№ 22
гр. *, 11.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – *, XLVII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на петнадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ТОДОР Д. МИТЕВ
при участието на секретаря ДИЛЯНА ИВ. БОДУРОВА
като разгледа докладваното от ТОДОР Д. МИТЕВ Административно
наказателно дело № 20232120203409 по описа за 2023 година
, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба на Г. Й. Т., ЕГН **********, против
Наказателно постановление № */12.07.2023 г., издадено от директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция, с което на основание чл. 250 (ред. ДВ, бр. 13 от 16.06.2016
г.) от Закона за обществените поръчки (ЗОП) за нарушение на чл. 182, ал. 1, т. 1 и чл. 18, ал.
1, т. 13 от същия закон, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в
размер от 10 000,00 лева.
С жалбата се иска отмяна на процесното НП в цялост. Посочва се, че АУАН е съставен
след изтичане на сроковете по чл.34, ал.1 ЗАНН. Прави се позоваване на чл.28 ЗАНН.
Посочва се и материална незаконосъобразност на постановлението.
В последното открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се
представлява.
За административнонаказващият орган се явява юрк. *, който моли за потвърждаване
на постановлението.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на срока за обжалване по чл.59, ал.2
ЗАНН (видно от известието за доставяне на л. 4 НП е връчено на жалбоподателя на
09.08.2023г., а жалбата е депозирана на 15.08.2023г.). Жалбата е подадена от легитимирано
да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че
същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна,
като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на
правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
„*” ЕАД е с адрес на управление гр. *, кв. *, ул. „*” № 3, БУЛСТАТ *, попадало в
обхвата на държавната финансова инспекция, като търговско дружество, в чийто капитал
участва с блокираща квота търговско дружество, с блокираща квота държавно участие в
капитала по смисъла на чл. 4, т. 4 от Закона За държавната финансова инспекция.
1
В дружеството била извършена финасова инспекция от страна на П. К. Н. на длъжност
главен финансов инспектор от отдел Шести на дирекция „Инспекционна дейност“ при
АДФИ, като било установено следното:
За проверявания период и към момента на извършване на финансовата инспекция,
дружеството се представлява от инж. Г. Й. Т. - *.
С Решение е изх. № ОП-105-1 от 22.01.2021 г. на инж. Г. Й. Т. - * на „*“ ЕАД, гр. *, на
основание чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, е открита процедура за възлагане на обществена
поръчка за доставки, чрез пряко договаряне, с предмет: „Доставка на хлоратории инсталации
„Wallace & Tieman” за обработка на повърхностните води от яз. „*“ и яз, „*“. Основният
CPV код от общия терминологичен речник на услугите е 42912330 „Устройства за
пречистване на вода“. Прогнозната стойност на поръчката е 450 000 лева без ДДС.
Решението за откриване на процедура е изпратено за публикуване в РОП по електронен
път на 22.01.2021 г. и е публикувано в платформата по чл. 39а от ЗОП на същата дата със
системен № F85608. Уникалният номер на процедурата в РОП е 00571-2021-0003.
В раздел IV.4) „Описание на предмета на поръчката“ от решението, възложителят е
посочил: Доставка чрез покупка на хлоратории инсталации „ Wallace & Tieman ” за
обработка на повърхностните води от яз. * и яз. *, както следва:
Относно яз. *: - Хлораторна инсталация с производителност: 5 kg Cl2/h,
предназначена за дезинфекция на сурова вода;
- Хлораторна инсталация с производителност: 1 kg Cl2/h,
предназначена за дезинфекция на филтрувана вода.
Относно яз. *:
- Хлораторна инсталация с производителност: 8 kg Cl2/h,
предназначена за дезинфекция на сурова вода;
- Хлораторна инсталация с производителност: 2 kg Cli/h,
предназначена за дезинфекция на филтрувана вода.
Финансирането на поръчката е със собствени средства на Възложителя. Място на
изпълнение: Централен склад на Възложителя, гр. *, ул. „Комлушка низина“ №36. Срокът
на изпълнение на поръчката е 3 месеца от датата на сключване на договора.
В съответствие е чл. 182, ал. 2 от ЗОП, в раздел V.I) „Мотиви за избора на процедура“ и
в раздел VII. 1) „Допълнителна информация“ на решението за откриване на процедурата;
възложителят е мотивирал приложимото основание за избора на процедурата за пряко
договаряне.
По време на финансовата инспекция се извършила проверка относно посочените в
мотивите на възложителя факти и обстоятелства, при която се установило следното:
1) С Решение № 938 от 17.12.2020 г. за безвъзмездно предоставяне за управление
на имоти - публична държавна собственост представляващи язовир „*“ й язовир „*“, на
областния управител на област * и определянето им като водоизточници за приоритетно
питейно-битово водоснабдяване, Министерски съвет отнема от Министерство на
земеделието, храните и горите правото на управление върху имоти - публична държавна
собственост, представляващи язовир „*“ и язовир „*“ и предоставя имотите за безвъзмездно
управление на областния управител на област *, като предаването и приемането на имотите
трябва да се организира от страните в едномесечен срок с протокол.
2) На 31.12.2020 г., с Уведомление по чл, 4.4. буква „г“ от Договора за
стопанисване, поддържане и експлоатация на * системите и съоръженията и предоставяне
на водоснабдителни и канализационни услуги, сключен между Асоциацията по ** и „*“
ЕАД, гр. *, областния управител на област * е информирал изпълнителния директор на „*“
ЕАД, гр. *, че в изпълнение на Решение № 938/17.12.2020 г. на Министерски съвет, с
2
протоколи от 29.12.2020 г. водностопански съоръжения - публична държавна собственост -
язовир „*“ и язовир „*“ са предадени на Областна администрация * и същите следва да
бъдат предадени за стопанисване, поддържане и експлоатация на * оператора „*“ ЕАД, гр. *.
С писмо с изх. № К-3485-4/15.01.2021 г., до областния управител на област *,
председател на Асоциацията по * - *, изпълнителния директор на „*“ ЕАД, гр. * информира,
че приема за стопанисване, поддържане и експлоатация язовирите „*“ и „*“.
3) На основание чл. 53, във връзка с чл. 151, ал. 2, т. 2, буква „е“ от Закона за
водите, министърът на околната среда и водите е утвърдил График за използване на водите
от комплексните и значими язовири през месец януари 2021 г. (График), в който е посочено:
- за язовир „*“: „* * ООД и * ЕАД * са уведомени още на
01.02.2020 г., че следва да предприемат действия за преминаване към алтернативни
водоизточници, тъй като при предвиденото намалено потребление и при липса на приток
към язовира, вода за питейно водоснабдяване в язовира ще има до месец май 2021 г. Това е
задължение на * * ООД и * ЕАД * и на областните управители на * и *, които са
председатели на съответната * асоциация.
* * ООД и областния управител на *, като председател на * асоциацията, в
продължение на 11 месеца не са предприели действия за осигуряване на допълнителни
водни количества от Девненските извори. “
„ На проведена среща в областна администрация * на 01.12.2020 г. е взето решение до
20.02.2021 г. * ЕАД * да изгради необходимите съоръжения от яз. * с цел осигуряване на
вода за питейно-битово водоснабдяване и акумулиране на водни обеми в яз. *. Беше дадено
указание да се възстанови старият водопровод от яз. * до Деривация Китка, вкл. Помпената
станция. Също така да се подготви водовземната кула на яз. * за разполагане не салове и
помпи, за ползване на вода от мъртвия обем на язовира, в случай на криза. “
- За язовир „*“: „На проведена среща в областна администрация * на
01.12.2020 г. е взето решение до 20.02.2021 г. * ЕАД * да изгради необходимите
съоръжения от яз. * с цел осигуряване на вода за питейно-битово водоснабдяване и
акумулиране на водни обеми в яз. *.
- За язовир „*“: „Врежим на неотложност * ЕАД * следва да предприеме необходимите
действия и да отремонтира водовземните кули, основни изпускатели и всички останали
значими съоръжения на яз. * и яз. *, за привеждане в готовност с цел акумулиране на водни
обеми през настоящия зимен сезон, който посредством пречиствателни станции, помпени
станции и довеждащи тръбопроводи да се подадат към деривация Китка. “
От графика става ясно, че поради действия и бездействия, при и по повод изпълнение
на служебните задължения „* *“ ООД и областния управител, се е наложило извънредно да
се предприемат действия по изграждането на резервно водоснабдяване на гр. *, в съкратени,
аварийни срокове, на стойност в размер на приблизително 60,0 млн. лв.
4) На 22.01.2021 г. с Решение изх. № ОП-105-1 от 22.01.2021 г. на инж. Г. Т. - *
на „*“ ЕАД, гр. *, е открита процедура за възлагане на обществена поръчка за доставки чрез
пряко договаряне, с предмет: „Доставка на хлораторни инсталации „Wallace & Tieman” за
обработка на повърхностните води от яз. * и яз. *“.
5) На 10.02.2021 г., ог „*“ ЕАД, гр. *, в резултат на проведената процедура
„пряко договаряне“ е сключен договор № ЗОП-16/10.02.2021 г. с „Меакомп” ООД, гр.
Пловдив, на стойност 431 300 лв. без ДДС (517 560 лв. с ДДС).
6) Видно от представената по време на финансовата инспекция справка, изх. №
К-3345- 15/12.01.2023 г. и от Обявлението за приключване на договор за обществена
поръчка, сключен в резултат на проведената процедура, стойността на извършените разходи
но договора са 431 300 лв. без ДДС (517 560 лв. с ДДС).
3
7) От Агенция по обществени поръчки на „*“ ЕАД е изпратено становище но чл.
233 от ЗОП, с изх. № Д-15/26.02.2021 г., в което е направени изводи, че поради липсата на
доказателства, остават неизяснени причините за неотложност и за невъзможност
възлагането на поръчката да бъДе осъществено чрез конкурентна процедура.
Към момента на откриването на обществената поръчка е възложено изпълнението на
част от предвидените дейности, а именно: ремонт на ел. Инсталация на язовир „*“, съгласно
сключен Договор № ЗОП-5/15.01.2021 г.; ремонтно възстановителни работи на язовир „*“,
съгласно сключен Договор № ЗОП-6/18.01,2021 г.; ремонт на довеждащ водопровод язовир
„*“, съгласно сключен Договор № ЗОП-7/19.01.2021 г. От цитираните договори става ясно,
че срокът за изпълнение на договорените дейности за различните обекти е от 60 до 270
календарни дни, като същият започва да тече от датата на съставяне и подписване на
Протокол за откриване на строителна площадка (Образец 2/2а по Наредби № 3/31.07.2003 г.
за съставяне на актове и протоколи по време на строителството).
Свидетелят Н. преценила, че е допуснато нарушение, за това, че на 22.01.2021 г., във
„*“ ЕАД, гр. *, инж. Г. Й. Т., в качеството си на * на „*“ ЕАД и възложител на обществени
поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1, във връзка с § 2, т. 42 от ДР на ЗОП (обн. ДВ, бр.13
от 16.02.2016 г.), с Решение с изх. № ОП-105-1 от 22.01.2021 г., без да са налице условията
посочени в чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, е открил и провел процедура за възлагане на
обществена поръчка по чл. 18, ал. 1, т. 13 от ЗОП - пряко договаряне, за доставки с
наименование: „Доставка на хлораторни инсталации „Wallace & Tieman” за обработка на
повърхностните води от яз. „*“ и яз. „*“, поради което и на 23.01.2023г. съставила срещу Т.
АУАН с № */23.01.2023г. Актът бил връчен на нарушителя, който го подписал и получил
препис от него. В законоустановения срок жалбоподателят депозирал писмени възражения
срещу акта, в които изложил аргументи, аналогични с посочените в настоящата жалба.
Административнонаказващият орган сезиран с преписките по акта счел фактическите
констатации на актосъставителя за безспорно установени, като квалифицирал деянието на
жалбоподателя като нарушение на чл. 182, ал. 1, т. 1, вр. чл. 18, ал. 1, т. 13 от ЗОП, поради
което и издал срещу него процесното наказателно постановление, като на основание чл. 250
(ред. ДВ, бр. 13 от 16.06.2016 г.) от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ му наложил
административно наказание – „Глоба” в размер на 10000,00 лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и
доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра
доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти.
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като
чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма
степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните
органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е
обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта
или в наказателното постановление (арг. чл.84 от ЗАНН във вр.с чл.14 ал.2 от НПК и т.7 от
Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири
обективната истина и приложимия по делото закон. В тази връзка на контрол подлежи и
самият АУАН по отношение на неговите функции – констатираща, обвинителна и сезираща.
АУАН и НП са издадени от компетентни органи. АУАН е издаден при спазване на
императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН и не създава неяснота относно
нарушението. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не
съществуват съществени пороци, водещи до накърняване правото на защита на
жалбоподателя. Съдът не споделя доводите на жалбоподателя за процесуални нарушения,
които да са основание за отмяна на НП. Спазени са специалните срокове по чл. 261 от ЗОП
за съставяне на АУАН, които са шест месеца от установяване на нарушението и три години
4
от извършването му. В НП е посочена датата на извършване на нарушението, мястото на
нарушението, обстоятелствата по извършването му и нарушените законови разпоредби,
поради което нарушението е описано съгласно изискванията на чл. 57, ал.1, т. 5 ЗАНН.
Независимо от това, съдът намира, че постановлението е материално
незкаоносъобразно, тъй като в случая приложение намира разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от
ЗАНН, която задължава съда да съобрази, че ако до влизане в сила на наказателното
постановление последват различни нормативни разпоредби, той следва да приложи се онази
от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.
Както в АУАН (стр. 9 от него), така и в НП (стр. 10 и 11 от него) е посочено, че
жалбоподателят е нарушил закона, като „на 22.01.2021 г., във „*“ ЕАД, гр. *, инж. Г. Й. Т., в
качеството си на * на „*“ ЕАД и възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал.
4, т. 1, във връзка с § 2, т. 42 от ДР на ЗОП (обн. ДВ, бр.13 от 16.02.2016 г.), с Решение с изх.
№ ОП-105-1 от 22.01.2021 г., без да са налице условията посочени в чл. 182, ал. 1, т. 1 от
ЗОП, е открил и провел процедура за възлагане на обществена поръчка по чл. 18, ал. 1, т.
13 от ЗОП - пряко договаряне, за доставки с наименование: „Доставка на хлораторни
инсталации „Wallace & Tieman” за обработка на повърхностните води от яз. „*“ и яз. „*“.“.
Съгласно приложената от АНО санкционна разпоредба на чл. 250. (Обн. - ДВ, бр. 13
от 2016 г., в сила от 15.04.2016 г.) възложител, който проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 3
– 10 или т. 13, без да са налице условията, посочени в закона, се наказва с глоба в размер 5
на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лв.
Към настоящия момент обаче е в сила изменение на закона, като е изменен чл. 250 и е
създаден нов чл. 250а. Съгласно чл. 250 (Изм. – ДВ, бр. 88 от 2023 г., в сила от 1.01.2024 г.)
възложител, който проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 3 – 7, без да са налице условията,
посочени в закона, се наказва с глоба в размер 5 на сто от стойността на сключения договор
с включен ДДС, но не повече от 20 000 лв. Съгласно чл. 250а (Нов – ДВ, бр. 88 от 2023 г., в
сила от 22.12.2023 г.) възложител, който сключи договор в резултат на процедура по чл.
18, ал. 1, т. 8 – 10 или т. 13, без да са налице условията за прилагането й, посочени в закона,
се наказва с глоба в размер 6 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но
не повече от 50 000 лв. за процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 8 – 10, и не повече от 24 000 лв. за
процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 13.
При съпоставката на действащите към момента редакции е видно, че понастоящем
само провеждането на процедура по чл. 18, ал. 1, т. 13, без да са налице условията за това, не
се явява нарушение на закона. Във връзка с тази процедура вече ще е нарушение
сключването на договор без да са били налице предпоставките за това. Видно е, че с
разпоредбата на чл. 250а законът възвежда като нарушение нова форма на изпълнително
деяние. Такова нарушение обаче не е вменено на жалбоподателя, тъй като както бе
посочено, в НП ясно е записано, че с деянието си на 22.01.2021 г. (откриване и провеждане
на процедура) Т. е извършил нарушение, за което му е наложена глоба. Сключването на
самия договор обаче е станало на 10.02.2021 г.
Следователно, отговорността на жалбоподателя е ангажирана за деяние, което
съгласно действащите към момента законови разпоредби, не е администативно нарушение,
което влече извод за материална незаконосъобразност на постановлението.
Извън горното, за пълнота следва да се отбелележи, че макар датата на сключване на
договора- 10.02.2021 г., да е посочена в НП, съдът не може да приложи действащия към
момента чл. 250а от ЗОП. На първо място, това следва от обстоятелството, че към 22.01.2021
г. в закона изобщо не е била предвидено такова администратвино нарушение. На второ
място, това следва и по аргумент за противното от чл. 63, ал. 7, т. 1 от ЗАНН, тъй като чл.
250а от ЗОП се явява закон за по-тежко наказуемо нарушение, тъй като предвижда по-голям
размер на наказанията, съпоставено с разпоредбата на чл. 250. (Обн. - ДВ, бр. 13 от 2016 г., в
сила от 15.04.2016 г.).
5
В заключение следва да се посочи, че неправилно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, като при издаване на
обжалваното наказателно постановление са спазени процесуалните правила, но същото се
явява материално незаконосъобразно, поради последващи законови промени.
Така мотивиран, *кият районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № */12.07.2023 г., издадено от директор на
Агенцията за държавна финансова инспекция, с което на основание чл. 250 (ред. ДВ, бр. 13
от 16.06.2016 г.) от Закона за обществените поръчки (ЗОП) за нарушение на чл. 182, ал. 1, т.
1 и чл. 18, ал. 1, т. 13 от същия закон, на Г. Й. Т., ЕГН **********, е наложено
административно наказание „глоба” в размер от 10 000,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр.* в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – *: _______________________
6