Р Е Ш Е Н И Е № 476
Гр. Сливен, 11.11.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, ІІІ-ти наказателен състав,
в публично заседание на петнадесети октомври през 2019 година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТЛАНА Д.
при секретаря И.Ж., след като разгледа
докладваното от председателя АНД № 1059
по описа за
Производството е
образувано по повод жалба на ЕТ „…..”, БУЛСТАТ …, представлявано от С.Х.Х., ЕГН
**********, против НП издадено от Началник отдел „Оперативни дейности”-Бургас в
ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185 ал.2 изр. 2 вр. чл. 185 ал.1 от ЗДДС е
наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за нарушение на
чл. 26 ал.1 т.2 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка чл. 118 ал.4 от ЗДДС.
В с.з.
жалбоподателят редовно призован се явява лично и с процесуален представител. Моли
за отмяна на НП.
В с.з. административно-наказващият
орган, редовно призован изпраща свой представител, който моли съда да потвърди
НП като правилно и законосъобразно.
От събраните по делото доказателства, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
При извършена
проверка на 08.10.2018 г. в търговски обект – магазин, находящ се в гр. Сливен,
ул. „…” № … и стопанисван от ЕТ „…...”, БУЛСТАТ …., е установено, че съгласно издаден фискален бон №
0001114/08.10.2018 г. от фискалното устройство в търговския обект за извършена
контролна покупка, името на търговския обект е бистро „Ереван”, което не
съответства на действителния вид на търговския обект – магазин за хранителни и
нехранителни стоки.
Установено е ,че в търговския
обект има монтирано и функциониращо към момента на проверката ФУ модел: „DATECS DP – 150T KL” с инд. № DT720128 и ФП № 02720128. за
извършената проверка и направените констатации е съставен протокол №
0264560/08.10.2018 г.
Въз основа на тази
констатация е съставен АУАН и е издадено атакуваното НП, с което е прието, че е
нарушен чл. 26 ал.1 т.2 от Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка чл. 118 ал.4 от ЗДДС и на основание
чл. 185 ал.2 изр. 2 вр. чл. 185 ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в
размер на 500 /петстотин/ лева.
Горната фактическа
обстановка, съдът прие за установена въз основа на всички събрани по делото
доказателства.
Съдът кредитира
изцяло показанията на актосъставителя и свидетеля като последователни и напълно покриващи се с
останалите писмени и гласни доказателства. Дава вяра на писмените доказателства
приобщени по съответния процесуален ред към делото.
Въз основа на събраните по делото
доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви
и относими към предмета на делото съдът изведе следните правни изводи:
НП
е процесуално и материално законосъобразно. Както в акта, така и в
наказателното постановление е описано нарушението, датата и мястото, където е
извършено, обстоятелствата, при, които е извършено и доказателствата, които го
потвърждават. Посочени са и законовите разпоредби, които са били
нарушени. АНО правилно, след като е установил състава на
конкретното нарушение го е подвел под конкретна правна норма. По този начин
спазвайки разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН е установил единство
между констатираното нарушение, обстоятелствата, при които е извършено и
законовите разпоредби, които са били нарушени.
Жалбата е подадена в срок от лице имащо правен
интерес и по същество е основателна .
Въз основа на събраните
по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като
безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът изведе следните правни
изводи:
От събраните по делото
доказателства безспорно се установява, че жалбоподателя е извършил описаното в НП административно
нарушение. Налице е извършено нарушение изразяващо се в издаване на
фискален бон № 0001114/08.10.2018 г. от фискалното устройство в
търговския обект за извършена контролна покупка,като посоченото име на
търговския обект е бистро „Ереван”.При
проверката е установено ,че така
посоченото наименование не съответства на действителния вид на търговския обект,
който е магазин за продажба на хранителни и нехранителни стоки.
В хода на проверката
е било установено и обстоятелството, че в търговския обект има монтирано и
функциониращо към момента на проверката ФУ модел: „DATECS DP – 150T KL” с инд. № DT720128 и ФП № 02720128.
Въз
основа на тази констатация в хода на проверката е съставен протокол № 0264560/08.10.2018 г. и АУАН като в последствие е било издадено
атакуваното НП. Със
същото е прието, че е нарушен чл. 26 ал.1 т.2 от
Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във
връзка чл. 118 ал.4 от ЗДДС и на основание чл. 185 ал.2 изр. 2 вр. чл. 185 ал.1
от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева.
Съдът счита,че АНО
правилно е приел,че е налице нарушение
на разпоредбите на Наредба №
Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти
чрез фискални устройства .
Съгласно разпоредбата на
чл. 26,ал.1 „Фискалната касова бележка от ФУ трябва да бъде четима, да
съответства на образеца съгласно приложение № 1 и да съдържа задължително
следните реквизити: 1. наименование и адрес за кореспонденция на лицето по чл.
3; 2. наименование и адрес на търговския обект, а когато не е налице
стационарен обект - текст "БЕЗ СТАЦИОНАРЕН ОБЕКТ"; 3. пореден номер
на касовата бележка.
Въз основа на горепосочената констатация ,
АНО е определил правилно и правната квалификация на нарушението , а именно по
чл.185 ал.2 изр. 2 вр. чл. 185 ал.1 от ЗДДС ,съгласно разпоредбата на който „На лице, което не
издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица,
които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за
юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.като извън случаите по ал. 1 на лице, което
извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на
нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица,
които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за
юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато
нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал.
Съдът кредитира напълно
свидетелските показания като безпротиворечиви и взаимно допълващи се . Дава
вяра на писмените доказателства приобщени по съответния ред.
При издаването на
обжалваното НП не са допуснати процесуални нарушения, които да доведат до
отмяната му. В конкретния случай в хода на съдебното следствие са представени
писмени доказателства, въз основа на които съдът приема за установено ,че касовият апарат е регистриран
със Свидетелство за регистрация на фискално устройство от 31.08.18г. както и,че ЕТ е сключил договор
за абонаментно обслужване с ЕООД „Каневи”-гр.Сливен. Приложено е и писмено
доказателство,въз основа на което съдът приема ,че същия обект е функционирал първоначално като
бистро ,след което там е започнала да развива дейност по продажба на хранителни
и нехранителни стоки жалбоподателката .
Съдът обаче ,счита
,че в конкретния казус е налице „маловажност „на деянието, касае се за извършено
нарушение в резултат на допусната
техническа грешка , като същото не е свързано с какъвто и да е вредоносен
резултат. Напротив, налице е издаден фискален бон, съгласно разпоредбите на Наредба № Н-18/16г. на МФ като единственото
несъответствие се изразява в неправилно посочване на вида на търговския обект.
ЕТ е имал сключен
договор за абонаментна поддръжка на фискалното устройство и свидетелство за регистрацията
му ,поради което съдът счита,че макар жалбоподателката формално да е осъществила
обективните и субективни признаци на процесното нарушение, АНО неправилно е
ангажирал административно-наказателната и отговорност като не е квалифицирал
деянието като „маловажен случай „по
смисъла на чл. 27 , ал. 1 и сл. от ЗАНН.
С оглед това и
съгласно ТР№1/07г. но ОСНК на ВКС , преценката на административния орган за
маловажност на случая е по законосъобразността
и същата подлежи на съдебен контрол,поради което съдът след като е
констатирал предпоставките на чл. 28 от ЗАНН следва да отмени НП като издадено
в противоречие със закона
Ръководен от гореизложеното и на осн. чл. 63
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ НП № 432691-F424943/03.04.2019 г. на Началник отдел „Оперативни
дейности”-Бургас в ЦУ на НАП, с което на ЕТ
„…..”, БУЛСТАТ …., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, кв. „…”
бл…… представлявано от С.Х.Х., ЕГН **********, на основание чл. 185 ал.2 изр. 2
вр. чл. 185 ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/
лева за нарушение на чл. 26 ал.1 т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка чл. 118
ал.4 от ЗДДС като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи
на касационно обжалване пред Административен съд-гр. Сливен в 14-дневен срок от
получаването му от страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: