Решение по дело №1322/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 75
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 29 октомври 2021 г.)
Съдия: Росица Шкодрова
Дело: 20213110201322
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 75
гр. Варна , 26.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 38 СЪСТАВ в публично заседание на двадесет и
втори април, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Росица Шкодрова
при участието на секретаря Искрена Г. Иванова
като разгледа докладваното от Росица Шкодрова Административно
наказателно дело № 20213110201322 по описа за 2021 година
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на санкционираното лице против
Наказателно постановление № 11-01-5172020/11.03.2021г. на Директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция- София, с което му е наложено административно наказание
"Глоба“.

С жалбата се сочи, че издаденото Наказателно постановление е незаконосъобразно и
необосновано. Оспорват се изцяло констатациите на административно-наказващия орган.
Изразява се позиция , че не е нарушен материалния закон . Формулира се искане за цялостна
отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно.
В съдебно заседание въззивникът поддържа жалбата си чрез процесуален
представител.
По същество поддържа доводите за отмяна на наказателното постановление,
наведени с жалбата. Сочи още , че е допуснято нарушение, като не са обсъдени наведените
възражения срещу АУАН. Претендира разноски.
Процесуален представител на въззиваемата страна моли съда да потвърди
обжалваното наказателно постановление, като правилно и законосъобразно.Моли съда да
възложи разноски.

След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от
1
фактическа страна следното:

Със Заповед №ФК-10-29/07.01.2020г. и последващи, Директор на АДФИ възложил
на св. Е. – финансов инспектор в АДФИ да извърши финансова инспекция на
«Пристанище Варна» ЕАД. Инспекцията следвало да обхваща проверка за
законосъобразност относно спазване на нормативната уредба в областта на обществените
поръчки за проведени през 2018г.и 2019г. процедури по ЗОП.
В изпълнение на възложените й задачи св. Е. извършила проверка на
документацията, водена от «Пристанище Варна» ЕАД и установила следното:

„Пристанище Варна" ЕАД е юридическо лице с едноличен собственик на капитала
на дружеството - държавата. Дружеството е с предмет на дейност е: пристанищна дейност и
свързаните с нея агентийско и търговско обслужване, техническо обслужване, спедиция,
инвестиционна и инженерингова дейност, научно-развойна дейност, подготовка и
квалификация на кадри, вътрешна и външна търговия, както и всяка дейност, незабранена от
закона.
Изпълнителният директор на дружеството - П.И.С. представлява „Пристанище
Варна" ЕАД, организира и ръководи оперативната дейност на дружеството.
„Пристанище Варна" ЕАД е „публично предприятие" по смисъла на § 2, т. 42 от ДР
на ЗОП, което извършва секторна дейност по чл. 123, т. 5 от ЗОП, експлоатация на
географска област.

В качеството си на изпълнителен директор и представляващ „Пристанище Варна"
ЕАД П.И.С. е секторен възложител по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1 от ЗОП, когато
дружеството извършва секторна дейност по чл. 123, т. 5 от ЗОП, във връзка с чл. 128, ал. 1,
т. 1 от ЗОП.
Със Заповед № 217/10.06.2019 г. изпълнителният директор е наредил И. Г. Я. да го
замества в качеството му на възложител на процедури по реда на ЗОП за периода от
17.06.2019 г. до 27.06.2019 г., включително и с Пълномощно peг. № 2050/07.06.2019 г. е
упълномощил И. Г. Я. с правата да представлява „Пристанище Варна" ЕАД с правомощията
на изпълнителен директор за същия период от 17.06.2019 г. до 27.06.2019 г., включително.
При извършената проверка св. Е. приела за устонавено, че отчетени през 2019 г.
разходи в размер 259 400 лв. без ДДС попадат в секторната дейност на „Пристанище Варна"
ЕАД, респективно са обект на обществена поръчка, но същите не са възложени по реда на
ЗОП.
2
Разходите били отчетени по Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. за изграждане на
система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1,
Пристанище Варна - запад и по две фактури на изпълнителя „Т и Д Инженеринг" ЕООД,
както следва:
Фактура № **********/26.06.2019 г. за 77 820 лв. без ДДС и 93 384 лв. с ДДС,
представляващи авансово плащане по договора и намерили правилно счетоводно отражение
по дебита на сметка 204 „Машини, съоръжения и оборудване" срещу кредита на сметка 402
„Доставчици по аванси". Сумата е наредена по банкова сметка на изпълнителя с платежно
нареждане от 25.06.2019 година;
Фактура № **********/01.11.2019 г. за 181 580 лв. без ДДС и 217 896 лв. с ДДС,
представляващи окончателно плащане по договор и правилно осчетоводени по сметка 204
„Машини, съоръжения и оборудване" срещу кредита на сметка 401 „Доставчици. Сумата от
217 896 лв. е наредена по банкова сметка на изпълнителя с платежно нареждане от
28.11.2019 г. Към фактурата е приложен двустранно подписан Приемно-предавателен
протокол от 31.10.2019 г., с който двучленна комисия от „Пристанище Варна" ЕАД е приела
извършената работа от изпълнителя.
При проверката за планиране и възлагане на доставката св. Е. установила следното:
В Списък на планираните обществени и търговски поръчки за 2018 г., в позиция 37,
е предвидено изграждане на кабелна мрежа за контрол и сигнализация за 2-ри район,
пристанище Варна-запад с приблизителна стойност 270 000 лв. без ДДС, финансирано със
собствени средства. За вид на процедурата е вписано - вътрешен конкурентен избор по
сключено рамково споразумение по ЗОП;
В План - график за 2019 г., в позиция 119 е планирана поръчка с аналогичен
предмет, с направено описание на видовете дейности: „Контрол, сигнализация и
визуализация на електрическите уредби Ср.Н и НН" с прогнозна стойност от 270 000 лв. без
ДДС с определен ред за възлагане - вътрешен конкурентен избор по сключено рамково
споразумение;
В Изпълнение на план - графика за 2019 г. в Раздел V Търговски поръчки, позиция
14 е отчетено, че е сключен Договор № Т-13-19/17.06.2019 г., еднократна услуга, съгласно
ВПППИИСДУ (Вътрешни правила за провеждане на процедури за избор на изпълнители на
строителство, доставки и услуги), с предмет: „Изграждане на система мрежа за контрол,
сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1, Пристанище Варна - запад", със
стойност в размер 259 400 лв. без ДДС и срок за изпълнение 60 календарни дни.
На 17.06.2019 г. И. Г. Я. - директор направление „Експлоатация", за възложител на
основание Пълномощно per. № 2050/07.06.2019 г. и Заповед № 217/10.06.2019 г., е сключил
Договор № Т-13-19/17.06.2019 г., с който е възложил на изпълнителя „Т и Д Инженеринг"
ЕООД да извърши със собствени материали, техника и човешки ресурси да изгражди
3
система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1, съгласно
Техническа спецификация на възложителя, Техническото и Ценово предложение към
Оферта per. № 446/23.05.2019 г. на изпълнителя, при условията на договора.
Договорени са: срок за изпълнение до 60 календарни дни; обща стойност на
договора в размер 259 400 лв. без ДДС (с ДДС в размер 311 280 лв.); плащания в полза на
изпълнителя, авансово плащане в размер 30 % от стойността на договора, платимо в
седемдневен срок след издаване на проформа фактура и окончателно плащане, след
цялостно изпълнение на договора и подписан двустранен приемно-предавателен протокол
между страните по договора за извършените дейности; проведен входящ контрол и успешни
изпитания, в срок до 15 дни от датата на представената фактура; други.
За възложител договорът е подписан от И. Г. Я. - директор направление
„Експлоатация" и Димитър Йорданов Атанасов - председател на СД на „Пристанище Варна"
ЕАД.
Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. е сключен след проведена търговска (частна)
поръчка по реда на ВПППИИСДУ, открита със Заповед № 408/13.05.2019 г. и финансирана
със собствени средства на дружеството.
Независимо от обстоятелството, че дейността/доставката за изграждане на система
мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1, Пристанище Варна
- запад", с прогнозна стойност 270 000 лв. без ДДС е предвидена да бъде възложена по реда
на ЗОП, видно от Списък на планираните обществени и търговски поръчки за 2018 г. и План
- график за 2019 г., същата е възложена по реда на ВПППИИСДУ, като частна поръчка
(търговска сделка).
Съгласно Техническата спецификация на възложителя и офертата на изпълнителя,
неразделна част от Договор № Т-13-19/17.06.2019 г., с изграждането на система мрежа за
контрол, сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1 се цели: "... да се изгради
локална мрежа от тип Etherne IEEE802.3 с оптични кабели. Да се изгради система тип
SCADA (Supervisori Control And Data Acquisition) за контрол, наблюдение и събиране на
данни за следене на състоянията и управление на разпределителните уредби средно и ниско
напрежение във всички трафопостове на територията. За целта трябва да се доставят и
монтират необходимата апаратура в 18 трафопоста и ПС № 1, както и специализиран
софтуер за работа със системата", съобразно техническите изисквания на възложителя.
SCADA системата служи за контрол на положението на комутационните апарати,
прекъсвачи, разединители; контрол големината на тока на отделните фази; контрол
напрежението на шините; телеуправление. Тя е автоматизирана система за мониторинг и
дистанционно събиране на данни от електромери. Нейните основни функции, освен
споменатите, са: наблюдение на параметрите и условията за измерване на енергия; отчитане
на момента на намаление на ток с определен праг за определен интервал; отчитане на
момента на намаление на напрежение до определен праг; отчитане на събития, свързани с
4
работоспособността на системата - наличие на комуникация, нарушени електрически
връзки, отваряне на врати, както и други събития по заявка от потребителя, свързани с ток,
напрежение, енергия, външен сигнал и астрономическо време и други (-справка интернет).

Св. Е. приела, че изграждането на система мрежа за контрол, сигнализация и
визуализация за II район към ПС № 1 е обект на обществена поръчка по смисъла на чл. 3, ал.
1, т. 2 от ЗОП, във връзка с дефиницията в т. 326, § 2 от ДР от ЗОП, осигуряване ползването
на пристанища, в която е включена поддръжката на електрическа мрежа - високо и ниско
напрежение.
Предвид прогнозната стойност на обществената поръчка - 270 000 лв. без ДДС
(стойността на възложената обществена поръчка е в размер 259 400 лв. без ДДС), за
възлагането на същата, на основание чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП, възложителят е следвало да
проведе приложимата процедура по чл. 18, ал. 1, т. 12 или т. 13 от ЗОП, публично състезание
или пряко договаряне (за пряко договаряне - при наличие на основанията по чл. 182 от
ЗОП).
На основание чл. 17, ал. 1 от ЗОП, секторният възложител е бил длъжен да приложи
предвидения в закона ред за възлагане на обществената поръчка с предмет: „Изграждане на
система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1, защото са
били налице основанията за това, същата е обект на обществена поръчка за секторната
дейност по чл. 128, ал. 1, т. 1 от ЗОП, във връзка с § 2, т. 326 от ДР от ЗОП.
Предвид горното бил сформиран извод, че на 17.06.2019 г. въззивинкът Я. -
директор направление „Експлоатация", в качеството си на секторен възложител по смисъла
на чл. 5, ал. 4, т. 1 от ЗОП, с правомощия по смисъла чл. 7, ал. 2 от ЗОП, когато дружеството
извършва секторна дейност по чл. 123, т. 5 от ЗОП, във връзка с чл. 128, ал. 1, т. 1 от ЗОП е
сключил Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. на стойност 259 400 лв. без ДДС (311 280 лв. с
ДДС), с който е възложил изпълнение на обществена поръчка за изграждане на система
мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1 на изпълнителя „Т и
Д Инженеринг" ЕООД, без да е приложил предвидения в закона ред, процедура по чл. 18,
ал. 1, т. 12 или т. 13 от ЗОП, публично състезание или пряко договаряне съобразно
стойността на поръчката, при наличие на основания за това.

След извършената инспекция, на 14.09.2020г. св. Е. съставила против въззивника Я.
акт за установяване на административно нарушение. В него описала установеното при
проверката и приела, че е нарушена разпоредбата на чл. 17, ал. 1 във връзка с чл. 20, ал. 2, т.
2, във връзка с чл. 18 ал.1 и чл.3 ал.1 т.2 от ЗОП. При предявяване на акта не били наведени
възражения.
5
Възражения били депозирани в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на съставеният акт било издадено и атакуваното наказателно
постановление, в което административно-наказващият орган възприел изцяло описаната в
акта фактическа обстановка. Било прието, че на 17.06.2019 г., в „Пристанище Варна" ЕАД,
гр. Варна, област Варна, въззивникът Я., в качеството си на секторен възложител по
смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1 от ЗОП, с правомощия по смисъла чл. 7, ал. 2 от ЗОП, когато
дружеството извършва секторна дейност по чл. 123, т. 5 от ЗОП, във връзка с чл. 128, ал. 1,
т. 1 от ЗОП е сключил Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. на стойност 259 400 лв. без ДДС (311
280 лв. с ДДС), с който е възложил изпълнение на обществена поръчка за изграждане на
система мрежа за контрол, сигнализация и визуализация за II район към ПС № 1, без да е
приложил предвидения в закона ред, процедура по чл. 18, ал. 1, т. 12 или т. 13 от ЗОП,
публично състезание или пряко договаряне съобразно стойността на поръчката, при наличие
на основания за това, с което е нарушил разпоредбите на чл. 17, ал. 1 от Закона за
обществените поръчки (ЗОП), във връзка с чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП, във връзка с чл. 18, ал. 1
от ЗОП и във връзка с чл. 3, ал. 1,т. 2 от ЗОП.


На основание чл.256 ал.1 от ЗОП /ред. 01.03.2019г./ наложил на въззивника Я.
административно наказание “Глоба” в размер на 6 225,60 лева.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства по административно наказателната преписка, които като последователни,
взаимно обвързани и безпротиворечиви съдът кредитира изцяло.

От показанията на св. Е. се установява, че нарушението е констатирано при
извършване на проверка на документацията на дружеството.
По административно наказателната преписка са приложени Заповеди № ФК-10-
29/07.01.2020 г., № ФК-10-245/14.02.2020 г., Заповед № ФК-10-268/18.02.2020 г., № ФК-10-
315/26.02.2020 г., № ФК-10-326/02.03.2020 г., № ФК-10-410/19.03.2020 г., № ФК-10-
501/06.04.2020 г., № ФК-10-668/15.05.2020 г., № ФК-10-708/22.05.2020 г. и № ФК-10-
1114/04.08.2020 г. на директора на АДФИ; Справка за отговорните длъжностни лица;
Справка за разходите за доставки за 2019 г. със съпроводително писмо № 1124/10.02.2020 г. ;
Фактура № **********/26.06.2019 година; Фактура № **********/01.11.2019 година;
Приемно-предавателен протокол от 31.10.2019 година; Списък на планираните обществени
и търговски поръчки за 2018 година; План - график за 2019 година; Изпълнение на план -
графика за 2019 г.; Заповед № 408/13.05.2019 г. ; Договор № Т-13-19/17.06.2019 г. с „Т и Д
Инженеринг" ЕООД с приложения; Пълномощно peг. № 2050/07.06.2019 година; Заповед за
6
правомощия по ЗОП № 217/10.06.2019 г. година; Писмо на финансовата инспекция с вх. №
147/08.01.2020 г. на „Пристанище Варна" ЕАД,; Писмо изх. № 230/10.01.2020 г. на
„Пристанище Варна" ЕАД и др., които кореспондират с показанията на св. Е. относно
извършената документална проверка.


След преценка на събраните по делото доказателства, съдът констатира, че
издаденото наказателно постановление е необосновано, тъй като в хода на проведеното
административно наказателно производство не са били събрани категорични доказателства
в подкрепа на извод, че са приложими разпоредбите на ЗОП, както се твърди от
актосъставителя и наказващият орган.
Факт е, че в подадените срещу АУАН възражения категорично е оспорен факта, че
следва да се проведе процедурата по ЗОП, като се сочат факти, че дейността не подлежи на
възлагане по ЗОП. Конкретизиран е вида на внедрената система и е посочен вида дейност,
която се извършва.
При положение, че е налице оспорване на вида дейност, извършвана от системата,
като се сочи на такава, изключваща приложението на ЗОП, както и при положение, че от
страна на св. Е. не е била извършвана проверка в такава насока, за наказващия орган
императивно е възникнало задължение да проведе разследване на спорните обстоятелства
като събере допълнителни доказателства.
Вместо да проведе разследване на оспорените обстоятелства и да попълни
преписката с доказателства обосноваващи приложението на ЗОП в настоящия казус,
наказващия орган е издал наказателното постановление на 11.03.2021г.
Допуснатото нарушение на чл.52 ал.4 от ЗАНН е от категорията на съществените и
е довело до съществено накърняване на правото на защита на санкционираното дружество.
Липсата на проведено разследване по спорните обстоятелства е довела до издаване на
необосновано наказателно постановление и в този смисъл същото следва да бъде отменено
изцяло.
При липсата на обсъждане на наведените възражения и проведено допълнително
разследване от наказващия орган, настоящата инстанция намери, че не следва тепърва да
събира доказателства относно обосноваността на наказателното постановление, подлежащо
на отмяна поради допуснато съществено процесуално нарушение.
Като взе предвид горното, съдът намери, че следва да отмени наказателното
постановление.

7
Съдът присъди разноски, съобразно направеното искане от процесуалния
представител на въззивника.


Водим от горното, съдът постанови решението си.
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 11-01-5172020/11.03.2021г. на Директор на Агенция за държавна
финансова инспекция- София, с което на И. Г. Я. е наложено административно наказание
"Глоба" в размер на 6 225,60 лв. на основание чл. 256 ал.1 от ЗОП /ред. 01.03.2019г./.
ОСЪЖДА Агенция за държавна финансова инспекция- София, на осн. чл.143 ал.1
от АПК да заплати на И. Г. Я., ЕГН ********** направените по делото разноски за
възнаграждение на адвокат в размер на 650 / шестотин и петдесет/ лева.


Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
8