Решение по дело №398/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 155
Дата: 24 януари 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237220700398
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

155

Сливен, 24.01.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - VII състав, в съдебно заседание на единадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ХРИСТО ХРИСТОВ
   

При секретар ВАНЯ ФЪРЧАНОВА като разгледа докладваното от съдия ХРИСТО ХРИСТОВ административно дело № 20237220700398 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е административно и намира правното си основание в чл. 27, ал. 1 във връзка с чл. 39, ал. 5 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Административното дело е образувано по жалба от Църква „Св. Св. Петър и Павел“ с ЕИК по БУЛСТАТ *********, с адрес гр. Котел, обл. Сливен, представлявана от Д. П. С., чрез адв. П.А.В. – САК, против Решение № 03-РД/4938 от 18.10.2023 г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с което е прекратен административен договор № BG06RDNP001-19.537-0001-С01 от 13.01.2023 год. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. на проекта с ИД № в ИСАК 60/19/2/19.7.6/8/01549, № в ИСУН BG06RDNP001-19.537-0001 на кандидата Църква „Св. Св. Петър и Павел“ - гр. Котел, УРН 609081.

С жалбата се иска се отмяна на оспореното решение, като неправилно и незаконосъобразно, издадено в противоречие с материалния закон, при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с целта на закона. Направено е искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски.

В съдебно заседание оспорващият – Църква „Св. Св. Петър и Павел“, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител – адв. П.В. от САК, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения, както и искането за присъждане на разноски, като представя списък на същите. Представя писмени бележки с допълнителни аргументи и доводи за незаконосъобразността на оспорения акт.

Административният орган – Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ не изпраща представител. В представена по делото молба, чрез пълномощника си юрисконсулт М. Г., моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана и да бъде оставена в сила оспореното решение като правилен и законосъобразен акт. Претендира за юрисконсултско възнаграждение, като в условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната страна.

          Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

          Оспорващият Църква „Св. Св. Петър и Павел“ е бенефициент по административен договор № BG06RDNP001-19.537-0001-С01 от 13.01.2023 год. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода (ПРСР) 2014 - 2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по Процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка  19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие " на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие“ на проекта с № в ИСУН BG06RDNP001-19.537-0001 на кандидата ЦЪРКВА "СВ. СВ. ПЕТЪР И ПАВЕЛ" - гр. КОТЕЛ, УРН 609081 (л. 48 - л. 84 от делото), изменен с Анекс № BG06RDNP001-19.537-0001-С02 от 23.05.2023 год. (л. 85 - 90 от делото), сключен между ДФ „Земеделие“, Сдружение „МИГ Котел, Сунгурларе и Върбица“ и Църква „Св. Св. Петър и Павел“ - гр. Котел.

          Административният договор е сключен в резултат на проведена процедура BG06RDNP001-19.537 МИГ Котел, Сунгурларе и Върбица Мярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природното наследство на територията на МИГ Котел, Сунгурларе и Върбица“ /виж интернет страница  https://2020.eufunds.bg/bg/0/0/Project/BasicData?contractId=uPt%2Fleh5m8W038WPQJWH8Q%3D%3D&isHistoric=False/.

          Документите по проведената Процедура за кандидатстване BG06RDNP001-19.537 чрез подбор на проектни предложения няколко крайни срока са публикувани на интернет страница https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/InfoEnded/d3294ff8-fc8e-41ea-b8f4-fda83ed0e0bc, включително и Условията за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ 2014 – 2020 чрез подхода ВОДЕНО ОТ ОБЩНОСТИТЕ МЕСТНО РАЗВИТИЕ - Мярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природното наследство на територията на МИГ

„Котел, Сунгурларе и Върбица“ от Стратегия за водено от общностите местно развитие на МИГ „КОТЕЛ, СУНГУРЛАРЕ И ВЪРБИЦА“ по приема за 2021 г. На стр. 16, т. 13.3 от Условията за кандидатстване е посочено, че: „Не се предоставя финансова помощ по тази мярка на получатели, на които е предоставена финансова помощ по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природното наследство на селата" от ПРСР 2014-2020 г.“.

          Във връзка с подадено от Църква „Св. Св. Петър и Павел“ гр. Котел искане № 1 за окончателно плащане, подадено на 30.05.2023 г. чрез ИСУН, от административният орган е извършена контролна проверка, съгласно изискването на букви "iii" и V от Раздел 2 "Контролни дейности", т. А "Процедури по одобряване на заявленията" от Приложение № I към Делегиран регламент (ЕС) № 907/2014 във връзка с чл. 48, параграф 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014. При проверката е установено, че бенефициента Църква „Св. Св. Петър и Павел“ има сключен административен договор с ДФ „Земеделие“ № 20/07/6/0/00186 от 29.05.2017 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържането, възстановяването и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР 2014-2020“, което е в нарушение на разпоредбата на раздел 13.3. Недопустими дейности от Условията за кандидатстване по процедура № BG06RDNP001-19.537: „Не се предоставя финансова помощ по тази мярка на получатели, на които е предоставена финансова помощ по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природното наследство на селата" от ПРСР 2014-2020 г.", което изискване е във връзка с чл. 16, ал. 6 от Наредба № 22 от 14.12.2015 г. за прилагане на подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие" на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие" от ПРСР: „Не се предоставя финансова помощ от стратегията за ВОМР по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природното наследство на селата" от ПРСР на кандидати за получаване на финансова помощ, на които е предоставена финансова помощ по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природното наследство на селата" от ПРСР 2014 - 2020 г".

          Във връзка с тази констатация, с писмо с изх. № 07-2600/10515 от 19.09.2023 г. ДФ „Земеделие“ уведомил бенефициента Църква „Св. Св. Петър и Павел“ гр. Котел, че е инициирано производство за прекратяване на административен договор за БФП № BG06RDNP001-19.537-0001-С01 от 13.01.2023 год. на основание чл. 39, ал. 5 от ЗУСЕФСУ, регистрирано в ИСУН 2020 с кореспонденция с peг. № BG06RDNP001-19.537-0001-С02-M008 от 19.09.2023 г. (л. 155 – 160 от делото). Със същото, на основание чл. 24, ал. 1, във връзка с чл. 26, ал. 1 от АПК е определен седемдневен срок от получаването му, в който бенефициентът може да представи възражения.

          С постъпила в ИСУН 2020 кореспонденция peг. № BG06RDNP001-19.537-0001-С02-M009 от 25.09.2023 г. (л. 161 – 166 от делото), бенефициентът е представил писмено възражение, съгласно което същият претендира за неоснователност на производството за прекратяване на административния договор.

          В резултат на проведеното административно производство било издадено оспореното Решение № 03-РД/4938 от 18.10.2023 г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с което е прекратен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. на проекта с ИД № в ИСАК 60/19/2/19.7.6/8/01549, № в ИСУН BG06RDNP001-19.537-0001 на кандидата Църква „Св. Св. Петър и Павел“ - гр. Котел, УРН 609081.

Решението било изпратено чрез системата ИСУН 2020 на И. Г. Г. с рег. № BG06RDNP001-19.537-0001-С02-M010 от 26.10.2023 г. (л. 167 – 168 от делото) и е вписано във входящия регистър на Църква „Св. Св. Петър и Павел“ - гр. Котел с вх.№ 9/26.10.2023 г. Обжалвано е пред Административен съд – Сливен с жалба вх. № СД-01-01-3820/02.11.2023 г.

          Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства, включително приложените към административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява основателна, поради следните съображения:

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е  Решение № 03-РД/4938 от 18.10.2023 г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с което е прекратен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. на проекта с ИД № в ИСАК 60/19/2/19.7.6/8/01549, № в ИСУН BG06RDNP001-19.537-0001 на кандидата Църква „Св. Св. Петър и Павел“ - гр. Котел, УРН 609081.

Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ ДФ "Земеделие" е акредитиран като единствената Разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз, а съгласно чл. 20а от същия закон, изпълнителния директор на фонда, който е изпълнителен директор и на разплащателната агенция, организира и ръководи дейността на агенцията и я представлява.

В конкретния случай оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – з. и. д. на ДФ”Земеделие” И.П.И. в рамките на нейните правомощия, съгласно заповед № 03-РД/3089 от 22.08.2022 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ (л. 30 – 35 от делото), издадена на основание чл. 20, т. 1, т. 2 и т. 3 и чл.20а, ал. 1, ал. 2, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 от ЗПЗП и чл.10, т. 2, т. 3, т. 7 и т.13 и чл. 11, ал. 2 и чл. 13, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от Устройствения правилник на ДФ”Земеделие” и решение по т. 2 и т. 6 на Управителния съвет на ДФ „Земеделие“, обективирано в Протокол № 197 от 19.08.2022 г. (л. 28 – 29 от делото).

Решението е издадено в предписаната от закона писмена форма, след като е дадена възможност на адресата й да представи своите възражения по отношение нейната основателност в рамките на проведеното административно производството.

 Същевременно съдът намира, че оспореният административният акт не е мотивиран в достатъчна степен и същият е издаден в противоречие с материалните разпоредби на закона. Съображенията за това са следните:

          В оспореното решение органът е посочил, че същото е издадено на основание: „…чл. 20a, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 39 ал. 5 от ЗУСЕФСУ във връзка с чл. 9, ал. 1, т. 2 от договора за отпускане на безвъзмездна финансова помощ № BG06RDNP001-19.537-0001-С01/13.01.2023 г. по мярка/подмярка 19.2 "Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.“.

          В диспозитива на решението е посочено, че административен договор № BG06RDNP001-19.537-0001-С01 от 13.01.2023 год. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка  19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие" от ПРСР 2014-2020 г. на проекта с ИД № в ИСАК 60/19/2/19.7.6/8/01549, № в ИСУН BG06RDNP001-19.537-0001 на кандидата ЦЪРКВА "СВ. СВ. ПЕТЪР И ПАВЕЛ" - гр. КОТЕЛ, УРН 609081 Е ПРЕКРАТЕН „на основание на чл. 39, ал. 5 от ЗУСЕФСУ във връзка с чл. 9, ал. 1, т. 2 от договора за отпускане на безвъзмездна финансова помощ № BG06RDNP001-19.537-0001-С01 /13.01.2023 г. и на основание на чл. 27, ал. 1, т. 16 от Наредба № 4 от 30 май 2018 г. за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП във връзка с чл. 16, ал. 6 от Наредба № 22 от 14.12.2015 г. за прилагане на подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие" на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие" от ПРСР.

          Съгласно § 4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕФСУ (Изм. – ДВ, бр. 2 от 2018 г., бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г., бр. 102 от 2022 г., в сила от 1.01.2023 г.) Предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, както и плащанията, верифицирането или сертифицирането на разходите по подхода ВОМР, финансиран от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони се извършват при условията и по реда на този закон, доколкото друго не е предвидено в Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 г. за установяване на правила за подпомагане за стратегическите планове, които трябва да бъдат изготвени от държавите членки по линия на общата селскостопанска политика (стратегически планове по ОСП) и финансирани от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), и за отмяна на регламенти (ЕС) № 1305/2013 и (ЕС) № 1307/2013 и Регламент (ЕС) 2021/216 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕС) № 1306/2013 (ОВ, L 435/1 от 6 декември 2021 г.), в Закона за подпомагане на земеделските производители или в акт по неговото прилагане.

В тази връзка настоящият съдебен състав намира, че с оспорвания административен акт неправилно са смесени две различни процедури – от една страна по Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и от друга страна по Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и Наредба № 22 от 14.12.2015 г. за прилагане на подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие" на мярка 19 „Водено от общностите местно развитие" от ПРСР. По аргумент от § 4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕФСУ, в относимата редакция, ЗУСЕФСУ е неприложим, тъй като безвъзмездната финансова помощ по програмата по ал. 1, а това е Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), се предоставя при условията и по реда на този закон (ЗУСЕФСУ), доколкото обаче друго не е предвидено в ЗПЗП или в акт по неговото прилагане. В случая такова е предвидено в относимата Наредба № 22 от 14.12.2015 г., която е издадена на основание чл. 9а от ЗПЗП /според § 5 от ПЗР на Наредба № 22 от 14.12.2015 г./, а не на основание ЗУСЕФСУ. В Наредба № 22 от 14.12.2015 г. има предвиден специален ред за контрол и изпълнение на дейностите по проекта. Следователно в процедура по проверка на сключения административен договор за предоставяне на БФП по подмярка 19.2, за която е приложима Наредба № 22 от 14.12.2015 г., следва да се приложи реда именно по тази наредба. Ето защо нормата на чл. 39, ал. 5 от ЗУСЕФСУ е неприложима като основание за издаване на оспореното решение. В този смисъл е Решение № 3073 от 9.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 143/2021 г., IV о., докладчик съдията К. К.

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да посочи, че оспореното решение не е мотивирано в достатъчна степен. В разпоредбата на чл. 20, ал. 2 от процесния административен договор са посочени основанията, при които същият може да бъде прекратен едностранно от Фонда, които предполагат виновно поведение от страна на бенефициента. В обжалваното решение тази разпоредба не е коментирана и не са представени факти и доказателства относно наличие на виновно поведение от страна на бенефициента, нещо повече, в решението е посочено, че е налице допусната административна грешка по време на етапа на контрол в производството до сключване на договора от страна на Разплащателната агенция. Отделно от това, цитираната в оспореното решение разпоредба на чл. 9, ал. 1 от административен договор № BG06RDNP001-19.537-0001-С01 от 13.01.2023 год. за предоставяне на БФП по подмярка  19.2, дава право на Фонда да откаже пълно или частично изплащане по подадено от бенефициента искане за междинно или окончателно плащане, както и да изиска възстановяване на част или цялата помощ, ведно със законната лихва върху сумите, но не и да прекрати едностранно договора.

С оглед изложеното съдът намира, че оспореното решение е издадено в нарушение на процесуалните и материалните разпоредби на закона и в противоречие с неговата цел, поради което жалбата срещу него се явява основателна и същото следва да бъде отменено.

При този изход на делото и съобразно правилото на чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски, които съобразно представения списък на разноските възлизат на 9 607,92 лева, от които 957,92 лева разноски за платена държавна такса и 8 650 лева адвокатско възнаграждение с вкл. ДДС (л. 384 от делото).

От страна на ответника по оспорването е направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на оспорващия. Съгласно чл. 8, ал. 1 във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 5 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, адвокатско възнаграждение за административно дело с материален интерес в размер над 100 000 лв., е минимум 8 650 лв.. Заплатеното от оспорващия адвокатско възнаграждение е равен на предвидения в посочената разпоредба минимален размер, поради което не се явява прекомерен.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Сливенският административен съд, седми състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 03-РД/4938 от 18.10.2023 г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, с което е прекратен административен договор № BG06RDNP001-19.537-0001-С01 от 13.01.2023 год. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. на проекта с ИД № в ИСАК 60/19/2/19.7.6/8/01549, № в ИСУН BG06RDNP001-19.537-0001 на кандидата Църква „Св. Св. Петър и Павел“ - гр. Котел, УРН 609081.

ОСЪЖДА ДФ „Земеделие“, да заплати на Църква „Св. Св. Петър и Павел“ с ЕИК по БУЛСТАТ *********, с адрес гр. Котел, обл. Сливен, представлявана от Д. П. С., направените разноски по делото в размер на 9 607,92 лв. (девет хиляди шестстотин и седем лева и 92 ст.).

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: