Решение по дело №2467/2022 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 113
Дата: 30 март 2023 г. (в сила от 19 април 2023 г.)
Съдия: Валентина Любенова Тонева
Дело: 20223630202467
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 113
гр. Шумен, 30.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, VIII-И СЪСТАВ ( Н ), в публично
заседание на двадесет и първи март през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Валентина Люб. Тонева
при участието на секретаря Й.Р.К.
като разгледа докладваното от Валентина Люб. Тонева Административно
наказателно дело № 20223630202467 по описа за 2022 година
Настоящото производство е образувано по чл.59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление № И-6330/31.10.2022г. на Кмет на
Община Шумен, с което на основание чл.49, ал.7 от Наредба № 1 за
поддържане и опазване на обществения ред в Община Шумен приета от ОбС
Шумен на Н. К. Н. ЕГН **********, е наложена глоба в размер на 100 лева
за нарушение на чл. 31 ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на
обществения ред в Община Шумен на ОбС Шумен .
Жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, моли съда да
постанови решение, с което да отмени наказателното постановление, като
излага подробно доводите си за това в жалбата.
В съдебно заседание се явява лично и с упълномощен представител –
адв. Б. Б. при ШАК.
Процесуалният представител на кмета на Община Шумен -
административно-наказващ орган, издал наказателното постановление,
призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН, в
съдебно заседание оспорва жалбата и моли наказателното постановление да
бъде потвърдено изцяло.
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна,
отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. чл.320 и сл. от НПК,
поради което се явява процесуално допустима.Разгледана по същество,
жалбата е основателна.
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и
становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като
съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна
следното:
На 14.06.2022г. в Община Шумен постъпил сигнал с вх. № 94-00-2300
от жител на с. Мадара, съдържащ информация относно незаконно отсичане
1
на здрави дървета от роми живущи в Мадара, по заповед на кмета на с.
Мадара Н. Н. .
По този повод, на 25.06.2022г. била извършена проверка от служители
от Дирекция “Устройство на територията” при Община Шумен.
Било констатирано, че са „отсечени дълготрайни декоративни дървета, както
следва:
1.дърво от дървесен вид „Софора“, с две разклонения от
един ствол и диаметър в основата 60/70 см.
2.дърво от дървесен вид „Черен бор“ с диаметър на
ствола около 70 см.Дървесината е изнесена от мястото на рязане и е
депонирана в кметството на с.Мадара, дребни клони бяха оставени в парка.“
Резултатите от проверката са обективирани в Констативен протокол за
извършена проверка от 25.06.2022г.
На 28.06.22г. комисия в състав М. И.а и С. С. е установила вида на
отсечените дървета, за което е изготвен КП от 28.06.2022г.
В хода на проверката било снето сведение от лице с имена Р. Н. М. .
За констатираното нарушение, на 01.07.2022г. бил съставен Акт за
установяване на административно нарушение № 12625/01.07.2022г., в
присъствие на Н. К. Н. .
В Акта за установяване на административно нарушение е посочено, че на
25.06.2022г. е установено, че Н. К. Н. в качеството си на кмет на с. Мадара
е наредил на Р. Н. М. , работник в ОП „Чистота“ гр. Шумен, да отсече
дърво от дървесен вид „Черен бор“, без да има издадено разрешително от
общинската администрация гр. Шумен. Мястото на което е било отсеченото
дърво е в Община Шумен, село Мадара , поземлен имот с идентификатор
46053.501.316 общинска публична собственост, представляващ парк с детска
площадка. Гореописаното дърво е от вида „черен бор“, около 70 см.
диаметър на ствола, като дървесината се намира в избеното помещение на
кметството , което е нарушение на чл. 31 ал.1 от Наредба № 1 за поддържане
и опазване на обществения ред в Община Шумен приета от ОбС Шумен.
Приложен е и снимков материал.
Актът е бил предявен и подписан от нарушителя, с отразени
възражения, а именно: “Отстраненото дърво – бор, беше в непосредствена
близост до пешеходната алея.Същото беше наклонено и представляваше
непосредствена опасност за преминаващите. При силен вятър видимо беше,
че корените му повдигат плочките до него. Една от функциите на кмета
на населеното място е да организира и ръководи защитата на населението
при бедствия и аварии. Предприетото действие беше за предотвратяване
на потенциален инцидент.„
Впоследствие жалбоподателят не се е възползвал от законното си право
и не е депозирало писмени възражения, в законовия срок.
Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в
административно-наказателната преписка, е издадено наказателно
постановление № И-6330/31.10.2022г. на Кмет на Община Шумен, с което на
основание чл.49, ал.7 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на
обществения ред в Община Шумен приета от ОбС Шумен на Н. К. Н. ЕГН
**********, е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл. 31
ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред в Община
Шумен на ОбС Шумен .
Фактическата обстановка се установява от всички събрани по делото
писмени и гласни доказателства- от разпита в съдебно заседание на
2
актосъставителя и на свидетелите К. и С., както и от показанията на
допуснатите по искане на жалбоподателя свидетели –П.Панайотов, Р. Н. М.
и св.Хр.Р., включително и от присъединените по реда на чл.283 от НПК
писмени доказателства и снимков материал.
По искане на жалбоподателя е назначена съдебно-лесотехническа
експертиза, чието заключение е прието от съда. В с.з. експерта поддържа
заключението си относно измерена стъблена част на трупчета от черен бор на
34 см., като допълни, че дънерът на дървото е с диаметър 40 см.
Заключението на експерта относно диаметъра на отрязаното дърво е се
разминава съществено с приетия размер на диаметъра от страна на АНО по
АУАН и НП, а именно диаметър от 70 см.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна
страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл.31, ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и
опазване на обществения ред в Община Шумен на ОбС Шумен, в парковете,
градините и зелените площи и други терени се забранява отсичането
кастренето и повреждането на трайните насаждения.
Съобразно нормата на чл. 51, ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и
опазване на обществения ред в Община Шумен на ОбС Шумен
административно наказателно отговорни лица са пълнолетните физически
лица извършили нарушението, както и еднолични търговци и юридически
лица.
Съобразно действащата към датата на издаване на НП, приложена
санкционна разпоредба на чл. 49 ал.7 от Наредба № 1 за поддържане и
опазване на обществения ред в Община Шумен на ОбС Шумен се предвижда,
че за други нарушения по тази наредба се налага глоба на физически лица в
размер от 100 до 1000 лв.
При съставяне на акта за установяване на административно нарушение и
издаване на наказателното постановление са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които налагат отмяна на последното,
като е допуснато правото на защита на жалбоподателя да бъде накърнено.
Съдът констатира, че при съставянето на АУАН и НП са допуснати
нарушения на разпоредбите на чл. 42, ал.1, т.3 от ЗАНН и чл. 57, ал.1, т.5 от
ЗАНН съобразно които АУАН и НП следва да съдържат датата на извършване
на нарушението. Нито в акта, нито в НП е посочена конкретно датата на
извършване на нарушението. Отразена е единствено датата на проверката,
като на 25.06.2022г. е установено, че е отсечено процесното дърво.
С императивните разпоредбите на чл.42 от ЗАНН и чл. 57 от ЗАНН
законодателят е регламентирал законово установените реквизити на АУАН и
НП. За да предизвика ефекта на правораздавателен акт за налагане на
административно наказание, АУАН и НП следва да отговарят на установени
от ЗАНН реквизити, и при стриктно спазване на процесуалните правила за
производството. Касае се за нарушение на императивните разпоредби на
ЗАНН. Така констатираните процесуални нарушения, допуснати в хода на
административно наказателното производство са от категорията на
съществените, опорочават наказателното постановление изцяло и водят до
неговата отмяна.
В конкретната ситуация физическото действие - отсичането на
процесното дърво е извършено от лицето Р. Н. М. в ОП „Чистота“ гр.
Шумен.
От материалите по делото и от показанията на актосъставителя и
3
свидетелите по акта се установява, че на 25.06.2022г. е установено, че
жалбоподателя, в качеството си на кмет на с. Мадара, е наредил на Р. Н. М.,
работник в ОП „Чистота“ гр. Шумен, да отсече дърво от дървесен вид
„черен бор“, без да има издадено разрешително от общинската
администрация гр. Шумен. Изпълнителното деяние, описано в АУАН и НП е
посочено като „наредил … да отсече“. В приложената от АНО норма на чл.
31, ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред в
Община Шумен на ОбС Шумен, липсва текст регламентиращ хипотезата,
при която се нарежда или допуска отсичане на дълготрайни декоративни
дървета .
С нормата на чл. 32 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на
обществения ред в Община Шумен на ОбС Шумен е предвидено, че
отсичането на дълготрайни декоративни дървета и дървета с историческо
значение в недвижими имоти на държавата, общината, организации,
кооперации и селскостопански земи в селищата извън тях може да става само
с разрешение на общинската администрация, при спазване на законовите
разпоредба. Т.е. отсичането на дълготрайно декоративно дърво без
съответното разрешение, би било нарушение на чл. 32 от Наредба № 1.
Освен горното, в Наредба № 1 за поддържане и опазване на
обществения ред в Община Шумен на ОбС Шумен липсва изрична санкция
за извършеното от жалбоподателя в качеството му на кмет.
Същевременно в АУАН и НП е прието, че нарушението извършено от
жалбоподателя, е именно в качеството му на кмет, а е санкциониран като
физическо лице, което обстоятелство създава допълнително неяснота и
нелогичност и според настоящата инстанция накърнява правото на защита на
санкционираното лице.
По делото е представена Заповед № РД-25-345 от 04.02.2020г. издадена
от кмета на Община Шумен на осн. чл. 15, ал.1 и 2 от ЗООС,чл. 112, ал.1 от
ЗУО и чл. 44 ал.1 от ЗМСМА, с която жалбоподателят, именно в
качеството му на длъжностно лице - кмет на с.Мадара, е оправомощен да
организира и контролира чистотата, поддържането и ползването на
селищната зелена система, биологичното разнообразие, ландшафта и
природното и културно наследство.
Освен горното, съдът намира, че АНО не е обсъдил възраженията,
отразени от жалбоподателя в АУАН, относно мотивите и причините,
наложили вземане на решението за даденото разпореждане.
В случая мотивите относно предприетите действия от страна на
кмета на с. Мадара се подкрепят от гласните показания на свидетелите Р. и
Панайотов. Дори да се приеме, че чрез действията си в качеството на кмет,
жалбоподателя е извършил нарушение чрез даване на разпореждане за
отсичане на дървото без получено преди това разрешение от общинската
администрация, то следва да бъде преценено дали именно чрез това
решение и действие на кмета на с. Мадара не е предотвратено настъпване
на сериозен и опасен инцидент - падане на процесното дърво при силен
порив на вятър /каквито случаи са ноторно известни и коментирани в
медиите в настоящия период/ и евентуално нараняване на човек или
причиняване на материални щети.
В горния смисъл, не се споделя изложеното от АНО относно
неприложимост на нормата на чл. 28 от ЗАНН. Процесуално задължение на
съда е да провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно
постановление и да обсъди всички основания, независимо дали са наведени
4
от страните или не, включително и да подложи на съдебен контрол
преценката на административно -наказващия орган по отношение
приложението на чл.28 от ЗАНН. При преценка на това обстоятелство, съдът
съобрази константната съдебна практика по този въпрос и по-специално ТР
№ 1/12.12.07 г. по тълк. н. д. № 1/2005 г. на ОСНК на ВКС, съгласно което,
когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 ЗАНН са налице, но
наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на
наказателното постановление, поради издаването му в противоречие със
закона. С действащата правна норма на чл.28 от ЗАНН се предвижда, че за
"За маловажен случай на административно нарушение наказващият орган не
налага наказание на нарушителя, като го предупреждава писмено, че при
извършване на друго административно нарушение от същия вид,
представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила
на предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.“ Доколкото към момента на издаване на
наказателното постановление са били налице предпоставките на чл.28 от
ЗАНН, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на
наказателното постановление, поради издаването му в противоречие със
закона.
Независимо от горното, съобразявайки представеното по делото
писмено доказателство – Решение № 260057 / 16.09.2020г. по гр. д. №
585/2020г. по описа на ШРС със страни жалбоподателят и кмета на община
Шумен, се налага извод, че при издаване на процесното НП е допуснато и
нарушение на чл. 51,ал.1,т.“в“ от ЗАНН съобразно който, не може да
участвува в разглеждането на административно наказателна преписка и в
издаването на наказателно постановление длъжностно лице, което е
заинтересувано от изхода на административното производство или има с
нарушителя или пострадалия особени отношения, които пораждат
основателни съмнения в неговото безпристрастие. Горното се явява
самостоятелно основание за отмяна на процесното НП.
Поради всичко гореизложено, съдът намира, че обжалваното НП
следва да бъде отменено, като незаконосъобразно и неправилно.
Съобразявайки изхода на делото и обстоятелството, че от страна на
жалбоподателя е направено искане за присъждане на разноски за адвокатско
възнаграждение и за заплатено възнаграждение на вещо лице, съдът съобрази
обстоятелството, че съгласно разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, в
производствата пред районен и административен съд, както и в касационното
производство, страните имат право на присъждане на разноски по реда на
АПК.
Съобразно чл.143, ал.1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания
административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един
адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета
на органа, издал отменения акт или отказ. В тази връзка съдът съобрази и
обстоятелството, че в настоящото производство жалбоподателят е направил
разходи за адвокатско възнаграждение и за възнаграждение на вещо лице и
намира, че искането за присъждане на разноски се явява основателно и
доказано.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, предл. второ от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
5
ОТМЕНЯ наказателно постановление № И-6330/31.10.2022г. на Кмет
на Община Шумен, с което на основание чл.49, ал.7 от Наредба № 1 за
поддържане и опазване на обществения ред в Община Шумен приета от ОбС
Шумен на Н. К. Н. ЕГН **********, е наложена глоба в размер на 100 лева
за нарушение на чл. 31 ал.1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на
обществения ред в Община Шумен на ОбС Шумен.
ОСЪЖДА Административно - наказващия орган- кмет на Община
Шумен да заплати на Н. К. Н., ЕГН **********, сумата от 554,38лв.
(петстотин петдесет и четири лева и тридесет и осем стотинки),
представляващи разноски за адвокатско възнаграждение и заплатено
възнаграждение на вещо лице.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския
административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
6