Решение по дело №1546/2022 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 557
Дата: 19 декември 2022 г.
Съдия: Златко Мазников
Дело: 20225530201546
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 557
гр. Стара Загора, 19.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VI-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на седми декември през две хиляди двадесет
и втора година в следния състав:
Председател:Златко Мазников
при участието на секретаря Светла Хр. И.ова
като разгледа докладваното от Златко Мазников Административно
наказателно дело № 20225530201546 по описа за 2022 година
за да се произнесе, съобрази:

Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 22-1228-000830 от 29.04.2022 г. на
Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Стара Загора.

Жалбоподателят К. Д. К. твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли да бъде отменено.
Претендира за направените по делото разноски.

Въззиваемата страна – Началникът на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Стара
Загора в качеството му на АНО (административно-наказващият орган), представляван в
съдебното производство от юрисконсулт, счита жалбата за неоснователна и моли НП да
бъде потвърдено, като законосъобразно. Претендира за юрисконсултско възнаграждане, а в
случай, че жалбата бъде уважена – моли на жалбоподателя да бъдат присъдени разноски за
адвокатско възнаграждение в минимален размер.

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:

1
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на административно
нарушение) № 22830 (серия АД, бланков № 291430) от 02.04.2022 г., жалбоподателят е бил
санкциониран на основание чл.182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата
(„Водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва,
както следва: превишаване над 50 km/h – с глоба 700 лв. и три месеца лишаване от право да
управлява моторно превозно средство, като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50
km/h глобата се увеличава с 50 лв.“) за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, въвеждащ
ограничение 50 km/h за движение в населено място за всички видове превозни средства (с
изключение на пътните превозни средства от категория М и самоходните машини, за които
ограниченото е съответно 45 km/h и 40 km/h), изразяващо се в това, че на 02.04.2022 г. около
17:31 часа в с. Опан, област Стара Загора, по път III-503 управлявал в посока за гр. Стара
Загора лек автомобил „Фолксваген“ с рег. № ..., собственост на Димчо К. Димов, със
скорост 130 km/h след приспаднат километров толеранс от -3 km/h при ограничение на
скоростта от 50 km/h за движение в населено място, като нарушението – превишаване на
разрешената скорост с 80 km/h, е било установено и заснето с мобилна радарна система
TFR1-M № 572 – клип № 22962.

Съгласно чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон
определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на
нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или
регистрационния номер на моторното превозно средство, като според пар. 6, т. 65 от ДР на
ЗДвП автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗИ (Закон за
измерванията), които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат, както стационарни – прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни – прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Именно
с такава мобилна радарна система е било установено и заснето конкретното нарушение, като
нейната техническа изправност към момента на извършване на нарушението се установява
от представения протокол за извършена проверка – л. 9 от делото.

Съгласно чл. 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи
служби имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата с автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като
контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане, а според ал. 3 на
цитирания член условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, каквато е Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
2
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата. В случая спазването на тези изисквания при заснемане на
конкретното нарушение не беше установено по несъмнен и безспорен начин, ако и за тези
обстоятелства да беше разпитан актосъставителят, който е заснел нарушението, тъй като за
удостоверяването им законодателят е предвидил специален ред и форма – съставяне на
протокол за използване на АТСС (чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата), а такъв не беше представен. Ето защо и
тъй като в тежест на АНО е да докаже описаното в НП нарушение и извършването му от
жалбоподателя, а той не ангажира доказателства в посочената по-горе насока, съдът намира,
че в хода на съдебното следствие административно-наказателното обвинение не беше
доказано по категоричен начин и по надлежния ред, още повече, че неспазването на
изискванията на цитираната Наредба, когато нарушението е било установено чрез АТСС,
представлява съществено нарушение на процесуалните правила, което е достатъчно, за да
обоснове отмяната на НП (или електронния фиш) на формално (процесулано) основание,
без да е необходимо разглеждането на спора по същество.

По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да
бъде отменено.

С оглед на изхода от делото и тъй като жалбоподателят беше представляван в съдебното
производство от упълномощен за целта адвокат, ОД на МВР гр. Стара Загора, чийто орган е
издал обжалваното НП, следва да бъде осъдена да му заплати направените разноски за
адвокатско възнаграждение съобразно представения и приложен на л. 43 от делото договор
за правна защита и съдействие – 600 лева, съответстващо по размер на минималното
адвокатско възнаграждение по чл. 18, ал. 2 и 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за
минималните размери на адвокатските възнаграждения, имайки предвид, че с НП на
жалбоподателя са били наложени две наказания – глоба от 1000 лева и лишаване от право да
управлява МПС за 3 месеца.

Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 22-1228-000830 от 29.04.2022 г. на Началника
на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Стара Загора.

ОСЪЖДА ОД на МВР гр.Стара Загора да заплати на К. Д. К. от гр. Харманли, бул. „....,
ЕГН **********, сумата от 600 (шестстотин) лева, представляваща направени по делото
3
разноски за адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4