдия: /П/