Решение по дело №3373/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 299
Дата: 21 февруари 2019 г. (в сила от 27 ноември 2019 г.)
Съдия: Ирена Петрова Обретенова Симеонова
Дело: 20187050703373
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№……………… / ………..02.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, в публичното заседание  на  тринадесети февруари  две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

Председател:    Ирена Обретенова

 

при секретаря Светлана Стоянова като  разгледа докладваното от съдията Обретенова  адм.д. N 3373 по описа  за  2018 година,   за да се  произнесе взе предвид : 

 

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на Й.И.Т. *** против Заповед № Л-4639/01.11.2018г. на главен директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” към МП, с която на основание чл.13, ал.2, т.4 и чл.19, ал.2 от ЗИНЗС във връзка с чл. 226, ал. 1, т. 15 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ е прекратено служебното му правоотношение, като възникнало след като служителят е упражнил правото си на пенсия, по инициатива на органа по назначаването. Жалбоподателят поддържа, че заповедта е издадена в противоречие с материалния закон. Моли да бъде отменена, като му се присъдят направените по делото разноски.

 Ответникът – главен директор в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” към МП, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и поддържа становище за законосъобразност на оспорената заповед.

 Като взе предвид изложеното в жалбата и доказателствата по делото, Варненският административен съд приема за установено следното:

 Жалбоподателят  Т. е заемал длъжността „надзирател” в Затворническо общежитие „Разделна” – първа категория към Затвора - гр.Варна. Съгласно Кадрова справка с рег.№ 242/28.01.2019г. /л. 36/ и Акт за встъпване в длъжност на държавен служител по чл.19, ал.1 от ЗИНЗС /л.47/, същият е назначен със Заповед № Л-6919/16.08.2010г. на гл.директор на ГД”ИН” и е встъпил в длъжност на 09.09.2010г.

Видно от приложеното към преписката писмо изх. №102903-7362/02.10.2018г. на Националния осигурителен институт – Териториално поделение Варна /л.8/, жалбоподателят е пенсионер за осигурителен стаж и възраст по чл.69, ал.1, 2 от КСО, считано от 07.09.2010г. Същото обстоятелство се установява и от Разпореждане № ********** от 01.12.2010г., представено от жалбоподателя /л.48/. С посоченото разпореждане на жалбоподателя е била отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст, считано от 07.09.2010 г.

С Предложение рег.№ 2447/22.10.2018г. /л.6, 7/, началникът на Затвора - гр.Варна е предложил на Главния директор на ГД”ИН” да прекрати служебното правоотношение на Т. по инициатива на органа по назначаване поради възникването му след като държавният служител е упражнил правото си на пенсия.

С оспорената заповед, главният директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” към МП, на основание чл.226, ал.1, т.15 от ЗМВР като орган по назначаването е прекратил по своя инициатива служебното правоотношение на младши инспектор Й.Т., тъй като същото е възникнало след като назначеният държавен служител е упражнил правото си на пенсия. Прекратяването е разпоредено считано от датата на връчване на заповедта. Със заповедта е наредено да се изплатят дължимите обезщетения по чл.228, ал.1 и чл.234 от Закона за Министерство на вътрешните работи. Заповедта е връчена на жалбоподателя на 09.11.2018г., видно от удостоверяване на представения препис от нея на л.34.

При така установените факти, настоящият състав на Варненският административен съд, обосновава следните изводи:

 Жалбата е подадена в срока по 149, ал. 1 АПК и от лице, за което административният акт е неблагоприятен, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

 Оспорената заповед е издадена от компетентен орган.  Съгласно чл. 13, ал.2, т.4 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/, главният директор на Главна дирекция ”Изпълнение на наказанията” /ГД”ИН”/ назначава и преназначава държавни служители на младши изпълнителски длъжности, както и прекратява служебните правоотношения с тях. В случая, видно от представения Класификатор на длъжностите на държавни служители в ГД”ИН” и териториалните й служби по чл.19, ал.1, т.1 от ЗИНЗС, младши инспектор /каквато длъжност е заемал жалбоподателя/ е държавен служител на младша изпълнителска длъжност в ГД”Изпълнение на наказанията”, поради което именно главният директор на ГД”ИН” е органът по назначаването, компетентен да прекрати възникналото с него служебно правоотношение.

Оспорената заповед е издадена в съответствие с изискванията за форма – същата е писмена; в заповедта са посочени правното и фактическо основание за постановяването й, които в случая съвпадат. По същността си това са мотивите, обосноваващи издаването на акта. Същите са ясно изразени и дават възможност на адресата да разбере причините за прекратяване на служебното му правоотношение.

Спазени са и административно-производствените правила. Заповедта е издадена по инициатива на органа по назначаването, като при условията на чл. 228, ал. 1 ЗМВР на жалбоподателя е определено обезщетение за неспазен срок за предизвестие.  Както се посочи, заповедта е издадена по инициатива на органа по назначаването - на основание чл.226, ал.1, т.15 от ЗМВР, поради което предложение за прекратяване на служебното правоотношение не е необходимо. Такова изискване не е предвидено нито в ЗМВР и ЗИНЗС, нито в относимите за случая Правила за реда за прекратяване на служебното правоотношение на държавните служители в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” и Главна дирекция „Охрана” към министъра на правосъдието, утвърдени със Заповед № ЛС-04-1464/26.10.2015г. на МП /приложени на л. 38-43 от делото/. Съгласно т.13 от тях, прекратяването на служебното правоотношение на основание чл.226, ал.1, т.1 и т.15 от ЗМВР се извършва по инициатива на органа по назначаването, като не е предвидено да се прави предложение за това от друг орган,  както е регламентирано за други случаи с разпоредбата на чл.13.1 - при прекратяване на служебното правоотношение на основание чл.226, ал.1, т.3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14 и 16 от ЗМВР. Независимо от това, в конкретния случай е направено такова предложение от началника на Затвора – гр.Варна. Следва да се отбележи, че и при действието на ППЗМВР /отм./, заложеното в чл.268, ал.1 от него изискване за предложение не беше задължителен елемент от процедурата, тъй като изготвянето му беше предвидено само като възможност и органът по назначаване и тогава сам следваше да прецени дали да се възползва от това свое правомощие.

Заповедта е издадена и в съответствие с приложимия материален закон.

Съгласно чл.19, ал.1 от ЗИНЗС, служители в Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" и в териториалните й служби са: 1. държавни служители, които пряко осъществяват дейности по изпълнение на наказанията или на мярката за неотклонение задържане под стража; 2. държавни служители; 3. лица, работещи по трудово правоотношение. За държавните служители по ал. 1, т. 1 се прилагат разпоредбите относно държавната служба в Закона за Министерството на вътрешните работи, доколкото в ЗИНЗС не е предвидено друго – ал.2. Тъй като в ЗИНЗС не са уредени основанията за прекратяване на служебни правоотношения с държавни служители от категорията на тези  по чл.19, ал.1, т.1 от него /какъвто безспорно е жалбоподателя/, приложение намира ЗМВР. Такова основание е регламентираното в чл.226, ал.1, т.15 от него, с което е мотивирана оспорената заповед.

Съгласно цитирания текст, служебното правоотношение на държавния служител се прекратява по инициатива на органа по назначаването, когато е възникнало след като служителят е упражнил правото си на пенсия. В конкретния случай жалбоподателят Т. е встъпил в длъжност на 09.09.2010г., на която дата е възникнало служебното му правоотношение с ГД”ИН” – по аргумент от чл.161, ал.1 и ал.2 от ЗМВР и чл. 14, ал.1, предл.2 от ЗДСл., вр. с чл.142, ал.4, вр. с ал.1 т.2 от ЗМВР – факт, по който не се спори по делото и изрично е заявен на стр.1 от жалбата. Противно на твърдяното от Т. обаче, Съдът намира, че служебното му правоотношение като държавен служител е възникнало след като той вече е упражнил правото си на пенсия, считано от 07.09.2010г. Независимо, че същият е подал заявление за отпускане на пенсия на 01.11.2010г., по което органът от ТП на НОИ се е произнесъл с Разпореждане от 1.12.2010г.  /л.48/,  пенсията е отпусната считано от 07.09.2010г. и това е датата, от която  същият е упражнил правото си пенсия.  Позитивният резултат за оспорващия, постигнат с цитираните от процес.представител на жалбоподателя решения на ВАС по адм.д.№11337/2016г. и по адм.д.4999/2017г. /с решението по второто делото е оставено в сила решението по първото/ касаят друга фактическа обстановка, а видно от мотивите им, по отношение на момента на упражняване на правото на лична пенсия и стаж и двата състава са приели, че това е станало „считано от ……………..година”, т.е. считано от определена дата, от която е отпусната пенсията. Това е така, тъй като упражняването на определено право е черпене на положителен за упражняващия резултат, като при упражняване на правото на пенсия законодателят е предвидил възможност това да стане със задна дата – от момента, в който лицето е придобило право на пенсия, а за пенсиите за осигурителен стаж и възраст – от датата на прекратяване на осигуряването – чл.94, ал.1 КСО /в относимата редакция/.

Изложеното сочи, че за жалбоподателя Т. е възникнало служебното правоотношение като държавен служител на 09.09.2010г., след като той вече е упражнил правото си на пенсия, считано от 07.09.2010г. и  следователно изискванията на чл. 226, ал. 1, т. 15 от ЗМВР са изпълнени - правото на пенсия е упражнено преди възникване на служебното правоотношение. Налице са основания за прекратяване на служебното му правоотношение по реда на цитирания текст, а правомощието на органа в този смисъл е упражнено в съответствие нормативно установените предпоставки.

Поради всичко изложено настоящият състав приема, че оспорената заповед е издадена компетентен орган, при спазване на изискванията за форма и на административно-производствените правила, както и на материално-правните разпоредби и целта на закона, поради което не са налице основания за нейната отмяна. Жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

С оглед изхода на спора, основателна е претенцията на ответника за заплащане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Същият е бил представляван в хода на производството от юрисконсулт, който е участвал в проведеното по делото открито съдебно заседание. На основание чл.143, ал.3 от АПК, вр. с чл.78, ал.8 от ГПК, вр. с чл.144 АПК, вр. с чл.37 от Закона за правната помощ, вр. с чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, на ГД”ИН” при МП следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/лева.

 Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Варненският административен съд,

   

                                              

  Р   Е  Ш  И:

 

 ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.И.Т. *** срещу Заповед  рег. № Л-4639/01.11.2018г. на главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” при МП.

 

ОСЪЖДА Й.И.Т. с ЕГН ********** *** да заплати на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” при МП разноски по делото в размер на  100.00 (сто) лева за възнаграждение за юрисконсулт.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

 

 

СЪДИЯ:……………………….