№ 279
гр. Плевен, 13.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети април през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Красимир М. Димитров
при участието на секретаря ПЕТЯ СП. КАРАКОПИЛЕВА
като разгледа докладваното от Красимир М. Димитров Административно
наказателно дело № 20224430200292 по описа за 2022 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Постъпила е жалба от страна на „***“ ЕООД, с ЕИК ***,
представлявано от ***, с адрес за кореспонденция – *** против Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с електронна система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********,
с който на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, във вр. с чл. 179, ал. 3б от Закона за
движение по пътищата е наложил на „***“ ЕООД административно наказание
– имуществена санкция в размер на 2500 лв. за извършено нарушение по чл.
102, ал. 2 от Закона за движение по пътищата.
С жалбата се прави искане за отмяна на обжалвания електронен фиш,
като се навежда доводи в тази насока.
Жалбоподателя, редовно призован, не се явява представител в съдебно
заседание и не се представлява.
1
Административно-наказващият орган Агенция „Пътна инфраструктура“
– гр. София, редовно призован, се представлява от юрк. ***, който моли съда
да потвърди издадения електронен фиш като правилен и законосъобразен, тъй
като към момента на нарушението – 18.02.2021 г. в 16:38 часа няма заплатена
пътна такса.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни
доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, намира за
установена следната фактическа обстановка:
Жалбата е допустима и разгледана по същество е неоснователна, поради
следното:
Видно от представените по делото писмени доказателства се
установява, че жалбата е подадена в срок.
Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата № ********** е ангажирана административно-наказателна
отговорност на жалбоподателя за това, че на 18.02.2021 г. в 16:38 часа, е
установено нарушение № BCOF5FC042D3205CE053031F160ACO76,с ППС
товарен автомобил „***“, регистрационен номер ***, с технически допустима
максимална маса 18000, брой оси 2 екологична категория ЕВРО 5, без
ремарке, в община Долни Дъбник, за движение по път I-3 км 100+471, с
посока намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
като за посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл.
10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма
валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
Нарушението е установено с устройство № 40222, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от Закона за пътищата, намиращо се на път I-3 км 100+471.
-нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движението по пътищата.
Съгласно чл. 102, ал. 2 от Закона за движение по пътищата -
"Собственикът е длъжен да не допуска движението на пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното
превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване
на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
2
според категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него.
Съгласно чл. 187а. (Нов – ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.)
(1) При установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на
нарушителя се счита, че пътното превозното средство е управлявано от
собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за регистрация на
пътното превозно средство е вписан ползвател – от ползвателя, освен ако бъде
установено, че пътното превозно средство е управлявано от трето лице.
(2) Ако собственикът на пътното превозно средство е юридическо лице
или едноличен търговец, за допускане движението на пътното превозно
средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и
заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на
собственика се налага имуществена санкция по т.3. по чл. 179, ал. 3б – в
размер 2500 лв.
В случая административно наказателното обвинение е конкретизирано.
В електронния фиш е посочено пътят, по който се е движило
процесното МПС.
В електронния фиш е конкретизирано мястото на нарушението - в
община Долни Дъбник, по път I-3 км 100+471, с посока намаляващ
километър, включен в обхват на платената пътна мрежа, като за посоченото
ППС не е заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата
според категорията на пътното превозно средство.
За да е налице нарушение на посочените от наказващия орган
разпоредби на ЗДвП е необходимо да се установи безспорно, че
санкционираното лице се е движило без заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1
от ЗП, според категорията на пътното превозно средство.
Нарушението в разглеждания случай се доказа по несъмнен и
категоричен начин.
С оглед на изложеното, издадения електронен фиш се явява
законосъобразен и като такъв следва да потвърден.
Обжалвания електронен фиш е издаден от компетентен орган като
същото съдържа всички задължителни реквизити, предвидени в чл. 57 от
ЗАНН и отговаря на императивните изисквания на чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН.
3
В него са посочени времето, мястото и начина на извършване на
нарушението, доказателства, които го потвърждават, което е напълно
достатъчно да бъде индивидуализирано нарушението.
Въз основа на събраните по делото писмени доказателства съдът приема
за безспорно доказано, че вмененото нарушение по чл. 102, ал. 2 от Закона за
движение по пътищата е осъществено от страна на жалбоподателя.
Пътно превозно средство с рег. № *** е било засечено при преминаване
в обхвата на платената републиканска пътна мрежа при движение по път I-3,
километър 100+471 в посока - намаляващ километър. Така засеченото
движение е регистрирано в Електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП като нарушение, тъй като към 16:38 часа на
18.02.2021 г. за процесното ППС няма валидна маршрутна карта или
валидна тол декларация за преминаването му по Републиканската пътна
мрежа !?!
Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, за преминаване по платената пътна
мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато разстояние,
като такса за изминато разстояние - тол такса, се дължи за пътни превозни
средства по чл. 10б, ал. 3 от ЗП - заплащането на тол таксата дава право на
едно пътно превозно средство да измине разстояние между две точки от
съответния път или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява
въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно
превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на
сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Съдът намира, че в конкретния случай е не приложима
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, т.е., случаят да е маловажен.
Това е така, защото в чл. 93, т.9 от НК, приложим по силата на
препращащата разпоредба на чл. 11 от ЗАНН е дадено легално определение
на понятието "маловажен случай".
4
Такъв е налице, когато с оглед липсата или незначителността на вредни
последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, деянието
представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи от съответния вид.
Предвид характера на процесното нарушение и обществените
отношения, които то засяга, както и липсата на такива смекчаващи вината
обстоятелства, които да сочат, че то представлява по-ниска степен на
обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи от съответния вид,
съдът намира, че деянието на жалбоподателя не съставлява маловажен
случай.
Не са налице основания за изменение на санкцията или за прилагане на
по-благоприятен закон.
На основание чл. 63, ал.3 и ал. 5 от ЗАНН страните имат право на
присъждане на разноски по делото.
Искане в подобна насока е отправено от процесуалният представител на
АНО.
Съдът счита, че следва да бъде осъден жалбоподателят да заплати на
АНО направените от него разноски за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лв.
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, с който на основание чл.
187а, ал. 2, т. 3, във вр. с чл. 179, ал. 3б от Закона за движение по пътищата е
наложил на „***“ ЕООД, с ЕИК ***, представлявано от ***, с адрес за
кореспонденция – *** административно наказание – имуществена санкция в
размер на 2500 лв. за извършено нарушение по чл. 102, ал. 2 от Закона за
движение по пътищата, като ПРАВИЛЕН и ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ОСЪЖДА „***“ ЕООД, с ЕИК ***, представлявано от ***, с адрес за
кореспонденция – *** да заплати на агенция „Пътна инфраструктура“,
5
Национално ТОЛ управление-специализирано звено към Агенция „Пътна
инфраструктура – гр. София сумата от 100 /сто/ лева, представляваща
юрисконсултско възнаграждение в настоящото производство.
Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Регионален
административен съд – гр. Плевен в 14 дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6