Решение по дело №2280/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1471
Дата: 18 юли 2019 г. (в сила от 14 ноември 2019 г.)
Съдия: Даниела Маринова Михайлова
Дело: 20193110202280
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№1471/18.7.2019г.

Година 2019                             Град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                    двадесет и девети  състав

На   първи юли                                                  Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:       

                                                                                          Съдия  Даниела Михайлова

Секретар    Пламен Пламенов

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 2280 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на С.Й.С.– ЕГН **********  против Наказателно Постановление    02-82 / 30.04.2019г. на Началник на отдел ”Рибарство и контрол- Черно море”- Бургас към ГД „Рибарство и контрол“ при ИАРА,  с което за нарушение по чл.17 ал.1  от Закона за рибарството и аквакултурите на основание чл.56 ал.1 от ЗРА  му е наложено административно наказание "ГЛОБА" в размер на 1 500   , както и са отнети в полза на Държавата 4,800 кг. риба от вида „илария“, 80 метра хрилни мрежи  с2,5м .ширина  с размер на около 32мм и 1 брой пластмасова лодка  без регистрационен номер без двигател с гребла с 3 метра дължина, бяла на цвят,  на основание чл.90 ал.1 от ЗРА.

             В жалбата въз. С. твърди, че не е извършвал стопански риболов, а е ловил риба за лично ползване, че не извършвал улов с кораб с дължина над 10м., а с пластмасова лодка, че уловът бил извършен в акваторията на Варненско и Белославското езеро, а не в Черно море и др.  Поради това се иска  случаят да бъде приет за маловажен, а постановлението да бъде отменено . 

           В съдебно заседание въз.С., редовно призован , не се явява, представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител, който  поддържа жалбата на посочените в нея основания.По същество адв. Х. изразява становище, че в случая са налице всички предпоставки за приложението на чл.28 от ЗАНН, тъй като въззивникът е пенсионер и е ловил риба за лична консумация, а не за продажба. 

            Въззиваемата страна, редовно призована ,  представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и пледира постановлението да бъде потвърдено. 

            След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

           На  11.11.2018г. около 09.30 часа , св.С.Н. - гл.  специалист РК, сектор „РК“-Бургас, офис –Варна, в изпълнение на служебните си задължения, се намирал с патрулна лодка ИАРА 31 във водите на   Варненското езеро.  Той видял във водата бяла пластмасова лодка с мъж на борда, който вадел мрежи от водата. Св.Н. решил да извърши проверка.При нея установил, че мъжът в лодката е въз.С. .В лодката имало хрилни мрежи и уловена риба от вида „ илария“.  Св.Н. поискал от въззивника да му представи документи за лодката и такива за право за усвояване на ресурс за риба.Въз. С. обаче не притежавал такива, като лодката не била и регистрирана.След това  уловът бил претеглен със служебен кантар и се установило, че е в размер на 4, 800 кг.За установеното при проверката бил съставен констативен протокол.След това св.Н. съставил против въззивника и акт за установяване на нарушение за това, че усвоява ресурс от риба с мрежи и пластмасова лодка   без да притежава разрешение за стопански риболов и придобиване на право за усвояване на ресурс от риба.Нарушението било квалифицирано като такова по чл.17 ал.1 т.1  от ЗАНН.С акта били иззети 4,800 кг. „илария“ ,   хрилни мрежи 80 метра дължина и 2,5 метра широчина с размер на окото 32м. и лодката, за която  било посочено, че се оставя на отговорно пазене на въз. С..При личното предявяване на акта възражения не били направени.В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН въз.С. депозирал писмени възражения, в които посочил, че в деня на проверката е изпробвал ремонтираната си лодка и на връщане закачил с греблото си мрежа.Тъкмо когато я изваждал пристигнали служителите от ИАРА.Въз.С. посочил още, че здравословното му състояние не му позволява да се занимава с риболов, че е решил да продаде лодката, както и че пенсията му е в размер на 400лв.В заключение поискал да не му бъде налагана глоба.

              Въз основа на акта за установяване на административно нарушение е издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление № 02-82 / 30.04.2019г. , с което административно-наказващият орган изцяло  възприел фактическите констатации в акта  , както и правната квалификация на нарушението по чл.17 ал.1 от ЗРА.За него,  на основание чл.56 ал.1 от ЗРА на въз.   С. било наложено   административно наказание глоба в размер на 1 500 лв. , а на основание чл.90 ал.1 от ЗРА в полза на Държавата били отнети лодката, мрежата и рибата. Депозираните възражения не били разгледани.

           В хода на съдебното производство бе разпитан  С.Н. -актосъставител,чиито показания съдът кредитира като логични, последователни и непротиворечиви.Свидетелят си спомни за случая с необходимата конкретика и  посочи, че въз.С. е бил установен във водите на Варненското езеро, че е извършвал улов на риба с хрилни мрежи, че не е имал разрешение за стопански риболов, както и че иззетите мрежи и риба са били оставени на съхранение в служебни помещения на ИАРА.

           Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно наказателната преписка, събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

           При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание , съдът прави следните правни изводи:  

          Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално допустима. 

            Наказателното постановление № 02-82 / 30.04.2019г. е издадено от компетентен орган - от  Началник на отдел ”Рибарство и контрол- Черно море”- Бургас към ГД „Рибарство и контрол“ при ИАРА съобразно Заповед № РД 09-25/ 21.01.2014г. на Министъра на земеделието и храните. Актът за установяване на административно нарушение също е съставен от компетентно лице, тъй като съгласно същата заповед св. Н., който е главен специалист към „Рибарство и контрол” има право да съставя актове за нарушения на разпоредбите на ЗРА по реда на ЗАНН. 

             Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок,  като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Административно-наказателното производство е започнало с редовно съставен акт, съдържащ всички минимално изискуеми по смисъла на чл.42 от ЗАНН реквизити, с който е било установено извършеното от въз. С. нарушение, който му е бил предявен и връчен срещу подпис и който е послужил при издаване на постановлението. В него също се съдържат всички минимално изискуеми по силата на чл.57 от ЗАНН реквизити. Вмененото във вина на въз.  С. нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.  Посочена е нарушената материално правна норма, като наказанието за нарушението е индивидуализирано. Действително, направените в срока  по чл.44 ал.1 от ЗАНН   възражения не са били разгледани, доколкото липсва изрично отразяване за това в наказателното постановление.В тях обаче не са били наведени спорни обстоятелства, които да бъдат изследвани от наказващият орган в хипотезата на чл.52 ал.4 от ЗАНН. Поради това съдът намира, че в хода на производството  не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и  по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателят, което той е упражнил с подаването на жалба до въззивната инстанция.

           Съдът намира, че правилно административно-наказващият орган е констатирал нарушение по чл.17 ал.1 от ЗРА, като е отнесъл фактите към хипотезата на правната норма.От доказателствата по делото безспорно се установява, че въз.  С. на 16.11.2018г. е бил установен от служители на ИАРА докато е извършвал   стопански риболов с 80метра хрилни мрежи  във водите на Варненското езеро,    като  същият не е имал издадено разрешение за осъществяване на такава дейност , както и удостоверение за право за усвояване на ресурс.Съобразно разпоредбите на параграф 1, т.26 от преходните и заключителни разпоредби на ЗРА  „ риболов" е поставянето на разрешени уреди и средства във водата за улов на риба и други водни организми, изваждане на улова от водата, неговото пренасяне и превозване, а според § 1 т.28 от допълнителните разпоредби на ЗРА стопански риболов  е дейност, при която се извършва улов на риба и други водни организми в определените за това обекти с разрешени уреди и средства с цел стопанска дейност и реализиране на доход, независимо от това  дали дейността се извършва постоянно, сезонно или временно.За стопански риболов се смята и риболов, извършван с уреди, различни т тези по чл.24 ал.1 – въдици или пръчки, и / или, при който уловената риба или други водни организми е в размер, надхвърлящ определените в чл.24 ал.3 количества – до 3 килограма. В случая , от обективно установените факти  може да се направи извод, че въз. С. е осъществявал стопански риболов по смисъла т.28 пр.2 от § 1 от ДР на ЗРА, тъй като е извършвал риболов с мрежа и установеното количество е било над 3 кг.Поради това и възраженията за обективна несъставомерност на нарушението са неоснователни.Правилно наказващият орган е приел, че въз. С. е   нарушил разпоредбата на чл.17 ал.1 от ЗРА, тъй като именно в нея е предвидено, че стопански риболов в определените за това обекти или зони от тях се извършва след издаване на разрешително за стопански риболов и придобиване на право за усвояване на ресурс от риба и други водни организми в предвидените от закона случаи, каквито нарушителя не е притежавал.

             Правилно наказващият орган е определил и санкционната норма.Съгласно чл.56 ал.1  от ЗРА налага се наказание за този, който извършва стопански риболов в нарушение на чл.17 от ЗРА, каквото именно е налице в случая.

            Съобразно всички събрани по делото доказателства обаче съдът намира, че случаят следва да бъде приет за маловажен.  Действително в самия ЗАНН не е предвиден законен критерий за преценката и квалифицирането като маловажен случай на дадено административно нарушение, поради което следва да се изхожда от цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта на конкретно увредените обществени отношения, за да  се установи дали е социално необходимо и оправдано да се прибегне до прилагане на административно наказателната отговорност.В конкретния  казус въз.  С., видно от неговата възраст е пенсионер , респективно с ниски доходи.  На следващо място съдът съобрази и минималния  общ размер на улова, който е 4,800 кг.  От друга страна по делото няма  доказателства въззивникът да е нарушавал и друг път законовите разпоредби, поради което и неговата степен на обществена опасност е изключително ниска.Поради изложеното до тук съдът намира, че  административното нарушение, за което е наказан жалбоподателят, представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като в незначителна степен е засегнало установения ред на държавно управление, без да предизвика никакви вредни последици.   Действително, в постановлението наказващият орган е посочил, че нарушението не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, като се сочи , че е преценил тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства, както и имотното състояние на дееца.Това обаче е дословно цитиране на разпоредбата на чл.27 ал.2 от ЗАНН, като липсват каквито и да било мотиви относно конкретното нарушение и неговия извършител.Поради това съдът намира,   че   следва да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да се приеме, че случаят е маловажен.

        С постановлението е било постановено на основание чл.90 ал.1 от ЗРА да бъдат отнети в полза на Държавата 4,800 кг. риба от вида „ илария“, хрилни мрежи 80 метра дължина и 2,5 метра широчина с размер на окото 32м. и 1 брой пластмасова лодка без регистрационен номер, с 3 метра дължина, без двигател, оставена на отговорно пазене при въз. С..Разпоредбата на чл.90 ал.1 от ЗРА действително предвижда, че в случаите на чл.56 от ЗРА, какъвто е настоящия, рибата, както и уредите, средствата и приспособленията, с които те са придобити , се отнемат в полза на Държавата.На свой ред нормата на чл.20 ал.1 от ЗАНН сочи, че наказващият орган постановява отнемане в полза на Държавата на вещите, принадлежащи на нарушителя, които са послужили за извършване на умишлено административно нарушение, ако това е предвидено в съответния закон.Съобразно доказателствата по делото съдът намира, че правилно наказващият орган е постановил  отнемане по отношение на рибата и хрилните мрежи.При постановяване на отнемането на лодката на въз.С. обаче не е била съобразена разпоредбата на чл.20 ал.4 от ЗАНН, която   предвижда, че такова отнемане не се допуска, когато стойността на вещите явно не съответства на характера и тежестта на административното нарушение.В случая безспорно е , че стойността на  лодката значително надвишава стойността на 4,800 килограма „ илария“,   както и не съответства на тежестта на самото нарушение.Поради това съдът намира, че  атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено в тази му част , като неправилно и незаконосъобразно.  

           Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

              ИЗМЕНЯ   Наказателно Постановление    02-82 / 30.04.2019г. на Началник на отдел ”Рибарство и контрол- Черно море”- Бургас към ГД „Рибарство и контрол“ при ИАРА,  с което на С.Й.С. за нарушение по чл.17 ал.1  от Закона за рибарството и аквакултурите на основание чл.56 ал.1 от ЗРА  е наложено административно наказание "ГЛОБА" в размер на 1 500   , както и са отнети в полза на Държавата 4,800 кг. риба от вида „илария“, 80 метра хрилни мрежи  с 2,5м .ширина  с размер на около 32мм и 1 брой пластмасова лодка  без регистрационен номер без двигател с гребла с 3 метра дължина, бяла на цвят,  на основание чл.90 ал.1 от ЗРА, като го ОТМЕНЯ  в частта, с която му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 1 500лв. на основание чл.56 ал.1 от ЗРА и в частта, с която е постановено отнемане в полза на Държавата на 1 брой пластмасова лодка  без регистрационен номер без двигател с гребла с 3 метра дължина, бяла на цвят на основание чл.90 ал.1 от ЗРА и го ПОТВЪРЖДАВА в частта, с която са отнети в полза на Държавата 4,800 кг. риба от вида „илария“ и 80 метра хрилни мрежи  с 2,5м .ширина  с размер на около 32мм. на основание чл.90 ал.1 от ЗРА.

            Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен Съд-Варна по реда на АПК.

 

 

                                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: