Решение по дело №85/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 158
Дата: 6 август 2020 г. (в сила от 26 февруари 2021 г.)
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20207120700085
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

06.08.2020

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски административен

Съд                   

 

състав

 

На

22.07.

                                          Година

2020

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

Виктор Атанасов

Мария Божкова

 

 

 

 

 

Секретар

Мариана Кадиева

 

 

Прокурор

Бонка Василева

 

 

като разгледа докладваното от

Ангел Момчилов

 

 

Адм.

дело номер

85

по описа за

2020

година.

 

Производството е по чл. 191 във вр. с чл. 185 и сл. от АПК.

Депозирана е жалба от Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, срещу Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград, приета с Решение № 696 по протокол № 46 от 28.08.2015 г. на Общински съвет - Крумовград. Жалбоподателят излага съображения, че е регистриран като фондация, осъществяваща дейност като „организация за хора с увреждания“, по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за хората с увреждания, а на последните организации, законът предоставил възможност да защитават чужди права и интереси - в случая на хората с увреждания. Обосновава правния си интерес от оспорване с целите и предмета на дейност на фондацията и съобразно приетото в ТР № 2/12.02.2010 г. по ТД № 4/2009 на ВАС - ОСС. Счита, че интересът от оспорването е: 1. Личен - тъй като наличието на незаконосъобразен нормативен административен акт засягал личния законен интерес на фондацията, да не допуска съществуването на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, касаещи хората с увреждания; 2. Пряк – защото евентуалната отмяна на оспорения акт би довела до удовлетворяване на законния му интерес от отстраняване на незаконосъобразния акт, отнасящ се до хора с увреждания; 3. Правен – предвид това, че бил установен от правото, а именно фондацията била регистрирана с посочените цели, които определяли законните й интереси.

В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорената наредба, поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила при приемането на ПНА, обосновано с нарушение на действащата към момента на приемането на наредбата разпоредба на чл. 8, т. 4 от Закон за интеграция на хората с уврежданията (обн. ДВ, бр. 81 от 17.09.2004 г.), отменен с § 2 от ПЗР на Закона за хората с увреждания (обн. ДВ, бр. 195 от 18.12.2018 г.).

Моли съда да постанови решение, с което да отмени като незаконосъобразна Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград, приета с Решение № 46 по Протокол № 46 от 28.08.2015 г. на Общински съвет - Крумовград. Претендира присъждането на деловодни разноски.

В съдебно заседание, чрез пълномощника адв.Й. поддържа депозираната жалба. Излага доводи, че процесното оспорване е в защита на правата на хората с увреждания в община Крумовград и фондацията няма претенции да заявява защита на правата на пенсионерите. В тази връзка твърди, че правният интерес по отношение на оспорването е във връзка с регистрираните цели на фондацията, а именно за защита на правата на хората с увреждания. Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград, безспорно се явявала нормативен акт, свързан с хората с увреждания. Съгласно чл. 8, т. 4 от действалия към момента на приемане на Наредбата Закон за интеграция на хората с увреждания, проектът на същата е следвало задължително да бъде съгласуван с Агенцията за хората с увреждания, която осъществявала изпълнението на държавната политика за интеграция на хората с увреждания и в случая е следвало да даде задължително становище по проекта на Наредбата. Предвид това моли съда да отмени като незаконосъобразна Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали, прокурор В. изразява становище за неоснователност на оспорването. Счита, че за оспорващия - Фондация „Гринберг” – ***, не се установявал пряк интерес за оспорване на Наредбата, тъй като такъв интерес не се сочел и не се доказвал от доказателствата по делото, по отношение на пенсионерите. Действително фондацията била организация, регистрирана с оглед осъществяване на дейност за предоставяне на правна помощ на хора с увреждания, както и защита на техните права и законни интереси. В жалбата изрично било посочено, че оспорването е форма на застъпничество от името на хората с увреждания. Безспорно било, че норми, касаещи хора с увреждания, били уредени в оспорвания подзаконов нормативен акт, но доколкото същият касаел и пенсионерите, в случая не следвало да се приема, че по отношение на оспорващия съществувал интерес да иска отмяната на цялата Наредба. Предвид горното и с оглед това, че не се искало отмяна на съответна разпоредба или част от Наредбата, жалбата следвало да бъде отхвърлена.

Ответникът по жалбата Общински съвет – Крумовград, чрез пълномощника адв.С., оспорва жалбата. Излага доводи, че при приемане на оспорената Наредба, не били допуснати съществени нарушения, които да водят до нейната отмяна в цялост. Видно от изготвената справка от ТР, Фондация „Гринберг” – *** била със седалище *** и осъществявала дейност в частна полза. В случая не бил налице правен интерес от оспорването на Наредбата, тъй като фондацията не обосновавала конкретен пряк и личен правен интерес. Моля съда да постанови решение,  с което да отхвърли подадената жалба и присъдите направените по делото разноски.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

С Решение № 696 от 28.08.2015 год. по Протокол № 46 от заседание на Общински съвет – Крумовград, проведено на цитираната дата, на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 21, ал. 1, т. 23 и чл. 36, ал. 5 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, е приета Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград. Приемането на Наредбата е извършено от Общински съвет – Крумовград при предварително обявен дневен ред, приемането на същата е било включено като т. 11 от дневния ред, при наличие на кворум, като в гласуването са участвали 28 общински съветници, от които при вземането на решението за приемането на Наредбата, „ЗА” са гласували всички 28 общински съветници. Решението е гласувано и прието въз основа на внесен проект с докладна записка от кмета на община Крумовград, след обсъждането му от Постоянната комисия/ПК/ по „Местно самоуправление, нормативна уредба, регионална политика и безработица“.

Окончателният проект на Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с уврежданията е бил публикуван на официалния сайт на община Крумовград на 03.08.2015 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че въведеното от Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, оспорване на Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград, приета с Решение № 696 по протокол № 46 от 28.08.2015 г. на Общински съвет – Крумовград, се явява допустимо и основателно, в частта на Наредбата, касаеща хората с увреждания на територията на община Крумовград, като в останалата си част жалбата се явява недопустима, като депозирани при липса на правен интерес, поради което следва да бъде оставена без разглеждане и производството по делото в тази му част бъде прекратено.

В тази връзка предмет на оспорването е в нейната цялост Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград, а съгласно чл. 185, ал. 2, във връзка с ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да се оспорват пред съд в отделни техни разпоредби, като в съответствие с нормата на чл. 186, ал. 1 от АПК, гражданите, организациите и органите могат да оспорват подзаконов нормативен акт, чиито права за засегнати от него или за които той поражда задължения. Подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето - чл. 187, ал. 1 от АПК.

В конкретния случай, съдът приема, че по отношение на Фондация „Гринберг“ *** е налице правен интерес от оспорването на Наредбата единствено в частта й касаеща хората с увреждания. По отношение на правния интерес следва да се отбележи следното:

Процесната жалба е била оставена без разглеждане и производството по делото пред Административен съд – Кърджали е било прекратено с Определение № 57/10.03.2020 г., на основание чл. 159, т. 4 от АПК. Съдът е приел, че в случая не е налице доказан правен интерес от страна на фондацията от оспорване на ПНА. Определението на съда е било обжалвано, при което с Определение № 6611/03.06.2020 г. по адм. д. № 3906/2020 г. на ВАС, VI о., е отменил постановеният акт от административния съд и е върнал делото за продължаване на съдопроизводствените действия. Съставът на ВАС е приел, че в случая, с оглед предмета на дейност и целите на фондацията, то е налице правен интерес от оспорване на Наредбата, в частта й относима към хората с увреждания.

Предвид горното и на основание чл. 224 от АПК, настоящият съдебен състав приема, че по отношение на Фондация „Гринберг“ *** е налице правен интерес от оспорване на Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград, приета с Решение № 696 по протокол № 46 от 28.08.2015 г. на Общински съвет – Крумовград, в частта й относима към хората с увреждания. В частта на Наредбата, касаеща оргнизацията и дейността на клуба на пенсионера, респ. пряко засягаща правата на категорията лица – пенсионери, то с оглед заявеното в съдебно заседание от процесуалния представител на оспорващия, че фондацията никога не е претендирала и не е заявявала интерес извън защита на правата на хората с увреждания, както предвид целите и предмета на дейност, с които е регистрирана фондацията, то оспорващият не установява и не твърди правен интерес от оспорването на НПА, в частта му относно пенсионерите на територията на община Крумовград. В тази връзка, съгласно справката от ТР, фондацията е създадена и осъществява дейност като „Организация за хора с увреждания“ по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за хората с увреждания и целта и е да предоставя правна помощ на и за хора с увреждания, както и да поема застъпническа роля от тяхно име и в защита на правата им. Като средства за постигане на целта са посочени: мониторинг върху действащата нормативна уредба, отнасяща се до хората с увреждания; съдебно оспорване на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, отнасящи се до хората с увреждания; образуване и водене на съдебни дела в защита на накърнени права на хора с увреждания.

По изложените доводи, съдът намира, че в тази й част жалбата се явява недопустима, поради липса на правен интерес, поради което следва да бъде оставена без разглеждане и производството по делото в тази част бъде прекратено.  

Разгледано по същество оспорването, в допустимата му част, се явява основателно, по следните съображения:

Съгласно законовата делегация, визирана в нормите на чл. 76, ал. 3 от АПК вр. чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 21 от ЗМСМА, в изпълнение на правомощията си общинският съвет е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби.

Процесната наредба е приета от компетентен орган – Общински съвет Крумовград, който съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, в приложимата към 28.08.2015 год. редакция (Обн. - ДВ, бр.69 от 2006 г.), е имал процесуално-правна компетентност, в изпълнение на правомощията си, да издава нормативни актове - правилници, наредби, решения и инструкции, с които да урежда, съобразно с нормативните актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение, на територията на община Крумовград.

Нормативният акт е приет и в съответствие с изискването за публикуване на проектите на подзаконови нормативни актове/ПНА/, ведно с мотивите към тях, регламентирано в чл. 26, ал. 2 от ЗНА, в приложимата й редакция, съгласно която норма, преди внасяне на проект за нормативен акт, заявителят на проекта е длъжен да го публикува на интернет страницата на съответната институция, заедно с мотивите, за да могат заинтересованите страни, най-малко в 14/четиринадесет/-дневен срок преди разглеждането му, да се запознаят с него и да правят евентуални възражения, становища и предложения по проекта. Това обстоятелство се установява от представената и приета по делото извадка от официалния уеб сайт на община Крумовград относно публикувания проект на Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград/л. 78 от делото/.

Формално са спазени са и изискванията на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, а именно: наличието на мотиви или съответно доклад, съдържащи причините, които налагат приемането на акта; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива. В тази връзка, видно от представената и приета по делото докладна записка/л. 14/,  в същата се съдържат мотиви, макар и формални, в съответствие с разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА.

В конкретния случай обаче, е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила преди приемане на оспорената Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград.

Разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗНА изисква, изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност.

Към датата на внасяне на проекта на процесната Наредба за обсъждане и момента на приемането й от Общински съвет – Крумовград, е била в действие нормата на чл. 8, т. 4 от Закон за интеграция на хората с уврежданията (обн. ДВ, бр. 81 от 17.09.2004 г.), отменен с § 2 от ПЗР на Закона за хората с увреждания (обн. ДВ, бр. 195 от 18.12.2018 г.). Цитираната  разпоредба е регламентирала правомощията на Агенцията за защита на хората с увреждания да осъществява изпълнение на държавната политика за интеграция на хората с увреждания, като участва и дава задължително становище при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с хората с увреждания. Понастоящем, респ. към датата на приключване на устните състезания по делото, е в действие Закона за хората за увреждания  (обн. ДВ, бр. 195 от 18.12.2018 г.), в сила от 01.01.2019 г., който в нормата на чл. 10, ал. 3, т. 9, изрично предвижда, че Агенцията за хората с увреждания, участва при изготвянето на проекти на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания и дава становища по тях.

Оспорената Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с уврежданията в община Крумовград, засяга правата на две категории лица – пенсионери и хора с увреждания, поради което според съда, засягайки пряко и непосредствено правата на хората с увреждания на територията на общината, към датата на приемането й, за Общински съвет – Крумовград е било налице задължение да съгласува проекта на ПНА с Агенцията за хората с увреждания, което задължение не е било изпълнено. Това обстоятелство съдът приема за доказано, както предвид липсата на възражение от ответника в тази насока, така и с оглед липсата на доказателства за съгласуване на Наредбата с Агенцията за хората с увреждания.

Видно от процесуалната норма на чл. 192а от АПК, компетентността на органа за издаване на подзаконовия нормативен акт се преценява към момента на издаването му, а съответствието на ПНА с материалния закон се преценява към момента на постановяване на съдебното решение. По аргумент от цитираната разпоредба и с оглед обстоятелството, че действащият към момента чл. 10, ал. 3, т. 9 от Закон за хората с уврежданията, предвижда задължителна съгласувателна процедура с Агенцията за хората с уврежданията при приемане на нормативни актове, свързани с правата на хората с увреждания, настоящият съдебен състав приема, че липсата на съгласуване и становище от Агенцията при изработването на проект и приемането на нормативен акт, свързан с правата на хората с уврежданията, какъвто е и оспорената в настоящето производство Наредба, макар и в някои от частите й, обосновава липсата на законова предпоставка, от категорията на абсолютните, за редовното приемане на акта, поради което в случая е налице допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, а именно Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с уврежданията в община Крумовград е приета в нарушение на изискванията на чл. 26, ал. 1 от ЗНА, аргументиращо незаконосъобразност и основание за отмяната й, в частите й, относими към хората с увреждания, а именно: наименованието, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 1, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 2, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 4, в частта относно“или с определена група инвалидност“; чл. 6 изр. 1-во и т. 1, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 10/1/, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 10 /3/, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 11, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 13 /1/, в частта относно „и хората с увреждания“ и чл. 16, изр. 1-во и т. 4, в частта относно „и хората с увреждания“.

По изложените съображения, съдът намира, че Наредба за организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с уврежданията в община Крумовград, в горепосочените и части, следва да бъде отменена като незаконосъобразна поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при изработването на проекта на Наредбата, внасянето му за разглеждане и приемането му, които нарушения съставляват самостоятелно и достатъчно основание за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, приложим на основание чл. 196 от АПК.

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, следва да бъдат присъдени деловодни разноски, направени в производството пред административния съд, в размер на 634 лв., произтичащи от заплатено възнаграждение за адвокат, внесена държавна такса при образуване на делото и държавна такса за обнародване в ДВ. В конкретния случай, от страна на ответника, липсва надлежно въведено възражение за прекомерност на заплатеното възнаграждение за адвокат, поради което съдът не разполага с правомощието да извърши преценка дали следва същото да бъде редуцирано до размера на посоченото в чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. По аргумент от чл. 226, ал. 3 от АПК на оспорващия следва да бъдат присъдени и разноски за водене на делото във ВАС, произтичащи от възнаграждение за адвокат и държавна такса, общо в размер на 453 лв.

Предвид нормата на § 1, т. 6 от ДР на АПК във вр. с чл. 136, ал. 3 и чл. 141, ал. 1 от Конституцията, присъдените разноски следва да бъда възложени в тежест на община Крумовград, която е юридическо лице със самостоятелен бюджет.

На ответника  не се следват разноски предвид това, че представеният по делото Договор № ***/*** г. не съдържа отбелязване, че договореното между страните възнаграждение е заплатено в брой. Отразено е единствено, че сумата ще бъде изплатена в брой, но не е посочено, че договорена сума, в цялост или отчасти, е била заплатена в брой. С оглед изложеното, не може да се приеме, че представеният договор за правна защита има характер на разписка за посочената в него сума, удостоверяваща заплащането й в брой от страна на Общински съвет – Крумовград.

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът 

 

                                           

Р Е Ш И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, частично като незаконосъобразна, Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград, приета с Решение № 696 по протокол № 46 от 28.08.2015 г. на Общински съвет – Крумовград, както следва: наименованието, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 1, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 2, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 4, в частта относно „или с определена група инвалидност“; чл. 6 изр. 1-во и т. 1, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 10/1/, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 10 /3/, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 11, в частта относно „и хората с увреждания“; чл. 13 /1/, в частта относно „и хората с увреждания“ и чл. 16, изр. 1-во и т. 4, в частта относно „и хората с увреждания“.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, срещу останалата част на Наредба за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Крумовград, приета с Решение № 696 по протокол № 46 от 28.08.2015 г. на Общински съвет – Крумовград.

ПРЕКРАТЯВА производството по а.д. № 85/2020 г. по описа на Административен съд – Кърджали, в тази му част.

ОСЪЖДА Община Крумовград с административен адрес ***, ДА ЗАПЛАТИ на Фондация „Гринберг“ ***, ЕИК ***, със съдебен адрес:***, ***, деловодни разноски в размер на 1087.50 лв.

Решението, в частта му с която е оставено без разглеждане оспорването и частично е прекратено производството по делото подлежи на обжалване с частна  жалба пред Върховния административен съд, в седемдневен срок от съобщаването му, а в останалата част пред Върховния административен съд, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

Препис от решението да се връчи на страните по делото. 

Решението да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК при неподаване в срок на касационна жалба или протест или ако те са отхвърлени от касационния съд.

              

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                                                                                   

                                                                                           2.