Решение по дело №531/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 817
Дата: 20 юни 2022 г.
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20227040700531
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№817                                 20.06.2022г.                              гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                                       VІІ-ми състав

На тридесет и първи май                             две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

    Председател: Румен Йосифов

Секретар: Сийка Хардалова

като разгледа докладваното от Румен Йосифов

административно дело № 531 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Вилимпекс“ЕООД, ЕИК-**********, гр.Сунгурларе, обл.Бургас, представлявано от управителя Величка Колева Василева, чрез адвокат С.Г.-Т. ***, срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, изх. №02-020-2600/2974 от 09.03.2022г. на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ).

В жалбата се твърди, че оспореното уведомително писмо е незаконосъобразно и неправилно. Заявява се, че в уведомителното писмо не е посочено основанието за извършеното намаление, респективно отказ. Твърдят се липсата на фактически и правни основания за издаването на акта, както и липса на конкретни мотиви относно материалноправните основания за постановения отказ за финансово подпомагане. По изложените съображения се иска отмяна на обжалвания административен акт, а също и присъждане на направените разноски по делото. Пред съда дружеството-жалбоподател се представлява от адв.Г., която поддържа жалбата. Представа писмена защита в която доразвива тезите си.

Ответникът – зам.изпълнителен директор на ДФЗ, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Г.Б., в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна и пледира за отхвърлянето й. Претендира присъждане на минимално юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

„Вилимпекс“ЕООД е регистрирано с Уникален регистрационен номер (УРН) 686630 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Подало е Общо заявление за подпомагане (л.36) с УИН 02/240620/44397 за кампания 2020 и вх. № 19275722/04.05.2020г. (л.26) по следните схеми и мерки за подпомагане и съответните площи: Схеми за единно плащане на площ (СЕПП) - заявени площи за подпомагане в размер на 53.67 ха, Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП) – 53.67 ха, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП) – 24.46 ха и Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (Подмярка 13.2/НР2) – 53.67 ха. Приложена е таблица на използваните парцели през 2020г., като са заявени общо 12 парцела за ползване в землището на с.Скала в общ.Сунгурларе (л.40 - 42). Към заявлението са приложени още декларация за запознаване с определенията за нередност и декларация относно приложението на Закона за защита на личните данни за целите на заявеното финансиране (л.43 - 45). Приложени са и карти на блокове на земеделското стопанство – директни плащания 2020г. (л.46 - 57).

Представени са резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2020г. (л.32 - 35), от които е видно, че не са установени несъответствия относно заявените имоти към датата на подаване на заявлението.

С заповед № 402111/04.08.2020г. (л.17, стр.2) на началник-отдел на Регионалния технически инспекторат (РТИ) на ДФЗ Разплащателна агенция (ДФЗ РА) е наредено да се извърши проверка на място на кандидата „Вилимпекс“ЕООД, която да се реализира в периода 04.08.2020г. - 13.08.2020г. Като крайна дата за предаване на контролния лист за процедурната проверка е определена 17.08.2020г. Дружеството-заявител за подпомагане, не е било уведомено предварително за предстоящата проверка, тъй като с посочения в заявлението телефонен номер е нямало връзка, въпреки многократните опити за установяване на такава. Поради тази причина представител на кандидата не е присъствал при извършването на проверката и не е подписал изготвения контролен лист. В резултат на проверката е изготвен контролен лист (л.18 - 24), с който са констатирани като недопустими за подпомагане по всички схеми следните парцели – 66682-129-3-1 (0.12 ха), 66682-146-1-1 (1.76 ха), 66682-146-2-1 (11.21 ха), 66682-173-2-1 (2.56 ха), 66682-25-3-1 (1.04 ха), 66682-25-4-1 (4.07 ха), 66682-25-5-1 (1.18 ха), 66682-34-1-1 (4.34 ха) и 66682-43-7-1 (2.93 ха) - всички с висока трева и храсти, в състояние негодно за паша и коситба. По отношение на земеделски парцел 66682-25-2-2 с обща площ 5.87 ха е измерена недопустима площ в размер на 0.31 ха – обрасла с храсти и малки дървета. По отношение на парцели 6682-32-2-1 (10.91 ха) и 66682-54-1-9 (7.68 ха) е установено, че парцелът и културата съвпадат напълно с предварително заявените и границите им са потвърдени.

За извършената проверка дружеството-жалбоподател било уведомено с писмо изх.№01-282-2600/375/12.08.2020г. (л.25), към което е приложен контролния лист. В писмото е посочено, че има възможност да направи своите забележки и възражения в писмен вид в рамките на 14 дни, от датата на получаване на уведомителното писмо.

На 09.03.2022г. е издадено оспореното уведомително писмо (л.14 – 15), с което са оторизирани и изплатени част от сумите заявените за подпомагане за 2020г., както следва: Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (Подмярка 13. 2/НР2) - заявена сума в размер на 7`060.53 лева, оторизирана сума в размер на  0 лева, намаление в размер на 7`060.53 лева; Схеми за единно плащане на площ (СЕПП) - заявена сума в размер на 11`403.80 лева, оторизирана сума в размер на 0 лева, намаление в размер на 11`403.80 лева; Схема за преразпределително плащане (СПП) - заявена сума в размер на 4`524 лева, оторизирана сума в размер на 4`506.20 лева, намаление в размер на 17.80 лева; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (ЗДП) - заявена сума в размер на 7`182.12 лева, оторизирана сума в размер на 3`955.10 лева, намаление в размер на 3`227.02 лева и Възстановяване от финансова дисциплина (ФД) – искана и оторизирана сума в размер на 60.66 лева.

В уведомителното писмо са посочени и съответните ставки за заявените схеми за Кампания 2020г. Дадени са пояснения и по отношение на колона 3, озаглавена „намаления“, като е посочено, че в тази колана се отчитат: намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ; намаления на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подпомагане на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013г. и чл.8, пар.1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., в изпълнение на Регламент  (ЕС) № 2020/1801 на Комисията от 30.11.2020 г., като за кампания 2020 е в размер на 2,906192 %; линейно намаление съгласно чл.51, пар.2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно чл.6, пар.2, б.“е“, т.“i“ от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014г. на Комисията, като за кампания 2020 г. не е налагано такова; линейно намаление съгласно чл.65, пар.2, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно чл.6, пар.2, б.“е“, т.“iii“ от Регламент (ЕС) № 809/2014г. на Комисията, като за кампания 2020 г. не е налагано такова. Уведомителното писмо е връчено електронно на „Вилимпекс“ЕООД на 17.03.2022г. (л.16).

 

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок от лице с правен интерес и е насочена срещу годен за обжалване административен акт, поради което е допустима. Разгледана по същество е основателна.

Съгласно чл.168 от АПК във връзка с чл.142 от АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 от АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Предмет на оспорване в настоящото съдебно прпоизводство е Уведомително писмо изх.№02-020-2600/2974/09.03.2022г. на зам.изпълнителния директор на ДФЗ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, с което са намалени исканите суми по следните мерки: Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (Подмярка 13. 2/НР2) - заявена сума в размер на 7`060.53 лева, оторизирана сума в размер на  0 лева, намаление в размер на 7`060.53 лева; Схеми за единно плащане на площ (СЕПП) - заявена сума в размер на 11`403.80 лева, оторизирана сума в размер на 0 лева, намаление в размер на 11`403.80 лева; Схема за преразпределително плащане (СПП) - заявена сума в размер на 4`524 лева, оторизирана сума в размер на 4`506.20 лева, намаление в размер на 17.80 лева; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (ЗДП) - заявена сума в размер на 7`182.12 лева, оторизирана сума в размер на 3`955.10 лева, намаление в размер на 3`227.02 лева и е начислена санкция за бъдещ период в общ размер от 1`515.48 лева (СЕПП – 935.97 лева и Подмярка 13.2/НР 2 – 579.51 лева).

Оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган. Съгласно чл.20 и чл.20а от ЗПЗП и чл.10 и чл.11, ал.2 от Устройствения правилник на ДФЗ, в правомощията на изпълнителния директор на ДФЗ е да представлява фонда и да ръководи дейността му при осъществяване на всички негови функции. Съгласно т.1 от заповед №03-РД/772/03.03.2022г., изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на заместник-изпълнителния директор Петя Славчева, правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Оспореното писмо е издадено от зам.изпълнителен директор на ДФЗ, на когото надлежно са делегирани правомощия в съответствие с нормите на приложимия ЗПЗП.

Обжалваното уведомително писмо е обективирано в писмена форма, но при издаването му не са спазени изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК. В настоящия случай, от данните изложени в оспореното уведомително писмо, е невъзможно да се определят конкретните фактически и правни основания за издаване на оспорения акт. В Таблица 1 от акта се съдържат единствено данни за крайния размер на наложените намаления. Не са посочени конкретните площи, които са засегнати от тази намаления, правното основание, въз основа на които са отразени намаления на заявените суми, фактическите данни довели до приложение на тези намаления, както и метода на тяхното изчисляване. Мотивите за отразените в таблица 1 намаления не могат да бъдат изведени и от разясненията за съдържанието на всяка една колона, поместени под таблицата. По отношение на колона 3 „Намаления“ е уточнено, че се отчитат:

- намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ;

- намаления на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подпомагане на заявления по схеми и мерки за директни плащания;

- наложена ставка корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл.26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013г. и чл.8, пар.1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., в изпълнение на регламент (ЕС) № 2020/1801 на Комисията от 30.11.2020г., като е посочено, че за кампания 2020 е в размер на 2.906192 %;

 - линейно намаление съгласно чл.51, апр.2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно чл.6, пар.2, б.„е“, т.„i“ от Регламент (ЕС) № 809/2014г. Комисията, като за кампания 2020 не е налагано такова;

 - линейно намаление съгласно чл.65, апр.2, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно чл.6, пар.2, б.„е“, т.„iii“ от Регламент (ЕС) № 809/2014г. Комисията, като за кампания 2020 не е налагано такова.

От така посоченото разяснение се установява единствено, че не са били приложени последните две намаления, доколкото е посочено, че за кампания 2020 не са налагани такива. По отношение на останалите три точки обаче не може да бъде установено дали всяка една от тях е била приложена, тъй като всяка една от тях по същество съдържа различни предпоставки, въз основа на които се стига до определено намаление, както и същите предполагат наличие на различни фактически констатации. Не става ясно кое от така посочените „намаления“ е приложено по отношение на всяка една от заявените схеми и мерки - дали всички са приложени едновременно или за всяка една схема и мярка са налице различни правни основания или комбинация от тях. Липсата на фактически констатации и обвързаност на същите с конкретното правно основание води до невъзможност да се определи начина на определяне на изложените в таблица 1 „намаления“, респективно дали са налице предпоставките за тяхното определяне, както и невъзможност да се извърши проверка дали същите са правилно изчислени.

Може да се приеме, че фактически основания за издаването на уведомителното писмо са изложени в представения по делото доклад за резултатите от проверката на място, в който по отделно за всеки един от заявените за подпомагане парцели са описани установените при проверката факти, въз основа на които административният орган е приел, че част от заявените площи от жалбоподателя са недопустими за подпомагане по съответната схема/мярка. Следва да се отбележи обаче, че жалбоподателят не е присъствал на проверката, липсват доказателства доклада от проверката да му е бил връчен и в оспорения административен акт липсва препращане към доклада. От друга страна даже и да се приеме, че в доклада се съдържат фактически основания за издаване на оспореното уведомително писмо, то липсват правни основания за издаването му.

В настоящия случай, евентуалните правни основания, въз основа на които са определени „намаленията“ на заявената субсидия и метода на изчисление на тези намаления, биха могли да се изведат от представеното по делото становище на зам.изпълнителния директор. Съгласно тълкувателно решение № 16/31.03.1975г., мотивите към административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на по-горестоящия административен орган, в съпроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, ако изхождат от същия административен орган, издал акта. Липсата на мотиви не съставлява съществено нарушение на закона и в случаите, при които по-горестоящият орган е потвърдил акта, като е изложил съображения, позволяващи да се провери законосъобразността му при обжалването му по съдебен ред. От посоченото следва изводът, че подобно „препращане“ е възможно до приключване на евентуалното обжалване по административен ред, но не и да се „допълва“ акта с мотиви, едва след обжалването му по съдебен ред, какъвто е настоящият случай. Становището е изготвено едва след подаване на жалбата до съда. Наред с това, за да се приеме, че мотивите се установяват от съдържанието на други документи по преписката, то актът надлежно следва да препраща към тях, а в случая уведомителното писмо не препраща към нито един документ от преписката, включително и към представеното  становище. В този смисъл решение № 4455 от 11.05.2022г., постановено по адм.д.№ 1120/2022г. по описа на ВАС.

Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт.

Аргумент в подкрепа на това е и факта, че разясненията дадени в приложеното по делото становище са в противоречие с доклада, съставен за извършената проверка на място. В становището се твърди, че установената като недопустима площ за подпомагане по СЕПП, ЗДП и Подмярка 13.2/НР 2 – Други при извършената на място проверка е в размер на 23.23 ха, а съгласно приложения по делото доклад за извършена проверка на място същата е в размер на 29.52 ха. В приложената в становището таблица не са посочени всички проверени на място и декларирани от жалбоподателя за подпомагане парцели, в които са установени недопустими площи, като земеделски парцели с композитни номера 66682-25-3-1 (1.04 ха), 66682-25-4-1 (4.07 ха), 6668-25-5-1 (1.18 ха), 66682-34-1-1 (4.34 ха) и 66682-43-7-1 (2.93 ха). Отделно от това нито от оспореното уведомително писмо, нито от приложеното по делото становище може да се установи, по какъв начин исканата от жалбоподателя сума по Подмярка 13.2/НР 2 е определена в размер на 7`060.63 лева. Видно от дадените разяснения за ставките по схемите и мерките за Кампания 2020, ставката за Подмярка 13.2/НР 2 е в зависимост от заявените хектари, като от 0-50 ха – 136.906 лева, от 50-100 ха – 58.674 лева и над 100 ха – 29.337 лева. В настоящият случай по Подмярка 13.2/НР 2 жалбоподателят е заявил 53.67 ха, тоест от 50-100 ха или 53.67 ха х 58.674 лева = 3`149.03 лева би следвало да е искана сума, а не 7`060.63 лева. 

Предвид гореизложеното съдът намира, че оспореното уведомително писмо като незаконосъобразно следва да се отмени.

При този изход на спора в полза на дружеството-жалбоподател „Вилимпекс“ЕООД следва да се присъдят направените разноски в размер на 1`090 лева, от които 50 лева – заплатена държавна такса и 1`040 лева – заплатено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 АПК  Административен съд - Бургас, VІІ-ми състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, изх. №02-020-2600/2974 от 09.03.2022г. на зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на „Вилимпекс“ЕООД, ЕИК-**********, гр.Сунгурларе, обл.Бургас, сумата от 1`090 (хиляда и деветдесет) лева за разноски по делото.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд. 

 

 

 

                                    

                                                                            СЪДИЯ: