Определение по дело №55/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 май 2022 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20227090700055
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е  Н И Е

№ 406

гр. Габрово, 9.05.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от девети май, две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 55 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ Жалба с вх. № СДА-01-581 от 5.04.2022 г., подадена от Сдружение  „Обединен футболен клуб Янтра 2019“, Габрово, ЕИК по БУЛСТАТ: *********, подадена чрез адв. М.Д. ***, против Решение от 24.03.2022 г. на Дисциплинарна комисия на Български футболен съюз /БФС/ - сдружение по ЗЮЛНЦ  с искане за прогласяване на неговата нищожност и алтернативно – отмяна поради незаконосъобразност.

Жалбата е изпратена директно в съда, в нарушение на правилата на чл. 152 от АПК. По тази причина с Определение № 315 от 12.04.2022 г. АСГ е изискал от ДК преписката по издаване на процесното Решение. На 4.05.2022 г. е постъпил отговор от БФС, в което се сочи, че е изпратена цялата преписка по издаване на процесното Решение.

Според нормата на чл. 53, ал. 2 от Дисциплинарен правилник на БФС за сезон 2021– 2022 г. на обжалване подлежат решенията на ДК, с които се налагат имуществени санкции в размер над 5000.00 лв., каквато е процесната, но съгласно ал. 3 Решенията на ДК се обжалват пред АК /Вероятно – Апелативна комисия, която съгласно глава 7-ма разглежда такива жалби/. В процесното Решение – извлечение от Протокол № 39 на ДК на БФС от 24.03.2022 г., също изрично е отбелязано, че „Решенията по т.1, 2 и 3 подлежат на обжалване пред Апелативната комисия“, като процесното Решение е отразено в т. 1 на Решението.

По делото няма данни решението да е било оспорено пред АК, поради което настоящото дело следва да се прекрати и жалбата да се изпрати на този орган по компетентност.

Освен това съдът не намира, че в случая става въпрос за административен акт, а компетентността на административните съдилища не е обща, а специална, те могат да разглеждат единствено споровете, очертани в обхвата на чл. 128 от АПК, като процесното Решение не би могло да се причисли към нито една от посочените в тази норма хипотези. БФС е сдружение с нестопанска цел за извършване на дейност в обществена полза и нито той, нито органите му са административни органи или приравнени на тях такива, за да може да се презумира, че издаваните от тях актове имат статута на административни и подлежат на оспорване по специалния ред, регламентиран в АПК.

Аналогично Решение № 8323 от 20.06.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1772/2017 г., V о.; Определение № 10017 от 22.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 7244/2020 г., VI о. и др.:

„Обжалваното решение на Комисията за лицензиране и за дейността на агентите на играчи към Българския футболен съюз няма характер на административен акт и не подлежи на съдебен контрол по реда на АПК. Комисията е орган на БФС, определен с Устава на БФС, … Такъв вътрешен акт, приет от БФС е и приетия Правилник за лицензиране и за дейността на агентите на играчи, на основание чл. 40, ал. 1 и чл. 48, ал. 1 от който Комисията се е произнесла, както и Правилника на Арбитражния съд при БФС. БФС е сдружение на граждани за участие във физическо възпитание, спорт и туризъм, с характер на спортна организация по смисъла на чл. 3, ал. 3 и чл. 5 от ЗФВС, която е регистрирана като спортна федерация - юридическо лице с нестопанска цел, по предвидения в закона начин. Уставът на федерацията е един многостранен договор, чрез които участниците определят дейността си, органите, чрез които ще се осъществява същата, реда и правилата поради което с него не могат да бъдат предоставени властнически, административни правомощия по смисъла на § 1, т. 1 и т. 2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от АПК.

ЗФВС е направил много ясно разграничение между държавните органи за управление на физическото възпитание и спорта, визирани в глава втора и спортните организация, съответно техните органи на самоуправление по глава трета. БФС като спортна организация по чл. 14, ал. 1 от ЗФВС е федерация, на която е възложено да координира развитието, практикуването и администрирането на съответния вид спорт на територията на страната, което също е израз на основния принцип на самоуправление. Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 10 от ЗФВС федерацията, която не се спори, че е получила спортна лицензия, е натоварена да осъществява спортно правосъдие и спортен арбитраж, да приема правила за дейността на свой арбитражен орган, който се произнася по възникването, спирането, отнемането и прекратяването на състезателни права и по спорове, определени в правилниците й, което също е израз по принципа за самоуправление. В този смисъл нито БФС, нито органите, чрез които федерацията осъществява цитираните дейности има характер на организация по смисъла на § 1, т. 2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от АПК. Законът не овластява федерацията или органите й с административни правомощия, същите произтичат от Устава, т. е. следват от договор, поради което редът на контрол по АПК е неприложим. Правното й положение и дейностите, с които са натоварени спортните организации, в случая федерацията, изключва приеманите от нея и органите й актове да бъдат квалифицирани като административни актове, за които е приложим редът за контрол по АПК. Предвидения в устава арбитраж, също има характер на доброволен, извънсъдебен орган за правораздаване, като съгласно трайната практика на ВКС актовете му не са подведомствени на общите съдилища. Няма основание да бъде прието, че са подведомствени и на административните съдилища, тъй като актовете му не са административни. В този смисъл, чрез актовете на този юрисдикционен орган се удовлетворяват и изискванията за право на лицата на справедлив процес, по смисъла на нормата на чл. 6, § 1 от ЕКПЧОС, във вр. с Договора за Европейския съюз.“.

Решенията на ДК, като орган на БФС, също нямат характера на административни актове.

 

С оглед на така изложеното и на основание чл. 130 от АПК Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ Жалба с вх. № СДА-01-581 от 5.04.2022 г., подадена от Сдружение „Обединен футболен клуб Янтра 2019“, Габрово, ЕИК по БУЛСТАТ: *********, подадена чрез адв. М.Д. ***, против Решение от 24.03.2022 г. на Дисциплинарна комисия на Български футболен съюз /БФС/ - сдружение по ЗЮЛНЦ  с искане за прогласяване на неговата нищожност и алтернативно – отмяна поради незаконосъобразност.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 55 от 2022 г.

ИЗПРАЩА делото по подведомственост на Апелативна комисия при Български футболен съюз за произнасяне по жалба срещу Решение от 24.03.2022 г. на Дисциплинарната комисия на същото Сдружение.

 

Препис от Определението да се изпрати на страните в едно със съобщенията.

 

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването с частна жалба, подадена от страните и от органа, на който делото е изпратено, чрез Административен съд Габрово до Върховен Административен съд.              

  

 

 

                                                                        СЪДИЯ:    

                                                                        /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/