Решение по дело №2234/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1769
Дата: 20 октомври 2023 г.
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20237180702234
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№1769/20.10.2023г.

 

гр. Пловдив, 20 октомври 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, VІII-ми състав, в открито заседание на девети октомври, две хиляди двадесет и трета година в състав:  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                            НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Недялка Петкова, като разгледа административно дело №2234 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и Наредба №4 от 08.08.2017г. за прилагане на мярка 14 “Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г. (Наредба №4/08.08.2017г.).

            С.Г.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, представляван от “Еднолично адвокатско дружество Е.Х.“, БУЛСТАТ *********, както и от адвокат Ц.М.М., пълномощници, обжалва Уведомително писмо с Изх.№07-165-6500/736 от 24.07.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 “Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. (ПРСР-2014-2020) за кампания 2022г., издадено от директор на Областна дирекция на Държавен фонд “Земеделие” – Пловдив (ОД на ДФ”З” – Пловдив), с което на жалбоподателя е отказано изплащането на финансова помощ по заявление за подпомагане с идентификационен номер 16/14/2/04202 и с уникален идентификационен номер (УИН) 16/140521/17932 от 10.05.2022г.

            Претендира се отмяна на акта поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски, съгласно приетите по делото доказателства (листи 111-112), че са действително направени. На 16.10.2023г. по делото постъпват писмени бележки с Вх.№20337 (листи 128-129) от адвокат Е.Х., с които поддържа заявеното в жалбата.

Ответникът- Директор на Областна дирекция на Държавен фонд “Земеделие” – Пловдив, чрез юрисконсулт Г.К.- пълномощник (лист 5), изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Възразява за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение от жалбоподателя.

            Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

По допустимостта на жалбата съдът констатира следното:

Според приетото по делото заверено копие на известие за доставяне (лист 90), оспореното уведомително писмо (листи 19-20, 89) е получено по пощата на 02.08.2023г. лично от жалбоподателя. От своя страна, жалбата (листи 13-18) е подадена чрез ДФ“З“ на 15.08.2023г. или в рамките на законоустановения срок. Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Според разпоредбата на чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП, ДФ”З” изпълнява функциите на Разплащателна агенция (РА) от датата на издаване на акта за акредитация. Според разпоредбите на чл.20а, ал.1, 3, 4 от ЗПЗП (редакция в сила от 28.06.2019г.), 1) Изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция; 3) Изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за сключване на административни договори и/или за издаване на административни актове по чл.12, ал.7 на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. (4) Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д, ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ, понастоящем Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ)) и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Заповед №03-РД/1759 от 21.06.2021г. (листи 6-10) на изпълнителния директор на ДФ”З”, с която заповед делегира редица свои правомощия на директорите на областни дирекции на ДФ“З“, между които и правомощията да вземат решения и да издават уведомителни писма за плащане / отказ за плащане на финансова помощ по заявления за подпомагане / плащане съгласно чл.23, ал.4, чл.28 и чл.29 от Наредба №4/08.08.2017г., видно от точка VI.4. от заповедта (лист 9а).

Така посоченото делегиране на правомощия на изпълнителния директор на ДФ“З“ на директора на ОД на ДФ“З“ – Пловдив настоящият състав на съда намира за надлежно направено, поради което оспореният по делото акт е издаден от компетентен за целта орган, което обстоятелство не е спорно и между страните.

Жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на ЗПЗП, респективно по смисъла на чл.4, §1, б.“а“ от Регламент (ЕС) №1307/2013 и по смисъла на чл.3, т.1 от Регламент (ЕС) 2021/2115, считано от 01.01.2023г.

Жалбоподателят е регистриран под уникален регистрационен номер (УРН) 240239 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).

От жалбоподателя е подадено Заявление за подпомагане/заявление за плащане по мярка 14 “Хуманно отношение към животните“ с идентификационен номер 16/14/2/04202 и с УИН 16/140521/17932 от 10.05.2022г. (листи 22-23), в което декларира стопанисвани животновъдни обекти (ЖО), в които се отглеждат едри преживни животни (ЕПЖ) и дребни преживни животни (ДПЖ), както следва: 1) ЖО №********** (4155-0117), с капацитет от 100 бр. ЕПЖ и отглеждани 134 бр. ЕПЖ; 2) ЖО №********** (4155-0043), с капацитет от 700 бр. ДПЖ и отглеждани 697 бр. ДПЖ.

Заявено е подпомагане по подмярка 14.2 “Хуманно отношение към животните в сектор ДПЖ“, за дейност “Осигуряване на свободна подова площ за отглеждане на животни“ в ЖО №********** (4155-0043) на общо 104,55 ЖЕ (животински единици) или на 697 ДПЖ, тъй като 1 овца (1 коза) са равни на 0,15 ЖЕ, съгласно §2з, т.3 от ДР на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), както и според §1, т.6, б.“г“ от ДР на Наредба №4/08.08.2017г. Заявено е подпомагане и по подмярка 14.2 “Хуманно отношение към животните в сектор ДПЖ“, за дейност “Осигуряване на свободно отглеждане на открито на ДПЖ“ от ЖО №********** (4155-0043) на общо 104,55 ЖЕ.

Представен е Работен лист за “Животни, допустими за кандидатстване по мярка 14“ (листи 23а-32) за броя на отглежданите от Г. ДПЖ, общо 104,55 ЖЕ (697 овце), отглеждани на закрито и открито (смесено).

Представено е Удостоверение за регистрация на животновъден обект №1896 от 15.03.2016г. (лист 35), издадено на основание чл.137, ал.6 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД), от директор на Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ), гр. Пловдив, за ЖО с ветеринарен регистрационен №4155-0117, находящ се в с. Зелениково, община Брезово, представляващ “говедовъдна ферма“, предназначен за отглеждане на крави и биволи, направление: крави-месодайно, биволи-млечно, технология на отглеждане на животните: вързано, с капацитет 100 бр., с отговорно лице /ползвател/ С.Г.Г., който ЖО отговаря на ветеринарномедицинските изисквания.

Представено е Удостоверение за регистрация на животновъден обект №1895 от 15.03.2016г. (лист 35а), издадено на основание чл.137, ал.6 от ЗВД, от директор на ОДБХ- Пловдив, за ЖО с ветеринарен регистрационен №4155-0043, находящ се в с. Зелениково, община Брезово, представляващ “ферма за овце и кози“, предназначен за отглеждане на овце и кози, направление: млечно, технология на отглеждане на животните: свободно оборно, с капацитет 700 бр., с отговорно лице /ползвател/ С.Г.Г., който ЖО отговаря на ветеринарномедицинските изисквания.

Представено е Становище №489 от 27.10.2017г. (лист 36) на директор на ОДБХ- Пловдив, според което становище в ЖО №4155-0043 за общо 537 овце и кози – майки е осигурена свободна подова площ в помещенията от 1000 кв.м. и обща осигурена свободна площ на двор от 1400 кв.м.

Представен е Договор за наем на недвижим имот от 09.10.2017г. (листи 37-38) между С.Г.Г., наемател, и П.Д.Т., наемодател, по силата на който, за срок от 10 години /считано от 09.10.2017г./ наемателят ще ползва: 1) Овчарник с разгъната застроена площ (РЗП) от 400,00 кв.м., находящ се в имот с площ от 2913,00 кв.м. /Стопански двор №2/; 2) Овчарник със застроена площ (ЗП) от 1250,00 кв.м., находящ се в имот с площ от общо 2843,00 кв.м. /Стопански двор №3/.

Представен е Договор за наем на общински земеделски земи- пасища, мери и ливади по реда на чл.37и от ЗСПЗЗ от 14.09.2020г. (листи 39-42), между С.Г.Г.,***, наемодател, по силата на който договор наемателят ще ползва за срок от 5 стопански години /считано от 14.09.2020г./ общо 4 броя поземлени имоти (ПИ), с обща площ от 290,360 дка (29,036 ха), с трайно предназначение на територията (ТПТ)- земеделска земя и с начин на трайно ползване (НТП)- пасища, находящи се в землището на с. Зелениково, община Брезово, ЕКАТТЕ 30750.

Представено е Разрешително за паша №0008115 от 28.04.2022г. (лист 42а), издадено от Дирекция “Национален парк Централен Балкан“, по силата на което Г. придобива правото за пашуване на 200 бр. овце на площ от 100 ха на територията на парка в периода от 01.05.2022г. до 31.10.2022г.

Представено е Разрешително за паша №0008096 от 09.05.2022г. (лист 43а), издадено от Дирекция “Национален парк Централен Балкан“, по силата на което Г. придобива правото за пашуване на 174 бр. овце на площ от 87 ха на територията на парка в периода от 09.05.2022г. до 31.10.2022г.

С писмо Изх.№07-165-6500/509 от 29.05.2022г. (листи 69-70) на директор на ОД на ДФ“З“ – Пловдив се изисква от Г. да представи дневник за дневна паша за предвижване на животните съгласно чл.4, ал.7 и ал.8 от Наредба №4/08.08.2017г., във връзка с чл.4, ал.3, т.2 от същата.

Според приетото по делото заверено копие на известие за доставяне (лист 70а), посоченото писмо е получено от Г. на 06.06.2023г.

На 14.06.2022г. в ОД на ДФ“З“ – Пловдив постъпва заявление с Вх.№07-165-6500/509#1 (лист 71) от Г., към което са приложени: Дневник за паша на животни (общо 697 броя) от ЖО №4155-0043 за периода 01.05.2022г. – 31.05.2022г. (листи 71а-74), ЕКТ (ЕКАТТЕ) 30750 (землище на с. Зелениково), заверен от ветеринарен лекар д-р М.Г.; Дневник за паша на животни (общо 697 броя) от ЖО №4155-0043 за периода 01.06.2022г. – 27.06.2022г. (листи 74а-77), ЕКТ (ЕКАТТЕ) 30750 (землище на с. Зелениково), заверен от ветеринарен лекар д-р М.Г.; Дневник за паша на животни (общо 374 броя) на пасище Тъжа на ЖО №5641-0209 и ЖО №5650-00197 за периода 28.06.2022г. – 14.10.2022г. (листи 77а-78), ЕКТ (ЕКАТТЕ) 73540 (землище на с. Тъжа, община Павел баня, област Стара Загора), заверен от ветеринарен лекар д-р ???; Дневник за паша на животни (общо 323 броя) от ЖО №4155-0043 за периода 28.06.2022г. – 14.10.2022г. (листи 79-80), ЕКТ (ЕКАТТЕ) 30750 (землище на с. Зелениково), заверен от ветеринарен лекар д-р М.Г.; Дневник за паша на животни (общо 697 броя) от ЖО №4155-0043 за периода 15.10.2022г. – 30.10.2022г. (листи 80а-82), ЕКТ (ЕКАТТЕ) 30750 (землище на с. Зелениково), заверен от ветеринарен лекар д-р М.Г.; 4 броя ветеринарномедицински свидетелства за придвижване/транспортиране на животни (листи 83-85), издадени от д-р М.Г. и д-р Г.А., по повод придвижването на общо 374 (174 + 200) овце от пасище в с. Зелениково до пасище “Тъжа“, община Априлци, област Ловеч и обратно.

Със Заповед №469147 от 31.10.2022г. (лист 45а) и със Заповед №469147 от 31.10.2022г. (лист 46) на Б.Д.Д.- началник на Отдел “Регионален технически инспекторат“ (О“РТИ“) в ОД на ДФ“З“ – Пловдив, е разпоредено на К.А.К. и К.С.П.извършване проверка на място, в периода 31.10.2022г. – 11.11.2022г., по отношение на кандидат с УРН 240239 (С.Г.Г.), във връзка с подадено заявление с УИН 16/140521/17932. Определен е краен срок за предаване на контролния лист от проверката- 11.11.2022.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Доклад за проверка на място (листи 46а-67), изготвен от К.К. и К.П.. Според положен подпис от С.Г. (лист 67), същият е запознат с доклада на 12.11.2022г. Докладът е подписан и от д-р И.Н.Ж.- официален ветеринарен лекар в ОДБХ- Пловдив. Според посочения доклад, в ЖО №********** (4155-0043) са установени общо 697 броя ДПЖ, като броят на пашувалите животни, съгласно проверка на пасища е 1,03 ЖЕ/ха (листи 65а-66). Общата площ на помещенията в ЖО е 821 кв.м., а общата площ на двора на ЖО е 2396 кв.м. (лист 47). Спазени са всички изисквания – минимални стандарти за дейност 1 (“Осигуряване на свободна подова площ за отглеждане на животни“) и дейност 2 (“Осигуряване на свободно отглеждане на открито на ДПЖ“) по отношение на животните, отглеждани в ЖО 4155-0043 (лист 47).

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Констативен протокол от 11.11.2022г. (лист 67а), изготвен от д-р И.Ж. от ОДБХ- Пловдив, според който протокол в ЖО №4155-0043 към момента на проверката се отглеждат 697 броя ДПЖ; общата използваема свободна площ в помещенията е 821 кв.м., и двор 2396 кв.м. Дворчетата отговарят на изискванията на Наредбата за прилагане на схемата (Наредба №4/08.08.2017г.) и Наредба №44 от 20.04.2006г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти (Наредба №44/20.04.2006г.). В ЖО №4155-0117 се отглеждат 125 броя ЕПЖ.

Изготвен е нарочен контролен лист за процедурна проверка от 24.11.2022г. (лист 68).

С писмо Изх.№07-165-2000/511 от 29.05.2023г. (лист 87) на ответника по делото е направено запитване до директора на ОДБХ- Пловдив, да бъде предоставена информация относно извършени промени, свързани с капацитета на ЖО №4155-0117 след издаването на Удостоверение №1896 от 15.03.2016г. и в какво се изразяват промените.

Като приложение към писмо с Вх.№07-165-2000/511#1 от 07.06.2023г. (лист 88) на директора на ОДБХ- Пловдив в ОД на ДФ“З“ – Пловдив постъпва заверено копие на Удостоверение за регистрация на животновъден обект №4954 от 08.12.2022г. “промяна на вписани обстоятелства- капацитет и отглеждани животни“ (лист 86а), издадено от директор на ОДБХ- Пловдив, за ЖО с ветеринарен регистрационен №4155-0043, находящ се в с. Зелениково, община Брезово, Стопански двор №3, представляващ “ферма за дребни преживни животни“, предназначен за отглеждане на овце и кози, с капацитет: 800 бр., от които 700 бр. овце и кози майки и 100 бр. агнета и ярета, направление: млечно, технология на отглеждане на животните: оборно-пасищно, с отговорно лице /собственик или ползвател/ С.Г.Г., който ЖО отговаря на ветеринарномедицинските изисквания. Удостоверение №4954 от 08.12.2022г. обезсилва Удостоверение №1895 от 15.03.2016г.

Като приложение към последно посоченото писмо, в ОД на ДФ“З“ – Пловдив постъпва и заверено копие на Удостоверение за регистрация на животновъден обект №4955 от 08.12.2022г. “промяна на вписани обстоятелства- капацитет и отглеждани животни“ (лист 86), издадено от директор на ОДБХ- Пловдив, за ЖО с ветеринарен регистрационен №4155-0117, находящ се в с. Зелениково, община Брезово, Стопански двор №2, представляващ “ферма за едри преживни животни“, предназначен за отглеждане на говеда и биволи, с капацитет: 150 бр., направление: млечно и месодайно, технология на отглеждане на животните: оборно-пасищно, с отговорно лице /собственик или ползвател/ С.Г.Г., който ЖО отговаря на ветеринарномедицинските изисквания. Удостоверение №4955 от 08.12.2022г. обезсилва Удостоверение №1896 от 15.03.2016г.

Изготвен е нарочен Отчет на съответствието от 12.07.2023г. (лист 88а) от служители в ОД на ДФ“З“ – Пловдив, според който отчет по заявлението с идентификационен номер 16/14/2/04202 (УИН 16/140521/17932) не съществува съответствие с критериите за допустимост, поради което заключението на служителите, изготвили отчета, е че заявлението не е допустимо за финансово подпомагане, след което е издадено оспореното по делото уведомително писмо.

Според чл.4, ал.1 от Наредба №4/08.08.2017г., Финансовата помощ по тази наредба се предоставя за изпълнението на една или комбинация от дейности, включени в подмярка 14.1 “Хуманно отношение към животни в сектор ЕПЖ“ или подмярка 14.2 “Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ“ от мярка 14 “Хуманно отношение към животните“ от ПРСР-2014-2020.

Според чл.4, ал.3 от Наредба №4/08.08.2017г., По подмярка 14.2 “Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ“ се предоставя финансова помощ за дейности за осигуряване на: 1. не по-малко от 10 на сто над задължителния стандарт свободна подова площ, както следва: а) за разплодници – между 2,4 – 2,6 кв.м. в помещение и между 3,3 – 3,9 кв.м. на двор; б) за овце и кози майки – между 1,1 – 1,5 кв.м. в помещение и между 1,7 – 2,8 кв.м. на двор; в) за агнета и ярета – 0,44 кв.м. в помещение и между 0,7 – 0,8 кв.м. на двор; г) за женски шилета и козички за разплод – между 0,8 – 1,1 кв.м. в помещение и между 1,3 – 2,2 кв.м. на двор; д) за мъжки шилета и козлета за разплод – между 1,2 – 1,5 кв.м. в помещение и между 2,2 – 2,8 кв.м. на двор; е) за шилета за угояване – между 0,7 – 0,8 кв.м. в помещение и между 1,7 – 2,2 кв.м. на двор; 2. свободно отглеждане на открито на ДПЖ – минимум 160 дни годишно, от които 40 дни могат да бъдат на двора на животновъдния обект при осигурен минимум 120 дни за свободно пашуване.

Според чл.4, ал.4 от Наредба №4/08.08.2017г., При изпълнение на дейности по ал.2, т.2 и ал.3, т.2, площта на помещението и на двора трябва да отговаря на изискванията, определени в приложение №2 към чл.9, ал.1, т.2 и приложение №3 към чл10, т.1, буква “а“ от Наредба №44 от 2006г. (Наредба №44/20.04.2006г.).

Според чл.4, ал.5 от Наредба №4/08.08.2017г., Земеделски стопани, които заявяват подпомагане за свободно отглеждане на открито, трябва да поддържат гъстота на животинските единици на цялата пасищна площ на стопанството, ползвана от кандидата, на която се извършва пашата, до не повече от 2 ЖЕ/хектар.

Според чл.10, ал.4 от Наредба №4/08.08.2017г., За подпомагане могат да кандидатстват земеделски стопани, когато броят, видът и категорията на животните в ЖО, в който се изпълняват дейностите по чл.4, трябва да са в съответствие с капацитета на регистрирания по чл.137 от ЗВД животновъден обект.

Според чл.12, ал.3 от Наредба №4/08.08.2017г., Кандидатите трябва да спазват минималните изисквания за хуманно отношение към животните съгласно съответните задължителни стандарти и да изпълняват дейностите съгласно чл.4. За всички животни от допустимите категории, отглеждани в ЖО, в който се изпълнява дейност по осигуряване на свободната подова площ, кандидатите спазват изискванията на чл.4, ал.2, т.1 и ал.3, т.1

А според чл.28, ал.1, т.4 от Наредба №4/08.08.2017г., Изплащането на финансовата помощ може да се намали или откаже, когато се установи, че земеделският стопанин не спазва нормативните изисквания за хуманно отношение към животните.

В случая, от страна на жалбоподателя е заявено подпомагане по подмярка 14.2 “Хуманно отношение към животните в сектор ДПЖ“, за дейности “Осигуряване на свободна подова площ за отглеждане на животни“ и “Осигуряване на свободно отглеждане на открито на ДПЖ“, осъществявани в ЖО №********** (4155-0043), в който ЖО се отглеждат смесено общо 697 бр. овце, представляващи общо 104,55 ЖЕ, поради което настоящият състав на съда намира, че установеното несъответствие с нормативните изисквания за хуманно отношение към животните, отглеждани в ЖО №********** (4155-0117), с капацитет от 100 бр. ЕПЖ, в който се отглеждат 134 бр. ЕПЖ, е обстоятелство, неотносимо към допустимостта на подаденото от жалбоподателя заявление.

Вярно е, че според чл.12, ал.6 от Наредба №4/08.08.2017г., Към момента на кандидатстване земеделските стопани посочват в заявлението за подпомагане/плащане броя на всички животни от даден вид и категория, които се отглеждат в животновъдния обект и тези, за които се кандидатства за подпомагане за дейностите по чл.4, което задължение Г. е изпълнил, като посочва в процесното заявление, че отглежда и 134 бр. ЕПЖ в ЖО №********** (4155-0117), чието отглеждане не отговаря на изискванията за хуманно отношение към животните, предвид надвишения капацитет за отглеждане на ЕПЖ в същия (чл.10, ал.4 от Наредба №4/08.08.2017г.). Това обаче не означава, че отглеждането на животните (ДПЖ) в ЖО №********** (4155-0043) или 697 овце, е недопустимо за подпомагане, тъй като по отношение на тези животни са спазени всички нормативни изисквания.

Видно от посочения по-горе Доклад за проверка на място (лист 47), дворът (на ЖО №********** (4155-0043)) при изпълнение на дейности по чл.4, ал.2, т.2 и ал.3, т.2 от Наредба №4/08.08.2017г. отговаря на изискванията на приложение №2 към чл.9, ал.1, т.2 и приложение №3 към чл.10, т.1 буква “а“ от Наредба №44/20.04.2006г.

Спазено е изискването по чл.4, ал.3, б.“б“ от Наредба №4/08.08.2017г., тъй като 697 броя ДПЖ се отглеждат в помещение с площ от 821 кв.м. или по ≈1,18 кв.м./животно, при норматив от 1,1 – 1,5 кв.м. в помещение (подова площ); а същите животни се отглеждат в двор с площ от 2396 кв.м. или по ≈3,44 кв.м./животно, при норматив от 1,7 – 2,8 кв.м. на двор.

Спазено е изискването по чл.4, ал.5 от Наредба №4/08.08.2017г., тъй като са установени общо 697 броя ДПЖ, които пашуват, съгласно проверка на пасище (лист 65а), при гъстота от 1,03 ЖЕ/ха, при норматив от не повече от 2 ЖЕ/ха.

ЖО №********** (4155-0043) е регистриран съгласно чл.137 от ЗВД и осъществяваната в него дейност през 2022г. отговаря на изискванията на Наредба №4/08.08.2017г. и на изискванията на Наредба №44/20.04.2006г., според посочения по-горе Констативен протокол от 11.11.2022г., изготвен от изготвен от д-р И.Ж. от ОДБХ- Пловдив.

При това положение, настоящият състав на съда приема за установено, че заявеното подпомагане от Г. за отглеждането на 697 бр. ДПЖ (104,55 ЖЕ) в ЖО №********** (4155-0043) по подмярка 14.2 “Хуманно отношение към животните в сектор ДПЖ“ е допустимо, поради което оспореният отказ се явява постановен в противоречие с относимите матералноправни разпоредби на чл.10, ал.4, чл.12, ал.3 и чл.28, ал.1, т.4 от Наредба №4/08.08.2017г.

Настоящият състав на съда намира, че оспореното по делото УП е постановено и при допуснати съществени нарушения за изискванията на форма на административния акт по смисъла на чл.59, ал.2 от АПК, предвид липсата на конкретно посочени фактически основания, послужили за издаването му.

Видно от оспореното писмо, в същото дори няма посочен размер на финансовата помощ, за която кандидатства /съответно му се отказва/ жалбоподателят Г., което обстоятелство препятства не само упражняването на правата на жалбоподателя, но и съдебния контрол, включително и по заявените искания от страните за присъждане на разноските по делото.

Ето защо, като издадено при допуснати съществени нарушения на изискванията за форма на административния акт и в противоречие с относимите материалноправни разпоредби на Наредба №4/08.08.2017г., оспореното уведомително писмо е незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен, а преписката да се изпрати на ДФ“З“ за постановяване на законосъобразен акт по заявлението за подпомагане за 2022г., подадено от жалбоподателя, предвид естеството на въпроса, което не позволява разрешаването му по същество от съда.

С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на ДФ“З“ е неоснователно и не следва да бъде уважено.

В полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски, а предвид изрично заявеното възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение, съдът съобрази следното:

Съгласно чл.8, ал.2 от Наредба №4/08.08.2017г. (в сила от 13.06.2023г.), Годишният размер на плащането за изпълнение на дейностите, включени в подмярка 14.2 “Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ“, е: 1. левовата равностойност на 44,40 евро/ЖЕ за дейността по чл.4, ал.3, т.1, а за заявените по дейността животни от 2021г. е левовата равностойност на 47,86 евро/ЖЕ и за заявените по дейността животни след 1.01.2022г. е левовата равностойност на 75,98 евро/ЖЕ; 2. левовата равностойност на 22,50 евро/ЖЕ за дейността по чл.4, ал.3, т.2, а за заявените по дейността животни от 2021г. е левовата равностойност на 28 евро/ЖЕ и за заявените по дейността животни след 1.01.2022г. е левовата равностойност на 31,22 евро/ЖЕ.

Съответно, с процесното заявление е заявено искане за предоставяне на финансова помощ в общ размер от 21 919,92 лв. (104,55 ЖЕ х 75,98 € (148,60 лв.) + 104,55 ЖЕ х 31,22 € (61,06 лв.)).

Според чл.78, ал.5 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата (ЗАдв). Според чл.36, ал.2 от ЗАдв, размерът на възнаграждението се определя в договор между адвоката и клиента; размерът на възнаграждението трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид работа, каквато в случая се явява Наредба №1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения (Наредба №1/09.07.2004г.). Съгласно установеното от нормата на чл.7, ал.2, т.3 от Наредба №1/09.07.2004г., за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела с определен интерес минималното адвокатско възнаграждение за една инстанция е в размер при интерес от 10 000 до 25 000 лв. (в случая 21 919,92 лв.) – 1 300 лв. плюс 9 % за горницата над 10 000 лв. или 2 372,79 лв.

По Договор за правна защита и съдействие с Изх.№001 от 06.10.2023г. (лист 111) жалбоподателят заплаща адвокатско възнаграждение в размер от 2 350,00 лв. по банков път (листи 111а-112), което очевидно не е прекомерно. противно на направеното възражение от процесуалния представител на ответника. Освен заплатеното адвокатско възнаграждение в полза на жалбоподателя следва да бъде присъдена и сумата от 10,00 лв. (лист 95), представляваща заплатена държавна такса за образуваното съдебно производство.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с Изх.№07-165-6500/736 от 24.07.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 “Хуманно отношение към животните“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. за кампания 2022г., издадено от директор на Областна дирекция на Държавен фонд “Земеделие” – Пловдив, с което на С.Г.Г., ЕГН **********, е отказано изплащането на финансова помощ по заявление за подпомагане с идентификационен номер 16/14/2/04202 и с УИН 16/140521/17932 от 10.05.2022г.

ИЗПРАЩА преписката по заявление за подпомагане с идентификационен номер 16/14/2/04202 и с УИН 16/140521/17932 от 10.05.2022г. на С.Г.Г., по компетентност на Държавен фонд “Земеделие“ за ново произнасяне, при спазване на изложените в настоящето решение съображения, които са задължителни.

ОПРЕДЕЛЯ срок за изпълнение на решението от 1 месец, считано от влизането му в сила.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие”, ЕИК/БУЛСТАТ *********, да заплати на С.Г.Г., ЕГН **********, сумата от общо 2 360,00 (две хиляди триста и шестдесет) лева, представляваща направените по делото разноски.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Адм. съдия:.........................

/Н.Бекиров/