Решение по дело №144/2022 на Районен съд - Гоце Делчев

Номер на акта: 91
Дата: 13 май 2022 г. (в сила от 31 май 2022 г.)
Съдия: Стефан Илиев Шарланджиев
Дело: 20221220200144
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 91
гр. , 13.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ в публично заседание на
тринадесети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Стефан Ил. Шарланджиев
при участието на секретаря Борислава Г. Тункова
като разгледа докладваното от Стефан Ил. Шарланджиев Административно
наказателно дело № 20221220200144 по описа за 2022 година
и въз основа на закона и доказателствата
РЕШИ:
Признава подсъдимия СТ. СТ. К. от с.Х., обл.Бл. - с ЕГН **********
и постоянен адрес - с.Х., обл. Бл., ********, ******* гражданин, с *******
образование, *******, *********, ********, за това че на 10.07.2020г. около
19.55ч. в гр.Х., обл.Бл. на кръстовището образувано между ул.“Места“ и
ул.“Македония“, при управление на МПС - лек автомобил марка „*********“,
с рег.№ ********* е нарушил правилата за движение по пътищата , визирани
в ЗДвП, а именно, раздел XI, “Преминаване през кръстовище“ - чл.47 „Водач
на ППС, приближаващо се към кръстовище, трябва да се движи с такава
скорост, че при необходимост да може да спре и да пропусне участниците в
движението, които имат предимство“, като е навлязъл в кръстовището със
скорост от около 40км./час, при която опасната зона за спиране /пълния
спирачен път/ от около 22м. не му е дала възможност да спре до мястото на
ПТП и чл.50, ал.1 - на кръстовище, на което единият от пътищата е
сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от
другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се
движат по пътя с предимство, като е навлязъл в лентата за движение с
предимство на приближаващия кръстовището от дясната му страна по
ул.“Македония“ мотоциклет м.”*********”, с рег.№ ****, управляван от Г.
Пр. Б. от гр.Х., обл.Бл. и е отнел това предимство, в резултат на което е
допуснал настъпването на пътно-транспортно произшествие, като по
1
непредпазливост е причинил средна телесна повреда на Г. П. Б. от гр.Х.,
обл.Бл., изразяваща се в трайно затруднение на движенията на горен ляв
крайник /ръка/ за период от време по-голям от един месец - престъпление по
чл. 343, ал.1, б.“б”, пр.2 от НК във вр. с чл.342, ал.1, пр.З от НК, във вр. с
чл.47 и чл.50, ал.1 от ЗДвП.

На основание чл.78а от НК ОСВОБОЖДАВА същия от
наказателна отговорност за горното престъпление и му НАЛАГА
административно наказание глоба в размер на 1000лв.
На основание чл.343г. от НК ОСЪЖДА горното лице да изтърпи
наказание лишаване от правоуправление на МПС за срок от пет месеца.
ОСЪЖДА СТ. СТ. К. от с.Х., обл.Бл. - с ЕГН ********** за заплати по
сметка на ОДМВР Благоевград сумата от 983,85лв. – направени на ДП
разходи за експертизи.

Решението подлежи на въззивно обжалване или протестиране пред
Окръжен съд гр. Благоевград в 15 дневен срок от днес.
Съдия при Районен съд – Гоце Делчев: _______________________
2

Съдържание на мотивите Свали мотивите


Мотиви по НАХД № 144 по описа на РС гр. Гоце Делчев за 2022г.
С постановление от 18.04.2022г. е предложено обвиняемият Ст. Ст. К.
от с.Х., обл.Бл. - с ЕГН ********** и постоянен адрес - с.Х., обл. Бл.,
*******, ******* гражданин, с ********образование, *******, **********,
********, да бъде освободен на основание чл.78а от наказателна отговорност
за извършеното от него престъпление по чл. 343, ал.1, б.“б”, пр.2 от НК във
вр. с чл.342, ал.1, пр.З от НК, във вр. с чл.47 и чл.50, ал.1 от ЗДвП, за това че
10.07.2020г. около 19.55ч. в гр.Х., обл.Бл., на кръстовището образувано
между ул.“Места“ и ул.“Македония“, при управление на МПС - лек
автомобил марка „********“, с рег.№ ********* е нарушил правилата за
движение по пътищата , визирани в ЗДвП, а именно, раздел XI, “Преминаване
през кръстовище“ - чл.47 „Водач на ППС, приближаващо се към кръстовище,
трябва да се движи с такава скорост, че при необходимост да може да спре и
да пропусне участниците в движението, които имат предимство“, като е
навлязъл в кръстовището със скорост от около 40км./час, при която опасната
зона за спиране /пълния спирачен път/ от около 22м. не му е дала възможност
да спре до мястото на ПТП и чл.50, ал.1 - на кръстовище, на което единият от
пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни
средства от другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни
средства, които се движат по пътя с предимство, като е навлязъл в лентата за
движение с предимство на приближаващия кръстовището от дясната му
страна по ул.“Македония“ мотоциклет м.”*******”, с рег.№ *******
управляван от Г. Пр. Б. от гр.Х., обл.Бл. и е отнел това предимство, в резултат
на което е допуснал настъпването на пътно-транспортно произшествие, като
по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на Г. Пр. Б. от гр.Х.,
обл.Бл., изразяваща се в трайно затруднение на движенията на горен ляв
крайник /ръка/ за период от време по-голям от един месец.
Подсъдимият се признава за виновен по обвинението и признава
всички обстоятелства изложени в постановлението на РП.
От събраните доказателства по делото се установява, че същият действително
е извършил посоченото в постановлението деяние, като с това е осъществил
състава на престъплението по чл. 343, ал.1, б.“б”, пр.2 от НК във вр. с чл.342,
ал.1, пр.З от НК, във вр. с чл.47 и чл.50, ал.1 от ЗДвП.
На 10.07.2020г.,около 19.55часа подсъдимият управлявал собствения
си лек автомобил марка „********“ с рег.№ ********** в гр.Х.,обл.Бл..
Същият се движел по ул. Места към кръстовището, образувано от същата
улица с ул.Македония. Немерението му било да продължи по ул. Места. при
ясно време и сух асфалтов По същото време към кръстовището по
ул.“Македония“ се приближавал мотоциклет марка „********“ с рег.№
*********** управляван от свид.Г. Пр. Б.. Същият имал немерение да
пресече кръстовището и да продължи движението си по ул.Македония.
Водачът на лекия автомобил следвало да пропусне мотоциклета, който бил с
предимство. Същият обаче не сторил това, а продължил движението си, като
при това, пресякъл пътя на последния и последвал сблъсък на около 3,50м. от
1
линията на кръстовището. Настъпило ПТП в лентата на движение с
предимство на мотоциклета, съгласно пътната регулация. В резултат на
същото, свид.Г. Б. паднал от мотоциклета на земята. На мястото на ПТП
пристигнали хора. Някой се обадил на Бърза помощ и след около половин час
пристигнал екип на Бърза помощ, който откарал свид.Г. Б. за преглед в МБАЛ
„Иван Скендеров“ гр.Г. Д..На място подсъдимият бил изпробван с техническо
средство за употреба на алкохол „Алкотест Дрегер“ № 7510, който отчел
отрицателен резултат. Изготвената по делото химическа експертиза на кръвна
проба, взета от другия водач дала отричателен резултат за наличие на алкохол
в кръвта на последния. Назначената по делото съдебно - медицинска
експертиза е дала заключение, че в наличната по досъдебното производство
медицинска документация на името на Г. Пр. Б. са описани и отразени
следните травматични увреждания: 1.Рентгенови и клинични данни за
счупване на крайната фаланга на първи пръст/палец/ на лява ръка. Първият
пръст на ръката има голямо функционално значение по отношение на
основната функция на ръката ,а именно хватателната, поради което това
увреждане следва да се квалифицира по медико - биологичния признак
трайно /за период от време по - голям от един месец/ затруднение на
движенията на лява ръка. 2.Травма в областта на десен долен крайник - оток,
подкожни кръвонасядания /хематоми/ и охлузвания в областта на външния
глезен и дясното коляно. Тези увреждания не са отнели в значителна степен
основните функции на долния крайник, а именно опорната и ходенето,
възстановителния период при такива травми не е по - голям от един месец ,
поради което конкретните травматични увреждания в областта на десен долен
крайник следва да се преценяват като причинили на пострадалия временно
разстройство на здравето, неопасно за живота. В наличната медицинска
документация не са налице данни за увреждания, които да се квалифицират
по медико - биологичния признак разстройство на здравето, временно опасно
за живота, както и не са налице данни за изпадане на пострадалия в
безсъзнателно състояние след инцидента. Описаните травматични
увреждания са получени в резултат от действието на твърди, тъпи предмети
по механизма на удари и косо тангенциално действие от и върху такива
предмети и е възможно и отговарят да са получени по начин и време, за които
се съобщава в свидетелските показания от досъдебното производство, същите
цитирани в обстоятелствената част на експертизата,а именно в резултат на
мотоциклетна травма в резултат на претърпяно ПТП при инцидент, настъпил
на 10.07.2020г. Между претърпяното ПТП на 10.07.2020г. и описаните по -
горе травматични увреждания е налице пряка, причнно-следствена връзка.
Назначената по делото авто - техническа експертиза е дала заключение, че лек
автомобил марка „*********“ с рег.№ ********, управляван от обв.Ст. Ст. К.
е навлязъл в кръстовището със скорост от около 40км./час, а мотоциклета
управляван от Б. се е приближавал към кръстовището по ул.“Македония“ със
скорост от около 24-25км./ час. Мястото на ПТП е било в лентата на
движение с предимство 2 на мотоциклета, съгласно пътната регулировка.
2
Причината за настъпване на ПТП било нарушение на разпоредбите на раздел
XI, “Преминаване през кръстовище“ от обв. Ст. К., а именно чл.47 „Водач на
ППС, приближаващо се към кръстовище, трябва да се движи с такава скорост,
че при необходимост да може да спре и да пропусне участниците в
движението, които имат предимство“, като е навлязъл в кръстовището със
скорост от около 40км./час, при която опасната зона за спиране /пълния
спирачен път/ от около 22м. не му е дала възможност да спре до мястото на
ПТП и чл.50, ал.1 - на кръстовище, на което единият от пътищата е
сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от
другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се
движат по пътя с предимство“.В случая е налице навлизане в лентата за
движение с предимство на мотоциклета в кръстовището от лекия автомобил и
отнемане на това предимство, което е довело до ПТП,технически
непредотвратимо и за двамата водачи. Анализа на възможността за
предотвратяване на ПТП показва, че за да избегне удара, водачът на
мотоциклета е трябвало да осигури странична дистанция от автомобила от
около 1м..Това е могло да се постигне с извършване на маневра по
класическия начин за този мотоциклет, с наклон на ляво на около 38-39
градуса, което при малкото разстояние не е било възможно. При така
възникналата опасна обстановка след навлизане на лекия автомобил в
кръстовището и продължаване на движението му в права посока поради това,
че разстоянието което е изминал до мястото на ПТП от около 8м, .което е по -
малко от опасната зона на спиране/пълния спирачен път от около 22м. при
скоростта му на движение, той не е имал техническа възможност да спре и
предотврати ПТП. Разстоянието на което е спрял лекия автомобил от мястото
на удара показва, че водача е реагирал, когато е видял мотоциклета и се е
опитал да спре, но това е било невъзможно до мястото на ПТП. Водачът на
мотоциклета, при отстояние от мястото на ПТП в момента на възникване на
опасността от около 5м. при опасна зона от около 13м. също не е имал
техническа възможност да спре до мястото на ПТП и да предотврати удара.
При така възникналата опасна обстановка, поради невъзможност и от двамата
водачи да предприемат маневра, свързана с избягване на удара или да спрат
до мястото на ПТП, произшествието е било технически непредотвратимо.

При така установеното следва съдът прие, че подсъдимият е осъществил
състава на престъплението в което е обвинен както от обективна, така и от
субективна страна.
От обективна страна същият на 10.07.2020г. около 19.55ч. в гр.Х., обл.Бл., на
кръстовището образувано между ул.“Места“ и ул.“Македония“, при
управление на МПС - лек автомобил марка „********“, с рег.№ ********, е
нарушил правилата за движение по пътищата , визирани в ЗДвП, а именно,
раздел XI, “Преминаване през кръстовище“ - чл.47 „Водач на ППС,
приближаващо се към кръстовище, трябва да се движи с такава скорост, че
при необходимост да може да спре и да пропусне участниците в движението,
3
които имат предимство“,като е навлязъл в кръстовището със скорост от около
40км./час, при която опасната зона за спиране /пълния спирачен път/ от около
22м. не му е дала възможност да спре до мястото на ПТП и чл.50, ал.1 - на
кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като път с
предимство, водачите на пътни превозни средства от другите пътища са
длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се движат по пътя с
предимство, като е навлязъл в лентата за движение с предимство на
приближаващия кръстовището от дясната му страна по ул.“Македония“
мотоциклет м.”*********”, с рег.№ *******, управляван от Г. Пр. Б., от гр.Х.,
обл.Бл. и е отнел това предимство, в резултат на което е допуснал
настъпването на пътнотранспортно произшествие, като по непредпазливост е
причинил средна телесна повреда на Г. Пр. Б. от гр.Х., обл.Бл., изразяваща се
в трайно затруднение на движенията на горен ляв крайник /ръка/ за период от
време, по-голям от един месец.
Деянието е извършено по непредпазливост като форма на вина. Подсъдимият
не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици от
деянието, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

Подсъдимият е пълнолетен, същият не е осъждан и не е освобождаван от
административно-наказателна отговорност по реда на глава VIII, раздел IV
НК, за извършеното престъпление, което е непредпазливо, се предвижда
наказание лишаване от свобода по-малко от 5 години и с престъплението не
са причинени имуществени вреди. С оглед на това съдът приема, че са налице
основанията за приложение на чл.78а от НК — за освобождаване на
подсъдимия от наказателна отговорност и налагане на административно
наказание. В същото време не са налице пречките за прилагане на тази
разпоредба по чл. 78а, ал. 7 от НК.
С оглед на това съдът намери, че подсъдимият следва да бъде освободен от
наказателна отговорност и да му бъде наложено административно наказание
по чл.78а от НК.
Съдът съобразявайки направеното от подсъдимия признание и изразено
съжаление, както и това че личността на същия не представлява висока
обществена опасност, намери че следва да наложи наказанието в минималния
предвиден от закона размер.
Освен предвиденото в чл.78а административно наказание глоба, на
подсъдимия на основание чл.343г от НК бе наложено и наказание лишаване
от правоуправление на МПС за срок от пет месеца, което садат намери за
адекватно на тежестта на конкретния случай и да достатъчно за постигане на
предвидените в НК цели на наказанието и най-вече за поправянето на
подсъдимия и за мотивирането му към законосъобразно поведение занапред.
По тези съображения съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:

4