Решение по дело №64/2024 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 500
Дата: 12 март 2024 г. (в сила от 12 март 2024 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20247110700064
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№500

гр.Кюстендил, 12.03.2024г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на шести март две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                           ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА                             

 

секретар Антоанета Масларска и с участието на прокурор Михаил Крушовски, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №64/2024г., за да се произнесе взе предвид:

 

                 Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

„Л.Б. ЕООД Е.К.“ КД, *** оспорва решение №400/10.11.2023г. на ДРС, постановено по АНД №986/2023г. В жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност, представляващи касационни основания за отмяна по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП. Претендират се разноски.

Директорът на РД София при ГД „Контрол на пазара“ при КЗП с адрес гр.София, ул.“Врабча“ №1 оспорва разпореждане №1093/19.12.2023г. на ДРС, постановено по АНД №986/2023г. Сочат се доводи за незаконосъобразност, свързани с неправилно приложение на материалния закон.

              Ответникът по касационната жалба в писмено становище излага съображения за неоснователност на жалбата. Не се претендират разноски.

             Ответникът по частната жалба не изразява становище.

             Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба и правилност на въззивното решение, както и за неоснователност на частната жалба.

                Предмет на касационно оспорване е решение №400/10.11.2023г. на ДРС, постановено по АНД №986/2023г., с което е изменено НП №003607/07.07.2023г. на директора на РД за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП. „Л.Б. ЕООД Е.К.“ КД, ЕИК ********* е санкционирано, като му е наложено административно наказание „имуществена санкция“ от 25 000 лв., на основание чл.210а във вр.с чл.68д, ал.1, пр.1, във вр.с чл.68г, ал.4, във вр.с чл.68в от ЗЗП.

               Районният съд е формирал извод за законосъобразност на НП, приемайки че не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила във връзка с описание на нарушението и дължимото съдържание на АУАН и НП, както и поради доказаност на противоправното деяние от обективна страна. Извел е и извод за неприложимост на чл.28 от ЗАНН. Приел е обаче, че наложената санкция е завишена, поради което е изменил НП, като е намалил размера на наказанието на 1000 лв.

Предмет на касационно оспорване е и разпореждане №1093/19.12.2023г. на ДРС, постановено по АНД №986/2023г., с което е оставена без разглеждане молбата на директора на РД за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП за поправка на очевидна фактическа грешка в първоинстанционното решение. Мотивите са свързани с липсата на регламентация в НПК на институтът на явната фактическа грешка.

              Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             Частната жалба е  допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.229 от АПК, в преклузивния срок по чл.230 от АПК.

              В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение и разпореждане на районния съд. След анализ на събраните доказателства, КАС приема за установено следното:

              Производството пред ДРС е образувано по жалба на „Л.Б. ЕООД Е.К.“ КД, ЕИК ********* срещу НП №003607/07.07.2023г. на директора на РД за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП. Прието е от фактическа страна, че на 27.03.2023г. в търговски обект, находящ се в гр.Дупница, ул.“Страхил войвода“ №17, търговецът е използвал заблуждаваща нелоялна търговска практика, като е предоставял на потребителите невярна и подвеждаща информация чрез етикети на предварително опаковани стоки за теглото на обявените и предлагани за продажба лук, мити картофи и картофи. При направени измервания на контролна везна в самия обект са констатирани съществени разлики между обявения на етикета грамаж/кг/ и реално измерения. Проверката е обективирана в КП №К-2759000/27.03.2023г. За констатирано нарушение на чл.68д, ал.1, пр.1, във вр. чл.68г, ал.4, във вр.с чл.68в от ЗЗП е съставен АУАН №003607/23.06.2023г., а въз основа на него е издадено атакуваното НП.

                 Императивната разпоредба на чл.68в от ЗЗП забранява нелоялните търговски практики. Нелоялни са и заблуждаващите и агресивните търговски практики по чл.68д - 68к. Съгласно чл.68д, ал.1 от ЗЗП търговската практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация и следователно е подвеждаща или, когато по някакъв начин, включително чрез цялостното й представяне, заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение средния потребител, дори и ако представената информация е фактически точна относно някое от обстоятелствата, посочени в ал.2 и има за резултат или е възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което той не би взел без използването на търговската практика. Обстоятелствата по ал.1 включват информация и за количеството на стоките.

Освен ЗЗП в настоящия случай касационният съд счита, че е приложим и Регламент (ЕС) №1169/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 година за предоставянето на информация за храните на потребителите, където в чл.9, т.1, б.“д“ е предвидено в задължителната информация за храните да бъде и нетното количество. В търговските обекти обаче се предлагат на потребителите предварително опаковани от производителя стоки, както и стоки, които са опаковани от търговеца. В разпоредбата на чл.2 от Наредбата за предоставянето на информация на потребителите за храните /Наредбата/ е разписано, че предоставянето на информация на потребителите за храните се извършва от лицата по чл.8 от Регламент (ЕС) №1169/2011 в съответствие с изискванията на същия регламент, както и тези, предвидени в специални разпоредби на приложимото право на Европейския съюз за определени храни, Закона за храните и на подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Съгласно нормата на чл.8, ал.1 от Регламент (ЕС) №1169/2011, стопанският субект в хранителната промишленост, който отговаря за информацията за храните, е стопанският субект, под чието име или търговско наименование храната се предлага на пазара, или ако този стопански субект не е установен в Съюза- вносителят на пазара на Съюза. Същевременно в чл.10, ал.2 от ЗЗП е предвидено, че производителят или лицето, пакетирало или опаковало стоката, носи отговорност за означаването на количеството, а когато стоката е от внос - за предоставянето на тази информация отговаря вносителят. В случая безспорно е установено, че конкретните хранителни продукти в проверявания търговски обект в гр.Дупница, представляват предварително опаковани от друг производител стоки. Т.е. това са стоки, които не се произвеждат от търговеца „Л.Б. ЕООД Е.К.“ КД, същите не се опаковат и етикират от дружеството. Установеното от фактическа страна, съпоставено с посочената правна регламентация обуславя извода, че касатора не е стопанският субект, под чието име или търговско наименование храната се предлага на пазара, както и не е неин вносител. Неговата отговорност се свежда до задълженията по чл.7 и чл.9 от ЗЗП, а именно да осигури предоставянето на изискуемата по закон информация на потребителя. След като стоката е доставена на търговеца за продажба опакована и етикетирана, като предоставената на етикета информация от външна страна отговаря на нормативните изисквания като компоненти и яснота, търговецът е изпълнил своите задължения по ЗЗП и Регламента. До това се свежда добросъвестното и компетентно предоставяне на информация при осъществяване на търговската практика. Противното би означавало на търговеца да се вменят задълженията на контролен орган или задълженията на производител/вносител на съответната стока. В този смисъл осъществената от касатора търговска практика не противоречи на принципа за добросъвестност и професионална компетентност и не може да бъде определена като нелоялна търговска практика. Неправилно АНО е ангажирал административнонаказателната отговорност на „Л.Б. ЕООД Е.К.“ КД, тъй като дружеството не се явява задължен субект по чл.68в, чл.68д, ал.1 и чл.68г, ал.4 от ЗЗП.

 С оглед гореизложеното касационният съд намира решението на въззивната инстанция за неправилно, поради което ще го отмени и вместо него ще постанови ново, с което ще отмени НП като незаконосъобразно. Като резултат от отмяната на първоинстанционното решение по съществото на спора съдът ще отмени и оспореното разпореждане.

 Разноски не се присъждат на касатора, защото не са ангажирани доказателства за сторени такива пред касационната инстанция.

                Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 и чл.222, ал.1 от АПК, Административният съд

 

                                                            Р   Е   Ш   И:

 

  ОТМЕНЯ решение №400/10.11.2023г., постановено по АНД №986/2023г. по описа на Дупнишкия районен съд и вместо него постановява:

                ОТМЕНЯ НП №003607/07.07.2023г. на директора на РД за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП, с което на „Л.Б. ЕООД Е.К.“ КД, *** е наложено административно наказание „имуществена санкция“ от 25 000 лв. на основание чл.210а във вр.с чл.68д, ал.1, пр.1, във вр.с чл.68г, ал.4, във вр.с чл.68в от ЗЗП.

                ОТМЕНЯ разпореждане №1093/19.12.2023г. на ДРС, постановено по АНД №986/2023г.

                Решението е окончателно.

                                     

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                                      

                                                                      ЧЛЕНОВЕ: