Решение по дело №2350/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 383
Дата: 22 март 2023 г.
Съдия: Васил Руменов Пеловски
Дело: 20217050702350
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ……….

 

гр. Варна, ………….2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–ВАРНА, XIV състав, в публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ВАСИЛ ПЕЛОВСКИ

 

при секретаря Наталия Зирковска като разгледа докладваното от съдията Васил Пеловски адм. дело № 2350 по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 9, ал. 8 от Постановление № 197 на МС от 15.06.2021 г. за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл. 26а, ал. 3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (ЗМДВИПОРНСПП).

Образувано е по жалба от „Ч. 2011“ ООД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление гр. Варна, к.к. Златни пясъци, хотел „А.“, представлявано от Е.И.Б.и А.Р.Д., срещу Заповед № Т-РД-27-194/29.09.2021 г. на Министъра на туризма, с която е отхвърлено заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0086, подадено в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) и е отказано на „Ч. 2011“ ООД, с ЕИК ******* предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. на основание чл. 26а, ал. 3 и 4 ЗМДВИПОРНСПП.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административния акт, по съображения за постановяването му при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Оспорващото дружество счита, че изложените в заповедта мотиви са неправилни, незаконосъобразни и не са съобразени правилно с фактическата обстановка, поради което материалния закон е приложен и тълкуван неправилно. По конкретно се твърди, че оспорващото дружество има невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги и независимо от обстоятелството, че е подало информацията няколко дни по-късно след подаване на отговор с който е заявено, че няма такива суми, то е следвало да бъде разгледана допълнително предоставената информация, съответно да бъде приет като допустим кандидат, който отговаря на изискванията по раздел VI, VI.1), т. 7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка, Оценителен лист (Приложение 5) към Указанията за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по Схемата. Наведени са доводи за нарушение на чл. 7 и чл. 9 АПК, тъй като проверяващият орган не е разгледал и не е взел предвид представените от дружеството информация и документи, с което е нарушил принципите на истинност и служебно начало. Релевира се, че оспорената заповед е издадена и в противоречие с разпоредбите на ЗМДВИПОРНСПП, тъй като в нормата на чл. 26а липсват ограничения на основание на които е издадена оспорената заповед. Наред с изложеното счита, че въвеждането на изисквания с актовете - Постановление 197, Указанията и Критериите, каквито не се съдържат и не са предвидени в ЗМДВИПОРНСПП, съставлява нарушение на чл. 15 от Закона за нормативните актове (ЗНА), Според оспорващото дружество Постановление 197, Указанията и Критериите се явяват актове от по-ниска степен спрямо ЗМДВИПОРНСПП, поради което не могат да уреждат подобни изисквания и да ограничават приложното поле на закона. Моли оспорената заповед да бъде прогласена за нищожна, в условия на алтернативност да бъде отменена като незаконосъобразна, а делото бъде върнато като преписка на съответния административен орган със задължителни указания да бъде одобрено проектното предложение.

В съдебно заседание чрез пълномощника си адв. Я.Я. поддържа жалбата, счита обжалваната заповед за незаконосъобразна и неправилна, издадена при допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон, съответно се иправи искане същата да бъде отменена. Претендира са за направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Министър на туризма, редовно и своевременно призован, не се представлява в съдебно заседание. В представено по делото писмено становище от процесуалния му представител – гл. юрисконсулт М.П., оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган и при правилно приложение на закона. Излага съображения, според които са спазени административнопроизводствените правила по разглеждане на заявлението и издаване на заповедта. В случая след изпратено уведомление за установени нередовности кандидатът е представил допълнително изисканите документи, като е декларирал, че няма невъзстановени суми от доставчици, осчетоводени като такива в периода 01.01.2021 г. до 05.04.2021 г. При установеното от извършената проверка за административно съответствие и допустимост на кандидатите, несъответствие на критериите за кандидатстване, било невъзможно да се обоснове становище, различно от обективираното в оценителния доклад и съответно да се мотивира издаването на административен акт с различно съдържание. Счита, че изложеното от оспорващото дружество твърдение за допуснати процесуални нарушения при издаване на административен акт, касателно чл. 15 ЗНА, е неправилно и неоснователно, тъй като съгласно § 2 от ПЗР на ПМС № 197/2021 г., същото се приема на основание законова делегация по чл. 26а, ал. 4 ЗМДВИПОРНСПП, а според § 3 от постановлението, Указанията по прилагането му дава министърът на туризма. Сочи, че реда и начина за кандидатстване е съобразен с Нотификацията на Европейската комисия по настоящата схема за държавни помощи. Релевират се доводи, че издадения индивидуален административен акт е в условията на обвързана компетентност, на посочените в него и административната преписка към него нормативни основания и мотиви. Счита се, че жалбата е неоснователна и недоказана, поради което следва да бъде отхвърлена, а оспорената заповед потвърдена, като законосъобразна.  Прави се искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждения, съответно възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на оспорващия.

Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Съгласно чл. 1 от Постановление № 197 на МС от 15.06.2021 г. за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл. 26а, ал. 3 ЗМДВИПОРНСПП могат да се изплащат средства, които се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., поради възникналата епидемия от COVID-19.

В чл. 2, ал. 1 от същото ПМС е посочено, че мярката представлява схема за държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства съгласно раздел т. 3.1 от Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19, приета на 19 март 2020 г. (C (2020) 1863), и нейните изменения C (2020) 2215 и C (2020) 3156, приети съответно на 3 април 2020 г. и 8 май 2020 г., 29 юни 2020 г., C (2020) 7127 от 13 октомври 2020 г. и C (2021) 564 от 28 януари 2021 г. и е със срок на действие до 31 декември 2021 г. Администратор на помощта е министърът на туризма, като безвъзмездните средства се предоставят еднократно за компенсиране на загуби на туроператорите и туристическите агенти за периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. и средствата се използват приоритетно за компенсиране на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19. (чл. 5 от ПМС № 197/15.06.2021 г.).

С ПМС № 197/15.06.2021 г. са определени: критериите за допустимост и недопустимост на кандидатите; краен срок за подаване на заявленията за държавната помощ; процедурата за подаване на заявленията за държавната помощ; списък с документите, които се подават на етап от кандидатстване; процедурата за разглеждане на формулярите за кандидатстване. В случай на установени нередовности, непълноти и/или несъответствия на документите за кандидатстване на съответния кандидат се изпраща уведомление за установяване нередовности, непълноти или несъответствия и се дава 10 дневен срок за тяхното отстраняване. В срок до 14 дни от разглеждането на формуляра Министърът на туризма се произнася със заповед за одобрение или отказ от предоставяне на безвъзмездните средства, която се връчва на туроператора или туристическия агент по реда на АПК. (чл. 9, ал. 5 от ПМС № 197/15.06.2021 г.)

Министерството на туризма е публикувало Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по Схема BG-*********-2021-03 (https://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/novini/ukazaniya-za-kandidatstvane-i-pravila-za-predostavyane-na-bezvuzmezdna-pomosht-za). В тези указания е одобрената процедура за разглеждане на формулярите за кандидатстване (Раздел Х от Указанията), като е указано, че оценката на документите се извършва на базата Оценъчен лист по образец – Приложение 5 към насоките. (л. 44-65 от адм. пр.).

Оспорващият в настоящото производство – „Ч. 2011“ ООД, е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Схема BG-*********-2021-03 обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887(2021/N) от 25.05.2021 г. – Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължими суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020 до 31.12.2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID -19, с подадено на 20.07.2021 г. чрез СУНИ Проектно предложение № BG-*********-2021-03-0086 (л. 8-17 адм. пр.), със заявен размер на помощта – 1 774 803,52 лв. Към формуляра за кандидатстване били приложени:

По отношение на Е.Б.: 1. Пълномощно (Образец № 1) (л. 18 адм. пр.); 2. Декларация по образец за изпълнени условия по Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 (Приложение № 2) (л. 19-22 адм. пр.); 3. Декларация по образец за съгласие за предоставяне на данните на кандидата от Националния статистически институт на Министерството на туризма по служебен път (Приложение № 3) (л. 23-24); 4. Декларация по образец (приложение № 4) (л. 25-27 адм. пр.);

По отношение на Лилия Тодорова: 1. Пълномощно (Образец № 1) (л. 28 адм. пр.); 2. Декларация по образец за изпълнени условия по Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 (Приложение № 2) (л. 29-32 адм. пр.); 3. Декларация по образец за съгласие за предоставяне на данните на кандидата от Националния статистически институт на Министерството на туризма по служебен път (Приложение № 3) (л. 33-44); 4. Декларация по образец (приложение № 4) (л. 35-37 адм. пр.);

Удостоверение за наличие или липса на задължения (л. 38 адм. пр.).

В Декларация по образец (Приложение № 4) представителите на оспорващото дружество са декларирали: По т. 1. а) Дължимата сума, която е отразена в ТАБЛИЧНА ФОРМА № l за всеки един клиент, е за неосъществените пътувания за периода от 01.03.2020 до 31.12.2020 г., която е осчетоводена, като дължими суми към 05.04.2021 г. от оспорващото дружество, и б) Дължимата сума, която е отразена в ТАБЛИЧНА ФОРМА №1 за всеки един клиент, е в следствие от невъзстановена такава от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет за периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COV1D -19, към оспорващото дружество и същите са осчетоводени, като невъзстановени до 05.04.2021 г. от представляваното от мен предприятие, и в) предприятие НЕ Е разполагало въобще или Е разполагало частично с ликвидни средства до 05.04.2021г. за възстановяване напълно на дължимата сума по неосъществени пътувания в периода 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. отразена в ТАБЛИЧНА ФОРМА №1 за всеки един клиент. По т. 2. Общата сума/стойност на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г, до 31.12.2020 г. поради възникналата епидемия от COV1D - 19, към оспорващото дружество, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020г. до 05.04.2021г. възлизат на 15 162 844,32 - петнадесет хиляди сто шестдесет и две хиляди осемстотин четиридесет и четири и 0,32 (цифром и словом) лв. и е формирана при събиране на всички дължими суми на всички клиенти отразени в ТАБЛИЧНА ФОРМА №1 неразделна част от настоящата декларация. По т. 3. Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, към оспорващото дружество, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020г. до 05.04.2021 г. възлиза на 0,00 лв. - нула лева (цифром и словом) лв. и се формират както следва: а) Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, към оспорващото дружество, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г. възлиза на 0,00 лв. - нула лева (цифром и словом) лв.; б) Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, към оспорващото дружество, която е осчетоводени, като такива в периода от 01.01.2021 г. до 05.04.2021 г, възлиза на 0,00 лв. - нула лева (цифром и словом) лв.; По т. 4. Дружество НЕ Е разполагало въобще или Е разполагало частично с ликвидни средства до 05.04.2021г. за възстановяване на дължимата сума по неосъществени пътувания периода 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г., отразена в ТАБЛИЧНА ФОРМА №1 за всеки един клиент. В Таблична форма № 1 е посочено като краен клиент/турист на което се дължат суми ОАО ГМК НОРИЛСКИЙ НИКЕЛ, а стойност на дължимата сума 15 162 844,32 лв.

На 20.08.2021 до кандидата, чрез системата СУНИ, било изпратено уведомление за установени нередовности по подаденото заявление BG-1767894-2021-03-00861 (л. 61 гръб от делото), като на дружеството е указано да представи писмо свободен текст коя точно стойност от посочената от в т. 3 или в буква „а“ или в буква „б“ от ОБРАЗЕЦ на ПРИЛОЖЕНИЕ № 4, реално представя информация за актуалното счетоводно салдо за невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги към 05.04.2021 г. Даден е 10-дневен срок за представяне на изисканите документи, като е указано, че в случай на непредставянето им в срок това може да доведе до отказ от предоставяне на безвъзмездните средства. Срокът изтича на 30.09.2021 г.

На 30.08.2021 г. оспорващото дружество е изпратило по електронен път, чрез системата СУНИ разяснения (л. 61 от делото), в които е предоставил информация във връзка точна стойност от посочената от в т. 3, буква „а“ от образец на Приложение № 4, а именно: че дружеството има задължения единствено към клиенти, които възлизат на стойност 15 162 844,32 лв., но дружеството няма невъзстановени суми от доставчици.

На 03.09.2021 г. (след изтичане на предоставения от административния орган 10-дневен срок за отстраняване на нередовности – 30.09.2021 г.) в раздел „комуникация с отговорна организация“ е изпратено съобщение от оспорващото дружество, че в резултат на проверка от страна на счетоводството е открито, че дружеството реално има осчетоводени невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги на обща стойност 97 791,50 лв., а сумата е осчетоводена на 05.04.2021 г. Приложени са нови Декларация по образец (Приложение № 4) с нанесени промени, подписани с КЕП от двамата управителя на дружеството.

На подаденото от „Ч. 2011“ ООД Проектно предложение (заявление) рег. № BG-*********-2021-03-0086 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA. 62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. съгласно чл. 26а от ЗМДВИП, е извършено оценка на административно съответствие и допустимост. В представения оценителен лист (л. 44-65), съставен от оценител Петранка Методиева Маринова – член на оценителната комисия и извадка от Списъка на кандидатите, за които се предполага отказ от предоставяне на безвъзмездна финанова помощ по схема BG-*********-2021-03 (л. 135 от адм. пр.), е отразено, че кандидатът е недопустим, тъй като няма невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги по нереализирани туристически пакет в периода 01.03.2020 г. – 31.12.2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID -19, съгласно т. VI Допустими кандидати, подт. 1.7., съгласно чл. 6, ал. 1, т. 4 от ПМС № 197/15.06.2021 г. „Кандидатът да има невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19, които са осчетоводени като невъзстановени суми към 05.04.2021 г.“ от Указанията за кандидатстване и правилата за предоставяне на безвъзмездни средства и Решение № I от Протокол № 1 от работата на оценителната комисия. Съгласно Приложение 5 „Критерии за оценка на проектните предложения“: При несъответствие с изискванията по точки I, II, III т. 8 и група IV т. 1-13, проектното предложение се отхвърля.

На 03.09.2021 г. Оценителната комисия, назначена със Заповед № Т-РД-16-198/15.07.2021 г. на Министъра на туризма (л. 1-7 адм. пр.), е съставила протокол № 2 (л. 127-130 адм. пр.), в който са обективирани резултатите от извършената проверка на подадените 120 бр. заявления. В протокола е посочено, че 30 бр. заявления не отговарят на изискванията на ПМС № 197/15.06.2021 г. По изложените съображения комисията предлага да бъде отказано предоставяне на безвъзмездната финансова помощ на тези кандидати, посочени в поименен списък, неразделна част към протокола. От приложения към протокола препис-извлечение на съставения Поименен списък на кандидатите, които не отговарят на изискванията се установява, че оспорващото дружество фигурира в него (л. 131 от адм. пр.)

С докладна записка № Т-93-00-2802/07.09.2021 г. приложение към нея (л. 132-134 от адм. пр.) председателят на оценителната комисия е представил на Министъра на туризма информация за допуснати и недопуснатите до подпомагане лица. Изложени са мотиви, аналогични на тези от протокола за работата на оценителната комисия. С докладна записка № Т-93-00-2802/28.09.2021 г. зам. министри на туризма са представили проекти на заповеди за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидати посочени в поименни списъци. (л. 136).

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № Т-РД-27-194/29.09.2021 г. на Министъра на туризма (л. 33-34 от делото), на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 26а, ал. 3 ЗМДВИПОРНСПП, Нотификация на Европейската комисия по схема за държавна помощ SA. 62887 (2021/N) от 25.05.2021 и чл. 9, ал. 5 от Постановление № 197 от 15 юни 2021 г. на Министерския съвет за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл. 26а, ал. 3 ЗМДВИПОРНСПП, (ПМС 197/2021 г.), глава VI, т. VI. 1) Критерии за допустимост на кандидатите, подт. 7 от Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по Схема BG-*********-2021-03 - Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. поради възникналата епидемия от COVID - 19 (Указанията), утвърдени със Заповед № Т-РД-16-184/06.07.2021 г. на министъра на туризма и във връзка с Докладна записка № Т-93-00-2802/07.09.2021 г., е отхвърлено заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0086, подадено в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) и е отказано на „Ч. 2011“ ООД, предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA. 62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. на основание чл. 26а, ал. 3 и 4 ЗМДВИПОРНСПП.

Като мотиви на отказа е посочено, че след извършена проверка на заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0086, подадено в СУНИ, декларираните от кандидата данни и представените от него документи (прикачени електронно подписани документи), е установено, че кандидатът не отговаря на предварително обявените критерии за допустимост (раздел VI, VI. 1/, т. 7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка, Оценителен лист (Приложение 5) към Указанията за кандидатстване). Съгласно раздел VI, VI. 1/, т. 7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка, тъй като кандидатите трябва да има невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г, вследствие на възникналата епидемия от COVID - 19, които са осчетоводени като невъзстановени суми към 05.04.2021 г. След изпратено искане за разяснение във връзка с декларираната и записана от кандидата стойност в Декларация (Приложение 4), кандидатът декларирал, че няма невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г., които са осчетоводени като невъзстановени суми към 05.04.2021 г.

В тази връзка и поради несъответствие с изискванията на чл. 6, ал. 1, т. 4 от ПМС № 197/2021 г., Раздел VI, VI. 1/, т. 7 от Указанията и т. 4. 7 от Критериите за оценка на заявлението за кандидатстване (Приложение 5) от Указанията, административният орган е приел, че заявлението на „Ч. 2011“  ООД следва да бъде отхвърлено като недопустимо и на кандидата следва да бъде отказано предоставяне на БФП по тази схема.

По делото е изслушана съдебно-счетоводна експертиза (ССЕ) и допълнителна ССЕ. Експертизата е изготвена въз основа на приложени по делото и административната преписка документи, както и от документи предоставени от счетоводството на оспорващото дружество – счетоводна фирма „А.“ ООД. От заключенията на ССЕ и допълнителната ССЕ се установява, че според счетоводните регистри на „Ч. 2011“ ООД и в частност от Оборотна аналитична ведомост към 31.12.2020 г. на счетоводна сметка 402 „Доставчици по аванс“ е видно че не са осчетоводени невъзстановените суми от доставчици на туристически услуги по нереализирани туристически пакети в следствие на пандемията COVID-19 за периода 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. Осчетоводените суми от „Ч. 2011“ ООД касаят авансови плащания за бъдещи доставки на активи и услуги, очаквани от доставчици, осчетоводени преди периода 01.03.2020 г. – 05.04.2021 г. включително. В заключението изготвено от вещото лице се посочва, че невъзстановените суми от доставчици не са свързани с туристически услуги по нереализирани туристически пакети в следствие на пандемията COVID-19. От страна на процесуалния представител на оспорващия не са направени възражения срещу заключението на вещото лице. Съдът напълно възприема дадените заключения като обективни, компетентно изготвени и кореспондиращи с фактите, установяващи се от останалите доказателства по делото.

Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните, заключенията изготвени от вещото лице, и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес - адресат обжалваната заповед за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност. Оспореният административен акт е съобщен на жалбоподателя чрез СУНИ на 29.09.2021 г., а жалбата е подадена на 08.10.2021 г. в законово регламентирания срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което оспорването е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 26а ал. 3 ЗМДВИПОРНСПП, Държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска дейност, безвъзмездни средства в размер до 15 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., но не повече от дължимата сума по туристическите пакети за неосъществени пътувания, които се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19. Съгласно ал. 4 от същата норма средствата по ал. 3 се предоставят при условия, критерии и ред в размер на проценти от оборота, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на туризма в рамките на неусвоените средства по схемата за държавна помощ по ал. 1. Средствата по ал. 3 се получават независимо от получаването на средства по ал. 1 и при спазване на правилата за държавни помощи.

Въз основа на законовата делегация, Министерския съвет е приел ПМС № 197/15.06.2021 г. ( Oбн., ДВ, бр. 51 от 18.06.2021 г., в сила от 18.06.2021 г.), както бе посочено по-горе с този нормативен акт е определен редът за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, съгласно чл. 26а ал. 3 ЗМДВИП, като чл. 4 от ПМС № 197/15.06.2021 г. указва, че администратор на държавната помощ съгласно чл. 9 от Закона за държавните помощи, е министърът на туризма.

Обжалваната заповед е постановена в проведена процедура за предоставяне на държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, а с оглед цитираната нормативна регламентация министърът на туризма, в качеството си на администратор на помощта, е компетентен да вземе решение за предоставяне на безвъзмездните средства, респективно да откаже това (арг. чл. 9 ПМС № 197/15.06.2021 г.).

С оглед на което оспорената заповед, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA. 62887 (2021/N) от 25.05.2021 по подаденото от „Ч. 2011“ ООД заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0086, е издадена от материално компетентния орган – Министъра на туризма.

Обжалваната заповед е постановена при правилно приложение на материалния закон, при липса на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в съответствие с целта на закона. Съображенията за това са следните:

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти (изложени като мотиви в акта) и доколко същите се субсумират в нормата, възприета като правно основание за неговото издаване, съответно - следват ли се разпоредените с акта правни последици.

Съгласно чл. 35 АПК, актът се издава след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение аз случая и се обсъдят възраженията на заинтересованите граждани и организации. С това правило законодателят е закрепил засиленото служебно начало в административното производство, допълнено с правилата на чл. 36, ал. 1 и ал. 3 АПК. От друга страна, съдът преценява законосъобразността на оспорения пред него административен акт въз основа на фактическото основание за неговото издаване както то е формулирано от административния орган. В производството по издаване на атакуваната заповед, министърът на туризма е изпълнил визираните задължения, съответно не е извършил нарушение на административнопроизводствените правила. Точно и конкретно са изложени данни и факти във връзка с правните изводи подаденото и разгледано проектно предложение от „Ч. -2011“ ООД, поради което не е възпрепятствана възможността на адресат на акта да организира защитата си, респ. съда да направи проверка относно приложението на материалния закон спрямо фактическите обстоятелства.

Съгласно изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК за форма на административния акт, той следва да съдържа фактически и правни основания за издаване. Оспорваната заповед е мотивирана. В същата са изложени необходимите конкретни фактически и правни основания, послужили за издаването й.

В случая от фактическа страна постановения от Министъра на туризма отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „Ч.-2011“ ООД, се основава на констатацията, че според декларираните от кандидата данни и представените от него документи, е установено, че кандидатът не отговаря на предварително обявените критерии за допустимост (раздел VI, VI. 1/, т. 7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка, Оценителен лист (Приложение 5) към Указанията за кандидатстване), тъй като кандидата трябва да има невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г, вследствие на възникналата епидемия от COVID - 19, които са осчетоводени като невъзстановени суми към 05.04.2021 г.

Като правно основание за издаване на заповедта се сочи несъответствие с изискванията на чл. 6, ал. 1, т. 4 от ПМС № 197/2021 г., Раздел VI, VI. 1/, т. 7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка на заявлението за кандидатстване (Приложение 5) от Указанията.

Не е спорно и се установява от приложената по делото Декларация по образец за дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19 (приложение № 4) – към проектното  предложение и представените допълнително разяснения, че като компонент по т. 3 от декларацията относно Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, към оспорващия, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020 г. до 05.04.2021 г. възлизаща на 0,00 лв., в б. „б“ е посочено че сумата която е осчетоводена, като такива в периода от 01.01.2021 г. до 05.04.2021 г. възлиза на 0,00 лева.

От това обстоятелство обаче може да се направи извода изведен от административния орган, а именно, че оспорващия не отговаря на изискванията на чл. 6, ал. 1, т. 4 от ПМС № 197/2021 г. Съгласно този текст от закона допустими кандидати по мярката са предприятия, които към датата на заявяване на помощта са туроператори, които имат невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19. Такова обстоятелство не е декларирано от оспорващия в т. 3 от приложената декларация образец № 4, като в т. 3 б. „а“ от същата декларация също е посочено, че сумата която е осчетоводена, като такива в периода от 01.01.2021 г. до 05.04.2021 г. възлиза на 0,00 лева.

Съгласно чл. 3, ал. 2, т. 2 от ПМС № 197/2021 г., едно от изискванията към кандидатите за подпомагане е към 5 април 2021 г. дължимата сума към съответния клиент да представлява невъзстановена такава от доставчиците на туристически услуги на туроператора по нереализиран туристически пакет в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19. Именно в този смисъл е и образецът на компонентите на т. 3 от декларация приложение № 4 към ПМС № 197/2021 г., където заявителя на помощта следва да посочи Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020 г. до 05.04.2021 г., както и периода в който е осчетоводена в два варианта: от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. или от 01.01.2021 г. до 05.04.2021 г. След като оспорващия е попълнил декларацията, като е посочил, че съществуващата към 05.04.2021 г. общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, е осчетоводена, като такава в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. и възлиза на 0,00 лв., то не е изпълнил изискванията на закона.

В изпратеното до оспорващия уведомително писмо няма обективирани констатации за установени несъответствия или непълноти при попълването на декларацията, а само искания за разяснения. При представянето на разясненията оспорващия отново е потвърдил, че счетоводното салдо за невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги към 05.04.2021 г. възлиза на 0,00 лв. Доколкото кандидатът изпълнявайки в срок дадените му указания за отстраняване на нередовности, като е изпратил по електронен път изисканите документи, подписани с КЕП от лицето, представляващо дружеството и отново е декларирал, че невъзстановимите суми от доставчици на туристически услуги към 05.04.2021 г. възлиза на 0,00 лв., следва да се приеме за приложима към конкретния случай цитираната в заповедта хипотеза за отхвърляне на заявлението.

От събраните по делото доказателства и изслушаните заключения по допуснатите експертизи безспорно е установено, че оспорващият няма задължения към клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19, както и невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги към 05.04.2021 г.

Наведените твърдения на оспорващия, че след като се е запознал със съдържанието на уведомлението не е имал информация за невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г., а това е установил след извършване на проверка в счетоводството, са неоснователни. Налице е установен по надлежния ред начин на съобщаване чрез използване на електронна система – СУНИ, поради което извършените производствени действия след датата (30.09.2021 г.) на надлежното съобщаване на акта не могат да породят правни последици и да новират срока за отстраняване на установените нередности. Нещо повече, допълнителна информация от оспорващото дружество е подадена на 03.09.2021 г., като на същата дата оценъчната комисия вече е приключила работата по разглеждане и оценка на подадените проектни предложения с изготвяне на Протокол 2.

Следва да се посочи, че органът по програмата няма други правомощия за друг вид проверки и справки. При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по опростени правила, като водещо значение има принципът на бързина. С оглед спецификата на процедурата и съобразно заложените критерии за допустимост при подаване на проектното си предложение кандидатът следва да декларира пред органа всички изискани от него данни. Облекченият ред за кандидатстване и разглеждане на проектните предложения по схема за държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране за загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19 цели своевременно предоставяне на помощта на нуждаещите се правни субекти - по опростени правила, при които редуцирането на критериите и етапите за предоставяне на помощта е оправдано с оглед водещата цел на процедурата да постигне преодоляване на последиците от пандемията.

Неотносими са в случая и твърденият в жалбата, че пропускането за предоставянето на установения от административния орган документ и информация в указания срок се дължи на липса на информация, тъй като подборът на проектни предложения, за които се предоставя безвъзмездна финансова помощ, се провежда в съответствие с принципите на свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация, публичност и прозрачност. Тези принципи изискват органът, чрез всяко свое действие, да гарантира на всички кандидати равни условия, в т. ч. и равни условия за представяне на безвъзмездната финансова помощ. С оглед на това органът не може да удължава срока на отделни лица независимо по какви причини, като ако стори това, то би било нарушение на принципите на процедурата за подбор.

С оглед на изложеното съдът приема за правилен изводът на административния орган, че са налице предпоставки за отхвърляне на проектното предложение подадено от оспорващото дружество .

Неоснователни са твърденията на оспорващия за наличие на противоречие между нормативни актове различни по степен, а именно законови и подзаконови нормативни актове – ЗМСВИП и Постановление № 197/15.06.2021 г. на Министерския съвет, за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл. 26а, ал. 3 ЗМДВИПОРНСПП. Съгласно чл. 26а, ал. 3 ЗМДВИПОРНСПП, Държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска дейност, безвъзмездни средства в размер до 15 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., но не повече от дължимата сума по туристическите пакети за неосъществени пътувания, които се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19. Разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от Постановление № 197/15.06.2021 г., предвижда „безвъзмездните средства се предоставят еднократно и се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19. (2) Туроператорът е длъжен да поддържа счетоводно отчитане на основата на документална обосновано“. Разпоредбата на чл. 26а, ал. 3 поставя основната рамка за допустимите субекти, които могат да бъдат бенифециери на безвъзмездна финансова помощ, както и основните изисквания към тях, а именно да са лица, извършващи туроператорска дейност, които са претърпени вреди от неосъществени пътувания и се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19. Постановление № 197/15.06.2021 г. на Министерския съвет, издадено въз основа на ЗМДВИПОРНСПП, определя условията, критериите и реда за кандидатстване, респ. отпускане на безвъзмездна финансова помощ.

Обжалваният административен акт е постановен и в съответствие с целта на закона – оказване на адекватна подкрепа на засегнатите икономически субекти, чрез компенсиране на загуби в резултат на пандемията от COVID-19, с оглед обезпечаване осъществяване на дейността въпреки неблагоприятната икономическа обстановка, но за предоставяне на безвъзмездни средства по туристическите пакети за неосъществени пътувания, които се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19. Оспорващият попада в целевата група, но не отговаря на основното изискване за претърпени вреди в резултат на епидемия от COVID-19, поради което оспореният акт е постановен съобразно целта на закона.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че оспорената Заповед № Т-РД-27-194/29.09.2021 г. на Министъра на туризма, като издадена от компетентен административен орган, при спазена форма, правилно приложение на материалния закон, при липса на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в съответствие с целта на закона, следва да бъде потвърдена, като законосъобразна, а жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана.

При този изход на спора и своевременното направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 143, ал. 3 АПК в полза на ответната страна следва да се присъди претендираното юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за заплащането на правната помощ, следва да се присъди претендираното юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя на 500 лв. Съдът съобрази, че по делото са проведени редица съдебни заседания, по които е осъществено процесуално представителство и че процесуалният представител на ответника ангажира писмено становище по хода на делото и по същество на спора.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд-Варна, XIV състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба от „Ч. 2011“ ООД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление гр. Варна, к.к. Златни пясъци, хотел „А.“, представлявано от Е.И.Б.и А.Р.Д., срещу Заповед № Т-РД-27-194/29.09.2021 г. на Министъра на туризма, с която е отхвърлено заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0086, подадено в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) и е отказано на „Ч. 2011“ ООД, с ЕИК ******* предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. на основание чл. 26а, ал. 3 и 4 ЗМДВИПОРНСПП.

ОСЪЖДА „Ч. 2011“ ООД, ЕИК *******, да заплати на Министерството на туризма сумата от 500,00 (петстотин) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

 

СЪДИЯ: