Решение по дело №74/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 272
Дата: 13 април 2023 г. (в сила от 13 април 2023 г.)
Съдия: Биляна Стефанова Икономова
Дело: 20237260700074
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

272

 

 от 13.04.2023 г., гр. Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково, в открито съдебно заседание на двадесет и първи март, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: БИЛЯНА ИКОНОМОВА

 

при участието на секретар Дорета Атанасова, като разгледа адм. дело № 74/2023 г. по описа на Административен съд – Хасково, докладвано от съдията, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Образувано е по жалба на С.Д.К. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 22-0351-000104/03.07.2022 г., издадена от полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОД на МВР/ - Хасково, Районно управление /РУ/ - Свиленград /М. А. К./.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта. Заповедта била издадена при липса на фактически и правни основания, а описаната фактическа обстановка била неясна, непълна и объркана. Не се установява за какъв период в действителност е наложена ПАМ. Моли заповедта да бъде отменена. Претендира разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят С.Д.К., редовно призован, не се явява и не се представлява. С писмена молба поддържа изложеното в жалбата, като акцентира върху издаването на заповедта при липса на компетентност. Моли актът да бъде отменен. Претендира разноски по списък.

Ответникът - полицейски инспектор към ОД на МВР - Хасково, РУ - Свиленград /М. А. К./, редовно призован, не се явява, не се представлява и не излага становище по жалбата. В придружителното писмо от „За“ началник РУ - Свиленград, с което е изпратена преписката, по която е издаден административният акт, е обективирано възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Административен съд – Хасково, въз основа на приложените по делото писмени доказателства, формира следните правни изводи:

На 03.07.2023 г. М. А. К., полицейски инспектор РУ - Свиленград, ОД на МВР - Хасково, е съставила АУАН бл. № ****** на лицето С.Д.К. за това, че последният, управлявайки моторно превозно средство /МПС/ „Фолксваген Туарег“ с рег. № СМ **** ВА, собственост на А.Е. Х., отказва да му бъде извършена проба с техническо средство дрегер 7510 ARPL0559, отказва да даде кръвна проба, въпреки че е издаден талон за изследване № 082407, не носи свидетелство за управление на МПС и свидетелство за регистрация на МПС, с което виновно бил нарушил чл. 174, ал. 3, т. 2 и чл. 100, ал. 1, т. 1 и т. 3 ЗДвП.

На 03.07.2023 г. М. А. К., полицейски инспектор РУ - Свиленград, ОД на МВР - Хасково, е издала Заповед № 22-0351-000104/03.07.2022 г., с която налага на С.Д.К. ПАМ по чл. 171, т. 1, б. „б“ ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водача до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

Заповедта е връчена лично на адресата й на 17.01.2023 г.

Административен съд – Хасково, въз основа на установената фактическа обстановка, формира следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от активно легитимирано лице срещу акт, който го засяга неблагоприятно и подлежи на оспорване.

Разгледана по същество, е ОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно чл. 168, ал. 1 АПК „съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК“. Независимо дали жалбоподателят е релевирал доводи за нищожността на акта, съдът е длъжен, спазвайки и принципа на служебното начало, да установи дали такава следва да бъде прогласена с оглед установените факти и приложените доказателства. Изпълнението на това негово задължение се дължи при всеки случай на допустимо оспорване, като се акцентира и върху особеностите на съдебното производство по недопустимо поради просрочие оспорване, при което приложение намират разпоредбите на чл. 149, ал. 5 и чл. 168, ал. 3 АПК. Следва да се отбележи, че при произнасяне по съществото на спора с влязло в сила съдебно решение, повторно оспорване на акта въз основа на доводи за неговата нищожност е недопустимо.

При съобразяване с константната съдебна практика в конкретния случай съдът формира извод, че оспорената заповед е издадена от некомпетентен административен орган.

Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП ПАМ по чл. 171, т. 1 от с.з. се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Ръководителят на определената от министъра служба за контрол е компетентен да приложи ПАМ по чл. 171, т. 1 ЗДвП и тази му компетентност е пряко следствие от служебната функция на ръководител на контролната служба и на посоченото в закона. Компетентност да издава индивидуален административен акт, с който да прилага ПАМ по чл. 171, т. 1 ЗДвП, имат и оправомощени от ръководителя на службата за контрол длъжностни лица. Налице е предвидена в закона възможност за делегиране на правомощия от ръководителя на службата за контрол на длъжностни лица от службата. За да е валидно делегирането, е необходимо да е извършено в писмена форма. В този смисъл са мотивите в Решение № 946 от 28.01.2016 г. по адм. д. № 3602/2015 г. на ВАС, VII отд.

В придружителното писмо, с което е изпратена административната преписка, по която е издаден оспореният акт, „За“ началник на РУ – Свиленград сочи, че М. А. К. е полицейски инспектор в звено „ПК“ към група „Охранителна полиция“, РУ - Свиленград.

С разпореждане от закрито съдебно заседание ответникът е задължен да представи информация за отделните структурни звена в районното управление, вкл. и за звената към група „Охранителна полиция“, като за удостоверяване на тези обстоятелства представи и писмени доказателства. В указания тридневен срок, както и до датата на провеждане на откритото по делото съдебно заседание, тази информация не е представена. Не са представени и други доказателства, въз основа на които да се формира извод, че издателят на акта е оправомощен да издава актове от вида на оспорения.

С писмо на Началника на РУ – Свиленград се уведомява съда, че група „Охранителна полиция“ е структурно звено в РУ – Свиленград, което е пряко подчинено на началника на РУ, като към датата на издаване на оспорения акт М. А. К. заема длъжността „полицейски инспектор“ в звено „Пътен контрол“ към група „Охранителна полиция“ при РУ – Свиленград съгласно Заповед № 8121К-11203/22.10.2021 г. на Директора на ОД на МВР – Хасково. Тази заповед не е приложена по делото.

С разпореждане от закрито съдебно заседание Директорът на ОД на МВР – Хасково като трето неучастващо лице е задължен в срок да представи информация за устройството на ОД на МВР - Хасково, съответно и на създаденото в нея РУ – Свиленград, конкретно и за група „Охранителна полиция“ при РУ Свиленград, вкл. и да уточни звено „ПК“ принадлежи ли на група „Охранителна полиция“ при РУ Свиленград, като за удостоверяване на тези обстоятелства представи и писмени доказателства. От ВПД Директор на ОД на МВР – Хасково е постъпило писмо, с което се уведомява съдът, че в РУ – Свиленград има група „Охранителна полиция“, в която има длъжности „младши автоконтрольор II-I степен“ и полицейски инспектор VI-V степен, но звено „Пътен контрол“ няма.

Със Заповед № 1253з-21/14.01.2022 г. на ВПД Директор на ОД на МВР – Хасково, цитирана в оспорения акт като акт, с който се упълномощава издателят му, са изброени лицата, компетентни да издават заповеди от вида на процесната, като това се следва от длъжността, която заемат. В т. 1 до т. 5. вкл. на цитираната заповед са изброени: заместник директор на ОД на МВР – Хасково, началник на отдел, сектори и групи от ОД на МВР - Хасково, които заемат ръководна длъжност съгласно Заповед № 8121з-140 от 24 януари 2017 г. относно утвърждаване на класификатор на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 ЗМВР /т. IX/. В т. 6 и т. 7 от цитираната заповед на Директора на ОД на МВР – Хасково са посочени началниците на РУ и началниците на сектор/групи „Охранителна полиция“ в РУ, които също заемат ръководна длъжност съгласно Заповед № 8121з-140 от 24 януари 2017 г. /т. IX.1/. В т. 8 и т. 9 от цитираната заповед на Директора на ОД на МВР – Хасково са посочени държавните служители от звената „Пътен контрол“ в РУ при ОД на МВР – Хасково и сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Хасково. Видно от т. 10 и т. 11 на Заповед № 1253з-21/14.01.2022 г. на ВПД Директор на ОД на МВР – Хасково, компетентни да издават заповеди от вида на процесната са държавните служители от звената „Териториална полиция“ и „Патрулно-постова дейност“ при сектори/групи „Охранителна полиция“ в РУ при ОД на МВР – Хасково – полицейски органи по чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР.

Издателят на оспорения в настоящото производство акт не заема нито една от посочените по-горе длъжности. От една страна, Директорът на ОД на МВР – Хасково, от който е изискана информация по делото, сочи, че звено „Пътен контрол“ в група „Охранителна полиция“ при РУ – Свиленград няма, а от друга, Началникът на РУ – Свиленград, от който не е изискана информация, сочи противното. За съда остава неизяснен въпросът има ли звено „Пътен контрол“ в група „Охранителна полиция“ при РУ – Свиленград. Ако отговорът е положителен, се формира извод, че Директорът на ОД на МВР – Хасково не е оправомощил държавните служители от звеното към тази група, какъвто е и лицето М. А. К., да издават заповеди за налагане на ПАМ на основание чл. 172, ал. 1 във връзка с чл. 171, т. 1, б. „б“ ЗДвП, доколкото в Заповед № 1253з-21/14.01.2022 г. на ВПД Директор на ОД на МВР – Хасково са посочени единствено държавните служители от звената „Териториална полиция“ и „Патрулно-постова дейност“ при сектори/групи „Охранителна полиция“ в РУ при ОД на МВР – Хасково. Ако отговорът е отрицателен, то не се касае за хипотезата на т. 8 от Заповед № 1253з-21/14.01.2022 г. на ВПД Директор на ОД на МВР – Хасково – компетентни да издават заповеди за налагане на ПАМ на основание чл. 172, ал. 1 във връзка с чл. 171, т. 1, б. „б“ ЗДвП са държавните служители от звената „Пътен контрол“ в РУ, доколкото не се установява по делото, че в РУ – Свиленград има самостоятелно звено „Пътен контрол“. Този извод се формира и с оглед посоченото от Началника на РУ – Свиленград в писмото от 15.03.2023 г., че група „Охранителна полиция“ е структурно звено в РУ, което е на пряко негово подчинение, но подобна информация липсва по отношение на звено „Пътен контрол“, в което е полицейският инспектор, издател на акта. Косвено се извежда от писменото изявление на Началника на РУ – Свиленград, че в група „Охранителна полиция“, която е структурно звено в РУ – Свиленград, има звено „Пътен контрол“, но от това не се следва компетентност на издателя на акта по смисъла на т. 8 на Заповед № 1253з-21/14.01.2022 г. на ВПД Директор на ОД на МВР – Хасково и по аргумент от противното на т. 10 и т. 11 от същата заповед. Отделно от това, с оглед разпределената доказателствена тежест от ответника не е постъпила информация и удостоверяващите я доказателства, че в РУ – Свиленград има самостоятелно звено „Пътен контрол“, така че да се обуслови извод, че компетентността на издателя на акта произтича от т. 8 на Заповед № 1253з-21/14.01.2022 г. на ВПД Директор на ОД на МВР – Хасково.

Само за сведение, следва да бъде посочено, че с писмо от 21.03.2023 г., постъпило след проведеното открито съдебно заседание и неприето като доказателство, Началникът на група „Охранителна полиция“ към РУ – Свиленград също уведомява съда, че тази група е структурно звено в РУ, на пряко подчинение на Началника на РУ, но не конкретизира дали в РУ – Свиленград има самостоятелно звено „Пътен контрол“, а индиректно посочва, че звеното „Пътен контрол“ е всъщност към група „Охранителна полиция“.

Налице е основание за прогласяване на нищожността на заповедта съгласно чл. 168, ал. 1 и ал. 2 във връзка с чл. 146, т. 1 АПК.

С оглед изхода от спора, на основание чл. 143, ал. 1 АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в общ размер от 1010 /хиляда и десет/ лева - държавна такса /л. 4/ и адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие, платено в брой /л. 3 и л. 55/. На основание чл. 144 АПК във връзка чл. 78, ал. 5 ГПК и чл. 36 от Закона за адвокатурата възражението за прекомерност на адвокатския хонорар не следва да бъде уважено, тъй като същото е направено от лице, което няма представителна власт да извършва процесуални действия от името на ответника по спора.

Въз основа на горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 АПК Административен съд – Хасково

 

Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0351-000104/03.07.2022 г., издадена от М. А. К. - полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи - Хасково, Районно управление - Свиленград.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Хасково, с адрес – гр. Хасково, да заплати на С.Д.К., ЕГН **********, с адрес ***, сумата в размер на 1010 /хиляда и десет/ лева, представляваща направените по делото разноски.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване съгласно чл. 172, ал. 5 във връзка с ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на основание чл. 138, ал. 3 АПК.

 

                                                                      Съдия: